Η δικαιοσύνη είναι υπέρτατο κεκτημένο του ανθρώπινου πολιτισμού. Πόσο πρόθυμοι όμως είμαστε να την αποδεχτούμε όταν βγάζει ετυμηγορίες που δεν μας «αρέσουν»; Πόσο έτοιμοι να προσπεράσουμε αυτό που τόσο εύγλωττα έχει συνοψιστεί ως «καλύτερα να σου βγει το μάτι παρά το όνομα»; Η περίπτωση του Κέβιν Σπέισι συνιστά μια αφορμή για να θυμηθούμε όλα τα κατά βάση φιλοσοφικά αυτά ερωτήματα. Και να αναμένουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις απαντήσεις.

Ο βραβευμένος δις με Όσκαρ ηθοποιός απαλλάχθηκε επίσημα από τις κατηγορίες σεξουαλικής επίθεσης που τον βάραιναν. Κάτι που στο Intronews γράψαμε πως μπορεί να αποτελέσει ευκαιρία να βρεθεί επιτέλους μια ισορροπία σε κινήματα όπως το #MeToo.

Για τον ίδιο τον Σπέισι όμως, τι να σημαίνει άραγε; Ανακουφισμένος και χαμογελαστός, λέει πια δεξιά-αριστερά πως επιθυμεί διακαώς να επιστρέψει στην υποκριτική μετά από τα κοντά 6 χρόνια που πέρασε στο σκοτάδι. Ηθοποιός, άλλωστε, σημαίνει φως. Αλλά θα τον αφήσουν άραγε να λάμψει (ξανά);

Το επόμενο μεγάλο πρόβλημα που περιμένει τον Κέβιν Σπέισι

Η κοινωνία τον είχε εκ των προτέρων καταδικάσει. Να το μεγάλο πρόβλημα. Που θέλει δε θέλει κανείς, θα βγει στην επιφάνεια εκ των πραγμάτων. Το πρώτο studio παραγωγής που θα εμπιστευτεί τον Κέβιν Σπέισι θα πρέπει να είναι έτοιμο για «καταιγίδα». Από τα «πήρατε τον βιαστή» μέχρι τα «ντροπή σας».

Και βεβαίως δεν είναι μόνο τα λόγια, τα δηλητηριώδη σχόλια στα social media. Είναι πως αυτό μπορεί κάλλιστα (ή χείριστα, όπως το βλέπει κανείς) να αποτυπωθεί στις εισπράξεις. Να «θάψει» δηλαδή μια ταινία.

Σίγουρα υπάρχουν κάποιοι που θα έπαιρναν το ρίσκο. Στο πλαίσιο ίσως και του «αρνητική διαφήμιση είναι διαφήμιση». Αυτό πρακτικά είχε υποστηρίξει και ο ίδιος ο Σπέισι σε πρόσφατες δηλώσεις του, «Ξέρω πως υπάρχουν άνθρωποι που είναι πανέτοιμοι να με προσλάβουν με το που θα αθωωθώ», είχε πει.

Αμφίβολο πάντως, τουλάχιστον, αν μπορεί άμεσα ή αν θα μπορέσει γενικώς, να βρει ρόλους όπως αυτός στο House of Cards (που τον «σκότωσαν» εν ριπή οφθαλμού όταν έσκασε το σκάνδαλο) ή παλαιότερα, στο American Beauty.

Έχασε δουλειές, η φήμη του υπέστη τεράστιο πλήγμα, έγινε συνώνυμο του «ανώμαλου». Σχεδόν τον είχαν εξαφανίσει από το προσκήνιο. Το Netflix, για παράδειγμα, σταμάτησε εν τη γενέσει της την ταινία Gore, στην οποία ο Αμερικανός ηθοποιός θα υποδυόταν τον συγγραφέα Γκορ Βιντάλ.

