Περιεχόμενα
Για όσους ξέρουν πρόσωπα και πράγματα ήταν τόσο απλό όσο και ωμό: Ο Γεβγκένι Πριγκόζιν ήταν «νεκρός» από τη μέρα που τόλμησε να αμφισβητήσει έστω για λίγο την εξουσία του Βλαντιμίρ Πούτιν, σε μια από τις πιο περίεργες «ανταρσίες» που έχουν γίνει ποτέ. Το θέμα δηλαδή δεν ήταν ποτέ αν θα την πλήρωνε για την «αποκοτιά» του. Αλλά το πότε και το πώς.
Το ότι μετά μπήκε σε διαδικασία διαπραγμάτευσης με το Κρεμλίνο και ότι φάνηκε πως θα μπορούσε να ξεπεραστεί αυτό που έγινε τον περασμένο Ιούνιο, μάλλον περισσότερο σε αφελείς ή ανυποψίαστους απευθυνόταν. Ψεύτικες υποσχέσεις και Πούτιν άλλωστε μόνο «αταίριαστο ζευγάρι» δεν είναι…
Χωρίς αποδείξεις δεν μπορεί να μιλάει κανείς με απόλυτη σιγουριά, αλλά πώς να δεις κάτι τυχαίο σε αυτό που τέλικα συνέβη; Ήτοι την πτώση του ιδιωτικού τζετ του επικεφαλής της μισθοφορικής ομάδας Wagner. Και το θάνατο του Πριγκόζιν, που επέβαινε στο αεροσκάφος. Μαζί με ακόμα δύο κορυφαίες προσωπικότητες της Wagner, τέσσερις σωματοφύλακές του και τα τρία μέλη του πληρώματος. Άπαντες επίσης νεκροί.
Είχε μάθει να ζει επικίνδυνα και να προσέχει
Ο Πριγκόζιν είχε μάθει να ζει έχοντας πάντα κατά νου το χειρότερο σενάριο, φροντίζοντας να προστατεύεται όσο το δυνατόν περισσότερο. Κάτι άλλωστε που πήγαινε «πακέτο» με τις δουλειές που έκανε, τον κόσμο που κινούταν.
Είχε εξοπλίσει το ιδιωτικό του τζετ, Embraer Legacy 600 με διάφορα τεχνολογικά μεσα προκειμένου να μπορεί να πετάει χωρίς να εντοπίζεται από ραντάρ. Είχε επίσης κάνει τα πάντα για να μπερδέψει τους πιθανούς διώκτες του, αλλάζοντας τη ρουτίνα των ταξιδιών του.
Δεν ήταν κάτι ξαφνικό γι’ αυτόν το να ζει ως φυγάς. Από την εποχή της νιότης του, στους ίδιους δύσκολους δρόμους της Αγίας Πετρούπολης με τον Βλαντιμίρ Πούτιν, ως το ρόλο του ως ο πιο ισχυρός επιχειρηματίας πολέμου στη Ρωσία, μέχρι που τελικά έγινε το μόνο μέλος του στενού κύκλου του Πούτιν που τον αμφισβήτησε, ο Πριγκόζιν πέρασε μια ζωή ακονίζοντας την ικανότητά του να ζει στο τρέξιμο.
Γιατί κάποιοι συνδέουν τη σχέση Πούτιν – Πριγκόζιν με μια σκηνή από τον Νονό
Τίποτα τελικά δεν ήταν ικανό να τον σώσει. Το νήμα της ζωής του κόπηκε βίαια στα 62 έτη. Οι Αμερικανοί είναι σίγουροι, ακόμα κι αν το λένε δημοσίως μόνο με υπονοούμενα, πως η πτώση του αεροσκάφους οφείλεται σε οργανωμένο σχέδιο δολοφονίας.
Η ρωσική κυβέρνηση αρνείται κατηγορηματικά κάθε σχέση, εμφανίζεται μάλιστα οργισμένη που της χρεώνεται σχέση με το γεγονός. Λέει πως ερευνά τα αίτια του ατυχήματος. Ωστόσο αρνήθηκε διεθνή βοήθεια στο πλαίσιο αυτό. «Ο Πριγκόζιν ήταν ένας φίλος από τα παλιά, αλλά έκανε μέρικα πολύ σοβαρά λάθη», δήλωσε ο Πούτιν.
