Νέα ευρήματα ανακαλύφθηκαν στο Αρχαιολογικό Πάρκο της Πομπηίας. Ανάμεσά τους μία κουζίνα στολισμένη με φίδια, ένα αρτοποιείο, ανθρώπινοι σκελετοί, τοιχογραφίες και μία εικόνα που παραπέμπει αρκετά σε… πίτσα.

Όπως μεταδίδει το BBC, στην αρχαία πόλη της Ιταλίας που καταστράφηκε από τον Βεζούβιο το 79 μ.Χ, οπουδήποτε και να γίνουν ανασκαφές θα ανακαλυφθούν αρχαίοι θησαυροί, οι οποίοι αποκαλύπτουν ένα χαμένο ρωμαϊκό κόσμο. Μάλιστα, το ένα τρίτο της πόλης είναι θαμμένο κάτω από τη στάχτη και δεν έχει ακόμη ανασκαφεί.

«Πολλά από αυτά θα γίνουν από τις επόμενες γενιές», λέει ο Alessandro Russo, ο επικεφαλής αρχαιολόγος της νέας ανασκαφής. «Έχουμε πρόβλημα να διατηρήσουμε αυτό που έχουμε ήδη βρει. Οι μελλοντικές γενιές μπορεί να έχουν νέες ιδέες, νέες τεχνικές», δήλωσε στο BBC.

Η τελευταία ανασκαφή έγινε στα τέλη του 19ου αιώνα. Τότε, οι αρχαιολόγοι είχαν ανοίξει την πρόσοψη των σπιτιών στη Via Di Nola, έναν από τους κύριους δρόμους της Πομπηίας, αλλά δεν είχαν ψάξει αρκετά. Είχαν εντοπίσει μόνο ένα πλυντήριο. Τώρα, οι εκσκαφείς απομακρύνουν σταδιακά την ηφαιστειακή τέφρα και τις πέτρες σε μέγεθος μπιζελιού, που έπνιξαν την Πομπηία κατά τη διάρκεια των δύο καταστροφικών ημερών της έκρηξης του Βεζούβιου.

Οι «μικροϊστορίες» του αρχαίου κόσμου της Πομπηίας

Ο χώρος της ανασκαφής είναι, στην πραγματικότητα, ένα ολόκληρο αστικό τετράγωνο. Είναι γνωστό ως νησίδα και έχει μέγεθος περίπου 3.000 τετραγωνικά μέτρα.

Κάθε δωμάτιο σε κάθε σπίτι έχει τη δική του μικρο-ιστορία στη μεγαλύτερη ιστορία της Πομπηίας. «Θέλω να αποκαλύψω αυτές τις μικροϊστορίες», είπε ο Τζενάρο Ιοβίνο, ο άλλος συνεπικεφαλής αρχαιολόγος, ο οποίος θέλει να φανταστείτε ότι εισέρχεστε σε ένα υπέροχο αίθριο – μια αίθουσα εισόδου – με μια τρύπα στην οροφή όπου φιγούρες λιονταριών κατευθύνουν το νερό της βροχής σε ένα σιντριβάνι, δίπλα σε ένα άγαλμα.

Πομπηία

Οι οικοδόμοι προφανώς έκαναν κάποιες επισκευές τη στιγμή της έκρηξης, επειδή τα κεραμίδια της οροφής είναι τακτοποιημένα στοιβαγμένα σε δύο σωρούς. Αλλά αυτή δεν είναι μια υπέροχη βίλα, όπως μερικά από τα επιβλητικά σπίτια που βρέθηκαν αλλού στην Πομπηία.

Το εμπορικό κτίριο

Αυτό το κτίριο θα ήταν εν μέρει εμπορικό γιατί, στρίβοντας δεξιά, βρίσκεσαι αντιμέτωπος με έναν τεράστιο φούρνο, αρκετά μεγάλο ώστε να παράγει 100 ψωμιά την ημέρα. Περίπου 50 αρτοποιεία έχουν ήδη βρεθεί στην Πομπηία. Αυτό, όμως, δεν μπορεί να ήταν μαγαζί γιατί δεν υπάρχει πρόσοψη. Είναι πιο πιθανό να ήταν κάποιοι χονδρέμπορα, που μοίραζε ψωμί σε όλη την πόλη.

Η «πίτσα»

Όπως αναφέρει το BBC, σε εκτενές ρεπορτάζ, αίσθηση προκάλεσε η ανακάλυψη μιας τοιχογραφίας που απεικονίζει ένα κομμάτι στρογγυλού ψωμιού σε ασημένιο δίσκο, που περιβάλλεται από ρόδι, χουρμάδες, ξηρούς καρπούς και φρούτα κουμαριάς.

Δεν είναι πίτσα, όμως. Οι ντομάτες και η μοτσαρέλα, δύο συστατικά της κλασικής ναπολιτάνικης συνταγής, δεν ήταν διαθέσιμα στην Ιταλία τον πρώτο αιώνα μ.Χ. Ίσως είναι ένα κομμάτι focaccia. Το θέμα της πίτσας ξεκίνησε σαν αστείο, λέει ο Τζενάρο. «Έστειλα με email μια φωτογραφία στον επικεφαλής μου, λέγοντας «πρώτα ο φούρνος, τώρα και η πίτσα».

