Για περίπου 45-50 λεπτά, αναρωτιόμουν διαρκώς ποιο είναι το στόρι αυτού που έβλεπα. Μέχρι εκείνο το σημείο έβλεπα μια ιστορία χωρίς κάτι συγκεκριμένο, με 2-3 στιγμές καλού γελιού και τίποτα περισσότερο. Κάπου εκεί άρχισε να ξεδιπλώνεται η πλοκή, να αποκαλύπτει η ταινία τι ακριβώς είναι και ταυτόχρονα να καταθέτει το σενάριο και την ικανότητα του να προκαλέσει το γέλιο μέσω μαύρης κωμωδίας, μέσω της «τραγωδίας» του άλλου, της άλλης εν προκειμένω.
Στην ταινία Anora του Σον Μπέικερ πρωταγωνίστρια είναι μία, η Μίκι Μάντισον, και όλοι γύρω της συμπληρώνουν για να αναδείξουν το ερμηνευτικό της μεγαλείο σε αυτόν τον ρόλο. Είναι η πρώτη φορά που μας δίνει τέτοια ερμηνεία η Μάντισον, είναι βέβαια μόλις 25 ετών, γι’ αυτό δεν θα προβώ σε γενικεύσεις και πομπώδη συμπεράσματα. Σε αυτόν τον ρόλο, αυτή την ταινία, η Μάντισον είναι τρομερή. Έχει πιάσει απόλυτα την νεοϋορκέζικη προφορά, τις καταβολές του ρόλου της και τα δίνει όλα στον θεατή.
Η πλοκή του Anora
Η Ανόρα ή Άνι, καλύτερα, είναι μια από τις καλύτερες στρίπερ στο Headquarters, ένα φημισμένο στριπτιτζάδικο της Νέας Υόρκης. Ένα βράδυ, ένας νεαρός Ρώσος ζητάει μια κοπέλα να μπορεί να μιλήσει ρώσικα. Η Ανόρα έχει μάθει αρκετά λόγω της γιαγιάς της, οπότε είναι η μόνη επιλογή. Ο 21χρονος Ρώσος αποδεικνύεται γόνος μιας πολύ πλούσιας οικογένειας, δεν αποκαλύπτεται πώς ακριβώς έχουν βγάλει τα λεφτά τους, αλλά ζει σε μια τριώροφη έπαυλη, κάνει διαρκώς πάρτι με ναρκωτικά, ξέρει μόνο να ξοδεύει.
Μετά από έναν πριβέ χορό με την Άνι, η οποία αποφασίζει κατ’ εξαίρεση να βγάλει και το κάτω εσώρουχο και να του τα δείξει όλα, ανταλλάζουν τηλέφωνα και ο Βάνια την φωνάζει σπίτι του για να κάνουν σεξ. Μετά από 3-4 φορές, ο Βάνια της ζητάει να γίνει η κοπέλα του για μια εβδομάδα, διάστημα στο οποίο της παίρνει ρούχα, την πηγαίνει ταξίδια και σε ένα τέτοιο, στο Λας Βέγκας, της κάνει πρόταση γάμου.
Είναι ξεκάθαρο πως δεν ξέρει τι κάνει, πως τα έχει απομυθοποιήσει όλα στο κεφάλι του, που νομίζει πως ο γάμος είναι κάτι που γίνεται και μετά ξεγίνεται. Η Άνι βρίσκει σε εκείνον την ευκαιρία να ανέβει επίπεδο στη ζωή της, παντρεύονται και όλα φαντάζουν ρόδινα.
Μέχρι που το μαθαίνουν οι γονείς του και αρχίζει μια διαμάχη ανάμεσα στον Βάνια και την Άνι με τους παρατρεχάμενους των γονιών του που για χρόνια επιβλέπουν τη ζωή του στη Νέα Υόρκη – οι γονείς του ζουν στη Μόσχα – και σε αυτή τη διαμάχη η Άνι καταλήγει να είναι ένα στρατόπεδο μόνη της. Και, τελικά, να είναι πιο κοντά σε επίπεδο κατανόησης με τους παρατρεχάμενους που την κυνηγάνε και τη σέρνουν μαζί τους ένα ολόκληρο βράδυ για να βρουν τον Βάνια και να πάνε να υπογράψουν το χαρτί της ακύρωσης του γάμου.
