Όταν διαβάζεις για παράσταση με τίτλο «Στο Διπλανό Δωμάτιο ή Το Έργο του Δ@νητή», περιμένεις μια μαύρη κωμωδία, αλλά δεν πιστεύω ότι υπάρχει κανείς που να είναι προετοιμασμένος για αυτό που συμβαίνει στην παράσταση που ανεβαίνει στο Θέατρο Βρετάνια από τα μέσα Νοεμβρίου, σε μετάφραση-σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη.
Η εν λόγω παράσταση, είχε αρχικό καστ τον Άκη Σακελλαρίου στον ρόλο του γιατρού Γκίβινγκς και τη Νάντια Κοντογεώργη στον ρόλο της συζύγου του. Ζητήματα υγείας οδήγησαν σε μια αλλαγή, με τον Μαρκουλάκη να αναλαμβάνει για ένα διάστημα τον ρόλο και τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη ως κυρία Γκίβινγκς.
Η ενημέρωση είναι ότι σύντομα θα υπάρχει διπλή διανομή και θα μοιράζονται τον ρόλο τα δύο ζευγάρια, δεν ξέρω πώς θα είναι η παράσταση με τους έτερους, οφείλω όμως να πω πως δε μπορώ με τίποτα να φανταστώ ότι θα πάει κόσμος να τη δει και θα χάσει αυτό το θαύμα που ονομάζεται Γαλήνη Χατζηπασχάλη.
Είναι αυτή που παίρνει τα ηνία του άρματος της παράστασης και την σπρώχνει μπροστά σε λίγο μεγαλύτερο βαθμό από το υπόλοιπο καστ. Γενικά, θαρρώ πως το έργο είναι κομμένο και ραμμένο για τρομερές κωμικές ερμηνείες από τις γυναίκες και αυτό επιτυγχάνεται από όλες, προεξάρχουσης της Χατζηπασχάλη, μετά την Κλαψινού και σε δεύτερο βαθμό οι Ελευθερία Μπενοβία και Δανάη Ομορεγκιέ-Νεάνθη.
Υπόθεση Παράστασης
Στα τέλη του 1880, μερικά χρόνια μετά την εφεύρεση του ηλεκτρισμού, στην Βικτωριανή Νέα Υόρκη, όπου βασιλεύει η συντήρηση και ο πουριτανισμός, ένας καταξιωμένος γιατρός, αφοσιωμένος επιστήμονας και οικογενειάρχης, ο Δρ. Γκίβινγκς, ανακαλύπτει, με αγνές προθέσεις, με στόχο την θεραπεία της «υστερίας» των γυναικών (και ενίοτε των αντρών) ασθενών του μια εκπληκτική, νέα και πρωτοπόρα συσκευή: τον ηλεκτρικό vibrator.
Ο Δρ. Γκίβινγκς θεραπεύει δυστυχισμένες γυναίκες – και σπανιότερα, άνδρες – με αυτή τη νέα ηλεκτρική συσκευή. Είναι ενθουσιασμένος με τα αποτελέσματα, όταν η μηχανή του διεγείρει τις ασθενείς του σ’ αυτό που τότε ονόμαζαν ευτυχισμένους παροξυσμούς (ή, όπως τους ξέρουμε σήμερα, οργασμούς). Ευαίσθητος στην επιστήμη του, είναι αναίσθητος στο ανθρώπινο δράμα που τον περιβάλλει.
Ενώ ο γιατρός είναι σε θέση να διεγείρει τους ασθενείς του, αποτυγχάνει να το κάνει για τη γυναίκα του. Στο βικτωριανό σπίτι του, όπου στεγάζεται και το ιατρείο του, η νέα και πανέξυπνη σύζυγος του Κάθριν, απασχολημένη με θέματα που αφορούν τη νεογέννητη κόρη τους, προσπαθεί να καταλάβει τι ακριβώς συμβαίνει στο «διπλανό δωμάτιο».
Όταν μια νέα «υστερική» ασθενής κάνει την εμφάνιση της μαζί με τον σύζυγο της, φέρνοντας μαζί τους την προβληματική σχέση τους αλλά και μία τροφό, το ζεύγος Γκίβινγκς θα κληθεί να αναθεωρήσει και τη δική του σχέση, όπως και τι σημαίνει τελικά να αγαπάς κάποιον πραγματικά.
Το Συναίσθημα της Παράστασης
Σε αυτές τις 2 ώρες και κάτι που διαρκεί η παράσταση, μαζί με το διάλειμμα, έγινα θεατής μιας κωμωδίας υψηλοτάτου επιπέδου που παίρνει μια κατάσταση, παίρνει και τις συνθήκες της και τα διογκώνει, τους δίνει την αναγκαία υπερβολή για να γίνουν αστείες.
Η Κάθριν Γκίβινγκς είναι μια γυναίκα που λέει ό,τι της κατέβει και δεν έχει κόφτη σκέψης στα λόγια της.
Ο κ. Γκίβινγκς είναι ένας επιστήμονας παραδομένος στην επιστήμη, δεν γνωρίζει πως να είναι σύζυγος ή πατέρας, γνωρίζει μόνο τις εξελίξεις γύρω από τον ηλεκτρισμό και προσεύχεται στον Τόμας Έντισον.
