Οι πλατφόρμες ροής μουσικής όπως το Spotify θα πρέπει να προετοιμαστούν για έναν νέο γύρο ελέγχου. Ένας βασικός νομοθέτης στην επιτροπή πολιτισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου θέλει να κάνει τους γίγαντες του streaming να αμείβονται καλύτερα και να δίνουν μεγαλύτερη προβολή στους ευρωπαίους δημιουργούς μουσικής και καλλιτέχνες.

«Υπάρχει ένα κενό στον κανονισμό μας. Πρέπει να το καλύψουμε», δήλωσε ο Σοσιαλδημοκρατικός Ισπανός βουλευτής Ίμπαν Γκαρθία ντελ Μπλάνκο σε συνέντευξή του. Συντάσσει έκθεση που υπόσχεται ότι θα είναι «παρεμβατική σε αυτή την αγορά» γιατί «είναι ο πιο ανισόρροπος υποτομέας του πολιτιστικού τομέα αυτή τη στιγμή».

Η κίνηση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου να καλέσει το Spotify και τους ομοτίμους του, υπογραμμίζει την απογοήτευση των τραγουδιστών, των καλλιτεχνών και των ερμηνευτών που τους άφησαν στο κρύο οι διαμορφωτές κανόνων της ΕΕ, καθώς οι κολοσσοί κυριάρχησαν όλο και περισσότερο τη βιομηχανία τα τελευταία χρόνια.

Ο Ισπανός νομοθέτης υποστήριξε την σκέψη αυτή, δικαιολογώντας πως πρόκειται για καλύτερη διανομή εσόδων από κορυφαίες πλατφόρμες ροής στους δημιουργούς του κλάδου. Ο Γκαρθία ελπίζει ότι η έκθεσή του – αν και δεν είναι δεσμευτική – θα αναγκάσει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να διορθώσει το πρόβλημα.

Σύμφωνα με τη Véronique Desbrosses, τη γενική διευθύντρια της GESAC, η οποία εκπροσωπεί οργανισμούς που εισπράττουν δικαιώματα για λογαριασμό συγγραφέων και συνθετών στην Ευρώπη, «το πρόβλημα είναι ότι αυτή η μουσική αγορά δεν ρυθμίζεται καθόλου σε ευρωπαϊκό επίπεδο». Το streaming «έχει γίνει η κύρια οδός πρόσβασης στη μουσική και κανιβαλίζει τους άλλους τρόπους», υποστήριξε η ίδια.

Η επίδραση του TikTok

Το Spotify, το οποίο έχει την έδρα του στη Σουηδία, δεν είναι μόνο του. Ενώ είχε το υψηλότερο παγκόσμιο μερίδιο αγοράς για ροή μουσικής (31 τοις εκατό) το 2021, οι ανταγωνιστές του περιλαμβάνουν την Apple (15 τοις εκατό), την Amazon (13 τοις εκατό) και την Tencent (13 τοις εκατό).

TikTok

«Μιλάμε συνέχεια για το Spotify, αλλά υπάρχουν πολλά περισσότερα παραδείγματα, μερικές φορές πιο επιδραστικά», είπε ο García. «Το TikTok είναι ένα από αυτά καθώς καθιερώνει έναν νέο τρόπο ακρόασης μουσικής» σε λιγότερο από 30 δευτερόλεπτα, είπε. υπόσχεται να πολεμήσει αυτό το «εξαθλιωτικό» νέο μοντέλο.

Η Olivia Regnier, διευθύντρια ρυθμιστικών υποθέσεων Ε.Ε. του Spotify, είπε ότι ήταν χαρούμενη που είχε αυτή τη συζήτηση, αλλά λυπάται που ξεκίνησε «από την προϋπόθεση ότι υπάρχει ένα κανονιστικό κενό που πρέπει να κατατεθεί, χωρίς να ρωτήσει ποια είναι τα προβλήματα».

Τι έδειξε μελέτη για την αγορά

Τον περασμένο Νοέμβριο, η υπηρεσία επιτήρησης ανταγωνισμού του Ηνωμένου Βασιλείου δημοσίευσε τη δική της μελέτη για την αγορά, διαπιστώνοντας ότι το 0,4% των κορυφαίων καλλιτεχνών αντιπροσώπευε πάνω από το 60% των ροών. Ωστόσο, η βρετανική ρυθμιστική αρχή υπογράμμισε επίσης ότι «ούτε οι δισκογραφικές ούτε οι υπηρεσίες ροής είναι πιθανό να αποκομίσουν σημαντικά υπερκέρδη που θα μπορούσαν να μοιραστούν με τους δημιουργούς».

Περίπου το ένα τρίτο του ποσού που πληρώνει ένας καταναλωτής για τη ροή μουσικής διατηρείται από τις ίδιες τις πλατφόρμες. Τα υπόλοιπα πηγαίνουν σε ετικέτες και οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης πριν μπουν στις τσέπες των καλλιτεχνών. Οι Βρετανοί νομοθέτες το 2021 υπολόγισαν ότι περίπου το 16,5 τοις εκατό πηγαίνει στους ερμηνευτές και το 10,5 τοις εκατό στον συγγραφέα και τον συνθέτη ενός τραγουδιού.

Η Regnier του Spotify τόνισε ότι οι πλατφόρμες έχουν πολύ μικρή ισχύ ή ορατότητα σχετικά με το πόσα χρήματα ρέουν πραγματικά στους δημιουργούς.

*Πληροφορίες από politico.eu