Περιεχόμενα
Ο Tom Cruise ξέρει πώς να τσακίζει το box office —ακόμα και όταν πρόκειται για ταινίες στις οποίες δεν πρωταγωνιστεί, ακόμη και όταν πρόκειται για ταινίες με τις οποίες θα βρεθεί αντιμέτωπος. «Αυτό το καλοκαίρι είναι γεμάτο εκπληκτικές ταινίες για να δεις στις αίθουσες», έγραψε πρόσφατα στο Instagram ο σταρ του Mission: Impossible, ενώ μαζί με τον σκηνοθέτη Christopher McQuarrie πόζαραν με εισιτήρια μπροστά από αφίσες για αντίπαλες ταινίες.
Ο Cruise συνεχάρη τον Harrison Ford για τη «δημιουργία ενός από τους πιο εμβληματικούς χαρακτήρες στην ιστορία του κινηματογράφου» με τον Indiana Jones και αναγνώρισε τον εαυτό του ως έναν από τους πολλούς ανθρώπους που θα έβλεπαν back-to-back τις επερχόμενες ταινίες Oppenheimer και Barbie, οι οποίες θα τεθούν αντιμέτωπες στους κινηματογράφους από τις 21 Ιουλίου. Αυτή του η κίνηση καλής θέλησής αποδείχθηκε μεταδοτική, καθώς τόσο η σκηνοθέτρια του Barbie Greta Gerwick, όσο και η πρωταγωνίστρια, Margot Robbie, πόσταραν στο Twitter τη δική τους φωτογράφιση, στην οποία κουνούσαν εισιτήρια του «αντιπάλου» τους, γράφοντας στη λεζάντα: «Mission: Accepted!».
Η καλοκαιρινή περίοδος μοιάζει να είναι η απόλυτη αρένα για τους κινηματογραφικούς σταρ. Πλέον, τουλάχιστον δημόσια, όλα μοιάζουν να συμβαίνουν υπό τον μανδύα της αλληλεγγύης και της συναδελφικότητας -λέει πολλά, όμως, για τους διαρκείς φόβους της κινηματογραφικής βιομηχανίας μετά την πανδημία, με τελικό κριτή τα νούμερα που θα καταγραφούν στο box office. Η αγωνία των ιθυνόντων των μεγάλων κινηματογραφικών στούντιο σχετίζεται με τη μαζική επιστροφή του κοινού στους κινηματογράφους. Κάποτε, τα καλοκαίρια της ραστώνης ήταν η εποχή των ανέμελων ταινιών και των b-movies. Πλέον, αυτό το καλοκαίρι, τα σινεμά θα γεμίσουν από σταρ πρώτης γραμμής σε ταινίες που κόστισαν εκατοντάδες εκατομμύρια.
Box Office Summer War
Κάτω από τις ευγενικές κραυγές των μέσων κοινωνικής δικτύωσης υπάρχει μια διάχυτη αίσθηση ότι αν το κοινό δεν ερωτευτεί ξανά τα σινεμά, τότε οι κραδασμοί από «κάτω» θα έχουν συνέπειες στον «ουρανό», εκεί που βρίσκονται τα αστέρια. Μέχρι στιγμής, το καλοκαίρι του 2023 έχει αποδειχτεί μια δύσκολη διαδρομή. Σίγουρα τα πράγματα δυσκόλεψαν, εκπλήξεις δεν υπήρξαν και η πίεση αυξάνεται σε μερικούς τίτλους Ιουλίου για να σωθεί η σεζόν και στο box office να καταγραφούν ανοδικές τάσεις.
Οι θεατές εξακολουθούν να προβλέπουν ότι ταινίες όπως το Mission: Impossible—Dead Reckoning Part One και η Barbie μπορούν να βοηθήσουν το καλοκαιρινό box office στις ΗΠΑ και τον Καναδά να αγγίξουν τα 4 δισεκατ. δολάρια στο box office, κάτι που θα θεωρηθεί ως ένδειξη ότι η βιομηχανία έχει πράγματι ανακάμψει από ένα αναιμικό τριών χρόνων.
