Η Ισπανίδα Rosalia Vila Tobella, το νέο αστέρι της μουσική βιομηχανίας που έπεσε από το «πουθενά», δεν περνά σίγουρα απαρατήρητη και δύσκολα θα βρεις κάποια να την συγκρίνεις. Δεν είναι απλά μια νέα λατίνα σταρ τύπου Jennifer Lopez και Shakira. Η μουσική βιομηχανία ζητά κάτι πιο φρέσκο, και η «La Rosalia» το δίνει.

Η 28χρονη είναι το πρόσωπο της επικαιρότητας και η φωνή της σύγχρονης μουσικής. Φέρνει έναν νέο αέρα στην παρεξηγημένη σύγχρονη λάτιν μουσική, έχει χιούμορ και δεν κωλώνει να καθιερώσει το δικό της τρόπο ομιλίας των ισπανικών. Εννοούμε ότι πολλά από τα ισπανόφωνα τραγούδια της είναι δύσκολο να τα κατανοήσει κανείς, λόγω του τρόπου που μιλάει. Ακόμα και κάποιος Ισπανός. Συχνά κόβει πολλές από τις λέξεις ή δημιουργεί καινούργιες, που για εκείνη μπορεί να έχουν νόημα.

Η Rosalia είναι, λοιπόν, ένα κορίτσι δυναμικό, μια προσωπικότητα που μπορεί να παντρέψει το εκλεπτυσμένο με το «καγκούρικο» και να δημιουργήσει. Το τελευταίο της άλμπουμ παρότι ονομάζεται «Motomami», εμπνευσμένο από τις μηχανές και τα παντιλίκια, φέρνει μοντέρνες μπαλάντες, αναδεικνύοντας τη χροιά της φωνής της. Αυτό που την κάνει να διαφέρει από τις υπόλοιπες σταρ της reggaeton είναι η αγάπη της για το φλαμένκο.

Στα τραγούδια της την βλέπουμε να χτυπά ρυθμικά τα χέρια της και να μιμείται τον χορό, προσθέτοντας νέες κινήσεις και φέρνοντάς τον περισσότερο στο σήμερα. Η Rosalía είναι ένα αναπόσπαστο μέρος του ρεύματος του νεοφλαμένκο ( flamenco nuevo ), στο οποίο διάφορα μουσικά είδη από rap και reggaeton μέχρι rock, jazz και electro συγκρούονται και εμπλουτίζουν αυτή την ισπανόφωνη τέχνη του φλαμένκο.

Παραχώρησε συνέντευξη στο Billboard, στο οποίο μιλάει για εκείνη και για το νέο της άλμπουμ «Motomami», μια μείξη reggaeton και ατμοσφαρικής έθνικ μουσικής. Πρόκειται για ένα «αλήτικο» άλμπουμ εμποτισμένο με reggaetón, αλλά και που περιλαμβάνει πινελιές φλαμένκο, μπολερό, ειρωνεία και ερωτισμό. Η συνταγή είναι παρόμοια με εκείνη του «El Mal Querer» ένα άλμπουμ έντεκα τίτλων που σχεδιάστηκε ως μια ιστορία σε έντεκα κεφαλαίων εμπνευσμένη από τη Flamenca, ένα ανώνυμο μυθιστόρημα από τα τέλη του 13ου αιώνα γραμμένο στα Οξιτανικά. Θωρείται ένα από τα αριστουργήματα της λογοτεχνίας του Μεσαίωνα.

Κυκλοφόρησε 2018 κι ήταν εκείνο που την εκτόξευσε στα ύψη, κερδίζοντας έξι Grammy, τα πιο πολλά που έχει κερδίσει ποτέ γυναίκα μουσικός στα Latin Grammy Awards. Ανακηρύχθηκε και άλμπουμ της χρονιάς, αλλά όπως συμβαίνει πάντα, υπήρξαν και εκείνοι που δεν πίστεψαν στο ταλέντο της.

Μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα έκανε συνεργασίες με τους Pharrell Williams, Billie Eilish, Ozuna, James Blake , Bad Bunny, Travis Scott, αλλά και βέβαια με τον βασιλιά της reggaeton, J. Balvin, και με τον σκηνοθέτη Pedro Almodovar για έναν μικρό ρόλο στο «Pain and Glory (2019)». Στο νέο της άλμπουμ τραγουδάει με τον The Weeknd ένα λάτιν κομμάτι στιλ μπατσάτας, μια έκπληξη για όλους, καθώς ο The Weeknd τραγουδά στα ισπανικά και θυμίζει πολύ τον Romeo Santos.

