Η Λένα Κιτσοπούλου και το έργο της, «Σφήκες», του Αριστοφάνη, βρέθηκαν στο επίκεντρο το Σαββατοκύριακο, με το όνομα της ίδιας να γίνεται trend στο Twitter, μετά την προβολή της παράστασης στην Επίδαυρο, την Παρασκευή και το Σάββατο.
Η Κιτσοπούλου ανέβασε την κωμωδία του Αριστοφάνη, προσαρμοσμένη όμως στα σημερινά δεδομένα. Στους Σφήκες, ο Αριστοφάνης χρησιμοποιεί το όχημα της κωμωδίας για να σατιρίσει, με τον αξεπέραστα αιχμηρό του τρόπο, ένα ζήτημα βαθιά πολιτικό: τη διάβρωση του δικαστικού συστήματος, του ακρογωνιαίου λίθου της λαϊκής κυριαρχίας στην αρχαία Αθήνα.
Στο έργο της Κιτσοπούλου, με καυστικό χιούμορ και σκωπτική διάθεση θέλησε η ίδια να φωτίσει τη συστημική σαπίλα, τις κοιμισμένες άμυνες, τον ρατσισμό, τον φανατισμό, την άκαμπτη πολιτική ορθότητα της εποχής μας. Επί της ουσίας, η σκηνοθεσία έστρεφε το βλέμμα στα σύγχρονα «κεντριά», στα λαϊκά δικαστήρια που στήνονται στις τηλεοπτικές εκπομπές και στα σόσιαλ μίντια.
Το ζήτημα είναι πως αυτό το μήνυμα που θέλησε να περάσει η Κιτσοπούλου, τελικά το έζησε και η ίδια στο Twitter, δεχόμενη τα πυρά των χρηστών που έγραψαν τα χειρότερα για την παράσταση.
Το γεγονός ότι το κείμενο του έργου ήταν απλοϊκά γραμμένο και με ύφος που δεν σχετίζεται με αυτό του Αριστοφάνη, αλλά και ο μονόλογος της Λένας Κιτσοπούλου επί σκηνής, ήταν αυτά που προκάλεσαν γιουχαρίσματα, ενώ υπήρξαν και εκείνοι που αποφάσισαν να φύγουν από το αρχαίο θέατρο πριν ολοκληρωθεί η παράσταση, ως ένδειξη διαμαρτυρίας.
Βέβαια, φιτιλιές άναψε και η ιστοσελίδα fragile mag, η οποία έγραψε στην κριτική πως «ήταν ένα έργο ωμό και με χυδαίο φανατισμό, αλλά και ένα σχιζοφρενικό, στερεμένο και ιδεοληπτικό παραλήρημα, που στο όνομα της ανατροπής και της επανάστασης, αποπνέει τη δυσωδία της οπισθοδρόμησης, του συντηρητισμού, του εκχυδαϊσμού, βρωμάει φασιστίλα στις απαρχές της». Από την ώρα που ανέβηκε η εν λόγω κριτική, ξεκίνησε και ο καταιγισμός σχολίων στο Twitter.
Ωστόσο οι χρήστες κινήθηκαν με πιο ήπιο τρόπο στα σχόλια τους, αλλά και πάλι έκραξαν το ίδιο. Μάλιστα, εκτός από το έργο, πολλοί ήταν εκείνοι που σχολίασαν μέχρι την μπασκέτα που είχε τοποθετή ως σκηνικό της παράστασης, αλλά και τις πλαστικές καρέκλες κάτω από αυτή.
Ωμές, σκληρές, με κεντρί που χτυπάει δυνατά, ένας καθρέπτης που μας δείχνει την πραγματικότητα μας. «Αίσχος» οι μεν, «να φύγετε» οι δε κι ένας αλλόκοτος υπέροχος διάλογος ανάμεσα σε θεατές και ορχήστρα, δείχνει Ποσο δυνατό είναι το τσούξιμο ! Σφήκες με κεντρί μαχαιριά! pic.twitter.com/Q97r0NhwMh
— Georgios Daskalos (@gDaskalos) July 16, 2023
Σφήκες του Αριστοφάνη από #Κιτσοπούλου. Μακραν η χειρότερη παρασταση του Φεστιβάλ. Ένας σχεδόν παραληρηματικός μονόλογος ο οποίος είχε ως μοναδικό σκοπό να εκθειάσει το Εγω της σκηνοθέτριας με στίχους που μόνο η τραπ μουσική θα ζήλευε.
— Eleni Routsi (@eleni_routsi) July 16, 2023
Κρίμα για το αρχαίο θέατρο. Ειλικρινά. pic.twitter.com/WRh1sQWre4
Οσοι πηγαινουμε Επιδαυρο σχεδον σε ολες τις παραστασεις εχουμε παρακολουθησει βημα βημα την παρακμη του χωρου εδω και τριαντα χρονια.
— Ιωαννα Λαπαθιωτου (@ILapathiotou) July 16, 2023
Μονη σταθερα αξιοπρεπων παραστασεων, ηταν το Εθνικο Θεατρο, και το Θεατρο Τεχνης.
Το Τεχνης τελειωσε, και το Εθνικο παραδοθηκε στην Κιτσοπουλου.