«Η πρώτη έκθεση στο Ηνωμένο Βασίλειο αφιερωμένη στο έργο της Γαλλίδας σχεδιάστριας, Γκαμπριέλ “Κοκό” Σανέλ, χαρτογραφεί την πορεία της εμβληματικής δημιουργού, από την ίδρυση του Οίκου CHANEL μέχρι την εξέλιξη του εμβληματικού σχεδιαστικού της στυλ, που συνεχίζει να επηρεάζει τον τρόπο που ντύνονται οι γυναίκες σήμερα».
Το εισαγωγικό σημείωμα του μουσείου V&A για την έκθεση, «Gabrielle Chanel: Fashion Manifesto» περιγράφει επακριβώς το στάτους της πρωτοπόρου σχεδιάστριας μόδας. 52 χρόνια μετά τον θάνατό της, η Σανέλ συνεχίζει να κυριαρχεί στις σκέψεις των μεγάλων οικών μόδας, το επίθετό της να είναι συνδεδεμένο με ένα από τα πιο εμβληματικά brand παγκοσμίως, η αύρα της να απλώνεται στην πρωτεύουσα της μόδας, το Παρίσι.
Στο άλλο άκρο της Μάγχης, λοιπόν, στήνεται για πρώτη φορά μια έκθεση – αφιέρωμα στη Γαλλίδα δημιουργό, στο V&A Museum (Μουσείο Βικτόριας και Αλβέρτου), το μεγαλύτερο μουσείο εφαρμοσμένων και διακοσμητικών τεχνών, σχεδιασμού και γλυπτικής στον κόσμο.
Από τα 200 ρούχα που θα εμφανιστούν, τα 122 θα είναι νέες προσθήκες. Η Οριόλ Κάλεν, η οποία βρισκόταν πίσω από την πρόσφατη sold out έκθεση V&A, Christian Dior: Designer of Dreams, αποκάλυψε πως η ομάδα της «εξέτασε διεθνείς συλλογές για κομμάτια που δεν έχουν εκτεθεί ξανά, μερικά άνω των 100 ετών».
Το παλαιότερο από αυτά, είναι μια μπλούζα με γιακά ναύτη του 1916. Το νεότερο, ένα απαλό ροζ λαμέ φόρεμα από την τελευταία της συλλογή. Ανάμεσα στις δημιουργίες που θα εκτεθούν για πρώτη φορά βρίσκονται vintage κομμάτια από την προσωπική γκαρνταρόμπα του σούπερ μόντελ Αν Γκάνινγκ. Μετά τον θάνατό της το 1990, η οικογένειά της δώρισε τις συγκεκριμένες δημιουργίες στο V&A.
Η Γκάνινγκ, μετέπειτα Λέιντι Ανν Νάτινγκ, υπήρξε ένα από τα διασημότερα μοντέλα των 1950s, μούσα της Ιρλανδής σχεδιάστριας, Σίμπιλ Κόνολι. Έγινε παγκοσμίως διάσημη όταν μια φωτογραφία της μπήκε στο εξώφυλλο του περιοδικού Life. Αν και δεν της άρεσαν τα catwalk και προτιμούσε τις φωτογραφίσεις, η Coco Chanel ήταν θαυμάστριά της και προσπάθησε να την έχει στις επιδείξεις της.
Η «βρετανική επιρροή» είναι εμφανής στη δουλειά της σχεδιάστριας. Εκεί έχει τις ρίζες της, άλλωστε, το εμβληματικό τουίντ κοστούμι. Ήταν στα χρόνια του δεσμού της με τον Δούκα του Ουέστμινστερ, όταν και γνώρισε τη βρετανική εξοχή καθώς και τα τουίντ. Έτσι, σχεδίασε στις αρχές των 1960s τα κλασικά κοστούμια με φούστα, «την ομορφότερη στολή του κόσμου», σύμφωνα με τη Vogue.
Πέρα από τα ιστορικά επιτεύγματά της, όμως, υπάρχουν και οι προσωπικές κηλίδες: Η συνεργασία της με την Γκεστάπο στα χρόνια της Γερμανικής Κατοχής της Γαλλίας -είχε σχέση με έναν πράκτορα της, της επέτρεψε να ζει άνετα στο ξενοδοχείο Ριτζ, απερίσπαστη από όσα συνέβαιναν στην Ευρώπη.
Τα πρώτα εισιτήρια της έκθεσης που κυκλοφόρησαν έχουν εξαντληθεί, ενώ μέσα στον Ιούνιο αναμένεται να κυκλοφορήσουν τα επόμενα. Η εκθεση θα ανοίξει τις πύλες της στις 16 Σεπτεμβρίου 2023.
(Φωτο θέματος: Roger Schall/Condé Nast/Shutterstock)