Είναι λογικό όταν κάποιος κερδίζει τόσο μεγάλη δημοσιότητα, να δέχεται και την κακή κριτική. έχει αφήσει την ανακάλυψε την ισπανική φολκλορική μουσική, που γνώρισε σε νεαρή ηλικία, να την καθορίσει ως καλλιτέχνη. Καθώς η Rosalια έχει μεταπτυχιακό στην ερμηνεία φλαμένκο, ξεκίνησε την επαγγελματική της καριέρα ως τραγουδίστρια φλαμένκο.

Η έντονη κριτική που δέχθηκε από την κοινότητα των τσιγγάνων

Το 2017 κυκλοφόρησε το ντεμπούτο της άλμπουμ Los Ángeles, ένα folk δίσκο στο οποίο η Rosalía «παρουσιάζεται ως η σύγχρονη κανταόρα που έχει κατανοήσει καλύτερα την τρέχουσα εποχή». Μέσα σε 5 χρόνια κατάφερε να θεωρηθεί «προκλητική» η μουσική της και να κατηγορηθεί για cultural appropriation από τσιγγάνους, επειδή οικειοποιείται τα έθιμα των Ρομά στο στυλ της.

Αντλεί έμπνευση από τη μουσική παράδοση του φλαμένκο, η οποία συχνά πιστεύεται ότι προέρχεται από τους τσιγγάνους στην Ανδαλουσία. H προέλευση της μουσικής φλαμένκο δεν είναι γνωστή με ακρίβεια, και πιθανώς είναι ένας συνδυασμός της αραβικής, ανδαλουσιανής, σεφαρδιτικής και τσιγγάνικης κουλτούρας. Απαντώντας σε αυτή την κριτική, η Rosalía είπε, «το φλαμένκο δεν ανήκει στους Τσιγγάνους».

Όπως και καμιά μουσική ή είδος τέχνης που σε εκφράζει δεν θα έπρεπε να ανήκει αποκλειστικά σε κάποιον. Το Billboard κατηγοριοποιεί τη μουσική που τραγουδιέται στην ισπανική γλώσσα ως λάτιν μουσική, ακόμα και αν δεν τραγουδιέται από λατινόφωνους. Παρότι δεν προσβάλει κανέναν μέσα από τα τραγούδια της και παρότι αναδεικνύει την κουλτούρα τους και την πολιτισμική τους κληρονομιά, μπήκε λοιπόν στο στόχαστρο. Χωρίς απαραίτητα να την εμποδίσει. Αντλεί έμπνευση και από τον ανατολικό πολιτισμό, κυρίως από την Ιαπωνία.

Εκτός από ότι πολλοί δεν δέχονται να τραγουδάει φλαμένκο και να έχει περισσότερες ευκαιρίες από ότι μια τσιγγάνα, που από μεγάλωσε μέσα σε αυτήν την κουλτούρα, έχει επίσης κατηγορηθεί για βεβήλωση της παράδοσης του καθαρού φλαμένκο. Ακόμα και όταν κέρδισε δύο Latin Grammy το 2018, της επιτέθηκαν επειδή δεν ανέφερε «την καταστολή που υπέστη ο καταλανικός λαός».

Έχει χαρακτηριστεί «κιτς», που αν λάβουμε υπόψιν τα μακριά νύχια, τα μακριά μαλλιά και τα random outfits, ίσως ο χαρακτηρισμός αυτός να έχει κάποια βάση. Είναι, όμως, το προσωπικό της στιλ, αυτό που την καθορίζει και την βγάζει από την μάζα. Όταν όλες οι τραγουδίστριες ντύνονται και ακολουθούν ένα συγκεκριμένο lifestyle πάλι κατακρίνονται. Γενικότερα, ό,τι πάει κόντρα στις νόρμες είναι χαρακτηριστικό της

Ωστόσο, δεν μπορούμε να παραβλέψουμε ότι η Rosalia έχει αποτελέσει σύμβολο της γυναικείας φύσης, έχει προάγει το body positivity και έχει αγκαλιάσει «την περίεργη ομορφιά της». Δεν είναι λίγες οι φορές που έχει εμφανιστεί με μαύρη θήκη στα δόντια. Απλά αυτή η εξτραβαγκάντζα την εκφράζει. Όπως και οι εμφανίσεις της, και οι στίχοι εκτός από το ότι πραγματεύονται διάφορα θέματα και περιέχουν πολλαπλές αναφορές στη ποπ κουλτούρα.

