Περιεχόμενα
Ύστερα από χρόνια προβολών αγνών ταινιών με ηπερήρωες που κυριαρχούν στο box office, το πλήρες γυμνό επιστρέφει στην μεγάλη οθόνη μέσα από κωμωδίες στις οποίες πρωταγωνιστούν μεταξύ άλλων, η Σκάρλετ Γιόχανσον, η Τζένιφερ Λόρενς και η Στέφανι Χσου.
Πιο συγκεκριμένα, στην νέα ασιατική κωμωδία «Joy Ride» της Αντέλ Λιμ, η οποία θυμίζει λίγο «Bridesmaids», υπάρχει μία σκηνή όπου η «Kat», την οποία υποδύεται η Στέφανι Χσου, βγάζει τη φούστα της για να αποκαλύψει ένα τατουάζ που έχει στο.. αιδοίο της.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η Σκάρλετ Γιόχανσον, η οποία πρωταγωνιστεί στο «Asteroid City», την τελευταία κωμωδία του Wes Anderson. Στην επίμαχη σκηνή βλέπουμε την δημοφιλή ηθοποιό γυμνή καθώς της πέφτει η πετσέτα.
Η Τζένιφερ Λόρενς, στην κωμωδία «No Hard Feelings», υποδύεται την 32χρονη «Μάντι», την οποία κυνηγούν έφηβοι και τελικά της κλέβουν τα ρούχα, επομένως μένει γυμνή και τους κυνηγάει…
Γιατί το γυμνό επανέρχεται στις οθόνες μας;
«Οι ταινίες προσπαθούν να επαναφέρουν τη χαρά και τη διασκέδαση μετά τον Covid», λέει η κριτικός Κρίστεν Λόπεζ, συντάκτρια ταινιών για το Wrap, μιλώντας στον Guardian. «Νομίζω ότι το βλέπουμε αυτό ως απάντηση στην θλίψη», προσθέτει.
Το γυμνό, φυσικά, ποτέ δεν είχε απομακρυνθεί τελείως από τη μεγάλη οθόνη, με τις γυναίκες να εμφανίζονται γυμνές σε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό από τους άνδρες. Μια μελέτη του 2019 εξέτασε τις 100 καλύτερες ταινίες του 2018 στο box office των ΗΠΑ και διαπίστωσε ότι το 27,3% των γυναικείων χαρακτήρων έβγαλαν τα ρούχα τους, σε σύγκριση με το 8,5% των ανδρών.
«Ανά τα χρόνια γυναίκες έχουν σεξουαλικοποιηθεί, αντικειμενοποιηθεί και μετατραπεί σε αξεσουάρ για άνδρες πρωταγωνιστές», λέει η Ντέιζι Ρίτσαρντς, λέκτορας ΜΜΕ και Επικοινωνίας στο Πανεπιστήμιο του Νότιγχαμ Τρεντ.
Το κίνημα #MeToo
Το κίνημα #MeToo είχε τεράστιο αντίκτυπο στην ποσότητα του γυμνού και του σεξ που βλέπουμε (ή δεν βλέπουμε) στον κινηματογράφο, λέει η Κρίστι Γκεβάρα-Φλάναγκαν, η σκηνοθέτις του «Body Parts» , ενός ντοκιμαντέρ για το πώς αντιμετωπίζεται το γυναικείο σώμα στην οθόνη. Αν και υπάρχουν πλέον αυστηρότεροι κανόνες σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο γυρίζονται οι σκηνές γυμνού και σεξ, με τις αυστηρότερες ρήτρες γυμνού στα συμβόλαια των ηθοποιών, πολλοί σκηνοθέτες έχουν αποφύγει εντελώς αυτές τις σκηνές.
«Αυτό που βλέπουμε πλέον στις ταινίες, είναι, ότι οι θεατές περιμένουν ότι θα υπάρχει λιγότερο γυμνό, γιατί κατά κάποιο τρόπο το γυμνό θεωρείται προβληματικό, κάτι που δεν είναι απαραίτητο. Έτσι, όταν λαμβάνουμε πλήρες γυμνό, σκεφτόμαστε: ”Ω, αυτό εξακολουθεί να συμβαίνει.” Αλλά η αλήθεια είναι ότι συμβαίνει με πολλούς διαφορετικούς τρόπους».
«Στην πραγματικότητα, ο κόσμος απομακρυνόταν από το γυμνό στις ταινίες, αμέσως μετά το #MeToo» προσθέτει μιλώντας στον Guardian. «Από την άλλη πλευρά και η πανδημία περιέπλεξε ακόμη περισσότερο τα πράγματα, με τους ηθοποιούς να μην μπορούν να φιληθούν ή να κινηματογραφηθούν σε κοντινή απόσταση ο ένας από τον άλλον, ωστόσο πλέον επιστρέφουμε στα φυσιολογικά μας», επισημαίνει η Φλάναγκαν.