Οι 2 ταινίες που θα τον δούμε στο άμεσο μέλλον – Πώς μπορεί ο Κέβιν Σπέισι να κάνει το reset

Το τι θα κάνει από εδώ και στο εξής ο 64χρονος Σπέισι στην προσπάθεια να καθαρίσει οριστικά το όνομά του είναι ασαφές προς ώρας. «Κατανοείτε φαντάζομαι πως έχω πολλά που πρέπει να επεξεργαστώ», είπε μετά την αθώωσή του.

Οι επικοινωνιολόγοι συμφωνούν πως είναι πολύ κρίσιμο να αποφύγει να ρίξει λάδι στη φωτιά. Να μη βγει να κομπάζει που δικαιώθηκε ή να ανοίξει (νέα) μέτωπα. Χρειάζεται ο χρόνος να κάνει αυτό που (ο χρόνος) κάνει. Να απαλύνει δηλαδή τα πάθη. Κι αυτό απαιτεί πρώτα ένα εύλογο διάστημα ηρεμίας και ψύχραιμης ανάλυσης των δεδομένων.

Στα σκαριά έχει 2 ταινίες, που δεν ξέρουμε και πότε ακριβώς θα βγουν.  Αλλά όχι κάτι γκράντε. Θα «είναι» η φωνή και μόνο ενός χάκερ σε ένα βρετανικό φιλμ ονόματι Control και ένα σκιώδης άγνωστος που φτάνει σε ένα ορεινό χωριό σε ένα θρίλερ με στοιχεία κωμωδίας, που λέγεται Peter Five Eight.

Δουλειές δηλαδή που υπό νορμάλ συνθήκες δεν θα βλέπαμε ποτέ έναν ηθοποιό του διαμετρήματος του Σπέισι. Όμως αυτό είναι ένα απαραίτητο στάδιο. Να ξεκινήσει δηλαδή τρόπον τινά από την αρχή. Από το ανεξάρτητο σινεμά. Να δώσει προτεραιότητα στο καλλιτεχνικό κομμάτι του επαγγέλματος κι αν πάει καλά εμπορικά, τότε μόνο θα έχει ελπίδες να πείσει τα μεγάλα στούντιο πως αξίζει να «τζογάρουν» πάνω του.

Το Hollywood όσο πρωτοποριακό ή ανεκτικό  θέλει να δείχνει, τόσο συντηρητικό είναι στη βάση του. Άρα από το να αναγνωρίσει πως έκανε λάθος με τον Κέβιν Σπέισι, θα προτιμήσει πιθανότατα να προσποιηθεί πως αυτός δεν υπάρχει.

Ίσως στην Ευρώπη να βρει πιο εύκολα πρόθυμους να τον συγχωρέσουν – στα μέρη μας τα πράγματα δεν είναι τόσο strict όσο στις ΗΠΑ και είναι πιο πιθανό (όχι και σίγουρο πάντως) το καλλιτεχνικό σκέλος να υπερκεράσει το προσωπικό.

Ωστόσο, είναι πολύ δύσκολο. Καθότι ξαναλέμε, για πολλούς ήταν και παραμένει ένοχος. Δεν θεωρούν πως απάντησε πειστικά στη σωρεία κατηγοριών που τον βάραιναν. «Άλλο είναι αθώος, άλλο δεν μπόρεσαν να βρεθούν στοιχεία εναντίον του», λένε. Είναι αυτό που λέγαμε στην αρχή του κειμένου περί «εκ των προτέρων ετυμηγορίες».

Τα παραδείγματα πάντως των Μελ Γκίμπσον και Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ δείχνουν πως δεν είναι αδύνατο για έναν ηθοποιό να επιστρέψει μετά από υποθέσεις που κηλίδωσαν τη φήμη του. Το reset είναι συνεπώς εφικτό – αν και όχι το πιο πιθανό. Αλλά ο Κέβιν Σπέισι θα πρέπει να το ξέρει, αν δεν το ξέρει ήδη, πως μπαίνει σε επικίνδυνα νερά. Θα είναι σαν να κολυμπάει με κροκόδειλους όσο θα προσπαθεί να μείνει στην επιφάνεια, να βγει ζωντανός…