Η Άνι έχει φύγει με στόμφο από το στριπτιτζάδικο, έχει μοστράρει τη νέα της ζωή σε μια στρίπερ αντίζηλό της και δεν έχει σκοπό να απαγκιστρωθεί από αυτά τα πλούτη έτσι εύκολα. Θέλει να είναι με τον Βάνια, αλλά με τον Βάνια τον πλούσιο. Με αυτή τη συνθήκη ομονόησαν για να παντρευτούν.
Μια ταινία με ιδανική κωμική στόφα
Το μείγμα των χαρακτήρων και των στοιχείων τους στην ταινία, είναι τέτοιο που από μόνο του δημιουργεί μια πολύ καλή κωμική κατάσταση. Η Άνι είναι μια 23χρονη στρίπερ που αναζητά τα μεγαλεία. Ο Βάνια ένας ανεγκέφαλος 21χρονος που έχει μάθει μόνο να σκορπά λεφτά. Και δίπλα του υπάρχει ένας Ρώσος που φροντίζει να μαζεύει τις πομπές του και να δίνει αναφορά στους γονείς του, μαζί με έναν Αρμένιο σεκιούριτι κι έναν γκόπνικ, μια κοινωνική κάστα που συναντάται σε Ρωσία, Λευκορωσία και Ουκρανία, άνθρωποι της λεγόμενης υπο-κουλτούρας, κατώτερων κοινωνικών στρωμάτων.
Κι ενώ περιμένεις από Ρώσους και Αρμένιους, από ανθρώπους που φαίνεται να έχουν και περίεργα πάρε-δώσε στη ζωή τους, να είναι άγριοι, να είναι βίαιοι, βλέπεις τελικά κανονικούς ανθρώπους, που τρέμουν την αντίδραση της μητέρας του Βάνια, περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, που δεν θέλουν να κάνουν φασαρία, αλλά να λύσουν μια κατάσταση με ηρεμία, που τις τρώνε από την Άνι ώστε ένας είναι με σπασμένη μύτη, ένας άλλος με δαγκωματιά στον ώμο κι ο τρίτος, ο αρχηγός, γεμάτος απελπισία. Διότι αυτός θα πληρώσει τη νύφη όταν φτάσει η μητέρα του Βάνια.
Μια στρίπερ, Ρώσοι και Αρμένιοι, κυνηγούν έναν 21χρονο με εγκέφαλο «κουρκούτι» ένα βράδυ στη Νέα Υόρκη, τον βρίσκουν στο στριπτιτζάδικο, τον πάνε στο δικαστήριο για την ακύρωση χάλια από το ποτό και καταλήγουν όλοι αυτοί, μαζί με τους γονείς του, σε ένα ιδιωτικό αεροπλάνο για το Λας Βέγκας.
Η ταινία είναι σεναριακά ένα σεμινάριο για το πώς μετατρέπεις την προσωπική τραγωδία του καθενός σε αστείο, σε κωμικό θέαμα, είναι μια τόσο σουρεάλ ταινία, ταινία με στοιχεία που συγκρούονται και η σύγκρουσή τους παράγει την επόμενη σκηνή που, παρόλα τα κάπως «νερόβραστα» πρώτα 45 λεπτά, γίνεται μια πολύ αξιόλογη ταινία.
Το 8.2 στο IMDB και το 99% στο Rotten Tomatoes δεν είναι για να τα αμελήσει κανείς, ούτε βέβαια τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες. Γι’ αυτό το τελευταίο μπορώ να πω πως δεν είμαι τόσο σίγουρος πως η ταινία ανταποκρίνεται σε αυτό το βραβείο, δεν ξέρω δηλαδή αν όντως το άξιζε.
Σίγουρα πρόκειται για κάτι πολύ διαφορετικό, για μια ταινία με σκηνοθετική δυναμική και με μια πρωταγωνιστική ερμηνεία που φαίνεται να καπαρώνει από τώρα μια υποψηφιότητα στο Ά Γυναικείο στο επερχόμενα Όσκαρ.
Μέχρι τότε, η ταινία Anora σε περιμένει στις αίθουσες, ούσα μια από τις νέες κυκλοφορίες της εβδομάδας την Πέμπτη 24/10, σε διανομή της Tanweer.