Το 1998, ο Γκέοφ Μπούρντικ, στέλεχος της Lightstorm Entertainment του James Cameron, στεκόταν μπροστά σε μια οθόνη 12 ιντσών σε ένα σπίτι μετά την παραγωγή, προετοιμάζοντας προσεκτικά τον «Τιτανικό» για κυκλοφορία σε LaserDisc και VHS.
Ένας υπολογιστής έδωσε τη δυνατότητα στον Μπούρντικ και την ομάδα του να καθαρίσουν την ταινία καρέ καρέ, αφαιρώντας μικροσκοπικές ατέλειες που ήταν ενσωματωμένες στο αρχικό αρνητικό: μικρές γρατσουνιές, νιφάδες βρωμιάς, ακόμη και λεκέδες νερού που λέρωσαν την εικόνα. Ο υπολογιστής θα μπορούσε να σβήσει αυτά τα ελαττώματα χρησιμοποιώντας ένα είδος εργαλείου αντιγραφής-επικόλλησης, κρύβοντας τα ελαττώματα με πληροφορίες από άλλο πλαίσιο.
Ο Μπούρντικ, τώρα αντιπρόεδρος της εταιρείας, είπε ότι αυτή η διαδικασία «έμοιαζε σαν απίστευτη μαγεία εκείνη την εποχή». Και όμως τα αποτελέσματα δεν έτυχαν απολύτως θετικής υποδοχής.
«Υπήρχαν πολλοί άνθρωποι που έλεγαν ότι αυτό ήταν το πιο όμορφο VHS που είχαν δει ποτέ στη ζωή τους, γιατί είχαμε ξεφορτωθεί όλες αυτές τις ατέλειες», θυμάται. «Αλλά υπήρχαν πολλοί άνθρωποι που είπαν: «Αυτό δεν είναι σωστό! Έχετε αφαιρέσει όλα αυτά τα πράγματα! Εάν το αρνητικό είναι γρατσουνισμένο, τότε θα πρέπει να δούμε αυτή τη γρατσουνιά». Οι άνθρωποι ήταν πραγματικά αντίθετοι για αυτό».
Τις δεκαετίες από τότε, τα format οικιακού βίντεο είχαν όλο και υψηλότερες αναλύσεις, με το VHS και το LaserDisc να δίνουν τη θέση τους στα DVD και Blu-ray και τελικά σε δίσκους εξαιρετικά υψηλής ευκρίνειας 4K, γνωστούς ως Ultra HD Blu-ray.
Καθώς η ποιότητα της εικόνας έχει βελτιωθεί, τα εργαλεία αποκατάστασης έχουν εξελιχθεί μαζί τους, καθιστώντας ευκολότερο από ποτέ για τους κινηματογραφιστές να τελειοποιήσουν τη δουλειά τους χρησιμοποιώντας υπολογιστές. Αρκετές από τις ταινίες του Κάμερον, συμπεριλαμβανομένων των “Η άβυσσος”, “Αληθινά Ψέματα” και “Άλιεν”, κυκλοφόρησαν πρόσφατα σε Ultra HD Blu-ray σε πρόσφατα ανακαινισμένες εκδόσεις που είναι πιο καθαρές και ευκρινείς από ποτέ – προϊόν της επίπονης προσοχής από τη Lightstorm. «Ο ίδιος ο Κάμερον έλεγε: Νομίζω ότι φαίνονται όσο καλύτερα έχουν φανεί ποτέ», είπε ο Μπούρντικ.
Όμως, όπως και με το παλιό οικιακό βίντεο του «Τιτανικού», αυτές οι αποκαταστάσεις έχουν αποδειχθεί αμφιλεγόμενες, με πολλούς θεατές να αντιτάσσονται σθεναρά στην νέα τους εμφάνιση.
Αυτό που έχει προκαλέσει την ιδιαίτερη οργή των κριτικών είναι το γεγονός ότι αυτές οι εκδόσεις έχουν αποκατασταθεί, εν μέρει, χρησιμοποιώντας τεχνητή νοημοσύνη. Η Park Road Post Production, η εταιρεία της Νέας Ζηλανδίας που ανήκει στον κινηματογραφιστή Πέτερ Τζάκσον, βοήθησε να καθαριστούν οι ταινίες του Κάμερον χρησιμοποιώντας κάποιο από το ίδιο ιδιόκτητο λογισμικό μηχανικής εκμάθησης που χρησιμοποιείται στα ντοκιμαντέρ του Τζάκσον “The Beatles: Get Back” και “They Shall Not Grow Old”.
Το επίπεδο της λεπτομέρειας είναι εντυπωσιακό. Το νερό φαίνεται κρυστάλλινο. Τα χρώματα είναι φωτεινά και ζωντανά. Ορισμένες επιφάνειες, ωστόσο, φαίνονται λίγο γυαλιστερές. Μπορεί να είναι δύσκολο να προσδιοριστεί τι έχει αλλάξει. Αλλά φαίνεται να υπάρχει μια διαφορά, και ανάλογα με τον θεατή, μπορεί να αισθάνεται ελαφρώς παράξενο.
«Απλώς φαίνεται παράξενο, με τρόπους που δυσκολεύομαι να περιγράψω», είπε ο δημοσιογράφος Κρις Πέρσον για αυτές τις κυκλοφορίες. «Είναι πλαστελίνη, λεία, ανάγλυφη στις άκρες. Η υφή του δέρματος δεν φαίνεται σωστή. Όλα φαίνονται λίγο εξωπραγματικά».
