Η επιτυχημένη πορεία του Steven Spielberg για πέντε δεκαετίες στην κορυφή του Χόλιγουντ οφείλεται τόσο στην ευελιξία του όσο και στο ταλέντο του στη δημιουργία ταινιών. Από τότε που εμφανίστηκε στη σκηνή με το «The Sugarland Express» το 1974, ο Spielberg έχει αποδείξει ότι είναι ικανός να δουλέψει σχεδόν σε κάθε είδος που μπορεί να φανταστεί κανείς, πολλές φορές την ίδια χρονιά.
Τα… Σαγόνια του Spielberg!
Αφού βοήθησε στη δημιουργία του μοντέρνου καλοκαιρινού blockbuster με επιτυχίες όπως το «Jaws» («Τα Σαγόνια του Καρχαρία») και το «Close Encounters of the Third Kind» («Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου»), ο Spielberg δεν επαναπαύτηκε ποτέ στις δάφνες του, αλλά συνέχισε τους πειραματισμούς. Πέρασε τη δεκαετία του 1980 εναλλάσσοντας οικογενειακές επιτυχίες, όπως το «E.T. το Extra Terrestrial» με πιο δραματικές, όπως το «The Color Purple», ενώ εξακολουθεί να βρίσκει χρόνο για να σκηνοθετήσει την αρχική τριλογία «Indiana Jones».
Το 1993 ανήκει στον Spielberg
Το πιο θρυλικό παράδειγμα της αδηφάγου προσέγγισης του Spielberg στη δημιουργία ταινιών ήρθε το 1993, όταν κατάφερε να κυκλοφορήσει δύο μνημειώδεις ταινίες του παγκοσμίου κινηματογράφου: το «Jurassic Park» και το «Schindler’s List» την ίδια χρονιά. Η καλοκαιρινή κίνηση των δεινοσαύρων έγινε πολιτιστικό φαινόμενο και μύησε τον κόσμο στα θαύματα που θα μπορούσαν να επιτευχθούν με την τεχνολογία CGI. Η «Λίστα του Σίντλερ» δεν θα μπορούσε να είναι πιο διαφορετική, ρίχνοντας φως στη φρίκη του Ολοκαυτώματος με την χαρακτηριστική κινηματογραφική οπτική του Spielberg. Αυτή η ταινία έφερε στον Spielberg το τελευταίο σημαντικό κινηματογραφικό επίτευγμα με το οποίο δεν είχε συνδέσει το όνομά του μέχρι εκείνο το σημείο: ένα Όσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας.
Για τα επόμενα 30 χρόνια, ο Spielberg συνέχισε να εκπλήσσει το κοινό με τις σκηνοθετικές του επιλογές. Έχει δουλέψει πάνω σε τα πάντα, από πολεμικά έπη («Saving Private Ryan») και ταινίες ληστείας («Catch Me If You Can») έως υπερπαραγωγές κινουμένων σχεδίων («The Adventures of Tintin») και μιούζικαλ («West Side Story»). Βρήκε μάλιστα χρόνο να γράψει και να σκηνοθετήσει τη δική του βιογραφική ταινία όταν γύρισε το «The Fabelmans» το 2021.
Spielberg unmade!
Η λίστα με τις ταινίες που σχεδόν σκηνοθέτησε είναι εξίσου σημαντική. Ο Spielberg έχει φτάσει κοντά στο να γυρίσει ταινίες για πολλές από τις πιο αγαπημένες πνευματικές ιδιότητες και ιστορικές προσωπικότητες της Αμερικής που δεν υλοποιήθηκαν ποτέ για διάφορους λόγους. Μερικές από τις ιδέες του δεν έφτασαν ποτέ στη μεγάλη οθόνη λόγω διαφωνιών για τα κινηματογραφικά δικαιώματα και άλλες φορές παρέδωσε τα έργα του σε άλλους κινηματογραφιστές ενώ συνέχισε να τους επιβλέπει ως παραγωγός. Ο αντίκτυπός του στην ποπ κουλτούρα ήταν τόσο μεγάλος που διαβάζοντας για τα άσχετα έργα του μοιάζει με μια βόλτα σε μια εναλλακτική κινηματογραφική βιομηχανία που θα υπήρχε αν έκανε μερικές διαφορετικές επιλογές.
«Γιατί δεν μπορώ να είμαι η Audrey Hepburn;»
Ο Spielberg σκηνοθέτησε την τελευταία ταινία της εμβληματικής ηθοποιού του Χόλιγουντ, Audrey Hepburn, «Always» (1989), και σκέφτηκε να εξερευνήσει περαιτέρω την κληρονομιά της όταν αγόρασε ένα σενάριο από έναν άγνωστο νεαρό συγγραφέα ονόματι Ryan Murphy.
