Το τι γεννά ο νους αυτού του ανθρώπου οι υπόλοιποι δεν μπορούμε συχνά καν να το διανοηθούμε. Δεν το λέμε απαραίτητα για καλό. Ούτε όμως και για κακό. Και στην τελική, αυτό το κάνει πιο ωραίο. Δεν θα είχε ενδιαφέρον αν ήμασταν όλοι σαν τον Ζακ Σνάιντερ, θα ‘ταν μονότονο και άχαρο.

Ενώ τώρα μπορούμε να… βριστούμε! ΟΚ, διορθώνουμε: Να διαφωνήσουμε γόνιμα και πολιτισμένα. Είναι ιδιοφυία; Ή «απατεώνας»; Το σίγουρο είναι πως είναι γεμάτος αντιφάσεις κι αυτό δίνει πάτημα για διαφορετικές ερμηνείες. Αμφιλεγόμενος είπατε μήπως; Πολύ ωραία το θέσατε…

Το σινέ-σύμπαν του 57χρονου Αμερικανού είναι συγκεκριμένο και αναγνωρίσιμο. Από το 2004 που μας συστήθηκε με το Dawn of the Dead έχει σίγουρα αφήσει το αποτύπωμά του. Είναι ένας από τους πλέον πετυχημένους σκηνοθέτες των καιρών μας. Και πολωτικούς, καταπώς το είπαμε.

Μια κατάσταση που δημιουργήθηκε μέσω ταινιών όπως οι 300, το Watchmen, to Sucker Punch και τη δουλειά του στο σύμπαν της DC, το αντίπαλο δέος της Marvel. Man of Steel το 2013, Batman v Superman: Dawn of Justice το 2016 και τέλος, το περιβόητο Justice League.

Το οποίο άφησε στη μέση μετά το τραγικό γεγονός της αυτοκτονίας της κόρης του και τις ανυπέρβλητες διαφορές με τους παραγωγούς ως προς την οπτική των πραγμάτων. Τον αντικατέστησε ο Τζος Γουέντον, που προσέγγισε εντελώς αλλιώς την υπόθεση, με αποτέλεσμα να προκύψει κάτι εντελώς άχαρο και μπερδεμένο. Κάτι πολύ κακό, για να τα λέμε όλα.

Δεν σταμάτησε να γκρινιάζει ο Σνάιντερ για τους παραγωγούς της DC που δεν τον άφησαν να ολοκληρώσει το όραμά του, να κάνει τη δουλειά του όπως αυτός ήθελε. Ένιωσε προδομένος, πεταμένος. Πώς περνάει ο έρωτας; Με έρωτα, ναι.

Το Netflix μπήκε στη ζωή του και του είπε «όλα δικά σου, μάτια μου». Ή κάπως έτσι, τέλος πάντων, δεν θα τα χαλάσουμε εκεί. Το Army of the Dead αποτέλεσε την πρώτη έκφανση αυτής της λευκής επιταγής «κάνε ό,τι θες». Και, ασχέτως του αν (σας) άρεσε ή όχι, ήταν απλώς η εισαγωγή στη συνεργασία των δύο πλευρών.

Με το Rebel Moon ο Ζακ Σνάιντερ κάνει πράξη το όραμά του – Το Netflix να ‘ναι καλά

Το Rebel Moon είναι το νέο στάδιο. Βασικά ένας καινούριος κόσμος. Μένει να δούμε και αν θα είναι υπέροχος. Στις 22 Δεκεμβρίου, καλώς εχόντων των πραγμάτων και σύμφωνα με τον προγραμματισμό, θα είναι στις οθόνες μας. Ο Σνάιντερ το τεντώνει στα όρια. Έχει την ελευθερία που πάντα ήθελε σε φιλόξενο περιβάλλον και δίνει «ψυχούλα» σε αυτό που (θα) κάνει, γράφει και σκηνοθετεί όπως αυτός ορίζει αποκλειστικά. Τι μας περιμένει;

Μια σύντομη περιγραφή θα μπορούσε να είναι η κάτωθι: Μια διαπλανητική saga, γεμάτη cyborg πολεμιστές με σπαθιά από λιωμένα μέταλλα, γιγάντια ανθρωποειδή αραχνοειδή και αρχαία ρομπότ που φαίνεται να έχουν αναδυθεί περισσότερο από τους μεσαιωνικούς χρόνους παρά από το μέλλον.

Ένα story βγαλμένη από το άκρων άωτον της φαντασίας. Μία space opera με μπάτζετ 166 εκατ. δολαρίων, με άφθονα ψηφιακά εφέ όπως επιβάλει κάθε sci-fi, αλλά και αρκετό real life στοιχείο εντός, δηλαδή πολλά εξωτερικά γυρίσματα. Δεν είναι μόνο Φεγγάρι όπως φανερώνει το δεύτερο μισό του τίτλου (Moon) η φάση. Ένα σωρό κόσμοι έχουν φτιαχτεί ειδικά για την περίσταση.  

