Περιεχόμενα
Για σχεδόν 10 χρόνια, ο Jiang Hui αναζητούσε απαντήσεις για το γιατί το αεροπλάνο που μετέφερε την 70χρονη μητέρα του από τις διακοπές στη Μαλαισία, αφού εξαφανίστηκε.
Η μητέρα του Jiang, Jiang Cuiyun, ήταν ένα από τα 239 άτομα που επέβαιναν στην πτήση 370 της Malaysia Airlines όταν παρέκκλινε από την προγραμματισμένη διαδρομή από την Κουάλα Λουμπούρ στο Πεκίνο και εξαφανίστηκε πάνω από τον Ινδικό Ωκεανό στις 8 Μαρτίου 2014.
Τη Δευτέρα, ένα κινεζικό δικαστήριο θα αρχίσει να εκδικάζει αιτήματα για αποζημίωση για οικογένειες επιβατών του MH370, οι οποίοι λένε ότι η καταστροφή όχι μόνο τους στέρησε τα αγαπημένα τους πρόσωπα, αλλά βύθισε παράλληλα ορισμένους σε οικονομική δυσπραγία.
«Σχεδόν 10 χρόνια μετά, τα μέλη της οικογένειας (που αρνήθηκαν να δεχτούν προσφορές διευθέτησης) δεν έλαβαν ούτε το ελάχιστο ποσό αποζημίωσης», είπε ο Jiang, 50 ετών, σε συνέντευξή του στο CNN πριν από τις ακροάσεις στο Λαϊκό Δικαστήριο της Περιφέρειας Chaoyang στο Πεκίνο, επτά χρόνια μετά την αρχική κατάθεση των μηνύσεων.
«Στην πραγματικότητα, η διάθεσή μου είναι πολύ περίπλοκη τώρα. Υπάρχει ταυτόχρονα μια αίσθηση ανακούφισης και ένα βαθύ αίσθημα ανικανότητας».
Ο Jiang μηνύει την Maylasia Airlines, τον ασφαλιστή της, την Boeing και τον κατασκευαστή του κινητήρα του αεροπλάνου – εταιρείες που πιστεύει ότι πρέπει να θεωρηθούν υπεύθυνες σύμφωνα με την κινεζική νομοθεσία για ζημιές που προκλήθηκαν κατά τη μεταφορά. Τα αιτήματά του περιλαμβάνουν αποζημίωση, επίσημη απολογία και την ψυχολογική βοήθεια στα μέλη της οικογένειας, καθώς και τη δημιουργία ταμείου για τη συνέχιση των αναζητήσεων για το αεροπλάνο.
Περίπου 40 οικογένειες οδηγούν αυτές τις εταιρείες στα δικαστήρια με ποικίλες αλλά σε μεγάλο βαθμό αλληλοκαλυπτόμενες προσφυγές, με τις ακροάσεις να αναμένεται να διαρκέσουν μέχρι τις 5 Δεκεμβρίου, είπε ο Jiang. Η δική του υπόθεση θα εκδικαστεί την Παρασκευή, πρόσθεσε.
Τα 153 ήταν Κινέζοι υπήκοοι, από τα 200 και πλέον άτομα που επέβαιναν στην πτήση.
«Η παντελής έλλειψη νομικών μέσων την τελευταία δεκαετία έχει κάνει την επώδυνη ζωή μας ακόμη πιο αφόρητη», είπε ο Jiang.
Σε δήλωσή της στο CNN σχετικά με τις ακροάσεις στο δικαστήριο, η Boeing είπε: «Οι σκέψεις μας συνεχίζουν να είναι με όσους επέβαιναν στο MH370 και τους αγαπημένους τους».
Νομική αβεβαιότητα
Παρόμοιες υποθέσεις που ασκήθηκαν στις Ηνωμένες Πολιτείες από τις οικογένειες των θυμάτων έχουν απορριφθεί με το σκεπτικό ότι αυτές οι αγωγές πρέπει να διεκπεραιωθούν από το νομικό σύστημα της Μαλαισίας.
Στη Μαλαισία, δύο νεαρά αγόρια που έχασαν τον πατέρα τους στην πτήση μήνυσαν την Malaysia Airlines για παραβίαση της σύμβασης και την κυβέρνηση της Μαλαισίας για αμέλεια το 2014. Η υπόθεση διευθετήθηκε εξωδικαστικά τον επόμενο χρόνο.
Στην Κίνα, οι οικογένειες που υπέγραψαν συμφωνία διακανονισμού με την Malaysian Airlines έλαβαν 2,5 εκατομμύρια γιουάν (350.000 δολάρια) ως αποζημίωση. Μόνο μερικές δεκάδες κινεζικές οικογένειες υπέγραψαν αρχικά, αλλά με τα χρόνια περισσότερες επέλεξαν να το αποδεχθούν.