Η κ. Ντάλντρυ (Κλαψινού), είναι μια νεαρή γυναίκα σε γάμο με έναν μεσήλικα άντρα, που έχει άγνοια για τις απολαύσεις του σεξ και όταν της αποκαλύπτεται η μαγεία του οργασμού με τον δ@νητή, ερωτεύεται το όργανο, ερωτεύεται τη βοηθό του Γκίβινγκς που την περιποιήθηκε χρησιμοποιώντας και το χέρι.
Ο κ. Ντάλντρυ (Δημήτρης Δεγαίτης), ένας κλασικός Βρετανός της εποχής, αυστηρός, τυπικός, δεσμευμένος ως προς τις ορέξεις του, εσωστρεφής και παραμελημένος από τον εαυτό του.
Ο Λίο Ίρβινγκ (Δημήτρης Σαμόλης), ένας καλλιτέχνης που έχει χάσει την έμπνευσή του, κι αυτός επειδή δε γνωρίζει την αυτοϊκανοποίηση.
Όλοι οι χαρακτήρες είναι έτσι γραμμένοι από την συγγραφέα του έργου, Σάρα Ρουλ, και προσαρμοσμένοι από τον Μαρκουλάκη, ώστε τα χαρακτηριστικά τους να συγκρούονται, να τέμνονται, να ταυτίζονται και σε αυτές τις τρεις κινήσεις να βγαίνει η ουσία μέσα από το γέλιο.
Στο πρώτο μισό της παράστασης, δεν προλαβαίνω να πάρω πάνω από δύο ανάσες από το ένα γέλιο στο άλλο. Με άναρθρες κραυγές, με σωματικότητα, με κάθε εργαλείο που διαθέτουν, σωματικό ή μη, οι ηθοποιοί, η Χατζηπασχάλη κι η Κλαψινού ιδίως, γίνονται ο ηλεκτρισμός της ψυχής, δίνουν ρεύμα ως θεατρικοί Έντισον στον αποδέκτη και του κάνουν ένα ανελέητο ηλεκτροσόκ γέλιου.
Αν ποτέ δεν κατάλαβες τι σημαίνει ότι η κωμωδία είναι τραγωδία συν τω χρόνω, σε αυτή την παράσταση θα το καταλάβεις. Αν μπορούσα να ταξιδέψω στο τότε, στη βικτωριανή εποχή, χωρίς να γνωρίζω τη σεξουαλική απελευθέρωση του 20ου και 21ου αιώνα, θα κοιτούσα την κ. Ντάλντρυ με ανυσυχία γιατί θα τη θεωρούσα ασθενή, χτυπημένη από την υστερία.
Βλέποντας ως απόμακρος θεατής όμως το τότε στο σήμερα, όπου όλα αυτά μας φαίνονται άγνωστα, το να μην αυτοϊκανοποιείσαι, το να μην κάνεις σεξ με τον/την σύντροφό σου, και αυτή την «πρωτόγονη» αντίδραση στην ανακάλυψη από τους χαρακτήρες, δε γίνεται παρά να γελάσεις. Η συνθήκη βολεύει ώστε να γελάσεις ανεξαρτήτως προσώπων. Τα πρόσωπα είναι όμως αυτά που προσθέτουν το «με την ψυχή σου».
Αυτή η παράσταση, Στο Διπλανό Δωμάτιο ή Το Έργο του Δ@νητή, είναι τέτοια που ένα απλό word of mouth μπορεί να την οδηγήσει σε απανωτά sold out μέχρι τον Φεβρουάριο.
Ένα γέλιο χωρίς ενοχές, χωρίς ανάγκη σκέψης για το αν το χιούμορ αυτό είναι προσβλητικό ή όχι, τίποτα απολύτως. Γέλιο ατόφιο, για να το δίνεις δεξιά κι αριστερά να κατανοούν ότι το γέλιο, η κωμωδία, μπορεί να παραχθεί στο σήμερα ξέχωρα από τις νόρμες του παρελθόντος που ήταν «πορδή, χοντροί και αδερφές».
Ταυτότητα Παράστασης
Μετάφραση – Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης
Μουσική: Μίνως Μάτσας
Σκηνικά: Αθανασία Σμαραγδή
Κοστούμια: Κλαιρ Μπρέισγουελ
Σχεδιασμός φωτισμών: Στέλλα Κάλτσου
Φροντιστήριο – κοστούμια: Βασιλική Τσιλιγκρού
Βοηθός σκηνοθέτη: Άρτεμις Δούρου
Βοηθός Μουσικού: Ιόλη Σιφονίου
Art work: Μάικ Ραφαήλ
Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή, Δομνίκη Μητροπούλου
Παίζουν:
Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης
Γαλήνη Χατζηπασχάλη
Δημήτρης Σαμόλης
Κωνσταντίνα Κλαψινού
Δημήτρης Δεγαίτης
Ελευθερία Μπενοβία
Δανάη Ομορεγκιέ-Νεάνθη
Ώρες και μέρες: Πέμπτη & Παρασκευή στις 21:00, Σάββατο στις 18:00 & 21:00, Κυριακή στις 19:15
* Για εισιτήρια μπες εδώ