Κάθε χρόνο τέτοια εποχή, οι κινηματογραφικές ακαδημίες σε όλο τον κόσμο, συνεδριάζουν και δημιουργούν μια λίστα με τις ταινίες που θα διεκδικήσουν την πρόταση για το Όσκαρ Ξενόγλωσσης στα Όσκαρ της επόμενης χρονιάς. Εδώ και λίγες μέρες, το Υπουργείο Πολιτισμού είχε αναθέσει σε 4 ανθρώπους της ελληνικής κινηματογραφικής κοινότητας να δουν τις 23 ταινίες και να καταλήξουν σε αυτή που θα προωθηθεί για την οσκαρική λίστα.

Ενώ λοιπόν είχε ανατεθεί στους Βασίλη Κεκάτο (σκηνοθέτης), Κόρα Καρβούνη (ηθοποιός), Λήδα Γαλανού (δημοσιογράφος), Κάλλια Παπαδάκη (σεναριογράφος), να αποτελέσουν την επιτροπή, τους είχαν σταλεί links με τις 23 ταινίες για να τις δουν, ξαφνικά, πριν μερικές μέρες, οι 4 τους έλαβαν μια ενημέρωση από το Υπουργείο Πολιτισμού πως δεν θα είναι στην επιτροπή και πως εκ παραδρομής τους ανατέθηκε αυτός ο ρόλος.

Λίγο αργότερα, ανακοινώθηκαν ως μέλη της επιτροπής ο σεναριογράφος Έβαν Σπηλιώπουλος, σεναριογράφος Χριστίνα Λαζαρίδη, ο σκηνοθέτης-animator Παναγιώτης Ράππας, ο σκηνοθέτης Σπύρος Ταραβήρας, ο ηθοποιός Βασίλης Χαραλαμπόπουλος και η σκηνοθέτης Ασημίνα Προέδρου. Η τελευταία, παραιτήθηκε άμα τη εμφανίσει σχεδόν, κάνοντας λόγω για αδιαφανείς διαδικασίες και για διαδικασία επιλογής που δεν διασφαλίζει τη διαφάνεια και το αδιάβλητο.

Δηλαδή, κάποιος ή κάποια, σύμφωνα με το Υπουργείο, ενημέρωσε τα αρχικά 4 μέλη, τους έστειλε υλικό που είναι πνευματικό, υπάγεται σε δικαιώματα και το προστατεύει ο νόμος και δεν είναι για να στέλνεται σε άτομα που δεν έχουν την αρμοδιότητα να το δουν, επικοινωνούσαν για δύο εβδομάδες τα μέλη με την πλευρά του ΥΠΠΟ, αλλά όλο αυτό τελικά έγινε εκ παραδρομής.

Και την ίδια στιγμή, ενώ τα μέλη της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου θα έπρεπε να ψηφίζουν για την ταινία που θα προταθεί για το Όσκαρ Ξενόγλωσσης, το ΥΠΠΟ αγνοεί την ΕΑΚ και επιλέγει μια διαδικασία που περιλαμβάνει λίγα άτομα, άρα είναι πιο εύκολο να επηρεαστούν ή να υπάρξουν ενέργειες που ξεφεύγουν από την διαφάνεια ή να γίνουν επιλογές με πολύ πιο υποκειμενικά κριτήρια που δεν άπτονται του κινηματογράφου.

Η ανεπαρκής και άνευ ουσίας απάντηση του ΥΠΠΟ στην Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου για την επιτροπή Όσκαρ 2025

Σε επιστολή της ΕΑΚ προς το ΥΠΠΟ, ο υφυπουργός κ. Φωτήλας, απάντησε γενικολογίες και απλά ενημέρωσε ότι έχει κινηθεί διαδικασία έρευνας για το πώς 4 άτομα που είναι έγκριτα και με κύρος στα κινηματογραφικά δρώμενα της χώρας, έτυχαν τέτοιου εξευτελισμού και ασέβειας και πώς ένα πνευματικό υλικό βρέθηκε στα χέρια τους ενώ δε θα ήταν ποτέ στην επιτροπή για την πρόταση για τα Όσκαρ 2025.

«Προς Δ.Σ.
Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου (ΕΑΚ)
Ένωση Σκηνοθετών-Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ)
Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Έργων (ΣΑΠΟΕ)
Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ (ΕΕΝ)
Ένωση Παραγωγών Έργων Επικοινωνίας (PACT)

Το Υπουργείο Πολιτισμού, παγίως, αντιμετωπίζει με διαφάνεια και σοβαρότητα τον ύψιστο θεσμό στον χώρο του κινηματογράφου, των βραβείων OSCAR Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους.

Αναφορικά με την επιστολή σας και τα ερωτήματά σας ,που είδαν το φως της δημοσιότητας τις τελευταίες μέρες, σχετικά με την σύσταση της επιτροπής για την επιλογή της ελληνικής υποψηφιότητας, σας ενημερώνουμε:

Το ΥΠΠΟ έχει στην αρμοδιότητά του την επιλογή και συγκρότηση της επιτροπής, όπως άλλωστε συμβαίνει και στις περισσότερες χώρες που συμμετέχουν στις ανάλογες διαγωνιστικές διαδικασίες και μάλιστα, με υψηλού επιπέδου, εκπροσωπήσεις. Το ΥΠΠΟ παραμένει θεματοφύλακας της διαδικασίας προκειμένου να διασφαλίζεται όχι μόνον η αντικειμενικότητα αλλά και το κύρος της επιτροπής.

Πριν από την 13η Αυγούστου δεν είχε πραγματοποιηθεί ο ορισμός επιτροπής, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από το Νόμο. Αυτό επιβεβαιώνεται και από τη ΔΙΑΥΓΕΙΑ , με μία απλή σας αναζήτηση. Επιπλέον, διευκρινίζεται ότι η επιλογή των μελών της επιτροπής για την αξιολόγηση των υποψηφιοτήτων για τα βραβεία OSCAR Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους συγκροτήθηκε από πρόσωπα υψηλού κύρους σχετιζόμενα με τον θεσμό και έχοντας επιδείξει σημαντικά δείγματα γραφής στον ίδιο το θεσμό. Έτσι διασφαλίζεται η ακεραιότητα της διαδικασίας και της επιλογής της πλέον κατάλληλης ταινίας να εκπροσωπήσει την χώρα μας.

Σημειώνεται ότι για το θέμα της «εκ παραδρομής» της δήθεν απόφασης, έχουν
ήδη κινηθεί οι διαδικασίες από τα αρμόδια πειθαρχικά όργανα του ΥΠΠΟ.

Με εκτίμηση
Ιάσων Φωτήλας
Υφυπουργός Πολιτισμού»

Μετά από όλες αυτές τις παλινωδίες, οι 20 από τις 23 υποψήφιες ταινίες για το Όσκαρ Ξενόγλωσσης, απέσυραν την υποψηφιότητα τους και δεν πρόκειται να επανέλθουν μέχρι να υπάρξουν ξεκάθαρες εξηγήσεις. Όπερ σημαίνει ότι, καθώς ο χρόνος πιέζει, θα οδηγηθούμε σε μια επιλογή-φιάσκο για τα Όσκαρ, μέσα από μόλις 3 ταινίες.