Περισσότερο από 3 δεκαετίες δούλευε ο Ζακ Σνάιντερ το σενάριο στο μυαλό του. Μια ιστορία που κάνει focus σε παρίες, δυσαρεστημένους και πρόσφυγες από πολλούς διαφορετικούς πλανήτες που ενώνουν τις δυνάμεις τους για να ξεσηκωθούν εναντίον μιας τιμωρητικής αυταρχικής κυβέρνησης. Όπως στην πραγματική ζωή, η ένωση τόσων πολλών ετερόκλητων στοιχείων μεταξύ τους είναι ευκολότερη στη θεωρία παρά στην πράξη. Πολλαπλές γραμμές πλοκής έρχονται να μπλέξουν μεταξύ τους. Από κάθε άποψη, το Rebel Moon είναι ένα βαρύ φορτίο.

Ο Ζακ Σνάιντερ γίνεται… τραβάτε με κι ας κλαίω – Το σπάσιμο σε δύο μέρη

«Είμαι μάλλον λίγο μαζόχας. Δεν ξέρω γιατί κάνω πάντα ταινίες με πλούσιο καστ. Ανυπομονώ να μην το κάνω. Αλλά εν τω μεταξύ, φυσικά…το λατρεύω», είπε στο Vanity Fair ο Σνάιντερ. Τραβάτε με κι ας κλαίω, δηλαδή…

Και προσέθεσε: «Αυτή η ταινία με πήγαινε κάπως έτσι “Φυσικά και είναι διαστημική όπερα, αλλά ας μην τη δούμε μόνο έτσι. Ας το προσεγγίσουμε με έναν πιο οικείο τρόπο, ώστε τα στοιχεία επιστημονικής φαντασίας να μοιάζουν περισσότερο ρεαλιστικά”. Δεν λέμε συνεχώς στον κόσμο “Κοιτάξτε πόσο μεγάλα είναι τα διαστημόπλοιά μας ή πόσο παράξενοι φαίνονται οι πλανήτες μας!” Αυτό συμβαίνει, αλλά συμβαίνει ως οργανικό μέρος του κόσμου στον οποίο βρίσκεστε. Είσαι εκεί, και έτσι τα πράγματα που βλέπεις σε αυτό το ταξίδι δεν σου επιβάλλονται ούτε σου τα ταΐζουν με το ζόρι».

Διττό. Σε αναγνώσεις, ουσία. Και υποσχόμενο. Ανοιχτό σε ερμηνείες όμως ξανά – προάγγελος νέων διαφωνιών, νέων πολώσεων; Ας μην το πάμε (ακόμα) εκεί. Το σίγουρο είναι πως ο Σνάιντερ γουστάρει αυτό που κάνει.

Το Rebel Moon δεν είναι μόνο μια ταινία – είναι ήδη ένα έπος, που θα τεμαχιστεί σε δύο μέρη. Η ημερομηνία κυκλοφορίας του δεύτερου μέρους δεν έχει ακόμη διευθετηθεί, αλλά ο 57χρονος σκηνοθέτης επιθυμεί να είναι στα σιμά: «Δεν θα αργήσει πολύ. Το Netflix μπορεί να κάνει πράγματα που ένα παραδοσιακό στούντιο δεν μπορεί να κάνει όπως στο πόσο κοντά κυκλοφορούν οι ταινίες», εξηγεί.

Το «2 ταινίες» δημιουργεί και μια άλλη κατάσταση. Το part 1 του Rebel θα είναι μια περιπέτεια φαντασίας «που θα μπορεί να απολαύσει και να παρακολουθήσει ο καθένας» κατά τον Σνάιντερ. Η συνέχεια όμως θα είναι αυστηρά για ενήλικες. «Νομίζω ότι για τους θαυμαστές μου και για τους ανθρώπους που είναι έτοιμοι να κάνουν μια πιο βαθιά, πιο σκληρή βουτιά, αυτό θα είναι διασκεδαστικό για αυτούς», λέει. Αινιγματικός και ιντριγκαδόρικος.

Το διασκεδάζει, ολοφάνερα. «Αρχικά, το σενάριο ήταν μία ταινία, αλλά ήταν σε “μορφή Ζακ”, λέει η σύζυγός του και μακροχρόνια συνεργάτιδα παραγωγής, Ντέμπορα Σνάιντερ. «Ήταν 172 σελίδες». Συνήθως, μια σελίδα σεναρίου ισούται με ένα λεπτό στην οθόνη. Έτσι, το Rebel Moon θα έβγαινε περί τις τρεις ώρες. Κάτι που ανησύχησε τον πρόεδρο του Netflix, Σκοτ Στάμπερ.

«Έχουμε δει πως οι ταινίες κάτω των δύο ωρών λειτουργούν πολύ καλύτερα για κάποιο λόγο, παρόλο που αρκετός κόσμος βλέπει σερί σειρές 8 επεισοδίων», του είπε δειλά δειλά, μην τον δυσαρεστήσει.