Αλλά μια πρώιμη ανησυχία υπάρχει ήδη: Τα The Flash της DC, Elemental της Pixar και το πέμπτο και τελευταίο μέρος του Indiana Jones, Indiana Jones and the Dial of Destiny – έχει προκαλέσει πονοκεφάλους. Με την επευφημία του, ο Cruise, ο άνθρωπος που «έσωσε το Χόλιγουντ» το περασμένο καλοκαίρι με το Top Gun: Maverick, επιχειρεί να οργανώσει ξανά μια αποστολή διάσωσης του box office. Αυτή τη φορά θα έχει κάποια βοήθεια από την Barbie και την… ατομική βόμβα.
Οι επιτελείς του Χόλιγουντ παρακολουθούν τα γεγονότα στενά. «Ήμουν πολύ ενθουσιασμένος με το box office, ειδικά μετά το Super Mario Bros. και μετά ανησύχησα λίγο περισσότερο μετά τις τελευταίες τέσσερις εβδομάδες», λέει ο παραγωγός Jason Blum, γνωστός για τις χαμηλού κόστους επιτυχίες τρόμου Paranormal Activity, Insidious και M3GAN.
«Η κινηματογραφική βιομηχανία δεν έχει ανακάμψει, όπως για παράδειγμα η βιομηχανία των live events, αλλά πραγματικά πιστεύω ότι είναι θέμα χρόνου». Λίγοι αναμένουν ότι τα κέρδη θα ξεπεράσουν τα επίπεδα του καλοκαιριού του 2019 —όταν 32 ταινίες έφεραν έσοδα 4,34 δισεκατομμυρίων δολαρίων—αλλά οτιδήποτε κοντά θα είναι κέρδος. Ο κλάδος έχει συνηθίσει να απορροφά κακά νέα – και να ελπίζει για σωτηρία την τελευταία στιγμή. «Δεν μπορούν να πουλάνε όλες», λέει ένα άλλο στέλεχος του στούντιο που ασχολείται με τις καλοκαιρινές πωλήσεις εισιτηρίων, «αλλά έτσι είναι στη βιομηχανία του κινηματογράφου».
Από την άλλη, υπάρχουν λόγοι αισιοδοξίας: Οι θεατές του κινηματογράφου εξακολουθούν να θέλουν να δουν θέαμα — και είναι πρόθυμοι να πληρώσουν επιπλέον για να το δουν σε premium οθόνες μεγάλου μεγέθους. «Το 2023 ήταν σίγουρα πολύ πιο γεμάτο από τις εποχές πριν από την πανδημία», λέει ο διευθύνων σύμβουλος της IMAX, Richard Gelfond.
«Και για εμάς, είναι ακόμη λίγο πιο έντονο επειδή το κοινό έχει στραφεί περισσότερο στο premium σε παγκόσμια βάση. Το μερίδιο αγοράς της IMAX αυξήθηκε κατά 50% στη Βόρεια Αμερική και έχει αυξηθεί κατά περίπου 40% παγκοσμίως. Έτσι, δεν είναι μόνο μεγαλύτερος ανταγωνισμός εντός της βιομηχανίας, αλλά και περισσότερος ανταγωνισμός για οθόνες IMAX. Πιστεύουμε ότι το box office θα είναι παρόμοιο με του 2019» συμπληρώνει ο Gelfond.
Box Office: Το Παρόμοιο Είναι το νέο Καταπληκτικό
Οι θεατές του σινεμά δήλωσαν ότι ήταν έτοιμοι να επιστρέψουν στους κινηματογράφους το περασμένο καλοκαίρι, όταν εμφανίστηκαν ομαδικά για το Top Gun: Maverick, την κορυφαία ταινία της χρονιάς με 719 εκατ. δολάρια σε πωλήσεις εισιτηρίων στις ΗΠΑ και το Doctor Strange στο Multiverse of Madness, που ξεπέρασε τις επιδόσεις του Doctor Strange του 2016. Αλλά η ισχυρή απόδοση μιας χούφτας τίτλων διέψευσε τις συνεχιζόμενες προκλήσεις.