Ο κόσμος απλά ξετρελάθηκε μετά από αυτό. Οι 20.000 επισκέπτες που έρχονται καθημερινά στην Πομπηία θα απαιτήσουν να δουν τον «πρόγονο της πίτσας», όπως ορισμένοι περιγράφουν τώρα το θέμα της τοιχογραφίας.

«Είναι εύκολο να ξεχάσουμε ότι η Πομπηία ήταν μια ανθρώπινη τραγωδία. Δεν έχουμε ιδέα πόσοι πέθαναν. Πρέπει να πιστέψετε ότι οι περισσότεροι κάτοικοι έφυγαν όταν είδαν τη φρίκη να εκτυλίσσεται στην κορυφή του Βεζούβιου», αναφέρει το BBC.

Οι σκελετοί

Οι σκελετοί που έχουν ανακαλυφθεί έως τώρα είναι ίσως 1.300 με 1.500 συνολικά, στη νέα ανασκαφή εντοπίστηκαν δύο γυναίκες και ένα παιδί αγνώστου φύλου. Τα θύματα βρέθηκαν κάτω από μία σκάλα όπου πιθανόν προσπάθησαν να κρυφτούν, ωστόσο δεν είχαν υπολογίσει ότι η στέγη από πάνω επρόκειτο να καταρρεύσει.

Το καμένο κρεβάτι

Το δράμα εκείνων των ημερών του Οκτωβρίου του 79 μ.Χ. αποκαλύφθηκε επίσης στην άλλη πλευρά του αίθριου σε αυτό που κάποτε ήταν ένα υπνοδωμάτιο.

Το ίδιο το κρεβάτι είναι μια απανθρακωμένη μάζα. Είναι ελάχιστα αναγνωρίσιμο εκτός από το ευρύ περίγραμμά του κολλημένο στους τοίχους και στο δάπεδο.

«Θα ήταν ενδιαφέρον να καταλάβουμε ποιοι ήταν οι άνθρωποι που δεν τα κατάφεραν», αναρωτιέται ο διευθυντής του πάρκου Gabriel Zuchtriegel. Ήταν οι φτωχοί; Περισσότερες γυναίκες παρά άνδρες; Ή μήπως άνθρωποι που είχαν περιουσία και προσπάθησαν να μείνουν για να προστατεύσουν αυτά που είχαν, ενώ άλλοι που δεν είχαν τίποτα απλώς έτρεξαν να φύγουν».

Το ιερό

Προς το πίσω μέρος του μέχρι τώρα ανασκαμμένου χώρου υπάρχει ένα τείχος που περικλείει τρία δωμάτια. Από αυτό το σημείο έχει αφαιρεθεί η τέφρα και έχει αναδείξει εκπληκτικά έργα τέχνης όπως αυτό στο οποίο βρίσκεται η τοιχογραφία του Αχιλλέα, όπου ο θρυλικός ήρωας -με την αχίλλειο πτέρνα- προσπάθησε να κρυφτεί, φορώντας γυναικεία αμφίεση προκειμένου να αποφύγει να πολεμήσει στον Τρωικό πόλεμο, επειδή είχε βγει χρησμός ότι αν πολεμήσει θα πεθάνει.

Στο τρίτο δωμάτιο, εμφανίζονται δύο κίτρινα φίδια. «Αυτοί είναι καλοί δαίμονες», λέει ο Αλεσάντρο. Δείχνει μια τοιχογραφία πιο κάτω από τον τοίχο ακριβώς πάνω από ένα άνοιγμα σε ένα κουτί κάποιου είδους.

“Αυτό το δωμάτιο είναι στην πραγματικότητα μια κουζίνα. Θα έκαναν προσφορές εδώ στους θεούς τους. Τροφές όπως ψάρια ή φρούτα. Το φίδι είναι μια σύνδεση μεταξύ των θεών και των ανθρώπων.”

Καθώς η νησίδα αποκαλύπτεται περαιτέρω, τοποθετούνται σκαλωσιές γύρω από ό,τι έχει απομείνει από τα κτίρια για την κατασκευή προστατευτικής στέγης. Στο μέλλον, το πάρκο ελπίζει να ανεγείρει έναν ψηλό διάδρομο, ώστε οι τουρίστες να μπορούν να δουν τους νέους θησαυρούς που αναδύονται.

«Πάντα ψάχνουμε για μία έκπληξη»

«Οι άνθρωποι μερικές φορές μας ρωτούν, “Τι θα θέλατε να βρείτε; Τι ψάχνετε;” εξηγεί ο Gabriel. Λέει ότι τέτοιες ερωτήσεις είναι παραπλανητικές. Αυτό που πραγματικά ψάχνουμε είναι αυτό που δεν ξέρουμε. Πάντα ψάχνουμε για μια έκπληξη. Είναι όλα αναδυόμενα στοιχεία που μας οδηγούν κάπου, αλλά δεν ξέρουμε πού πηγαίνει αυτό το ταξίδι», ανέφερε ο Gabriel στο BBC.