Ο Ζακ του απάντησε: «Αν μου ζητήσετε να το κάνω λιγότερο από δύο ώρες, θα χάσω όλους τους χαρακτήρες. Δεν θα σε νοιάζουν αυτοί οι άνθρωποι. Είναι μια ιστορία χαρακτήρων για το πώς οι άνθρωποι μπορούν να αλλάξουν, και τη λύτρωση, και για ποιο πράγμα είσαι διατεθειμένος να παλέψεις…». Ο Στάμπερ σκέφτηκε λίγο και του απάντησε: «Κι αν σου δώσω δύο ταινίες;». Είπαμε: epic εμπιστοσύνη από την πλατφόρμα.

Η σύγκριση με το Star Wars είναι λογική, αλλά ο Σνάιντερ επιμένει πως έρχεται κάτι εντελώς φρέσκο

Και αν όλο αυτό δουλέψει, τότε προφανώς και μπορεί να ακολουθήσουν πολλά ακόμα Rebel Moon. Όρεξη να υπάρχει και franchise δημιουργείται. Ο Σνάιντερ ξέρει καλά πως είναι αναπόφευκτο κάποιοι να χαρακτηρίσουν το Rebel Moon ως τον «Πόλεμο των άστρων του Ζακ Σνάιντερ». Διαδραματίζεται κάπου μακριά στο διάστημα και υπάρχει -όπως υποδηλώνει ο τίτλος- μια εμπόλεμη εξέγερση καθώς και μια βάναυση δικτατορία αποφασισμένη να τη συντρίψει.

«Αυτές οι συγκρίσεις θα γίνουν, είναι φυσικό», απαντάει ο σκηνοθέτης. «Οτιδήποτε έχει διαστημόπλοιο μέσα για πολλούς είναι ξεκάθαρα Star Wars. Οπότε καταλαβαίνω και ενθαρρύνω κάπως τις συγκρίσεις. Αλλά την ίδια στιγμή, πιστεύω ότι το δικό μου έργο θα είναι πραγματικά μια εντελώς διαφορετική εμπειρία».

Άλλωστε και ο ίδιος ο Σνάιντερ κάποτε την ίδια σύγκριση έκανε το μυαλό του. Έτσι το παρουσίασε στην Lucasfilm πριν από περισσότερο από μια δεκαετία, λίγο πριν η Disney εξαγοράσει την εταιρεία και αρχίσει να γυρίζει νέες ταινίες. Ήταν την εποχή που βρισκόταν στο post production στο Man of Steel. Αλλά δεν έπεισε πως υπήρχε προοπτική στην ιδέα του, κανέναν από όσους μίλησε. Δεν είχε ακόμα γνωρίσει το Netflix και την άνευ όρων αγάπη του…

Σίγουρα οι λεπτομέρειες της ταινίας έχουν εξελιχθεί σημαντικά από αυτό που κάποτε πρότεινε στη Lucasfilm, αλλά ο πυρήνας παραμένει κοντά στην ιδέα που είχε αρχικά ως φοιτητής στα τέλη της δεκαετίας του ’80. «Η ιδέα προήλθε από τότε που ήμουν στη σχολή κινηματογράφου. Μας ρώτησαν σε ένα μάθημα ποια θα ήταν μια ωραία ιδέα για μια ταινία. Και απάντησα “μια διαστημική ταινία υπεράσπισης του χωριού”. Μόνο μετά, σκέφτηκα ότι θα ταίριαζε στο σύμπαν του Star Wars. Μετά πήρε το δρόμο του. Ήταν κυριολεκτικά στο πίσω μέρος του μυαλού μου για πολύ καιρό. Δεν ξέρω καν αν ο καυστήρας ήταν αναμμένος και περίμενε να δουλέψει».

Η μεγάλη πρόκληση που έχει μπροστά του το Rebel Moon

Τώρα το Rebel Moon είναι επιτέλους πραγματικότητα. Με αποστολή, πιεστική όσο και γοητευτική, να κάνει αυτό που το mainstream Χόλιγουντ θεωρούσε μέχρι πρότινος αδύνατο: να παρουσιάσει έναν επικό κόσμο που δεν είναι ήδη γνωστός στο κοινό και αυτό να γίνει επιτυχία.

Η Ντέμπορα Σνάιντερ ελπίζει ότι η ταινία θα προσφέρει ένα εναλλακτικό μονοπάτι σε όσους αγαπούν όλα τα προγενέστερα που αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για να γραφτεί, αλλά λαχταρούν παράλληλα και κάτι το φρέσκο. Σεβασμός δηλαδή στο παλιό, αλλά με το βλέμμα και την καρδιά στο καινούριο, στο διαφορετικο.

«Έχει λίγο Star Wars. Έχει λίγο από όλα. Μοιάζει λίγο με τον Άρχοντα των Δαχτυλιδιών, λίγο με το Game of Thrones με την ίντριγκα του παλατιού. Και είναι πραγματικά πολλά από αυτά που έχει στο κεφάλι του Ζακ».  Είναι ήδη υποσχόμενο. Και αμφιλεγόμενο. Είναι δηλαδή 100% Ζακ Σνάιντερ.