Περιεχόμενα
- Tchin Tchin Wine Bar: «Έφτιαχνε τα δικά του προϊόντα»
- Μπορντό: «Στα 15 χρόνια που δραστηριοποιούμαι δεν είχα ποτέ πραγματικά υγειονομική επιθεώρηση»
- Το υγειονομικό πρωτόκολλο που έφτιαξε η ΝASA προστατεύει και από την αλλαντίαση
- Tchin Tchin Wine Bar: Γίνεται έλεγχος τακτικά, αλλά όχι κάθε μέρα ή κάθε εβδομάδα
- «Όταν έχετε αμφιβολίες, μην παίζετε με την υγεία των πελατών σας»
Ο θάνατος της 32χρονης Ελληνίδας από αλλαντίαση μετά από κατανάλωση φαγητού σε εστιατόριο στο Μπορντό και η νοσηλεία ακόμα 7 ατόμων στην εντατική έχουν προκαλέσει ανησυχία στους ιδιοκτήτες εστιατορίων και στους κατοίκους στη διάσημη πόλη της Γαλλίας.
Όπως αποκάλυψε η εφημερίδα «Sud-Ouest», μια 32χρονη Ελληνίδα πέθανε από δηλητηρίαση από αλλαντίαση αφού έφαγε σπιτικές σαρδέλες στο Tchin Tchin Wine Bar. Άλλα επτά άτομα νοσηλεύονται επίσης στην εντατική, γράφει η γαλλική εφημερίδα.
Τουλάχιστον 12 άτομα που έφαγαν τις σαρδέλες στο wine bar του Μπορντό μεταξύ 4 και 10 Σεπτεμβρίου έχουν νοσηλευτεί, σύμφωνα με αξιωματούχο της ARS.
Ο υπεύθυνος του εστιατορίου δήλωσε στην εφημερίδα Sud-Ouest ότι είχε «μια παρτίδα αποστειρωμένων σαρδελών και όταν τις άνοιξα, αναγκάστηκα να πετάξω μερικές γιατί είχαν έντονη μυρωδιά. Οι άλλες φαίνονταν εντάξει και σερβιρίστηκαν στους πελάτες».
Οι εστιάτορες ανησυχούν για το πλήγμα που μπορεί να υποστεί ο χώρος της εστίασης μετά το τραγικό συμβάν.
Tchin Tchin Wine Bar: «Έφτιαχνε τα δικά του προϊόντα»
Ο Carl Vaillant, συνδιαχειριστής με τον πατέρα του του εστιατορίου «Les Vaillants», δήλωσε έκπληκτος όταν άκουσε τα νέα.
«Είμαι περισσότερο λυπημένος από οτιδήποτε άλλο. Όταν πηγαίνεις σε ένα εστιατόριο, πηγαίνεις απλώς για να διασκεδάσεις, όχι για αυτό», είπε, εκφράζοντας την ανησυχία του για το τι μέλλει γενέσθαι, καθώς ακόμα νοσηλεύονται άνθρωποι στην εντατική.
Ο Matthias Cadet, διευθυντής του bistro Max à table, δεν θέλει να «σταυρώσει» τον ιδιοκτήτη του Tchin Tchin Wine Bar, ο οποίος φέρεται να έφτιαξε ο ίδιος τα κονσερβοποιημένα βάζα.
«Πρόκειται για ένα κατάστημα που έφτιαχνε τα δικά του προϊόντα. Μπορεί να συμβεί», είπε με προσοχή.
«Αν και πιστεύει ότι η υπόθεση αυτή δεν θα έχει ουσιαστικό αντίκτυπο στην πελατεία του, ανησυχεί ιδιαίτερα για μια ορισμένη απροθυμία εκ μέρους των κουζινών του Μπορντό να παίρνουν ανάλογες πρωτοβουλίες.
«Είναι αλήθεια ότι είναι τρομακτικό. Αλλά, μετά από αυτό, οι ιδιοκτήτες εστιατορίων δεν θα προσφέρουν τα ίδια τυποποιημένα προϊόντα;
Αντί να φτιάχνουν για παράδειγμα τη δική τους μαγιονέζα, θα πηγαίνουν και θα αγοράζουν ένα βαζάκι των πέντε κιλών από τον χονδρέμπορο;», είπε προβληματισμένος.
