Έχει έναν τίτλο που τον ακούς και ψαρώνεις. Έχει έναν χαρισματικό πρωταγωνιστή που έχει ένα πολύ συγκεκριμένο μοτίβο στους ρόλους του και σε προδιαθέτει για κάτι βάναυσο, μα ωραίο, αν μπορούν αυτά τα δύο να συνδυαστούν. Και ό,τι προσδοκίες σου γεννούν αυτά τα δύο στοιχεία, επιβεβαιώνονται. Στο Ertflix ανέβηκε η ταινία Πίσω Από τις Θημωνιές, μια από τις καλύτερες ελληνικές ταινίες της 10ετίας και σίγουρα η πιο συζητημένη των τελευταίων 4-5 ετών, που κατέκτησε και 10 βραβεία Ίρις (τα ελληνικά Όσκαρ) το 2023.

Η Ασημίνα Προέδρου, σκηνοθέτιδα και σεναριογράφος της ταινίας, στο κινηματογραφικό της ντεμπούτο σε μεγάλου μήκους, κατάφερε να ενώσει δύο κοινωνικά φαινόμενα με ατομικές ιστορίες, με έναν τρόπο άγρια γλαφυρό και παρέδωσε στο ελληνικό σινεμά κάτι υπέροχο καλλιτεχνικά, μα αρκετά δύσκολο για το στομάχι σε επίπεδο θεματικών που θίγει. Είναι ταινία-ταμάμ για Ertflix.

Αδικία που δεν ήταν στα Όσκαρ: Στο Ertflix σε περιμένει η ελληνική ταινία που αποθεώθηκε περισσότερο την τελευταία 5ετία

Τι θα δεις στην ταινία που ανέβηκε στο Ertflix

Βρισκόμαστε στα σύνορα, προς Βόρεια Μακεδονία μεριά, εκεί όπου ο Στέργιος, ένας ψαράς, αντιμετωπίζει μεγάλα οικονομικά προβλήματα, την ώρα που ο συνεταιρισμός στον οποίο ανήκει, λειτουργεί ληστρικά και υπάρχει ένα μεγάλο κεφάλι, ο Δημήτρης, που έχει πάρει όλο το χρήμα και αποφασίζει πώς και ποιον θα ταΐσει.

Ο Δημήτρης είναι μπλεγμένος και σε παράνομη μετακίνηση μεταναστών από τα σύνορα και όταν ο Στέργιος πάει να του ζητήσει να λάβει τα χρήματα που του χρωστάει, αλλά επειδή απέναντι του έχει έναν σεσημασμένο μαφιόζο, καταλήγει να γίνεται μέρος του παρόνομου εμπορίου ανθρώπων.

Παράλληλα, η κόρη του Αναστασία θέλει να ασχοληθεί με το τραγούδι, πηγαίνει κρυφά σε ένα κέντρο και τραγουδάει, η γυναίκα του Μαρία είναι μοιρολογίστρια στην εκκλησία και προσπαθεί να κρατήσει τις ισορροπίες και την ηρεμία, αλλά η δίψα για δικαιοσύνη κάνει τις ζωές επώδυνες.

Αδικία που δεν ήταν στα Όσκαρ: Στο Ertflix σε περιμένει η ελληνική ταινία που αποθεώθηκε περισσότερο την τελευταία 5ετία

Ο Χρήστος, ένας του συνεταιρισμού, έχει καταλάβει τι γίνεται με τους πρόσφυγες, αντιδρά, θέλει να καταγγείλει, αλλά δέχεται απειλές, στο εν τω μεταξύ ερωτεύεται με την κόρη του Στέργιου και η κατάσταση περιπλέκεται τόσο, ώστε ο κίνδυνος που πυροδοτούν οι δικές του πράξεις, να απλώνονται και στην οικογένεια του Στέργιου.

Η βία καραδοκεί σε κάθε στιγμή, δεν είναι όμως προϊόν διάθεσης επιβολής πάντοτε. Στην περίπτωση του Στέργιου είναι βία ως αντίδραση στον φόβο, ως αντίδραση στην απελπισία του που δουλεύει τόσο για να καταλήγει να μην έχει να ζήσει και να φτάνει να γίνεται μέρος αυτού του εγκλήματος. Πώς προχωρούν οι άνθρωποι στη ζωή τους όταν έχουν στους ώμους τους το βάρος της απανθρωπιάς και των θανάτων, ακόμα κι αν οι ίδιοι δεν είναι φυσικοί αυτουργοί, ούτε είχαν γνώση;

Στις δύο ώρες περίπου που διαρκεί η ταινία Πίσω Από τις Θημωνιές, θα απολαύσεις τη φωτογραφία, θα απολαύσεις την ατμόσφαιρα που φτιάχνει η σκηνοθέτιδα, έχει αρκετά αγγελοπουλικά στοιχεία, είναι, μάλλον, εξαίρετο δείγμα του ελληνικού σινεμά υπό την έννοια πως αποτυπώνει την κουλτούρα δημιουργίας, τις καλλιτεχνικές προσλαμβάνουσες και τις μετατρέπει σε εικόνες. Στο Πίσω Από τις Θημωνιές δεν μετρά το κείμενο, μετρά το υπερκείμενο και το υπο-κείμενο. Όσα δεν λέγονται, μα γράφονται στα πρόσωπα.

Γι’ αυτό το στοιχείο της ταινίας, αναρωτιόμαστε πώς γίνεται να μην βρέθηκε στις 5 υποψηφιότητες ξενόγλωσσης στα Όσκαρ. Δεν πειράζει, στο Ertflix θα πάρει το Όσκαρ θέασης.

Η παρουσία της ταινίας στο Ertflix είναι ένας λόγος να ρίξεις άκυρο στους φίλους σου σήμερα το βράδυ, να παραγγείλεις τίποτα (εδώ σου έχουμε αρκετές προτάσεις) και να την δεις.