Περιεχόμενα
Αρθρογράφος του Bloomberg σε κείμενό του με τίτλο «Τα Ελγίνεια Μάρμαρα δεν ανήκουν στη Βρετανία για να τα κρατήσει» απευθύνει έκκληση στη Βρετανία να ακολουθήσει το παράδειγμα του Πάπα Φραγκίσκου ο οποίος πριν από έναν μήνα επέστρεψε στην Ελλάδα θραύσματα από τα Γλυπτά του Παρθενώνα.
Σύμφωνα με τη Ρέιτσελ Σάντερσον η «ιδανική ευκαιρία» θα είναι το 2024 όταν η Ελλάδα θα εορτάσει τα 50 χρόνια από την αποκατάσταση της Δημοκρατίας
Η επιστροφή των θραυσμάτων από το Βατικανό, θυμίζει η αρθρογράφος του Bloomberg, προκλήθηκε «από την ειλικρινή επιθυμία για τον οικουμενικό δρόμο της αλήθειας», σύμφωνα με το Βατικανό.
«Με άλλα λόγια ο Πάπας Φραγκίσκος πρόσθεσε το κύρος του στην οπτική της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα που χρονολογούνται στον 5ο π.Χ. αιώνα πρέπει να επιστρέψουν στην Ελλάδα» σημειώνει η αρθρογράφος. Η ίδια υπενθύμισε, δε, ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης «άμεσα είπε ότι η ενέργεια του Πάπα πρέπει να ακολουθηθεί από τη Βρετανία».
Ποιες είναι οι εμπλοκές για την επιστροφή;
Όπως επισημαίνεται, πάντως, στο άρθρο, από τον ειδικό στα θέματα Τέχνης στο πανεπιστήμιο Μποκόνι στο Μιλάνο, Αντρέα Ρουράλε, στην κίνηση του Bατικανού βοήθησε ότι ο Πάπας Φραγκίσκος είχε την εξουσία να προχωρήσει σε μια τέτοια μονομερή απόφαση. «Αυτό τον βοήθησε να υπερκεράσει τις όποιες διαφωνίες υπήρχαν από κάποιους στο μουσείο του Βατικανού» πρόσθεσε ο Ιταλός ειδικός. «Αντίθετα, η διαχείριση των Γλυπτών του Παρθενώνα στη Βρετανία γίνεται με αντίθετες απόψεις από διάφορους εμπλεκόμενους» σημειώνεται στο άρθρο.
Όπως υπενθυμίζεται ο πρωθυπουργός της Βρετανίας, Ρίσι Σούνακ, έχει ξεκαθαρίσει ότι βάσει νόμου του 1963 το Βρετανικό Μουσείο απαγορεύεται να μοιράζει ό,τι κατέχει. «Επομένως ο δανεισμός των Γλυπτών στο πλαίσιο μιας συμφωνίας που βασίζεται στην πολιτιστική ανταλλαγή θα μπορούσε να είναι ο μόνος τρόπος να ξεπεραστεί το συγκεκριμένο νομικό εμπόδιο» σημειώνει η αρθρογράφος του Bloomberg.Από την πλευρά της η οργάνωση The Parthenon Project προτείνει μια πολιτιστική συνεργασία βάσει της οποίας τα Γλυπτά του Παρθενώνα θα επιστρέψουν στην Ελλάδα, ενώ άλλες ελληνικές αρχαιότητες θα μπορούσαν να φιλοξενηθούν, σε αντάλλαγμα, στο Βρετανικό Μουσείο για περιοδικές εκθέσεις.
«Το Βρετανικό Μουσείο, όμως, έχει σημειώσει ότι μια τέτοια “πολιτιστική ανταλλαγή” δεν θα έβρισκε σύμφωνη την Ελλάδα καθώς με αυτή θα αναγνωριζόταν η βρετανική κυριαρχία για τα Γλυπτά του Παρθενώνα. Η Αθήνα υποστηρίζει ότι η αφαίρεση των Γλυπτών ήταν μια πράξη λεηλασίας από τον λόρδο Έλγιν πριν από τη δημιουργία του σύγχρονου ελληνικού κράτους» προστίθεται στο άρθρο.