Η rom-com με τίτλο «Why Can’t I Be Audrey Hepburn?» θα ακολουθούσε ένα ζευγάρι που δένεται εξαιτίας της κοινής τους εμμονής με τον αείμνηστο σταρ του κινηματογράφου. Η Jennifer Love Hewitt και η Téa Leoni είχαν προσεγγιστεί για τον κεντρικό ρόλο, αλλά το έργο δεν υλοποιήθηκε ποτέ.
«Αυτό ξεκίνησε την καριέρα μου», είπε ο Murphy σε μια συνέντευξη στο On Air του NPR. «Το έγραψα, το πούλησα και δεν έχω σταματήσει ποτέ να δουλεύω από τότε».
«Νυχτερινοί Ουρανοί»
Αφού εξερεύνησε τη δια βίου γοητεία του με τους εξωγήινους και είχε τεράστια επιτυχία στο «Στενές επαφές τρίτου τύπου», ο Spielberg ήταν έτοιμος για έναν ακόμη γύρο. Επιμελήθηκε του σεναρίου για το «Night Skies», την αυθεντική ταινία τρόμου επιστημονικής φαντασίας που ήταν εμπνευσμένη από τη συνάντηση του 1955 στο Χόπκινσβιλ. Έφερε τον John Sayles και τον Lawrence Kasdan για να δουλέψουν στο σενάριο και άρχισε να αναπτύσσει concept art για τη νέα φυλή εξωγήινων. Η ταινία δεν έγινε ποτέ, αν και ο σχεδιασμός των χαρακτήρων συνέχισε να επηρεάζει τον «E.T. Ο Εξωγήινος».
«Ε.Τ. 2: Νυχτερινοί φόβοι»
Η συνέχεια του «E.T. The Extra-Terrestrial» ήταν στα σκαριά κάποια στιγμή, με τον Spielberg να επιστρατεύει ακόμη και τη σεναριογράφο Melissa Mathison. Παρά την εξερεύνηση μιας ιστορίας για μια νέα ομάδα κακών εξωγήινων εισβολέων, ο Spielberg τελικά αποφάσισε ότι ήταν ικανοποιημένος με την πρώτη ταινία και άφησε την ιδέα να σταματήσει.
«Τα σίκουελ μπορεί να είναι πολύ επικίνδυνα γιατί θέτουν σε κίνδυνο την αλήθεια σου ως καλλιτέχνη», είπε ο Spielberg σε άρθρο του NBC. «Νομίζω ότι μια συνέχεια του E.T. δεν θα έκανε τίποτε άλλο από το να κλέψει την παρθενιά του από το πρωτότυπο. Ο κόσμος θυμάται μόνο το τελευταίο επεισόδιο».
«Robopocalypse»
Η ιστορία ενός ρομπότ που δημιουργείται από A.I. και προκαλεί «Αποκάλυψη» μοιάζει να είναι απόλυτα ευθυγραμμισμένη με την κλίση του Spielberg στο θέαμα, αλλά ακόμη ψάχνει τον τρόπο να τη φέρει στη μεγάλη οθόνη.
Ο Spielberg αναμενόταν να σκηνοθετήσει μια προσαρμογή του μυθιστορήματος επιστημονικής φαντασίας «Robopocalypse» του Daniel H. Wilson, αλλά προβλήματα με το σενάριο και το υψηλό κόστος παραγωγής έκλεισαν τελικά το έργο το 2013. Το μυθιστόρημα ακολουθεί τους επιζώντες ανθρώπους να αγωνίζονται ενάντια στον Archos. ένα διαβολικό A.I. πρόγραμμα.
Ο εκπρόσωπος του Spielberg, Μάρβιν Λέβι, είπε ότι ήταν «πολύ σημαντικό και το σενάριο δεν είναι έτοιμο και είναι πολύ ακριβό για παραγωγή. Είναι πίσω στο σχέδιο για να δούμε τι είναι δυνατό».
«The Talisman»
Αν και οι δύο αγαπημένοι Stevens του Χόλιγουντ δεν έχουν ξανασυνεργαστεί σε ταινία, ο Spielberg και ο King ήρθαν κοντά με το «The Talisman». Ήταν τόσο θαυμαστής του βιβλίου που έγραψε ο King μαζί με τον Peter Straub που ο Spielberg αγόρασε τα δικαιώματα της ταινίας πριν καν εκδοθεί.
Το μυθιστόρημα 944 σελίδων αφηγείται την ιστορία ενός 12χρονου αγοριού που ταξιδεύει σε ένα παράλληλο σύμπαν για να αναζητήσει έναν κρύσταλλο που θα γιατρέψει την άρρωστη μητέρα του.
