Περιεχόμενα
Καθώς οι επισκέπτες μπαίνουν στο The Budapest Café στο Chengdu της Κίνας, δεν απολαμβάνουν απλώς ένα φλιτζάνι καφέ.
Αντίθετα, μεταφέρονται αμέσως σε ένα «σκηνικό» από μια ταινία του Wes Anderson, χάρη στις παστέλ αποχρώσεις, τα ιδιόρρυθμα έπιπλα και μια σειρά από καμάρες, που προορίζονται να μιμηθούν τις χαρακτηριστικές συμμετρικές προοπτικές ενός σημείου του δημιουργού.
Το Budapest Café είναι μια από τις πολλές εντυπωσιακές επιχειρήσεις που παρουσιάζονται στο «Designing Coffee: New Coffee Places and Branding», ένα table book -χωρίς λογοπαίγνιο- που στις σελίδες του παρουσιάζει τα πιο φωτογενή και εκκεντρικά καφέ στον κόσμο.
Το βιβλίο, από τη συγγραφέα και ειδικό στον καφέ Lani Kingston, η οποία διδάσκει επίσης ένα μάθημα με τίτλο «The Anthropology of Coffee» στο Portland State University, υπενθυμίζει ότι, πέρα από ένα καλό ρόφημα, μια καλά επιμελημένη αισθητική είναι σήμερα απαραίτητη για ένα καφέ, χτίζοντας με αυτό τον τρόπο το customer engagement και δημιουργώντας χώρους που ξεχωρίζουν μέσα σε αυτό το ανταγωνιστικό τοπίο των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης. (Το να έχεις viral latte art δεν είναι πλέον αρκετό, όπως φαίνεται).
Σε έναν κόσμο όπου οι ανταγωνιστές είναι συχνά συνωστισμένοι ή ακόμα και παραταγμένοι ο ένας δίπλα στον άλλο στο ίδιο αστικό τετράγωνο, πολλά καφέ κάνουν ό,τι χρειάζεται για να ξεχωρίσουν. Ή, μάλλον, να αφήσουν τον καφέ τους να ξεχωρίσει.
Ο μινιμαλισμός δεν είναι απλώς μια μοντέρνα επιλογή, αλλά μια συνειδητή απόφαση όσον αφορά το branding και την αισθητική, είπε η Kingston στο CNN, καθώς επιτρέπει σε μία επιχείρηση να επικοινωνήσει και με αυτό τον τρόπο το προϊόν της.
Πάρτε, για παράδειγμα, το Chicago’s Metric Coffee, το οποίο υποβλήθηκε σε αναθεώρηση της επωνυμίας προς αυτό το σκοπό το 2020.
Ο Xavier Alexander, ο έμπορος λιανικής και συνιδρυτής του roaster, είπε στο CNN ότι η σωστή επωνυμία είναι ζωτικής σημασίας στην επιχείρηση καφέ, καθώς «γεννιέται μια νέα μάρκα κάθε μέρα».
Σύμφωνα με τον Alexander, το Metric Coffee βελτίωσε τα γραφικά του ώστε να αντικατοπτρίζουν τις βασικές του αξίες: διαφάνεια και βιωσιμότητα.
Η λέξη «καφές» αφαιρέθηκε από το λογότυπο της εταιρείας, το οποίο τώρα απλώς χρησιμοποιεί τη λέξη «Metric» σε ένα λογότυπο με sans serif γραμματοσειρά σε μπλε χρώμα.
Τα φλιτζάνια και οι σακούλες του καφέ είναι απλά λευκά, με ελάχιστες εικόνες, το λογότυπο και το απαιτούμενο κείμενο.
Ο στόχος; Για να μεταδώσουν την απλότητα και να αφήσουν τα προϊόντα της Metric Coffee να λάμπουν από μόνα τους.
«Είναι μια πιο ταπεινή προσέγγιση για την παροχή ενός προϊόντος στην αγορά με το οποίο οι άνθρωποι μπορούν να αισθάνονται καλά», είπε ο Alexander στο CNN, προσθέτοντας ότι οι πελάτες γενικά καλωσόρισαν τις αλλαγές επωνυμίας.
