Περιεχόμενα
Μου φάνηκε πολύ λογικό, όταν ακούστηκε πρώτη φορά πριν από έναν χρόνο περίπου, ότι ο Χρήστος Μάστορας θα υποδυθεί τον Στέλιο Καζαντζίδη σε ταινία για τη ζωή του σπουδαίου Έλληνα τραγουδιστή, να υπάρξουν αντιδράσεις. Μου φάνηκε λογικό να γκρινιάζουν κάποιοι γιατί δεν είναι ηθοποιός, μου φάνηκε λογικό να γελάνε κάποιοι επειδή θεωρούν πως ο Μάστορας είναι από ένα άλλο μετερίζι της μουσικής για να αγγίξει τον Καζαντζίδη. Συνήθως όμως, μετά την αντίδραση, έρχεται και το ερώτημα: αν όχι αυτός, τότε ποιος;
Και αυτό το ερώτημα έχει και μια λογική. Για τον Καζαντζίδη δεν θες έναν ηθοποιό, θες έναν τραγουδιστή που να μπορεί να ερμηνεύσει και επαρκώς στις σκηνές όπου δε θα τραγουδάει. Κι ο Χρήστος Μάστορας έχει δείξει στο παρελθόν και μια ερμηνευτική ικανότητα μέχρι ενός βαθμού, αλλά και μια τρομερή ικανότητα να αλλάζει τη φωνή του. Δείτε τον να τραγουδάει με τη Ρίτα Γουίλσον πριν 4-5 χρόνια, δείτε τον σε κάτι χιουμοριστικά βιντεάκια που μιμείται Έλληνες τραγουδιστές όπως τον Παπακωνσταντίνου ή τον Μαζωνάκη.
Αν υπήρχε μια ελάχιστη πιθανότητα κάποιος να το κάνει καλά, βρισκόταν πάνω του. Αυτή ήταν και η δική μου αρχική σκέψη. Πήγαινα να δω την ταινία Υπάρχω, που κυκλοφορεί την Πέμπτη από την Tanweer, λέγοντας μέσα μου πως αν υπάρξουν 5-10 νότες που κάπως θα νιώσω Καζαντζίδη, θα είμαι ευχαριστημένος. Ή ότι αν δεν νιώσω καθόλου να βλέπω Καζαντζίδη, θα πω «κρίμα, δεν πειράζει, τουλάχιστον το προσπάθησαν όλοι τους».
Περίπου 2 ώρες μετά το τέλος της προβολής, αυτό που έλεγα απείχε πολύ από αυτό που πίστευα πως θα πω. «ΡΕ ΠΑΙΔΙΑ, ΕΓΩ ΑΚΟΥΣΑ ΚΑΖΑΝΤΖΙΔΗ ΕΚΕΙ ΜΕΣΑ…ΕΣΕΙΣ ΤΟΝ ΑΚΟΥΣΑΤΕ;», έλεγα στην παρέα μου και σε γνωστούς που βρεθήκαμε στην avant premiere. Και δεν υπερβάλλω καθόλου. Ούτε επιχειρώ κάποιο sugarcoating ή ένα υποκριτικό πατ πατ στον ώμο. Ο Χρήστος Μάστορας ήταν Καζαντζίδης. Στο μιλητό μάλιστα, μπορώ να πω πως ήταν λιγότερο κοντά σε σχέση με το τραγούδι.
Ο Χρήστος Μάστορας μας χάρισε όλη τη διαδρομή της φωνής για το πώς γίνεσαι Καζαντζίδης
Στο πρώτο κομμάτι της ταινίας Υπάρχω, η αλήθεια είναι πως δεν υπήρχε τόση ταύτιση στη φωνή. Κι εκεί σκεφτόμουν αυτό που πίστευα πως θα σκεφτώ. Όσο προχωρούσε η ταινία, κατάλαβα ότι αυτό ήταν επίτηδες έτσι, ότι ο Χρήστος Μάστορας ήταν επίτηδες πιο διστακτικός Καζαντζίδης στην αρχή, διότι είναι ένα σημείο που οι δισκογραφικές κατευθύνουν τη φωνή του και ο ίδιος ο Καζαντζίδης φαίνεται να την ανιχνεύει. Είναι, άλλωστε ούτε 20 ετών όταν ξεκινάει να τραγουδάει.
Είναι κάπως άδικο για ένα ολόκληρο καστ και τόσα άτομα που συμμετέχουν στην ταινία, να μιλάω για τον Μάστορα, αλλά αυτός υποδύεται τον Καζαντζίδη, είναι βιογραφική ταινία, αναγκαστικά θα πάρει σχεδόν όλα τα φώτα. Πάρα πολύ καλές η Κλέλια Ρένεση ως Καίτη Γκρέυ και η Ασημένια Βουλιώτη ως Μαρινέλλα, αλλά κάπως το περιμένεις από αυτές, έχουν εκπαιδευτεί ως ηθοποιοί.
Ο Χρήστος Μάστορας βρέθηκε κάπου έξω από τα νερά του, γνωρίζοντας και για την αμφισβήτηση που θα δεχτεί, άκουσε όμως τον σκηνοθέτη Γιώργο Τσεμπερόπουλο και φυσικά όσους συνέβαλαν στο να ενσαρκώσει τον Καζαντζίδη, όπως την σύζυγο του Στέλιου, την κ. Βάσω Καζαντζίδη, και έκανε τη φωνή του πλαστελίνη για να πάρει το σχήμα της φωνής του Στέλιου, ειδικά στον αμανέ, στις νότες του πόνου, του ξεριζωμού που είχε ο Καζαντζίδης.
