Για πρώτη φορά, μετά από 15 χρόνια, οι σεναριογράφοι του κινηματογράφου και της τηλεόρασης στο Χόλιγουντ προχωρούν σε απεργία, βάζοντας έτσι «φρένο» σε πολλές παραγωγές, αφού τα μέλη της επίσημης ένωσης (WGA) δεν επιτρέπεται να συμμετέχουν σε ταινίες, σειρές και τηλεοπτικά τοκ σόου.
Τα συνδικάτα που εκπροσωπούν τους σεναριογράφους ανέφεραν σε ανακοίνωσή τους ότι η απόφαση για την απεργία ήταν ομόφωνη. Οι κινητοποιήσεις αναμένεται να ξεκινήσουν σήμερα, την πρώτη δηλαδή ημέρα μετά τη λήξη των τριετών συμβολαίων τους.
Η Ένωση Παραγωγών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης, η οποία κάνει διαπραγματεύσεις εκ μέρους εταιρειών του Χόλιγουντ, ανέφερε σε δήλωσή της ότι η προσφορά της περιελάμβανε «γενναιόδωρες αυξήσεις στην αποζημίωση των σεναριογράφων». Ο εν λόγω οργανισμός πρόσθεσε ότι παραμένει πρόθυμος να συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις.
Τα βασικά σημεία διαφωνίας, σύμφωνα με τα στούντιο, αφορούν μεταξύ άλλων προτάσεις των συνδικάτων, με τις οποίες ζητούν από τις εταιρείες να στελεχώσουν τηλεοπτικές εκπομπές με συγκεκριμένο αριθμό σεναριογράφων για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα «είτε είναι απαραίτητο είτε όχι».
«Οι σεναριογράφοι υποτιμώνται εδώ και κάποιο διάστημα, όμως η μετάβαση στο μοντέλο streaming έχει κάνει την κατάσταση απελπιστική. Η βιομηχανία είναι διαλυμένη, οι συγγραφείς δεν μπορούν να βγάλουν τα προς το ζην», είχε δηλώσει τον Μάρτιο η Κρις Κέισερ, σεναριογράφος και μέλος της επιτροπής διαπραγμάτευσης του WGA.
Η εκτόξευση του Neftlix και των λοιπών αντίστοιχων πλατφορμών οδήγησαν μεν στην τεράστια αύξηση των νέων παραγωγών, αλλά όχι και στην άνοδο των αμοιβών των περισσότερων σεναριογράφων που κατέληξαν να κερδίζουν λιγότερα στην εποχή του streaming.
«Είναι σαν να βλέπεις ένα μάτσο Ubers στο δρόμο και να σκέφτεσαι πως είναι καλή εποχή να γίνεις ταξιτζής», σημειώνει δικηγόρος του Λος Άντζελες, προσθέτοντας: «Το να εργάζεσαι ως σεναριογράφος είναι πολύ δυσκολότερο απ’ ό,τι στο παρελθόν. Το επίπεδο των μισθών, η αντιμετώπιση και οι προσδοκίες είναι όλα θεμελιωδώς διαφορετικά σε σχέση με πριν».
Βάσει του παραδοσιακού μοντέλου τηλεοπτικής μετάδοσης στην Αμερική, οι σεναριογράφοι παρήγαν περί τα 22 σενάρια ανά σεζόν, και κέρδιζαν πνευματικά δικαιώματα αν μια εκπομπή είχε καλές επιδόσεις. Ωστόσο, οι σειρές στρίμινγκ είναι πολύ πιο σύντομες, συχνά 8-10 επεισόδια, με αποτέλεσμα το κέρδος των δημιουργών σεναρίου να είναι πολύ πιο περιορισμένο.
Με πληροφορίες από The New York Times, Financial Times