Μεταξύ των καφέ που απευθύνονται σε νεότερους ανθρώπους, ωστόσο, η Kingston σημείωσε μια ταλάντευση του εκκρεμούς προς το αντίθετο του μινιμαλισμού -ή «cluttercore», όπως η ίδια (και άλλοι παρατηρητές τάσεων GenZ) το έχουν ονομάσει.
Φυτά, ειδώλια, βιβλία και άλλα σύνεργα διακοσμούν ράφια και τοίχους «για να αιχμαλωτίζουν τους ανθρώπους και να κρατούν την προσοχή τους», είπε η Kingston, και προσφέρουν ένα συναρπαστικό περιβάλλον μέσα στο οποίο είναι εύκολο να χάσεις την αίσθηση του χρόνου και του τόπου.
Η μαξιμαλιστική, θεματική διακόσμηση χρησιμεύει επίσης ως ένα υπέροχο σκηνικό για φωτογραφίες και βίντεο που κοινοποιούνται σε κοινωνικές πλατφόρμες, όπως το Instagram και το TikTok.
Σε μια ολοένα και πιο ανταγωνιστική βιομηχανία καφέ, οι ιδιοκτήτες καφέ σκέφτονται πώς θα σχεδιαστούν οι χώροι τους.
Για κάποιους αυτό σημαίνει ιδιόρρυθμα, τολμηρά σχέδια -όπως το Caffettiera στο Μόντρεαλ του Καναδά, ένας φωτεινός χώρος με μπλε και πράσινες αποχρώσεις και ψεύτικα ξύλινα πάνελ. Βιβλία της δεκαετίας του ’90, αυτοκόλλητα, παιχνίδια και φωτογραφίες που θα βρείτε παντού στο χώρο.
Τα καφέ που βρίσκονται ανάμεσα σε «τσιμεντένιες ζούγκλες» συχνά δίνουν έμφαση στα ζωηρά χρώματα, τα έπιπλα και τη διακόσμηση για να κάνουν αντίθεση με τα μονοχρωματικά κτίρια που τα περιβάλλουν, είπε η Kingston στο CNN.
Τα καφέ ντυμένα με ζωηρά χρώματα «υπόσχονται μια αίσθηση ίντριγκας». «Λένε, έλα μέσα και ζήσε κάτι διαφορετικό από αυτό που υπάρχει εκεί έξω», εξήγησε.
Καφέ «απλωμένα» σε έξι ηπείρους
Η Kingston διάλεξε σχεδόν 60 επωνυμίες καφέ που εκτείνονται σε έξι ηπείρους για να συμπεριλάβει στο βιβλίο «Designing Coffee», μερικούς από τους πιο «μοναδικούς και πραγματικά δημιουργικούς» χώρους συνάντησε στην Ασία, όπως είπε, αν και περιόρισε τις επιλογές της σε όχι περισσότερα από μερικά καφέ από οποιαδήποτε χώρα.
Ένα από τα αγαπημένα της είναι η Fritz Coffee Company στη Σεούλ της Νότιας Κορέας. Παρά το γεγονός ότι είναι άμεσα αναγνωρίσιμο χάρη στο εικονογραφημένο λογότυπο της φώκιας που κρατά ένα φλιτζάνι καφέ, αυτό που κάνει το branding της αλυσίδας καφέ επιτυχημένο, είπε η Kingston, είναι ότι η αξιαγάπητη μασκότ χρησιμοποιείται διάσπαρτα στο χώρο.
Η Fritz Coffee Company συνδυάζει «ρετρό και μοντέρνα στοιχεία της κορεατικής κουλτούρας» για να δημιουργήσει την ταυτότητα της επωνυμίας της, έγραψε.
Μία από τις πέντε τοποθεσίες του χτίστηκε σαν ένα παραδοσιακό κορεάτικο σπίτι, ή «hanok», με παραδοσιακή κεραμοσκεπή. Μπείτε μέσα, ωστόσο, και το κτίριο διαθέτει σκοτεινή, κομψή μοντέρνα διακόσμηση.
Η καλή συσκευασία μπορεί να είναι εξίσου σημαντική. Η επωνυμία Process Coffee, με έδρα το Μπέλφαστ, περικλείει τους κόκκους καφέ της σε κουτιά που μοιάζουν με ταινίες VHS, για παράδειγμα.