Το Υπάρχω, αν δεν υπήρχε ο Χρήστος Μάστορας, θα μας ωθούσε να μιλήσουμε λίγο για τα σκηνοθετικά πλάνα, για τη διαδρομή της αφήγησης, για το ότι η Tanweer συνεχίζει στο μονοπάτι των βιογραφιών σημαντικών προσώπων που άρχισε με την Ευτυχία, κάπως να καλύπταμε την αδυναμία να βρεθεί ο Καζαντζίδης. Όμως, ο Χρήστος Μάστορας τον «ανέστησε», τον έφερε μπροστά στην κάμερα και επισκίασε και ταυτόχρονα ανύψωσε όλα τα υπόλοιπα στοιχεία της ταινίας.
Το Υπάρχω είναι μια ταινία που οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι ενσαρκώνει όσα είναι το ελληνικό σινεμά, που αναδεικνύει τις δυνατότητες της μυθοπλασίας, τις προοπτικές της θεματικής δεξαμενής σε πρόσωπα και γεγονότα του παρελθόντος, που ανοίγει την πόρτα για να αρχίσουμε να σκαλίζουμε όλα αυτά που μέχρι πρόσφατα δεν τολμούσαμε να πολυαγγίξουμε.
Είναι ένα εξαγώγιμο προϊόν για το τι είναι το ελληνικό σινεμά. Ναι, είναι και το weird, είναι η Τσαγγάρη, ο Λάνθιμος, αλλά είναι και η Ευτυχία, η Φόνισσα, το Υπάρχω.
Ο Χρήστος Μάστορας (εξυπακούεται χάρη στο σενάριο, τη σκηνοθεσία, το καστ, την Tanweer), πολύ περισσότερο από τον Καζαντζίδη, «ανύψωσε» την αντίληψη μας για το πού μπορεί να πάει η μυθοπλασία στην Ελλάδα.
Κι έχω φτάσει ως εδώ, 700 λέξεις μετά, και έχω παραλείψει να μιλήσω για την πλοκή της ταινίας, για το πόσο ωραίο είναι που δεν είναι απλά μια χρονολογική ιστορία, αλλά ξεκινά από τα 50 περίπου χρόνια του Καζαντζίδη και βλέπουμε το παρελθόν ως περιγραφή του σε μια συνέντευξη που δίνει σε έναν δημοσιογράφο, δεν έχω μιλήσει για την τρομερή ερμηνεία το Ηλία Βαλάση, για τον Ψαρρά, τον Καραμίχο, για την Αγορίτσα Οικονόμου που υποδύεται τη μητέρα του Καζαντζίδη, για την Άννα Συμεωνίδου που υποδύεται τη Βάσω Καζαντζίδη, για τις δυνατές σκηνές του έργου.
Δεν είπα αυτό που ήθελα να πω πρώτο απ’ όλα, ότι στο τέλος πήγα και τηλεφώνησα στον πατέρα μου, που μου έβαζε να ακούω πολύ Καζαντζίδη όταν ήμουν μικρός, και του είπα «μπαμπά, ο Χρήστος Μάστορας είναι ο Καζαντζίδης, θα σε πάω να τον δεις».
Συμβαίνει κι αυτό. Όταν θα δείτε κι εσείς τι κάνει ο Χρήστος Μάστορας και πόσο όμορφα θα νιώσετε βλέποντας το Υπάρχω, θα καταλάβετε γιατί από 900 λέξεις κείμενο, οι 700 ήταν για τον Μάστορα.
Ταυτότητα Ταινίας
Σκηνοθεσία: Γιώργος Τσεμπερόπουλος
Σενάριο: Κατερίνα Μπέη
Παραγωγός: Διονύσης Σαμιώτης
Συμπαραγωγός: Δημήτρης Μελισσανίδης
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιάννης Δρακουλαράκος
Πρωτότυπη Μουσική-Επιμέλεια Επανεκτέλεσης Tραγουδιών:Μίνως Μάτσας
Σκηνογράφος: Αντώνης Δαγκλίδης
Ενδυματολόγος: Μαρία Κοντοδήμα
Μοντάζ: Γιάννης Τσιτσόπουλος
Casting: Μάκης Γαζής
Ήχος: Γιάννης Αντύπας
Μιξάζ: Κώστας Βαρυμποπιώτης
Sound design: Άρης Λουζιώτης
Μακιγιάζ: Κατερίνα Βαρθαλίτου
Hair Stylist: Χρόνης Τζήμος
Εκτελεστής Παραγωγός: Γιάννης Ιακωβίδης Black Orange Α.Ε.
Line Producer: Νάνσυ Κοκολάκη
Mε την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων & Δημιουργίας Creative Greece
Πρωταγωνιστούν: Χρήστος Μάστορας, Κλέλια Ρένεση, Ασημένια Βουλιώτη, Αγορίτσα Οικονόμου, Δημήτρης Καπουράνης, Άννα Συμεωνίδου
Μαζί με τους: Γιώργο Γάλλο, Γιώργο Καραμίχο, Νίκο Ψαρρά, Γιώργο Γιαννόπουλο, Διαμαντή
Καραναστάση, Ηλία Βαλάση, Περικλή Σιούντα κ.ά.
Παραγωγή: Tanweer Productions
* Φωτογραφίες: Μαριλένα Αναστασιάδου