Commitment. Μια λέξη πολύ σημαντική και χιλιοειπωμένη στο λεξιλόγιο των ηθοποιών στο Χόλιγουντ. Δέσμευση στη δουλειά, δέσμευση στον ρόλο. Ο Γουίλεμ Νταφόε είναι ένας από τους πιο commited επαγγελματίες της βιομηχανίας του θεάματος και γι΄αυτό είναι περιζήτητος.

Από τους πιο indie μέχρι τους πιο blockbuster σκηνοθέτες, δεν περνάει μήνας που να μην έχει μια νέα πρόταση για δουλειά.

Τον έχουμε δει σε ταινίες όπως το Vincent Van Gogh ή το The Lighthouse, όπου κατήργησε τα όρια του ανθρωπίνως δυνατού σε επίπεδο υποκριτικής. Τον έχουμε δει και στη Marvel ως Green Goblin (σε δύο διαφορετικές δεκαετίες μάλιστα), αλλά και στην DC, ως ο μέντορας του Aquamant.

Το 2023 και το 2024 θα είναι ένα διάστημα στο οποίο θα συνδεθεί περισσότερο από όλα, με το ελληνικό σινεμά, ιδίως με τους Έλληνες σκηνοθέτες. Έχει ολοκληρώσει τα γυρίσματα για δύο ταινίες του Λάνθιμου, το Poor Things και το AND, ενώ σε λίγες μέρες κάνει πρεμιέρα το Inside, η πρώτη δουλειά του Βασίλη Κατσούπη.

Στις δύο του Λάνθιμου συνεργάζεται με την Έμμα Στόουν, η οποία έκανε και την αποκάλυψη του τίτλου μιλώντας στους New York Times.

Σε ένα αφιέρωμα στον Γουίλεμ Νταφόε, η Στόουν εξηγεί το πόσο δεσμεύεται με την ταινία ο 68χρονος ηθοποιός.

Στη διάρκεια του AND ακουγόταν συχνά ο βοηθός σκηνοθέτη να ενημερώνει έναν άλλον βοηθό πως ο Γουίλεμ Νταφόε αναζητούσε προσωπικό κίνητρο για τον εαυτό του στο γύρισμα. Τι σημαίνει αυτό; Ότι εμφανιζόταν ακόμα και σε σκηνές που δεν είχαν τον χαρακτήρα του.

«Αυτό θες από τους ηθοποιούς, να θέλουν να είναι μέρος σε κάθε μέρος της ταινίας», λέει στους NYT ο Λάνθιμος.

Η Στόουν από τη μεριά της θυμάται να έχει μια σκηνή όπου πρέπει να κάνει πως χαστουκίζει κάποιον, χωρίς να βρίσκεται ηθοποιός στην άλλη άκρη του χεριού της. Ο Γουίλεμ Νταφόε προσφέρθηκε τότε να σταθεί απέναντι της για να αποκτήσει αληθοφάνεια η σκηνή. Έκατσε λοιπόν και για 20 λήψεις έτρωγε ένα χαστούκι τη φορά (Διονύσης Παπαγιαννόπουλος likes this), ώστε η Στόουν να είναι πειστική.

«Υπάρχει αυτό το ένστικτο του performance που έχουν πολλοί ηθοποιοί. Είναι αυτό το “δείτε με, δείτε με” ύφος. Εκείνος είναι το αντίθετο. Ίσως να άλλαξε στην πορεία της καριέρας του. Πολλοί ηθοποιοί με τους οποίους έχω συνδεθεί, κάνουν τη δουλειά τόσα χρόνια, ώστε μετέβησαν από το “Εγώ” στο “Εμείς”».

Αυτή τη μετάβαση επιβεβαιώνει και ο ίδιος ο Γουίλεμ Νταφόε.

«Μόλις αρχίσεις να δουλεύεις, αρχίζεις να κάνεις ό,τι μπορείς για να επιβιώσεις», εξηγεί για το ότι στο ξεκίνημά του ήθελε να τραβάει την προσοχή. «Και μετά, μετατρέπεται σε κάτι πνευματικό, σε μια αναζήτηση της σύνδεσης με όλα τα πράγματα».

Κι αυτή η σύνδεση είναι που τον κρατάει στα 68 του να αναλαμβάνει ρόλους με τόσο μεγάλη σωματικότητα, με σωματικές απαιτήσεις. Όπως στο Inside.