Ο κινηματογραφικός σκηνοθέτης Jean-Luc Godard, πρωτοπόρος της γαλλικής «nouvelle vague», πέθανε την Τρίτη σε ηλικία 91 ετών, ανέφερε η εφημερίδα Liberation, επικαλούμενη πρόσωπα του στενού περιβάλλοντος του Γαλλοελβετού σκηνοθέτη. Ήταν από τους πιο καταξιωμένους σκηνοθέτες του κόσμου, γνωστός για κλασικά έργα όπως το “Breathless” και το “Contempt”, που άνοιξαν τα κινηματογραφικά όρια και ενέπνευσαν εικονοκλάστες  σκηνοθέτες δεκαετίες μετά την ακμή του στη δεκαετία του 1960.

Οι ταινίες του έσπασαν τις καθιερωμένες συμβάσεις του γαλλικού κινηματογράφου το 1960 και βοήθησαν να ξεκινήσει ένας νέος τρόπος δημιουργίας ταινιών, που ολοκληρώθηκε με χειροκίνητη κάμερα, jump cuts και υπαρξιακούς διαλόγους. Ο Godard άφησε ιστορία με το αυτοσχεδιαστικό του στιλ και τις έντονα πολιτικοποιημένες ταινίες του.

Μια χαρακτηριστική φιγούρα με τα μαύρα μαλλιά του και τα γυαλιά του, ήταν ένας πραγματικός επαναστάτης που έκανε αριστουργήματα, που τον τοποθέτησαν στο ίδιο επίπεδο με κορυφαίους ζωγράφους και εικονίδια της λογοτεχνίας. Έζησε την «αναγέννηση» της καριέρας του τα τελευταία χρόνια με ταινίες όπως το Film Socialisme και Αποχαιρετισμός στη γλώσσα (Adieu au langage), πειραματιζόμενος με την ψηφιακή τεχνολογία.

Γεννήθηκε στο Παρίσι στις 3 Δεκεμβρίου 1930, μεγάλωσε και πήγε σχολείο στη Νιόν, μια πόλη στις όχθες της λίμνης Geneva στην Ελβετία. Ο πατέρας του ήταν γιατρός, η μητέρα του κόρη ενός Ελβετού που ίδρυσε την Banque Paribas, τότε μια διάσημη επενδυτική τράπεζα. Το 1949, ο Godard μπήκε στους κύκλους διανοουμένων των «cine-clubs» που βρίσκονταν στην ακμή τους στη γαλλική πρωτεύουσα μεταπολεμικά.

Τη δεκαετία του 1960 κινηματογράφησε μια σειρά πρωτοποριακών ταινιών. Το Le Petit Soldat είχε απαγορευτεί έως το 1963 λόγω των βασανισμών που απέδιδε στην κυβέρνηση της Γαλλίας. Στην ταινία γνώρισε τη μελλοντική σύζυγό του, Άννα Καρίνα, ενώ δημιούργησε τον διασημότερο αφορισμό του, το «Cinema is truth at 24 frames a second».

Ο Godard ήταν μέλος μιας ομάδας ταινιοκριτικών του περιοδικού Cahiers du Cinema, οι οποίοι αποφάσισαν να φτιάξουν δικές τους ταινίες και να φέρουν μια επανάσταση στο μέσο, διότι ήταν δυσαρεστημένοι με την ποιότητα του Γαλλικού Κινηματογράφου εκείνη την εποχή. Αυτή η ομάδα ήταν η βάση της Nouvelle Vague. Το 1968, εγκατέλειψε τη Nouvelle Vague και ίδρυσε μαζί με τον Jean-Pierre Gorin την κινηματογραφική ομάδα Dziga Vertov Group, ονομασμένη από τον γνωστό Σοβιετικό σκηνοθέτη. Επρόκειτο για μια ομάδα πολιτικά ενεργών σκηνοθετών που δημιουργούσαν πειραματικές και πολιτικές ταινίες οι οποίες υποστήριζαν κινήματα όπως ο Μαοϊσμός και ο Μαρξισμός.

Παντρεύτηκε τρεις φορές. Το 1970 γνώρισε την Αν Μαρί Μιεβίλ, κινηματογραφίστρια που εκτός από συνεργάτιδά του έγινε και η τρίτη σύζυγός του, μετά το διαζύγιο από την ηθοποιό Αν Βιαζέμσκι που είχε πρωταγωνιστήσει στην ταινία «Η Κινέζα» του 1967.