Τον περασμένο χειμώνα, καθώς ο ένας υποψήφιος για τα Όσκαρ πέθαινε λαχανιασμένος μετά τον άλλον στο box office, ένα ανώτερο στέλεχος των βραβείων είπε στο Vanity Fair, «το κοινό δεν είναι πια εκεί για αυτού του είδους τις ταινίες». Ένα από τα εμπόδια ήταν απλώς το πρόβλημα όγκου: Παρόλο που ταινίες όπως το Avatar: The Way of Water κυριαρχούσαν το Σαββατοκύριακο, απλώς δεν υπήρχαν αρκετές ταινίες στους κινηματογράφους.
Αυτό το καλοκαίρι, κάθε Σαββατοκύριακο προσφέρει πολλές επιλογές και συχνά στοχεύουν σε διαφορετικά δημογραφικά κοινά, όπως με την αναμέτρηση που αναφέρεται σε ορισμένους κύκλους ως «Barbenheimer». Από τις 5 Μαΐου, όταν το Guardians of the Galaxy Vol. 3 έκανε πρεμιέρα, υπάρχει ένας σταθερός ρυθμός νέων κυκλοφοριών, μεταξύ των οποίων το The Little Mermaid, το Spider-Man: Across the Spider-Verse και το Transformers: Rise of the Beasts.
Τα μεγάλα στούντιο αναμένεται να κυκλοφορήσουν 42 ταινίες ευρέως στις ΗΠΑ μέχρι το πρώτο Σαββατοκύριακο του Σεπτεμβρίου. Ένα στέλεχος studio γκρινιάζει για όλα αυτά με τρόπο που ακούγεται σχεδόν νοσταλγικό: «Είναι τόσο γεμάτο καλοκαίρι».
Πριν ο Cruise ξεκινήσει τη δική του εκστρατεία «καλής θέλησης», συμμετείχε σε έναν παρασκηνιακό αγώνα για τις οθόνες IMAX, σύμφωνα με τον Puck. Η τελευταία του ταινία Mission: Impossible θα παίζει σε οθόνες IMAX για περίπου μια εβδομάδα, αλλά στη συνέχεια θα «κατέβει» για το Oppenheimer, το οποίο κάνει το ντεμπούτο του μια εβδομάδα αργότερα στις 21 Ιουλίου και έχει όλες τις οθόνες αποκλειστικά κρατημένες για τρεις εβδομάδες.
Αυτό δεν έχει να κάνει με τις προσδοκίες για τα κέρδη που θα αποφέρει, αλλά με τις σχέσεις που έχουν αναπτυχθεί. Ο Nolan, ένας μακροχρόνιος πρωταθλητής του IMAX, είχε συνάψει συμφωνία πολύ πριν με τα σινεμά για να εγγυηθεί ότι η ταινία του θα έπαιζε σε αυτές τις οθόνες, ανεξάρτητα από το ποιος άλλος έχει κάνει πτώση με αλεξίπτωτο πάνω σε μοτοσυκλέτα.
Ο Gelfond των IMAX λέει στο VF ότι συνεργάστηκε στενά με τον Nolan και τη Universal για την ημερομηνία κυκλοφορίας του Oppenheimer για περισσότερο από ένα χρόνο. Επισκέφτηκε το σετ Mission: Impossible και είναι «μεγάλος θαυμαστής του Tom», λέει, αλλά αυτό είναι το συμπέρασμα: «Δεσμευτήκαμε στον Chris (Nolan). Προφανώς, πιστεύω ότι η ταινία θα είναι υπέροχη, αλλά άσχετα από αυτό, τιμούμε τις δεσμεύσεις μας».
Box Office Madness
Τα στελέχη που ανησυχούν για ένα γεμάτο πρόγραμμα είναι ένα σημάδι ότι οι ταινίες επέστρεψαν για τα καλά! «Είχαμε πολύ μεγάλες ταινίες από τότε που άνοιξαν ξανά οι κινηματογράφοι μετά την πανδημία, όπως το Avatar και το Top Gun και το Spider-Man, αλλά τώρα μιλάμε για πολλούς τίτλους», λέει η Elizabeth Frank, η αρμόδια για τον προγραμματισμό περισσότερων από 10.000 οθονών της AMC Entertainment.