Μέχρι τον Μάρτιο του 2021, περίπου 90 οικογένειες είχαν ακόμη αρνηθεί να συμφωνήσουν, αλλά ο αριθμός μειώθηκε στο μισό μετά την πανδημία του Covid-19, σύμφωνα με τον Jiang.
Τώρα, μόνο περίπου 40 οικογένειες δεν έχουν συμφωνήσει, σύμφωνα με τον Jiang, ο οποίος είπε ότι αρνήθηκαν να υπογράψουν τη συμφωνία επειδή αφαιρούσε κάθε ευθύνη από την αεροπορική εταιρεία και την κυβέρνηση της Μαλαισίας.
Τρία χρόνια καραντίνας και άλλα αυστηρά μέτρα ελέγχου προκάλεσαν τον όλεθρο στην κινεζική οικονομία, αφήνοντας πολλές οικογένειες να αγωνίζονται να τα βγάλουν πέρα.
«Στο μακρύ μας ταξίδι αναζητώντας την αλήθεια, πολλές οικογένειες έπεσαν σε δύσκολη κατάσταση διαβίωσης ή ακόμα και επιβίωσης. Αναγκάστηκαν ως έσχατη λύση για να συμφωνήσουν προκειμένου να εξασφαλίσουν τη ζωή τους», είπε ο Jiang. «Αλλά ανεξάρτητα από το αν έχουμε τακτοποιηθεί ή όχι, ο απώτερος στόχος μας παραμένει ο ίδιος – που είναι να βρούμε το αεροπλάνο και τους αγαπημένους μας».
Μια έκθεση του 2018 από τις αρχές της Μαλαισίας κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η ερευνητική ομάδα «δεν ήταν σε θέση να προσδιορίσει την πραγματική αιτία της εξαφάνισης του MH370». Η ανθρώπινη παρέμβαση ή το σφάλμα ήταν πιο πιθανό να ήταν η αιτία της εξαφάνισης του αεροπλάνου παρά μια δυσλειτουργία αεροσκάφους ή συστήματος, σύμφωνα με την έκθεση.
Η έλλειψη οριστικών αποδεικτικών στοιχείων οδήγησε σε διάφορες θεωρίες και εικασίες σχετικά με το τι συνέβη με την πτήση και ο Jiang είπε ότι ορισμένα μέλη της οικογένειας εξακολουθούν να πιστεύουν ότι τα αγαπημένα τους πρόσωπα είναι ζωντανά. Λέει ότι διατηρεί ανοιχτό μυαλό – και θα αποδεχθεί οποιοδήποτε αποτέλεσμα, εφόσον υπάρχουν στοιχεία.
Αν και το αεροσκάφος δεν βρέθηκε ποτέ, κομμάτια εμφανών συντριμμιών ξεβράστηκαν σε νησιά στον νότιο Ινδικό Ωκεανό και στις ακτές της Αφρικής – υποδηλώνοντας ότι το αεροπλάνο είχε διαλυθεί.
Πολυετής αναζήτηση
Πριν από την τραγωδία του MH370, ο Jiang ήταν ένας φιλόδοξος διευθυντής στο γραφείο μιας κρατικής εταιρείας επικοινωνιών στο Πεκίνο. Αλλά ένα χρόνο μετά την εξαφάνιση της πτήσης, έφυγε από την εταιρεία και έκτοτε έχει επικεντρώσει τον χρόνο και την ενέργειά του στην εύρεση του αεροπλάνου.
Με τα χρόνια, επισκέφτηκε ομάδες έρευνας στην Αυστραλία και περιπλανήθηκε στις απομακρυσμένες ακτές του Μαυρικίου, της Μαδαγασκάρης και της Ρεϋνιόν – ένα γαλλικό νησί στον Ινδικό Ωκεανό – για να ψάξει για τα συντρίμμια του αεροσκάφους Boeing.
Στο Πεκίνο, έχει πραγματοποιήσει τακτικές συγκεντρώσεις με μέλη της οικογένειας άλλων θυμάτων πτήσης για να συζητήσει το επόμενο βήμα στην αναζήτηση απαντήσεων και δικαιοσύνης για την εξαφάνιση των αγαπημένων τους.
«Συνήθιζα να βυθιζόμουν εντελώς στη δουλειά μου, αλλά τώρα μπορώ πραγματικά να καταλάβω ποιο είναι το νόημα της ζωής και ποια είναι τα πιο πολύτιμα πράγματα της», είπε.
«Αν μπορώ να πιέσω για οποιαδήποτε πρόοδο (στην εύρεση του MH370) ή μπορώ να κάνω το καλύτερο δυνατό μέχρι το τέλος, θα ένιωθα πολύ ικανοποιημένος και χαρούμενος – και αυτή η ευτυχία είναι πέρα από τη σύγκριση με το να κερδίζω υψηλότερο μισθό».