Οι ταινίες και οι αξιολογήσεις
Η απομάκρυνση από τις σεξουαλικές σκηνές (και το γυμνό) σημαίνει ότι είναι πιο εύκολο για τα στούντιο να ξεφύγουν από την αξιολόγηση R των ΗΠΑ, σύμφωνα με την οποία τα παιδιά κάτω των 17 ετών πρέπει να συνοδεύονται από γονέα ή κηδεμόνα, δίνοντας έτσι σε μια ταινία πολύ ευρύτερο κοινό. Το «Asteroid City» βαθμολογήθηκε αρχικά με R από την Motion Picture Association (MPA) για το “σύντομο γραφικό γυμνό” της Σκάρλετ Γιόχανσον, αλλά υποβαθμίστηκε σε PG-13 μετά την έφεση του Anderson.
Δεν είναι γνωστό γιατί το MPA υποχώρησε, αλλά υπάρχουν εικασίες ότι το γυμνό της ταινίας δεν είχε σεξουαλικό περιεχόμενο. Η βαθμολογία R, όπως ορίζεται στις οδηγίες του οργανισμού, είναι ειδικά για γυμνό με «σεξουαλικές σκηνές».
Το ηχηρό μήνυμα των τριών πρωταγωνιστριών για τις γυμνές σκηνές
Η Σκάρλετ Γιόχανσον και η Τζένιφερ Λόρενς, έχουν αποδείξει πως δεν χρειάζεται να κάνουν γυμνό προκειμένου να προχωρήσουν την καριέρα τους ή τη φήμη τους, πλέον. Έχουν παίξει και οι δύο σε πολλές γυμνές σκηνές κατά το παρελθόν. Προωθώντας το «Asteroid City», σε μία συνέντευξη η Σκάρλετ Γιόχανσον γέλασε για το πόσο «άβολα» ένιωθε ο Anderson ενώ γύριζε τη γυμνή σκηνή της, υπονοώντας ότι η ίδια ήταν χαλαρή.
Η Λόρενς έχει επίσης αποκαλύψει στο παρελθόν πόσο «ενδυναμωτικές» ήταν οι γυμνές της σκηνές στο θρίλερ του 2018 «Red Sparrow», μετά τη διαρροή γυμνών φωτογραφιών της στο σκάνδαλο hacking διασημοτήτων το 2014. Ενώ για τη γυμνή σκηνή στο «No Hard Feelings», σε συνέντευξή της στο Variety δήλωσε: «Δεν είχα καν δεύτερη σκέψη, ήταν ξεκαρδιστικό για μένα».
Όπως και η Χσου τόνισε με παρόμοιο τρόπο πόσο άνετη ήταν όλη η σκηνοθετική ομάδα του «Joy Ride». Το μήνυμα από τις τρεις γυναίκες είναι ξεκάθαρο: κάθε γυμνό να είναι αυστηρά δική τους επιλογή (ακόμα κι αν χρησιμοποιούν ένα body double).
Το αντρικό γυμνό θεωρείται ακόμη ταμπού για τον κινηματογράφο
Η Φλάναγκαν, μιλώντας στον Guardiaν, ζητά ένα «γυμνό ίσων ευκαιριών» καθώς εξηγεί πως «το αντρικό γυμνό θεωρείται ακόμη ταμπού και συνήθως προορίζεται για τον κινηματογράφο τέχνης (όπως για παράδειγμα το «The Dreamers», το «Shame», μεγάλο μέρος της προηγούμενης δουλειάς του Ewan McGregor) αλλά και για τις ριψοκίνδυνες κωμωδίες, όπως το «The Hangover».
Ωστόσο, αρσενικό ή θηλυκό, το γυμνό σώμα στον κινηματογράφο δεν σημαίνει ότι αντικατοπτρίζει το σεξ. Τα γυμνά σώματα μπορούν να αντιπροσωπεύουν πολλά πράγματα – ή τίποτα απολύτως – απλώς αποτελούν ένα άλλο κομμάτι της καθημερινότητάς μας.
Το γυμνό μπορεί να είναι αστείο, μπορεί να είναι σέξι, μπορεί να είναι δραματικό. Ίσως στο μέλλον δούμε την άνοδο του γυμνού χωρίς να είναι απαραίτητα σέξι, ίσως έτσι να εξαλειφθεί το στίγμα για την εικόνα του σώματός μας.
Σε κάθε περίπτωση, φαίνεται πως κάποια ταμπού που όρθωσε το #MeToo, πάνε σιγά σιγά να αποποινικοποιηθούν και να φύγουν από τη σφαίρα της σεξουαλικοποίησης του σώματος με κάθε ευκαιρία.
* Πηγή: Guardian