Ότι η Marvel θα τα έβρισκε πολύ σκούρα μετά το πέρας της 3ης Φάσης του MCU, όπου είχαμε την αποχώρηση του Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ και του Κρις Έβανς από τους ρόλους του Iron-Man και του Captain America, αλλά και της Σκάρλετ Γιοχάνσον έναν χρόνο μετά από τον ρόλο της Black Widow, ήταν αναμενόμενο.
Πάντοτε, όταν κάποιος φτάνει στο ανώτερο σημείο, το επόμενο βήμα είναι γκρεμός, είναι πτώση. Το ερώτημα είναι πόσο καλά θα διαχειριστεί κάποιος την πτώση. Και η Marvel, παρά το αρχικά ενθαρρυντικό στυλ της, δεν δείχνει ικανή να το διαχειριστεί. Και δεν το βλέπουμε και πιθανό να ανέβει σύντομα.
Το Endgame έκλεισε την επικότερη κινηματογραφική εποχή στο superhero σύμπαν και έκανε την Marvel κυρίαρχο της αγοράς, δημιουργώντας ακόμα και εχθρούς για εκείνη, όπως οι τόσοι σκηνοθέτες που μίλησαν αρνητικά για το κινηματογραφικό της είδος. Έναν χρόνο μετά ήρθε ο κορωνοϊός, κάποιες παραγωγές τέθηκαν σε παύση, η Disney θέλησε να εστιάσει στο Disney+ και είδαμε τη συνέχεια του MCU με τις σειρές Wandavision, Loki, What If?, The Falcon and the Winter Soldier. Και οι 4, άλλες λιγότερο άλλες περισσότερο, ήταν πολύ καλές σειρές.
Φάνηκε όμως σε αυτές ότι η Marvel θέλει να αφοσιωθεί στην πλατφόρμα και να βγάζει ταινίες που θα δικαιολογούν spin-off σειρές. Μετά από αυτές, ήρθε η σειρά She-Hulk που κρίνεται ως αστοχία, όπως και το Hawkeye.
Η επιστροφή στις αίθουσες έφερε πρώτα το Spider-Man: No Way Home, που ήρθε δύο χρόνια μετά το Far From Home που ήταν τοποθετημένο ακριβώς μετά τα γεγονότα του Endgame, με το κοινό να αποθεώνει την εισαγωγή στο Multiverse.
Επίτηδες, αφήνουμε εκτός σε όλο αυτό το Eternals που άφησε πικρή γεύση, αλλά και το Shang Chi που, μπορεί να μην ήταν κακό, αλλά δεν άφησε και ιδιαίτερο στίγμα. Ακολούθησε το Dr. Strange, Multiverse Of Madness όπου το πολυσύμπαν της Marvel μπήκε στα πιο πολύπλοκα μονοπάτια του και από κει και μετά επήλθε η πλήρης κατρακύλα σε επίπεδο κινηματογραφικό.
Το Thor: Love and Thunder ήταν πισωγύρισμα μετά το Ragnarok, το 2ο Black Panther ήταν ένας αποχαιρετισμός στον Τσάντγουικ Μπόουζμαν, το Morbius πέθανε πριν καν γεννηθεί, το Ant-Man 3 βυθίστηκε, οι σειρές στο Disney+ «εξατμίζονταν», κι αν δεν υπήρχε το εξαίρετο Guardians of the Galaxy 3, που έδινε ένα υπέροχο φινάλε στην ομάδα αυτή, δε θα είχαμε και πολλά να θυμόμαστε από τη Marvel τα τελευταία 2 χρόνια. Μόνο τα αρνητικά.
Το Venom: Let There Be Carnage, παρόλο που δεν έθελξε τρομερά, αποτέλεσε ένα αποκούμπι σε επίπεδο box office για την Sony και το MCU, όμως κι αυτό ξεχάστηκε γρήγορα.
Η πρώτη box office αποτυχία της Marvel εδώ και 15 χρόνια
Τον περασμένο Νοέμβριο που κυκλοφόρησε το The Marvels, καταλάβαμε πως πια η Marvel ασχολείται περισσότερο με το περιτύλιγμα, παρά με την ουσία. Κάνει σειρές και ταινίες για να τις χρησιμοποιεί ως επιχείρημα συμπεριληπτικότητας και αλλαγής στο «πατριαρχικό» καθεστώς των υπερηρώων, τα σενάρια όμως και το στήσιμο των ταινιών καταντούν ως και ενοχλητικά. Μάλιστα, αυτή η ταινία έγινε το πρώτο box office failure μετά το 2008 και το Incredible Hulk. Ξοδεύτηκαν κοντά στα 270 εκατομμύρια για την ταινία, τα έσοδα μετά βίας άγγιξαν τα 210 εκατομμύρια δολάρια!
Μέχρι που ήρθε το Madame Web για να δώσει νεό προσανατολισμό στη Marvel. Αυτόν της κοροϊδίας. Είναι τόσο κακή η ταινία της Sony, που κοντράρει το κάκιστο Fantastic Four του 2015. Οι βαθμολογίες σε IMDB (3.8/10) και Rotten Tomatoes (13%) μιλάνε μόνες τους. Ότι πάρα πολλοί την αντιμετωπίζουν ως μια ταινία τόσο κακή που μετατρέπεται σε καλό δείγμα κωμωδίας, είναι επίσης ενδεικτικό. Σα να βλέπει κανείς το The Room σε Marvel Edition.