Όχι μόνο υμνεί την γυναίκα, αλλά συμβάλει και στην ενδυνάμωση της θέσης της στην κοινωνία μέσα από τα τραγούδια και τα βίντεο κλιπ της. Είναι από τις λίγες καλλιτέχνιδες που βγήκε σε βίντεο κλιπ της με ένα gang από γυναίκες, οι οποίες καβαλάνε μηχανές, κάνουν σούζες και το διασκεδάζουν. «Η μητέρα μου πάντα οδηγούσε μοτοσικλέτα και αυτή η εικόνα είναι πολύ ξεκάθαρη για μένα. Γι’ αυτό το κάνω και εγώ χρόνια. Είμαι motomami γιατί η μητέρα μου ήταν motomami, και η μητέρα της επίσης» λέει χαρακτηριστικά σε συνέντευξή της στην Elpais.

Ο Barack Obama και η Rosalia

Έχει γίνει το επίκεντρο ενός πολιτιστικού πολέμου που μαίνεται στα κοινωνικά δίκτυα, χωρίς αμφισβήτηση. Όσοι την επικρίνουν θέλουν να πείσουν το κοινό της ότι η Rosalia δεν είναι κάτι το ξεχωριστό. Είναι ακόμα μια εμπορική κοπέλα που απλά έτυχε να κάνει επιτυχία στις ΗΠΑ, όπου κάθε τι ισπανόφωνο μεγαλοποιείται και κερδίζει έδαφος τα τελευταία χρόνια. Τα γεγονότα θα έρθουν να τους διαψεύσουν για ακόμα μια φορά.

Έχει εμφανιστεί ήδη σε τρία διεθνή μουσικά φεστιβάλ, στα Coachella, Glastonbury και Lollapalooza. Συμμετείχε στο soundtrack της επιτυχημένης σειράς Game of Thrones και όπως είπαμε συνεργάζεται ήδη με ισχυρά ονόματα του χώρου. Μέχρι και ο Barack Obama είναι φαν της, αφού συμπεριέλαβε το τραγούδι της Con Altura σε playlist του. Τελευταία, ακούγεται ότι θα ηχογραφήσει ένα τραγούδι με την Beyoncé. Οι New York Times την αποκαλούν «η Rihanna του φλαμένκο» σε ένα αφιέρωμά τους.

Το 2020, το Forbes έγραψε ότι είναι η πιο ισχυρή Ισπανίδα τραγουδίστρια στη λίστα με τις «πιο επιδραστικές Ισπανίδες». Ακόμα και με όλα τα παραπάνω στοιχεία, υπάρχουν εκείνοι που θα πουν ότι όλα αυτά είναι μέρος μιας διαφημιστικής εκστρατείας και ότι όλα τα μέσα παγκοσμίως την προωθούν.

Το να αρνείται κανείς την διεθνή της επιτυχία είναι τουλάχιστον αστείο. Ανταποκρίνεται σε όλα τα γούστα και σε όλες τις ηλικίες, καθώς καλύπτει τις ανάγκες για το true reggaeton των δύο περασμένων δεκαετιών, ενώ παράλληλα μπορεί να σε κάνει να νοσταλγήσεις με την φωνή της.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη LA ROSALÍA (@rosalia.vt)

Διαβάστε επίσης στο intronews.gr:

Millie Bobby Brown: Στα 14 της ανερχόμενο αστέρι, στα 18 της σουπερνόβα – Πόσο μακριά θα φτάσει;

Η Αναστασία έφερε τις «Αμαρτίες» της στην ελληνική μουσική και αποκαλύπτεται στο Nitro

Emma Mackey: Το κορίτσι του Sex Education έγινε από πανκιό, femme fatale μέσα σε 2 χρόνια