Μπορντό: «Στα 15 χρόνια που δραστηριοποιούμαι δεν είχα ποτέ πραγματικά υγειονομική επιθεώρηση»
Ενώ οι περισσότεροι από τους ιδιοκτήτες εστιατορίων που ρωτήθηκαν δεν αμφισβητούν τις δικές τους πρακτικές υγιεινής, ο Jeriko, από το μπαρ Le Beau Jeu, παραδέχεται πως αυτή η τραγωδία τον ώθησε να είναι ακόμη πιο προσεκτικός.
«Είναι προτιμότερο να δαπανάμε περισσότερο από ό,τι είναι λογικό από το να καταλήξουμε σε αυτή την κατάσταση», ανέφερε.
Σύμφωνα δε με το ρεπορτάζ της εφημερίδας, δύο κάτοικοι της περιοχής -η Anna και η Romane- τοποθετήθηκαν για το γεγονός.
«Ειλικρινά, ποτέ δεν μπορείς να είσαι σίγουρος. Αν το σκεφτόμουν συνέχεια, δεν θα πήγαινα ποτέ σε εστιατόριο», λέει η Romane με πεποίθηση. «Βέβαια, μερικές φορές, όταν κοιτάζω στην κουζίνα, αναρωτιέμαι. Αλλά το να πηγαίνω σε ένα εστιατόριο και να τρώω είναι μια ωραία στιγμή», συνεχίζει η φίλη της.
«Ο χρόνος σε ένα εστιατόριο είναι 60% δουλειά και 40% υγιεινή», λέει ένας ιδιοκτήτης εστιατορίου στην Place du Palais του Μπορντό.
Ωστόσο, ενώ υπάρχουν πλέον διαθέσιμα εργαλεία που διευκολύνουν τη διαδικασία, θεωρεί ότι η εκπαίδευση στην υγιεινή των τροφίμων, η οποία είναι υποχρεωτική πριν από το άνοιγμα ενός εστιατορίου, δεν είναι επαρκώς εξατομικευμένη και ζητάει μεγαλύτερη υγειονομική ασφάλεια.
«Στα 15 χρόνια που δραστηριοποιούμαι στη δουλειά, δεν είχα ποτέ πραγματικά υγειονομική επιθεώρηση», παραδέχεται.
Το υγειονομικό πρωτόκολλο που έφτιαξε η ΝASA προστατεύει και από την αλλαντίαση
Μιλώντας στη francetvinfo, ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδοχειακών Επαγγελμάτων του Παρισιού, Frank Delveau, υπογράμμισε ότι «η υγιεινή είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι όταν είσαι ιδιοκτήτης εστιατορίου».
Και όλα ξεκινούν με την τήρηση του HACCP (Hazard Analysis Critical Control Point). Πρόκειται για το πρωτόκολλο που αναπτύχθηκε τη δεκαετία του 1960 στις Ηνωμένες Πολιτείες από τη NASA για να εγγυηθεί την ασφάλεια των τροφίμων για τους αστροναύτες.
Η διαδικασία αυτή καθιστά δυνατή την πρόληψη και τον εντοπισμό των κινδύνων που ενδέχεται να εμφανιστούν στις πρακτικές υγιεινής των τροφίμων, εξηγεί η ιστοσελίδα Service-public.fr.
«Το HACCP καθορίζει όλους τους κανόνες στον κλάδο της εστίασης, συμπεριλαμβανομένης της τήρησης της υγιεινής από το προσωπικό», συνοψίζει ο Frank Delveau.
Η εκπαίδευση είναι υποχρεωτική και αφορά κάθε επαγγελματία του κλάδου των τροφίμων, από τα παραδοσιακά εστιατόρια μέχρι τα καταστήματα γρήγορου φαγητού και τα μπαρ που προσφέρουν υπηρεσίες εστίασης.
«Κάθε ιδιοκτήτης εστιατορίου πρέπει, για παράδειγμα, να ελέγχει κάθε πρωί τις θερμοκρασίες στα ψυγεία».