Ο Πέρσον είναι μεταξύ πολλών θεατών που είναι δύσπιστοι για την ανάγκη χρήσης τεχνητής νοημοσύνης για να «βελτιωθεί» η εμφάνιση ταινιών που φαινόταν να φαίνονται καλά στην αρχή. Αν και είπε ότι υπήρχαν «νόμιμες περιπτώσεις χρήσης» της τεχνητής νοημοσύνης στην αποκατάσταση, όπως όταν το αρχικό αρνητικό μιας ταινίας έχει χαθεί ή έχει καταστραφεί σοβαρά, υποψιάστηκε ότι με κάτι σαν το «Αληθινά Ψέματα», «το χρησιμοποιούσαν απλώς επειδή μπορούν».
Οι πρόσφατες κυκλοφορίες του Κάμερον, και ιδιαίτερα το «Αληθινά Ψέματα», έχουν γίνει αντικείμενο έντονου ελέγχου και ένθερμης συζήτησης στο διαδίκτυο.
Ο Νταν Μπεστ, γενικός διευθυντής της Park Road Post, αναγνώρισε τη συζήτηση γύρω από το remastering ταινιών. «Το θέμα είναι ότι η τεχνολογία αλλάζει», πρόσθεσε. «Οι άνθρωποι βλέπουν τα πράγματα σε πολύ υψηλότερες αναλύσεις αυτή τη στιγμή. Ως εκ τούτου, πολλές πρόσφατες ταινίες βελτιώνονται για αυτές τις νέες πλατφόρμες προβολής.» Οι παραδοσιακές οικιακές εκδόσεις βίντεο ήταν επαρκείς για τις μέρες των τηλεοράσεων. Αλλά στην εποχή των οθονών OLED και των έξυπνων τηλεοράσεων 4K, οι αποκαταστάσεις χρειάζονται λίγο περισσότερο για να πληρούν όλο και πιο υψηλά πρότυπα.
«Ο κόσμος λατρεύει αυτές τις ταινίες, κάτι που νομίζω ότι είναι υπέροχο», είπε Μπούρντικ. «Και παίρνουν αυτή την αγάπη κατά βάθος.
Δεν βοηθά το γεγονός ότι υπάρχει ένα στίγμα γύρω από την τεχνολογία: Όσοι διαφωνούν είναι δυσαρεστημένοι που χρησιμοποιείται η τεχνητή νοημοσύνη για να τις κάνει να φαίνονται έτσι.
Ο Έρικ Γιάνγκ, ιδρυτής της εταιρείας αναβάθμισης τεχνητής νοημοσύνης Topaz Labs, είπε ότι μία από τις κύριες διαφορές μεταξύ της αναβάθμισης τεχνητής νοημοσύνης και της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης ήταν η πιστότητα στην αρχική πηγή: Με την αναβάθμιση, «η βελτίωση που λαμβάνετε δεν αλλάζει μετρήσιμα το νόημα ή το περιεχόμενο της εικόνας».
«Οι άνθρωποι προσπαθούν να μην μιλήσουν για αυτό», είπε. «Σε κανέναν δεν αρέσει να λέει ότι η ταινία του ήταν αναβαθμισμένη με τεχνητή νοημοσύνη ή ότι μια συγκεκριμένη κυκλοφορία είχε εφαρμόσει τεχνητή νοημοσύνη σε αυτήν».
Η απροθυμία να παραδεχτεί κανείς τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης είναι κατανοητή δεδομένων ορισμένων πρόσφατων αντιπαραθέσεων. Το 2021, ο σκηνοθέτης Μόργκαν Νέβιλ δέχθηκε πυρά όταν αποκαλύφθηκε ότι το ντοκιμαντέρ του «Roadrunner» χρησιμοποίησε λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης για να δημιουργήσει μια ψεύτικη εκδοχή της φωνής του Άντονι Μπουρντέν για αφήγηση . Τον περασμένο μήνα, η ταινία τρόμου “Late Night with the Devil” επικρίθηκε για τη χρήση εικόνων που δημιουργήθηκαν από AI , με ορισμένους κριτικούς να φθάνουν στο σημείο να ζητούν μποϊκοτάζ της ταινίας .
Παρόλο που τα «Get Back» και «We Shall Not Grow Old», τα οποία περιλάμβαναν πλάνα από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, έκαναν εκτεταμένη χρήση των ίδιων διαδικασιών τεχνητής νοημοσύνης, δεν δέχθηκαν τόση κριτική.
Αυτό οφείλεται εν μέρει στην κατάσταση του υλικού: Και οι δύο ταινίες έβγαλαν κατεστραμμένες αρχειακές εικόνες και φάνηκε να αντιστρέφουν τη φθορά, και σε μια περίπτωση, να το χρωματίζουν επίσης. Αντίθετα, οι πρόσφατες αποκαταστάσεις του Κάμερον βασίστηκαν σε νέες σαρώσεις 4K του αρχικού αρνητικού, καμία από τις οποίες δεν χρειάστηκε εκτεταμένη επισκευή αυτού του είδους.
«Το θέμα δεν είναι να καταστραφεί το αρνητικό», παραδέχτηκε ο Μπούρντικ. «Μπορεί να υπάρχουν εκατομμύρια λόγοι για τους οποίους δεν είναι τέλειο. Οπότε τώρα υπάρχει μια ευκαιρία να μπούμε και να το βελτιώσουμε». Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να επαναεστιάσει τεχνητά μια εικόνα εκτός εστίασης, καθώς και να κάνει άλλες δημιουργικές τροποποιήσεις, είπε ο Μπούρντικ.
Πηγή: New York Times
Photo Credit: Shutterstock/20th Century Fox