«Ο ιδρυτής της, ο Ben Hamilton, ήθελε να συνδυάσει τα ενδιαφέροντά του τόσο στον καφέ όσο και στο skateboard, φτιάχνοντας παράλληλα ένα προϊόν που θυμίζει παιχνιδιάρικα την ιστορία της ποπ κουλτούρας.
Τις δεκαετίες του 1980 και του 1990, το skateboard εκτοξεύτηκε σε δημοτικότητα χάρη στα σπιτικά βίντεο που απαθανάτιζαν κόλπα και ακροβατικά.
Έτσι, το Process Coffee επικεντρώνεται γύρω από το VHS, ένα σύμβολο που «παραπέμπει στην κουλτούρα του skate, αλλά εξακολουθεί να παρέχει μια αίσθηση νοσταλγίας για όσους δεν γνωρίζουν αυτήν την έννοια», έγραψε η Kingston.
«Μιλάει για τα πάθη και τα ενδιαφέροντά του», πρόσθεσε. «Έδειξε πραγματικά πώς μπορείτε να φέρετε το δικό σας προσωπικό στυλ -δεν χρειάζεται να ακολουθείτε τον κανόνα όταν δημιουργείτε το brand σας».
Τα καφέ ήταν πάντα ο χώρος για να συναντηθούν οι άνθρωποι
Μερικά καφέ διεκδικούν να γίνουν ο ιδανικός προορισμός δημιουργώντας εμπειρίες παρόμοιες με εκθέσεις Τέχνης ή επιβλητικά μουσεία. Άλλοι εμπνέονται από δημοφιλείς τηλεοπτικές εκπομπές και ταινίες ή έχουν σχεδιαστεί σύμφωνα με τη φιλόδοξη κουλτούρα που περιβάλλει τη θέση του καφέ μέσα και σε όλο τον κόσμο.
Το Melrose Café, ένα καφέ με έδρα το Χονγκ Κονγκ, είναι εμπνευσμένο από την κουλτούρα των καφέ του Λος Άντζελες: η ροζ και κίτρινη χρωματική παλέτα του μαγαζιού προορίζεται να επικαλεστεί τα εμβληματικά ηλιοβασιλέματα της Δυτικής Ακτής. Το μενού του περιλαμβάνει πιάτα εμπνευσμένα από την Καλιφόρνια, όπως τοστ αβοκάντο.
Σε ένα άλλο σημείο του πλανήτη, το Genovese Coffee House (φωτογραφία παραπάνω) στο Σίδνεϊ της Αυστραλίας άντλησε έμπνευση από την ιταλική κουλτούρα του καφέ.
Ο ιδιοκτήτης, του οποίου η καταγωγή ανάγεται στην Ιταλία, κοίταξε τις «τρεις γενιές ψησίματος καφέ» της οικογένειάς του όταν σχεδίαζε τον χώρο. Το εξωτερικό μιμείται ένα «παραδοσιακό, ιταλικό μαγαζί μπροστά στο δρόμο», έγραψε η Kingston, και το εσωτερικό διαθέτει ευρωπαϊκά έπιπλα καφέ και vintage που θυμίζουν ιταλικές ζυθοποιίες.
Αλλά ανεξάρτητα από την παλέτα, την παρουσίαση ή την έμπνευση του σχεδιασμού, υπάρχει μια κοινή απειλή που ενώνει όλα τα καφέ στο βιβλίο της Kingston: Είναι κοινόχρηστοι χώροι για να χαλαρώσετε, να περάσετε χρόνο με φίλους και φυσικά, να απολαύσετε ένα γλυκό και ένα απολαυστικό φλιτζάνι καφέ.
«Τα καφέ ήταν, για αιώνες, το καθιστικό του κόσμου», είπε η Kingston. «Ήταν ένα μέρος για να συναντηθούν οι άνθρωποι έξω από τα σπίτια τους. Στους ανθρώπους αρέσει να πηγαίνουν σε μέρη όπου νιώθουν άνετα και απολαμβάνουν το περιβάλλον τους και πράγματα που τους είναι οπτικά ευχάριστα».
Με πληροφορίες από CNN