Η περίοδος των βραβεύσεων στο Χόλιγουντ έχει ξεκινήσει και ο Γιώργος Λάνθιμος με το Poor Things είναι στις ταινίες με τις περισσότερες υποψηφιότητες σε κάθε είδους απονομή. Στις δύο πιο σημαντικές ως τώρα, στις Χρυσές Σφαίρες και στα Critics Choice Awards, οι πολλές υποψηφιότητες δε συνοδεύτηκαν από πολλά βραβεία. 2 Χρυσές Σφαίρες (μία για ‘Α Γυναικείο σε Κωμωδία, μία για Καλύτερη Κωμωδία της Χρονιάς) και 1 Βραβείο Κριτικών (για την Έμμα Στόουν) συνθέτουν ένα σκηνικό πολύ γνώριμο για τον Yorgos, όπως τον λέει η Στόουν.
Ήταν το 2019 όταν το The Favourite προέβαλε ως ένα από τα δύο μεγάλα φαβορί στις απονομές, δη των Όσκαρ, με το Roma του Αλφόνσο Κουαρόν να είναι ο έτερος contender. Ο Λάνθιμος είχε 10 υποψηφιότητες για Όσκαρ, το The Favourite δηλαδή, αλλά τελικά βραβείο πήρε μόνο η Ολίβια Κόλμαν στο ‘Α Γυναικείο. Εκτός του Roma, σε εκείνη τη χρονιά είχε κάνει γερό μπάσιμο και το πολύ ωραίο Green Book του Πίτερ Φαρέλι.
Στα Critics Choice εκείνης της χρονιάς το The Favourite είχε πάρει 2 βραβεία για 14 υποψηφιότητες, στις Χρυσές Σφαίρες είχε πάρει 1 για 5 υποψηφιότητες και στα SAG είχε 3 υποψηφιότητες χωρίς βράβευση.
Το Poor Things φέτος, πήρε τις 2 Χρυσές Σφαίρες για 7 υποψηφιότητες και πήρε το ένα Critics Choice έχοντας 13 υποψηφιότητες! Παρατηρείται δηλαδή μια τάση να τα πάρει όλα η Έμμα Στόουν, αλλά το Poor Things να μην πάρει ούτε για το Διασκευασμένο Σενάριο, ούτε για Κοστούμια ή κάποια τεχνική κατηγορία. Αυτό δείχνουν τα μέχρι στιγμής στοιχεία, με το Oppenheimer να κυριαρχεί στις περισσότερες κατηγορίες.
Θα είναι ξανά αδικημένος ο Λάνθιμος;
Το 2019 ο Λάνθιμος και το The Favourite είχαν σαρώσει στα BAFTA, κάτι που είναι εξαιρετικά πιθανό να καταφέρει και φέτος, αλλά τα Όσκαρ παραμένουν μια διαφορετική ιστορία και στο Χόλιγουντ δείχνουν να θέλουν να αποθεώσουν φέτος τον Κρίστοφερ Νόλαν, ακριβώς επειδή έκανε μια αφήγηση για το Manhattan Project που κάπως «εξαγνίζει» τις αμαρτίες τους και τους κάνει να νιώθουν καλά με τον εαυτό τους.
Προς θεού, το Oppenheimer είναι υπέροχη ταινία. Αλλά δεν βλέπω κάποια διακριτή διαφορά ώστε να πάρει και το Best Picture, και τη Σκηνοθεσία, και το Σενάριο, και το Β’ Ανδρικό. Ειδικά στο Β’ Ανδρικό, ο Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ μπορεί να αποτελεί ένα πιο γοητευτικό στόρι, του ηθοποιού που επιστρέφει μετά το Tropic Thunder, που άφησε πίσω του τον Iron-Man, αλλά ο Μαρκ Ράφαλο έχει κάνει μια ίσως ακόμα πιο εντυπωσιακή ερμηνεία.
Οι υποψηφιότητες θα ανακοινωθούν στις 23 Ιανουαρίου και η λογική λέει πως το Oppenheimer και το Poor Things θα έχουν τη μερίδα του λέοντος σε υποψηφιότητες, αλλά ο Κρίστοφερ Νόλαν έχει την ταμπέλα του grande φαβορί στην πλειονότητα των κατηγοριών, ενώ ο Λάνθιμος φαίνεται να έπεται.
Όσα Όσκαρ βέβαια και να πάρει ο καθένας, δεν αλλάζει αυτό το τι προσέφεραν κινηματογραφικά, στην ίδια τους την τέχνη, τη χρονιά που πέρασε. Σπουδαίες ταινίες και οι δύο, πολύ διαφορετικού ύφους, με εντελώς άλλη προσέγγιση, αλλά και οι δύο έμπλεες σε σινεμά, σε storytelling.
Κι ο Κρίστοφερ Νόλαν, τόσα χρόνια, τόσες ταινιάρες, ακόμα δεν έχει δει Όσκαρ για τον εαυτό του. Έχει έρθει ο καιρός του. Αλλά, κάποια στιγμή, θα πρέπει να επιβραβευτεί και ο Λάνθιμος για τη δουλειά του. Από την Ευρώπη έχει πάρει ό,τι του αναλογεί, έχει τον Χρυσό Λέοντα από τη Βενετία, έχει βραβείο Επιτροπής στις Κάννες και το Un Certain Regard. What about Hollywood όμως;
* Εικονογράφιση: Πέγκυ Δαδάκη