Stop thinking about art works as objects, and start thinking about them as triggers for experience: Στα μέσα της δεκαετίας του 1970, ο ζωγράφος Peter Schmidt και ο μουσικός Brian Eno κυκλοφόρησαν ένα μαύρο κουτί, εντός του οποίου υπήρχαν 115 χειροποίητες κάρτες που η κάθε μια περιείχε και μια συμβουλή. Το κουτί είχε το όνομα «Oblique Strategies», το δε περιεχόμενο- αποστολή της κάθε κάρτας ήταν να δίνει μερικές «χρήσιμες» συμβουλές με μια μέθοδο που παρέπεμπε στα κινέζικα μπισκοτάκια της τύχης, προκειμένου απαντηθούν διλήμματα και προβληματισμοί που ταλανίζουν καλλιτέχνες και κοινό!

Συνδεδεμένες με το Fluxus και το DaDa, τον σουρεαλισμό και τον αέναο πειραματισμό, και οι 115 κάρτες των Schmidt και Eno στην ουσία, αντί να λύνουν, μεγέθυναν τις απορίες, θέτοντας επί τούτου νέα διλήμματα εντός των παλαιών. «Όποια και αν ήταν αυτά τα παλιά διλήμματα» δήλωσε σαρδόνια ο Brian Eno κατά την τελευταία του επίσκεψη στην Αθήνα, όταν ρωτήθηκε για εκείνες τις ηρωικές μέρες της δεκαετίας του ’70 που κυκλοφόρησαν οι Oblique Strategies και παιγνιωδώς προσπάθησαν να επεκτείνουν τα όρια και τους προβληματισμούς περί τέχνης και δημιουργίας.

Ορίστε μερικές από τις συμβουλές που έδιναν οι κάρτες του μαύρου κουτιού των Schmidt και Eno: 
Tape your mouth / Lookclosely at the most embarrassing details and amplify / Decorate, decorate / If a thing can be said, it can be said simply / Bridges-build-burn / Trust in the you of now / Use filters / Do something boring / Get your neck massaged…

Αυτές οι λοξές και διαγώνιες συμβουλές, Oblique Strategies που έκδηλα και επί τούτου ρέουν και ρέπουν προς την ελευθεριότητα και το χάος, προκαλούν, διεγείρουν και καταργούν κάθε σχέση με τα υπάρχοντα νοήματα, προκειμένου να παραγάγουν νέα:
Mechanicalize something idiosyncratic / Into the impossible/Something always will be missed / Turn it upside down / Intensions -credibility of -nobility of -humility of / Twist the spine / Use an old idea.

Στις 115 κάρτες των Oblique Strategies και σε μερικές από τις συμβουλές τους για καλή τύχη, βρίσκεται η κατανόηση της πολυμορφικής γλώσσας αυτής της έκθεσης αλλά και τα κλειδιά, οι τεχνικές της μετάφρασης, αν το θέλετε, των έργων, του στιλ και της ιδιοσυγκρασίας του καθενός από τους τρεις Αθηναίους ζωγράφους που η γκαλερί Alma παρουσιάζει στο Novisad. Ο Ανδρέας Βούσουρας, ο Κωνσταντίνος Πάτσιος και ο Halid Chrisinas-Elaggan επικοινωνούν αλλά και απέχουν, συγκοινωνούν μα και τηρούν αποστάσεις ο ένας από τον άλλον. Οι «Στρατηγικές» τους άλλες φορές συμπίπτουν και άλλες απομακρύνονται. 


Κολάζ, ζωγραφική, επιστρώσεις, διαστρωματώσεις, φίλτρα και θαμπά νοήματα, Is it finished / Is there something missing / Just carry on / Make a blanc valuable by putting it in an exquisite frame / Discard an anxiom, για να επιστρέψουμε στις κάρτες των Schmidt και Eno, που η σκέψη τους αποτελεί τη συγκολλητική πρώτη ύλη αυτής της έκθεσης.

Παρατηρήστε τον καθένα τους προσεκτικά και παρά τις διαφορές τους θα διαπιστώσετε πως και οι τρεις τους έχουν πολλά κοινά: αποφεύγουν τη διαύγεια και την ευκρίνεια, τα υποκείμενά τους είναι έκθετα σε κάθε πλάνη, ο καθένας τους οικειοποιείται, δανείζεται, αντιστρέφει, μεταπλάθει, μετατάσσει και ενσωματώνει νοήματα μέσα σε νοήματα ακολουθώντας ακόμα έναν χρυσό κανόνα των Oblique Strategies: Make a sudden, destructive unpredictable action; Incorporate. 

Οι τρεις ζωγράφοι ενσωματώνουν τις «στρατηγικές» που «δανείστηκαν» από τους Peter Schmidt, Brian Eno και το διάσημο πλέον μαύρο κουτί – τρόπο σκέψης τους:
Trust in the you of now / Use an unacceptable colour / Change nothing and continue with immaculate consistency.

Διάρκεια έκθεσης: 8 Μαΐου 2023 – 29 Μαΐου 2023

Galerija Bel Art Bulevar Mihajla Pupina, Serbia, Novi Sad 17 21000