Η «μούσα» του μεγάλου Ισπανού ζωγράφου Πάμπλο Πικάσο, Φρανσουάζ Ζιλό, απεβίωσε χθες σε ηλικία 101 ετών.
Γνωρίστηκαν τoν Μάιο του 1943, στο Παρίσι κατά τη διάρκεια της ναζιστικής κατοχής. Εκείνη την εποχή, ήταν μια επίδοξη νεαρή καλλιτέχνιδα. Έκτός από «μούσα» του, η επί μία δεκαετία σύντροφός του αλλά και μητέρα των δύο παιδιών τους, ήταν γόνος εύπορης παριζιάνικης οικογένειας.
Εκείνος 61, εκείνη 21, μα δεν δίστασαν να εκδηλώσουν τον έρωτά τους ο ένας για τον άλλο, όταν γνωρίστηκαν αρχικά σε ένα γαλλικό εστιατόριο. Τελικά, τον εγκατέλειψε, το 1953, μετά από 10 χρόνια συμβίωσης και την απόκτηση δύο παιδιών, της Παλόμα και του Κλοντ Πιερ.
Όπως αφηγείται στο αμφιλεγόμενο βιβλίο της, υπό τον τίτλο: «Living with Picasso» (Η ζωή με τον Πικάσο), το οποίο έγραψε το 1964 μαζί με τον κριτικό λογοτεχνίας Κάρλτον Λέικ, οι δρόμοι τους διασταυρώθηκαν για πρώτη φορά στο εστιατόριο «Le Catalan», ένα σημείο συνάντησης καλλιτεχνών.
Breaking News: Françoise Gilot, the accomplished painter whose art was eclipsed by her relationship with Pablo Picasso, has died at 101. https://t.co/2aO7us6jDs pic.twitter.com/0tXKJwL5I8
— The New York Times (@nytimes) June 6, 2023
Τα χαρακτηριστικά της Φρανσουά Ζιλό ως σημεία της τέχνης του Πικάσο
Χαρακτηριστικά όπως ο μακρύς λαιμός της, η ελιά στο μάγουλό της και το διεισδυτικό της βλέμμα εμφανίζονται στα γυναικεία πορτρέτα του Πικάσο, δείγμα του ανεξίτηλου αποτυπώματος που άφησε στον ίδιο του τον ψυχισμό και την συνολική έκφρασή του η Ζιλό.
Τους πρώτους μήνες της σχέσης τους μάλιστα, ο Πικάσο είχε σχέση με την Ντόρα Μάαρ, η οποία όμως δεν άντεξε για πολύ. Ο Ισπανός ζωγράφος δεν ήταν βίαιος άνθρωπος αλλά έθετε συνεχώς σε δοκιμασία τόσο τους άνδρες όσο και τις γυναίκες που εμπιστευόταν. Ήταν βαθιά ερωτευμένος με τη Φρανσουάζ, αλλά δεν μπορούσε να αντέξει ότι τον εγκατέλειψε. Το 1954, η Γαλλίδα καλλιτέχνης πήρε τα δύο μικρά παιδιά τους και μετακόμισε στη νότια Γαλλία. Αξιοσημείωτο της αμφίδρομης επίδρασης δε, ότι και η Ζιλό στα χρόνια που ήταν μαζί επιδίωξε να παραμορφώσει την ανθρώπινη φιγούρα, με πιο λυρικό πάντως, λιγότερο βίαιο δηλαδή, τρόπο από εκείνον.
Η Ζιλό βέβαια, ανταπεξήλθε στις δυσκολίες και έχτισε ξανά την καριέρα της, ακόμη κι όταν ο Πικάσο έλεγε στις γκαλερί να «θάψουν» την τέχνη της.
Ένα πορτρέτο του 1965 με την κόρη της, «Paloma à la Guitare» πωλήθηκε έναντι 1,3 εκατ. δολαρίων σε διαδικτυακή δημοπρασία το 2021.