«Έχω το βιβλίο από το ’82 και ελπίζω να κάνω αυτή την ταινία τα επόμενα δύο χρόνια», είπε ο Spielberg σε συνέντευξή του. «Απλώς λέω ότι είναι κάτι που ήθελα να δω στους κινηματογράφους τα τελευταία 35 χρόνια».
«Micro»
Αφού έκανε τεράστια επιτυχία με το «Jurassic Park», ο Spielberg προσπάθησε να συνεργαστεί ξανά με τον Michael Criton για μια προσαρμογή του τεχνολογικού θρίλερ «Micro». Η ιστορία ακολουθεί φοιτητές βιοτεχνολογίας που χάνονται στη ζούγκλα αφού έχουν συρρικνωθεί σε μέγεθος μια ίντσας, με την επιστημονική τους πείρα ως μοναδική άμυνα. Αν και ο Spielberg αποχώρησε από το «Micro», ο σκηνοθέτης Joachim Ronning αναμένεται να ηγηθεί του έργου σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση.
«The Martian Chronicles»
Αν και η Paramount απέκτησε τα δικαιώματα για το «The Martian Chronicles» του Ray Bradbury το 2011, ο Spielberg προσπάθησε να προσαρμόσει τη διήγηση όταν η Universal κατείχε τα δικαιώματα στα τέλη της δεκαετίας του ’90.
Αν και το NBC έφτιαξε μια μίνι σειρά για την ιστορία τη δεκαετία του ’80, καμία προσαρμογή στη μεγάλη οθόνη δεν υλοποιήθηκε ποτέ. Ο λάτρης της επιστημονικής φαντασίας, Spielberg, επηρεάστηκε σε μεγάλο βαθμό από τον αείμνηστο Bradbury πριν εκείνος πεθάνει το 2012.
«Ήταν η έμπνευσή μου για το μεγαλύτερο μέρος της καριέρας μου στην επιστημονική φαντασία», είπε ο Spielberg σε συνέντευξή του μετά τον θάνατο του Bradbury. «Ζει μέσα από τη λεγεώνα των θαυμαστών του. Στον κόσμο της επιστημονικής φαντασίας και της φαντασίας και της φαντασίας, είναι αθάνατος».
«Στρατιώτες φαντάσματα»
Το 2002 ο Spielberg προσπάθησε να συνεργαστεί με τον Tom Cruise σε μια ταινία του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου με τίτλο «Ghost Soldiers» για τους Αμερικανούς αιχμαλώτους πολέμου κατά τη διάρκεια της πορείας του θανάτου στο Bataan. Η ταινία θα βασιζόταν στο best seller του Hampton Sides. Η ιδέα για το «Ghost Soldiers» μπήκε στον πάγο λίγο μετά την ολοκλήρωση της παραγωγής του «Minority Report» για την Twentieth Century Fox.
«Choky»
Η DreamWorks αγόρασε τα δικαιώματα για το μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας του John Whyndam «Chocky» το 1968 και ο Spielberg φλέρταρε για λίγο, το 2008, με τη σκηνοθεσία της ταινίας.
Το βιβλίο αφηγείται την ιστορία ενός αγοριού του οποίου ο φανταστικός φίλος αποδεικνύεται ότι είναι μια εξωγήινη οντότητα που έχει εισβάλει στο μυαλό του. Με γεμάτα τα χέρια με άλλες παραγωγές, συμπεριλαμβανομένων των «Lincoln» και «The Adventures of Tintin», ο Spielberg δεν κατάφερε ποτέ να ξαναδημιουργήσει την ιστορία του Whyndam.
«Flushed With Pride: The Story of Thomas Crapper»
Η καριέρα του Spielberg θα μπορούσε να είχε πάρει μια δραματικά διαφορετική τροπή εάν ένα από τα πρώτα προτεινόμενα έργα του έβρισκε τον δρόμο στις κινηματογραφικές αίθουσες. Πριν γίνει γνωστός με το «Jaws», ο μελλοντικός σκηνοθέτης του «Schindler’s List» προσπάθησε να διασκευάσει το «Flushed With Pride: The Story of Thomas Crapper», το σατιρικό βιβλίο του Wallace Reyburn για την εφεύρεση της τουαλέτας. Πλησίασε τους σεναριογράφους Gloria Katz και Willard Huyck προτού εγκαταλείψει το έργο την ίδια εποχή που γυρίστηκε το «The Sugarland Express».
«Γράψαμε ένα σενάριο και το δώσαμε στον [αμοιβαίο] ατζέντη μας, τον Guy McElwaine, ο οποίος είπε “Στιβ, αν αυτό είναι το είδος της ταινίας που θέλεις να κάνεις, δεν θέλω να είμαι ο ατζέντης σου”» αναφέρει ο Huyck στη βιογραφία του Spielberg, του Joseph McBride.
Με πληροφορίες από το Indiewire.