Οι συνεχείς πτήσεις του ήταν πάντα η «αχίλλειος πτέρνα» του, ο πιο εύκολος θεωρητικά τρόπος για κάποιον εχθρό του να τον βγάλει από τη μέση. Ένα άλλοτε στέλεχος της CIA στη Μόσχα παρομοίασε τη σχέση του Πριγκόζιν με τον Πούτιν με μια σκηνή από τον «Νονό», στην οποία ο Δον Κορλεόνε λέει στον προδότη Κάρλο Ρίτσι πως θα εξοριστεί στο Λας Βέγκας, μόνο και μόνο για να τον δολοφονήσει λίγα λεπτά αργότερα…
Κυνηγημένος εδώ και χρόνια
Οι ΗΠΑ, οι οποίες μαζί με περίπου 30 άλλες χώρες επέβαλαν κυρώσεις στον πολέμαρχο και τις εταιρείες του τα τελευταία χρόνια, πρόσφεραν αμοιβή 10 εκατομμυρίων δολαρίων για τη σύλληψή του και στηρίχτηκαν σε Αφρικανούς εταίρους, συμπεριλαμβανομένου του Νίγηρα, για να εμποδίσουν το αεροπλάνο του να προσγειωθεί ή να εξυπηρετηθεί διασχίζοντας τη Σαχάρα.
Το Υπουργείο Οικονομικών απαγόρευσε σε πολίτες και εταιρείες των ΗΠΑ να εξυπηρετούν τα αεροπλάνα και τα γιοτ του, αφότου στρατιά τρολ αστα social media σε άμεση σχέση με τη Wagner, διέδιδαν fake news ενόψει των προεδρικών εκλογών του 2016.
Τον Απρίλιο, ένα αμερικανικό στρατιωτικό αναγνωριστικό αεροσκάφος φάνηκε στα ραντάρ να παρακολουθεί ένα από τα αεροσκάφη της ομάδας Wagner περίπου 70 μίλια μακριά από τις ακτές της Συρίας και του Λιβάνου.
Το «καμάρι» και βάση του στόλου του Πριγκόζιν, το Embraer Legacy 600, αξίας περίπου 10 εκατομμυρίων δολαρίων, είχε αλλάξει έδρα αρκετές φορές, εμφανιζόταν σε μητρώα φορολογικών παραδείσων, όλα τουτέστιν τα «συμπαρομαρτούντα» για να μην μπορεί να ελεγχθεί και να εντοπιστεί.
Ήταν πιθανό ο Πριγκόζιν να αλλάζει 2 ή και 3 αεροπλάνα σε μια μέρα προκειμένου να μην γίνει αντιληπτός από τους διώκτες του. Ειδικά όταν μετέβαινε στην Αφρική, όπου και είχε συνάψει συμβόλαια με πολιτικούς και στρατιωτικούς ηγέτες. Μεταμφιεζόταν συχνά στις συναντήσεις του και είχε πάντα έτοιμα σχέδια διαφυγής σε περίπτωση που κάτι πήγαινε στραβά.
Τι έγινε τελικά; Ίσως δεν μάθουμε ποτέ όλη την αλήθεια
Μετά την ανταρσία του απέναντι στον Πούτιν, τον περασμένο Ιούνιο, όταν και απείλησε πως θα μπει με το μισθοφορικό του στρατό στη Μόσχα και παρότι τελικά έκανε πίσω, φαίνεται πως έκανε το μοιραίο λάθος που υπέγραψε τη θανατική καταδίκη του.
Είναι πιθανό να μη μάθουμε ποτέ την αλήθεια για το τι συνέβη στο μοιραίο αεροσκάφος. Ωστόσο, οι θεωρίες επιμένουν. Κάποιοι μιλούν για ασυνήθεις εργασίες επισκευής που έγιναν στο τζετ λίγο πριν απογειωθεί. Υπάρχουν επίσης ύποπτες αναφορές για δύο άγνωστης ταυτότητας άνδρες που εμφανίστηκαν ως ενδιαφερόμενοι για αγορά του αεροσκάφους, μόλις λίγες ώρες πριν από τη συντριβή του.
Ο Πριγκόζιν συγκαταλεγόταν στους λίγους πιστούς του συρρικνούμενου κύκλου των σκληροπυρηνικών γύρω από τον αυταρχικό Ρώσο ηγέτη. Μετά την αποτυχημένη ανταρσία, η σχέση Πούτιν-Πριγκόζιν έγινε πιο σκοτεινή. Σε μια ομιλία του αρκετές ημέρες μετά, ο Πούτιν αποκάλυψε ότι η κυβέρνησή του είχε χρηματοδοτήσει τα περισσότερα από τα λειτουργικά έξοδα της Βάγκνερ, μετά από χρόνια που αρνιόταν πως υπήρχε κρατική χρηματοδότηση.