«Ο κόσμος ρωτάει, “Λοιπόν, ποιο θες να δείς πρώτα;”, και αυτό είναι ένα διαφορετικό επίπεδο ενθουσιασμού. Σε έναν κλάδο όπου η δυναμική είναι πραγματικά σημαντική, είναι μια ευκαιρία για εμάς να ανακτήσουμε τη συνήθη κινηματογραφική ενασχόληση».
Στο Χόλιγουντ, το box office του Σαββατοκύριακου αντιμετωπίζεται με βαρύνουσα σοβαρότητα. «Έχω μια ομάδα φίλων, μαζευόμαστε στην αρχή της χρονιάς και βαθμολογούμε όλες τις ταινίες της χρονιάς και οι βαθμοί απονέμονται με βάση τη βαθμολογία του Metacritic, με βάση το box office, με βάση τα βραβεία, και με βάση την κερδοφορία», λέει o Blum, του οποίου η εταιρεία, η Blumhouse, βγάζει το Insidious: The Red Door στις 7 Ιουλίου. «Στέλνουμε μηνύματα μεταξύ μας κάθε Πέμπτη ή Παρασκευή. Αυτή τη στιγμή βρίσκομαι στη δεύτερη θέση».
Τύποι όπως ο Blum αναμφίβολα δίνουν μεγαλύτερη προσοχή στο box office από ό,τι ο μέσος Αμερικανός, αλλά ακόμη και ο ίδιος έχει παρατηρήσει ότι περισσότεροι άνθρωποι ακολουθούν τα χρήματα όπως έκαναν πριν από χρόνια. «Το ντέρμπι του box office είναι ένα από εκείνα τα πράγματα στα οποία όλοι μπορούν να συμμετέχουν», λέει ο Paul Dergarabedian, αναλυτής της βιομηχανίας ψυχαγωγίας για την Comscore. «Δεν έχουν παίξει όλοι επαγγελματικά αθλήματα ή δεν έχουν ιππεύσει άλογο επαγγελματικά ή δεν έχουν οδηγήσει αγωνιστικό αυτοκίνητο, αλλά όλοι μπορούμε να καθίσουμε σε μια κινηματογραφική αίθουσα».
Box Office Stats: Αγωνία μέχρι την τελική σκηνή
Όσο λεπτομερέστερος ο έλεγχος, φυσικά, τόσο περισσότερα και τα πρωτοσέλιδα όταν οι ταινίες «σκοντάφτουν». Για κάθε νικητή του box office όπως το Guardians of the Galaxy Vol. 3 (με τα 356 εκατ. δολάρια στις ΗΠΑ) ή το Spider Man: Across the Spider-Verse (346 εκατ. δολάρια), υπάρχει ταινίες όπως το The Flash, το οποίο έχει αποδώσει πενιχρά (102 εκατ. δολάρια στις ΗΠΑ παρά τον προϋπολογισμό του που έχει φτάσει τα 200 εκατ. δολάρια) ή το Elemental, του οποίου το ντεμπούτο των 29,6 εκατομμυρίων δολαρίων θεωρήθηκε σημαντική αποτυχία για την Pixar της Disney.
Εν τω μεταξύ, το Dial of Destiny, το οποίο φέρεται να κόστισε 295 εκατ. δολάρια, αναμφισβήτητα χρειαζόταν να βγάλει πολύ περισσότερα από ό,τι κατάφερε την 4η Ιουλίου. Ένα φωτεινό σημείο; Τα στούντιο επικεντρώνονται περισσότερο στην κερδοφορία, την οποία ο Blum ισχυρίζεται ότι «όλοι ξέχασαν για περίπου πέντε χρόνια». Τώρα, λέει, υπάρχει μεγαλύτερη πίεση για τον περιορισμό του κόστους: «Η συζήτηση για τον προϋπολογισμό ήταν η τελευταία συζήτηση όταν θα παρουσίαζες νέα έργα στους αγοραστές. Τώρα είναι το πρώτο, κάτι που με κάνει χαρούμενο γιατί πιστεύω ότι οι λιγότερο ακριβές ταινίες είναι συχνά καλύτερες και πιο ενδιαφέρουσες».