Στο κείμενό της η αρθρογράφος του Bloomberg υπενθυμίζει, επίσης, ότι η κυβέρνηση της Βρετανίας απέρριψε τη διαμεσολάβηση της UNESCO το 2021: «Η θέση μας είναι ξεκάθαρη: τα Γλυπτά του Παρθενώνα αποκτήθηκαν νόμιμα και σύμφωνα με το δίκαιο που επικρατούσε τότε». Κατά τη βρετανική ρητορική για το θέμα, τα Γλυπτά αποκτήθηκαν από το βρετανικό Κοινοβούλιο έναντι 350.000 λιρών (σε σημερινή αξία) που δόθηκαν το 1816 στον λόρδο Έλγιν, ο οποίος είχε πάρει την άδεια από την Οθωμανική Αυτοκρατορία.
Η ιδανική στιγμή για την επιστροφή
«Αλλά υπάρχει σήμερα μια ευκαιρία και ο Πάπας Φραγκίσκος έδειξε τον δρόμο. Η Ελλάδα θα γιορτάσει στις 24 Ιουλίου του 2024 την 50ή επέτειο της Αποκατάστασης της Δημοκρατίας. Για να τιμήσει την ημέρα, η Βρετανία θα μπορούσε να κάνει δώρο τα Γλυπτά στον ελληνικό λαό. Γι’ αυτό θα απαιτηθεί μια απόφαση του Κοινοβουλίου, αλλά ο βασιλιάς Κάρολος θα μπορούσε να αποτελέσει έναν κατάλληλο απεσταλμένο δεδομένου ότι ο Βρετανός μονάρχης έχει μιλήσει συχνά για τις στενές σχέσεις του με την Ελλάδα, τον τόπο στον οποίο γεννήθηκε ο πατέρας του».
Η αρθρογράφος παραθέτει και το επιχείρημα αρκετών κρατών και διευθυντών μουσείων ότι τα έργα Τέχνης αποτελούν παγκόσμια κληρονομιά και είναι καλύτερο να εκτίθενται σε μεγάλα μουσεία.
Ωστόσο απαντά ότι η άποψη αυτή άλλαξε μετά την επιστροφή έργων Τέχνης που είχαν κλέψει Ναζί, με τη διευθύντρια του Μουσείου του Λούβρου να είναι από τις πρώτες που δήλωσε ότι ανοιχτή στην επιστροφή «όσων είναι κακώς εδώ».
Υπάρχει λύση για να ξεπεραστούν τα εμπόδια
«Πράγματι το Βρετανικό Μουσείο δεν θα μείνει απαραίτητα με άδεια χέρια. Έχει πάνω από έναν χρόνο για να δημιουργήσει αντίγραφα προς έκθεση, όπως η Dippy, ο διπλόδοκος που αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες ατραξιόν του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας και αποτελεί ένα πιστό αντίγραφο του σκελετού του δεινόσαυρου που φιλοξενείται στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κάρνεγκι στο Πίτσμπουργκ».
«Οι ειδικές συνθήκες, δε, για το δώρο θα περιορίσουν τον κίνδυνο η κίνηση αυτή να αποτελέσει δεδικασμένο που θα οδηγήσει στο άδειασμα του Βρετανικού Μουσείου, έναν βαθιά ριζωμένο φόβο στη Βρετανία, καθώς επανεξετάζεται ευρέως ο ρόλος της Βρετανικής Αυτοκρατορίας» προσθέτει η αρθρογράφος
Σύμφωνα με την ίδια στο Μουσείο του Βατικανού η επιστροφή των θραυσμάτων των Γλυπτών του Παρθενώνα αντιμετωπίζεται ως μια εξαιρετική περίπτωση που δεν έχει επίπτωση στο έργα τέχνης που φιλοξενεί στις προθήκες του.
«Και για τη Βρετανία θα αποτελέσει μια ευκαιρία να αγκαλιάσει τη φιλία με την Ελλάδα και κατά συνέπεια με την Ευρώπη, επίσης. Αν η Ελλάδα αποφασίσει να στείλει δικές της αρχαιότητες για ανταλλαγή με το Βρετανικό Μουσείο, τότε όλα καλά» καταλήγει η αρθρογράφος του Bloomberg.