Ο ηγέτης της Λευκορωσίας, Αλεξάντερ Λουκασένκο, ισχυρίστηκε ότι έπεισε τον Πούτιν να μην προχωρήσει σε ένα προκαθορισμένο σχέδιο για την εκτέλεση του Πριγκόζιν, στις αρχές του Αυγούστου.
Μετά από αυτό, ο Πριγκόζιν άρχισε να επανεμφανίζεται σε βίντεο και φωνητικά σημειώματα, υποσχόμενος να επεκτείνει το αποτύπωμα της Wagner στην Αφρική. Προσέφερε μάλιστα μισθοφόρους στο στρατιωτικό καθεστώς που τον Ιούλιο κατέλαβε την εξουσία στον Νίγηρα.
Τι έκανε τις τελευταίες του ημέρες
Λίγες ημέρες πριν από το θάνατό του, χρησιμοποίησε ένα σοβιετικής σχεδίασης τζετ Ilyushin Il-76 για να πετάξει από την Κεντροαφρικανική Δημοκρατία στο Μάλι, όπου πόζαρε με ένα τουφέκι ελεύθερου σκοπευτή και τέσσερις γεμιστήρες δεμένους σε ένα αλεξίσφαιρο γιλέκο, υποσχόμενος να «κάνει τη Ρωσία ακόμη μεγαλύτερη και την Αφρική ακόμα πιο ελεύθερη».
Έχοντας μπει σε διαπραγμάτευση με το Κρεμλίνο, ίσως έγινε λίγο απρόσεχτος. Ή πολύ απλά πείστηκε πως είχε γυρίσει το χαρτί. Αν και μοιάζει δύσκολο ένας τέτοιος άνδρας να ήταν τόσο εύπιστος ή αφελής.
Πάντως πέρασε τις τελευταίες μέρες πριν συντριβεί το αεροπλάνο του προσπαθώντας να προστατεύσει την παγκόσμια οικονομική αυτοκρατορία του από τα σχέδια του Κρεμλίνου. Ο Πριγκόζιν φέρεται να βρισκόταν στην Κεντροαφρικανική Δημοκρατία την, όπου συναντήθηκε με αξιωματούχους αυτής της χώρας, καθώς και με αντάρτες που πολεμούν στο γειτονικό Σουδάν. Την επόμενη μέρα, πήγε στο Μάλι, μια άλλη χώρα στην οποία ο Πριγκόζιν έχει συμφέροντα.
Ουσία είναι πως επιστρέφοντας στη Ρωσία μετά το ταξίδι του στην Αφρική, απογειώθηκε και πάλι με το Embraer Legacy 600 jet από τη Μόσχα με προορισμό την Αγία Πετρούπολη στις 23 Αυγούστου. Το αεροπλάνο ωστόσο εξαφανίστηκε από ιστότοπους παρακολούθησης πτήσεων.
Οι Αμερικανοί αξιωματούχοι, που παρακολουθούσαν για σημάδια ενός πυραύλου εδάφους-αέρος, δεν είδαν κανένα και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η έκρηξη προκλήθηκε από κάποια εναλλακτική μορφή δολιοφθοράς, όπως μια βόμβα που μπορεί να είχε τοποθετηθεί μέσα στο τζετ. Το Flightradar24 ανέφερε ότι το αεροπλάνο του Πριγκόζιν έπεσε ταχύτατα από τα 28.000 πόδια πριν σταματήσει να εκπέμπει σημα.
Ο πολέμαρχος κηδεύτηκε σε μια σύντομη λειτουργία στο νεκροταφείο Porokhovskoye της πόλης του. Σε μια αχρονολόγητη δήλωση βίντεο που κυκλοφόρησε στα ρωσικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης τις τελευταίες ημέρες, ο Πριγκόζιν μοιάζει να είχε προβλέψει το θάνατό του:
«Καλύτερα να πεθάνω παρά να πω ψέματα. Πρέπει με ειλικρίνεια να σας πω πως η Ρωσία βρίσκεται στο χείλος της καταστροφής. Και εάν δεν διορθωθούνε τα προβλήματα σήμερα, τότε το αεροπλάνο θα διαλυθεί στον αέρα». Ανατριχιαστικό…
*Με πληροφορίες από The Wall Street Journal