Ακόμη και πριν ο ζοφερός Ιούνιος «χτυπήσει» το box office, το Χόλιγουντ είχε πιστέψει σε μεγάλο βαθμό στο Mission: Impossible, στη Barbie και στο Oppenheimer για να ανεβάσουν τις πωλήσεις εισιτηρίων. Τώρα είναι ακόμη πιο επιτακτικό και οι τρεις τίτλοι να βρουν το κοινό τους.
Η πρώιμη παρακολούθηση —που προσαρμόζει το άνοιγμα του Mission: Impossible σε περίπου 90 εκατ. δολάρια, την Barbie κάπου στα 70 εκατ. δολάρια και το Oppenheimer περίπου στα 40 εκατ. δολάρια — υποδηλώνει ότι θα πιάσουν αυτούς τους στόχους. Αν και ο Ethan Hunt πιθανότατα θα είναι ο μεγαλύτερος σταρ του καλοκαιριού, η προσοχή των μέσων ενημέρωσης έχει επικεντρωθεί ακριβώς στον αγώνα μεταξύ της Barbie και του Oppenheimer.
«Mια παλίρροια ανυψώνει όλα τα σκάφη», λέει κορυφαίος κινηματογραφικός πράκτορας. «Όταν έχουμε φωτογραφίες από τους κινηματογράφους που μοιάζουν σαν να τραβάνε το κοινό σαν “καταψύκτης νερού” – κάτι που πραγματικά πιστεύω ότι συμβαίνει με τα Barbie και Oppenheimer. Είναι απίστευτα υγιές για το box office, γιατί αυτό που κάνουμε είναι να προσφέρουμε μια εμπειρία που οι άνθρωποι νιώθουν ότι άξιζε τον χρόνο και τα χρήματά τους».
Η AMC προετοιμάζεται για την καλοκαιρινή σεζόν των ταινιών επεκτείνοντας τις ώρες λειτουργίας στους κινηματογράφους της, προσλαμβάνοντας περισσότερο προσωπικό… «Όλο και περισσότερο, οι θαυμαστές διαφορετικών ταινιών αναζητούν επίσης εμπορεύματα και ποτά που σχετίζονται με ταινίες», λέει ο Frank. «Κάνει την εμπειρία του κινηματογράφου πολύ πιο ελκυστική και δυναμική. Είναι λίγο περίπλοκο, ωστόσο, να κινείσαι με τα καπέλα Teenage Mutant Ninja Turtle ενώ σκέφτεσαι αν έχεις ακόμα πολλούς ανθρώπους που θέλουν αυτά του Mission: Impossible Ones ή της Barbie».
Η πρόβλεψη του box office ήταν πάντα σαν να διαβάζεις κάρτες ταρώ ή να λες το φλιτζάνι. Ακόμη και ο Gelfond του IMAX παραδέχεται ότι είναι προσηλωμένες στα νούμερα— από την πρώτη νύχτα μέχρι την τελευταία. «Σαν ναρκομανής», λέει. «Μισώ να το παραδεχτώ, αλλά ναι. Οι περισσότερες από τις ταινίες μας ανοίγουν τα βράδια της Πέμπτης επειδή είναι μεγάλες υπερπαραγωγές. Έτσι μέχρι την Παρασκευή το πρωί, τηλεφωνώ με τις ομάδες διανομής και marketing και προσπαθούμε να καταλάβουμε πώς θα είναι το Σαββατοκύριακο, τι λειτουργεί και τι όχι, γιατί και γιατί όχι».
Οπότε, αν θέλεις να μάθεις πώς θα εξελιχθεί το καλοκαίρι του 2023, θα πρέπει να περιμένεις μέχρι την τελευταία σκηνή.