Η απαίτηση αυτή αντικατοπτρίζεται επίσης στους κανόνες υγιεινής που πρέπει να τηρούνται στα εστιατόρια, οι οποίοι καλύπτουν τη διαχείριση των αποβλήτων, την παροχή πόσιμου νερού και την αποθήκευση και συντήρηση των τροφίμων. Σε αυτό το τελευταίο σημείο δίνεται ιδιαίτερη προσοχή.
Η συντήρηση για παράδειγμα μεταξύ 0° και 3°C δεν πρέπει ποτέ να παραβιάζεται» εξηγεί ο Delveau.
Σημειώνεται ότι οι πρώτες ύλες και τα επεξεργασμένα προϊόντα πρέπει να διατηρούνται σε ξεχωριστά ψυγεία. Από την πλευρά του μαγειρέματος, τα τρόφιμα πρέπει, για παράδειγμα, να φτάνουν γρήγορα στους 63°C και να παραμένουν σταθερά κατά τη διάρκεια του μαγειρέματος.
Tchin Tchin Wine Bar: Γίνεται έλεγχος τακτικά, αλλά όχι κάθε μέρα ή κάθε εβδομάδα
Αν και ο αρχικός υγειονομικός έλεγχος πρέπει να διενεργείται μετά την έναρξη λειτουργίας της επιχείρησης, αυτή μπορεί να επιθεωρηθεί ανά πάσα στιγμή από τις αρμόδιες γαλλικές Αρχές.
Η επιθεώρηση αυτή μπορεί να είναι απροειδοποίητη ή λόγω καταγγελίας από πελάτη ή εξαιτίας περιστατικού τροφικής δηλητηρίασης.
Η μη συμμόρφωση με τους κανόνες υγιεινής τιμωρείται με προειδοποίηση, αν η παράβαση είναι ήσσονος σημασίας, αλλά μπορεί να οδηγήσει ακόμη και στο κλείσιμο της επιχείρησης, αν τίθεται σε κίνδυνο η υγεία των καταναλωτών, αναφέρειη francetvinfo.
Οι έλεγχοι δεν πραγματοποιούνται «κάθε μέρα ή κάθε εβδομάδα, αλλά γίνεται έλεγχος τακτικά», σημειώνει.
«Ο νόμος άλλαξε πρόσφατα, και μόλις ελεγχθείς είσαι πλέον υποχρεωμένος να τοποθετείς ένα αυτοκόλλητο στην πρόσοψη του καταστήματός σου που να δείχνει ότι έχεις ελεγχθεί και να υποδεικνύει αν βρίσκεσαι στο κόκκινο ή στο πράσινο».
Αυτοί δεν είναι οι μόνοι έλεγχοι που τίθενται σε εφαρμογή στον κλάδο της εστίασης. «Πολλοί ιδιοκτήτες εστιατορίων συνάπτουν δικές τους συμβάσεις με εργαστήρια που έρχονται μία ή δύο φορές τον μήνα για να ελέγξουν το εστιατόριο», λέει ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδοχειακών Επαγγελμάτων του Παρισιού.
«Όταν έχετε αμφιβολίες, μην παίζετε με την υγεία των πελατών σας»
«Η επιχείρηση λειτουργούσε αρκετά καλά, αλλά υπήρχε ένα πραγματικό ελάττωμα στη διαδικασία κονσερβοποίησης», εξήγησε ο Thierry Touzet, από τη Διεύθυνση Προστασίας του Πληθυσμού.
Αν και οι κονσέρβες σαρδέλας φαίνεται να είναι τα μόνα προϊόντα που εμπλέκονται στο συμβάν, οι υγειονομικές Αρχές αναλύουν επίσης τα άλλα σπιτικά βάζα του μπαρ-εστιατορίου.
Ο Delveau, ο οποίος περιμένει να δει τα αποτελέσματα της έρευνας προτού εκφέρει γνώμη για την υπόθεση, υπενθυμίζει ένα μέτρο κοινής λογικής:
«Όταν έχετε αμφιβολίες, μην παίζετε με την υγεία των πελατών σας. Πετάξτε τα πάντα. Σε ό,τι με αφορά, αυτό είναι ένα αυτονόητο πράγμα», κατέληξε.