Το MCU δείχνει να έχει στραφεί πολύ γύρω από το Spider-Verse, το animation Spider-Man: Across the Spider-Verse έσωσε αρκετά τα ταμεία και την υπόληψη και φαίνεται πως οι υπόλοιποι superheroes δεν έχουν κάποιο πάτημα στο κοινό.
Στο εξωτερικό εδώ και δύο χρόνια λένε για το Marvel Fatigue, δηλαδή την υπερφόρτωση περιεχομένου από τη Marvel, με αποτέλεσμα το κοινό να έχει κουραστεί. Κι η αλήθεια είναι πως αν δεν είσαι στην Αμερική και να ασχολείσαι φανατικά με τα κόμικ, να εργάζεσαι σχεδόν γι’ αυτά, το να μπορέσεις να ακολουθήσεις τα storylines, είναι ως και εξουθενωτικό. Είναι ένας ιστός το πολυσύμπαν της Marvel αυτή τη στιγμή και μέχρι να εμφανιστεί μια ταινία, να καταλάβει ένας όχι τόσο μυημένος το context και να κάνει τις απαραίτητες συνδέσεις, έχει εμφανιστει μια νέα ταινία, ένα νέο πλέγμα.
Πολλοί υποστηρίζουν πως η κούραση αυτή δεν οφείλεται στην υπερφόρτωση, αλλά στο ότι πια η Marvel και τα παρακλάδια της, δεν παραδίδουν καλές ταινίες. Οι κακές ταινίες κουράζουν.
Ο σωτήρας από τη DC
Το ερώτημα όμως είναι το εξής: μπορεί το MCU να δώσει κάτι καλύτερο χωρίς την αρχική εξάδα των Avengers που βρέθηκαν στην κατάλληλη συναστρία πραγμάτων ώστε να μεγεθύνουν το όνομά τους και ταυτόχρονα και το στούντιο συνολικά;
Αυτή τη στιγμή η απάντηση τείνει προς το Όχι. Αλλά η Marvel μοιάζει, σύμφωνα με ρεπορτάζ, να κυνηγάει την ανάστασή της. Για να την πετύχει, έχει προσεγγίσει τον Χένρι Καβίλ και υπάρχουν αναφορές πως έχει υπάρξει συμφωνία για να γίνει κομμάτι του MCU, με τη φημολογία να τον θέλει στον ρόλο του Dr. Doom στο επόμενο Fantastic Four που ανακοινώθηκε την Παρασκευή, αλλά στο παρελθόν ο ίδιος να έχει μιλήσει για τον Captain Britain ως επιθυμία, ενώ στην εξίσωση έχουν μπει και ο Cyclops με τον Hyperion που ανήκουν στο X-Men Universe και στο Eternals Universe αντίστοιχα.
Ο Καβίλ, αφού παράτησε το Witcher και είδε τη DC να του λέει «αντίο» λίγο μετά, παρά το ότι είχε συμφωνήσει με κεντρικό ρόλο στην επόμενη φάση του DCEU, μοιάζει να αναλώνεται σε επιλογές που δεν αναδεικνύουν τα χαρίσματα του. Καλώς ή κακώς, είναι ηθοποιός της σωματικής ερμηνείας, της δράσης και δύσκολα θα μπορέσει να παραδώσει κάτι άλλο. Θα είναι έκπληξη αν τον δούμε ποτέ στα Όσκαρ για παράδειγμα.
Είναι κρίμα να μένει ανεκμετάλλευτος και η Marvel φαντάζει ως το ιδανικό περιβάλλον, ώστε να γίνει για εκείνη αυτός που θα την σπρώξει προς τα πάνω, είτε σε συνδυασμό με τον Κρις Χέμσγουορθ, αν επιστρέψει ως Thor, είτε ως ο κυρίαρχος Avenger, ισότιμα με τον Τομ Χόλαντ και την Captain Marvel.
Το χρονοδιάγραμμα της Marvel πάντως, είναι fixed, το 2025 θα δούμε επιτέλους την ταινία Captain America με τον Άντονι Μάκι να παίρνει επίσημα τη σκυτάλη και η είσοδος του Χένρι Καβίλ, αν υπάρχει συμφωνία, θα γίνει πρώτα σε κάποια post-credit σκηνή στις ταινίες της επόμενης χρονιάς και θα πρέπει να φτάσει το 2026 ή και 2027 για να δούμε κάτι δικό του.
Κι ενόσω η Sony και η Marvel βρίσκονται σε αυτό το κρίσιμο σταυροδρόμι, η DC, με τον Τζέιμς Γκαν επικεφαλής, προετοιμάζεται για τη νέα εποχή, έχοντας αφήσει πίσω της όλους τους αρχικούς superheroes, δηλαδή Γκαλ Γκαντότ-Wonder Woman, Χένρι Καβίλ-Superman, Τζέισον Μομόα-Aquaman και με τον Flash των Έζρα Μίλερ μετέωρο.
Σε μια ανατροπή της περασμένης 12ετίας, τα πρότζεκτ μέσα από τα οποία η DC ελπίζει να ανέβει επίπεδο και να πάρει πίτα από τη Marvel, είναι το Batman Universe του Ματ Ριβς με τον Πάτινσον και τους villains και το Joker 2 με Φοίνιξ-Lady Gaga.