Περιεχόμενα
Η αμερικανική εταιρεία Cruise πρέπει να διακόψει άμεσα τη λειτουργία του στόλου των ρομποτικών ταξί της στο Σαν Φρανσίσκο.
Οι αρμόδιες αμερικανικές Αρχές της πολιτείας της Καλιφόρνιας ακύρωσαν στις 24 Οκτωβρίου τη σχετική άδεια της Cruise, η οποία αποτελεί θυγατρική εταιρεία του αυτοκινητιστικού ομίλου της General Motors. Ως αιτία αναφέρεται, ότι η λειτουργία των ρομποτικών ταξί -κινούνται χωρίς οδηγό- «δεν είναι αρκούντως ασφαλής».
Τη χαριστική βολή για τη συγκεκριμένη απόφαση έδωσε ένα ατύχημα που συνέβη στις αρχές Οκτωβρίου.
Μία πεζή χτυπήθηκε από ένα συμβατικό όχημα με οδηγό και εκτινάχθηκε μπροστά από ένα ρομποτικό ταξί, το οποίο φρενάρισε ακαριαία.
Στη συνέχεια κινήθηκε το αυτόνομο όχημα δεξιά προς την άκρη του δρόμου, συμπαρασύροντας όμως για μία απόσταση έξι μέτρων την άτυχη γυναίκα με ταχύτητα 11 χλμ./ώρα, ενώ τελικά την ανέσυραν κάτω από το αυτοκίνητο τα σωστικά συνεργεία.
Η εταιρεία Cruise λειτουργεί από το 2015 πιλοτικά έναν στόλο αυτόνομων οχημάτων στους δρόμους του Σαν Φρανσίσκο χρησιμοποιώντας ηλεκτρικά μοντέλα Chevrolet Bolt, στα οποία έχουν γίνει οι απαιτούμενες μετατροπές.
Το Bolt κυκλοφόρησε το 2017 στην Ευρώπη ως ηλεκτρικό Opel Ampera -e, ωστόσο η παραγωγή του σταμάτησε νωρίς, λόγω εμπορικής αποτυχίας, ενώ οι αυτόνομες εκδόσεις του ξεχωρίζουν από τους αισθητήρες και τα ραντάρ οροφής με λέιζερ στις οροφές τους.
Σαν Φρανσίσκο: Τα ρομποτικά ταξί της Cruise κυκλοφορούν εδώ και 3 χρόνια χωρίς οδηγούς
Στην αρχική φάση του πιλοτικού προγράμματος κυκλοφορούσαν τα ρομποτικά οχήματα με ανθρώπους στο τιμόνι τους, που ήταν σε θέση να παρέμβουν σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.
Όλα έβαιναν καλώς, οπότε το πρόγραμμα πέρασε τον Οκτώβριο του 2020 στη δεύτερη φάση χωρίς οδηγό στο τιμόνι, ενώ τον Σεπτέμβριο του 2021 έλαβε η εταιρεία Cruise την άδεια για την προσφορά υπηρεσιών ταξί με αυτόνομα οχήματα.
Αρχές Αυγούστου δόθηκε μάλιστα το πράσινο φως για διεύρυνση αυτών των υπηρεσιών λόγω της καλής εικόνας που υπήρχε μέχρι εκείνη τη στιγμή.
Τον ίδιο μήνα όμως άρχισαν να συμβαίνουν διάφορα τροχαία ατυχήματα με εμπλοκή ρομποτικών οχημάτων της Cruise.
Αρχικά υπήρξε μία μετωπική σύγκρουση ενός αυτόνομου ταξί με ένα όχημα της πυροσβεστικής, που είχε ως αποτέλεσμα τον τραυματισμό του επιβαίνοντα πελάτη. Την ίδια ημέρα συγκρούστηκε ένα αυτόνομο ταξί με έναν πεζό, ενώ προσέγγιζε με χαμηλή ταχύτητα μία διασταύρωση με φανάρι ρύθμισης της κυκλοφορίας.
Η Cruise αποφάσισε τότε να μειώσει κατά 50% τον αριθμό των οχημάτων του στόλου της, με αποτέλεσμα να κυκλοφορούν την ημέρα εξαιτίας των πιο δύσκολων συνθηκών μόνο 50 και τις νύχτες το πολύ έως 150.
Σαν Φρανσίσκο: Συνεχίζεται η κυκλοφορία των ρομποτικών ταξί της Waymo
Το τελευταίο διάστημα άρχισε να εκφράζει τις αντιρρήσεις του στο πιλοτικό πρόγραμμα της Cruise και ο Δήμος του Σαν Φρανσίσκο, καθώς τα ρομποτικά ταξί παρέβλεπαν τους φάρους των οχημάτων έκτακτης ανάγκης, περνούσαν από σημεία που ήταν αποκλεισμένα για διάφορους λόγους με κορδέλες, ενώ μπλόκαραν την κυκλοφορία, όταν υπήρχε διακοπή στο δίκτυο κινητής τηλεφωνίας.
Μέσα σε όλα αυτά, ήρθε και το πιο πρόσφατο ατύχημα με την πεζή γυναίκα τον Οκτώβριο και αποφάσισαν οι αρμόδιες Αρχές, να απαγορευτεί η κυκλοφορία των αυτόνομων ταξί της Cruise στην πόλη του Σαν Φρανσίσκο.
Η συγκεκριμένη εξέλιξη μπορεί να έχει μεγάλες συνέπειες για την Cruise, η οποία εξελίσσει αυτή την εποχή ενός αυτόνομο λεωφορείο με στόχο να ξεκινήσει το 2026 δρομολόγια χωρίς οδηγό στο Τόκιο της Ιαπωνίας.
Ενδιαφέρον για τα ρομποτικά οχήματα είχε δείξει επίσης το Ντουμπάι, που παρήγγειλε ήδη το 2021 4.000 μοντέλα αυτόνομης τεχνολογίας, ωστόσο όλα αυτά βρίσκονται πλέον στον αέρα μετά τα πρόσφατα περιστατικά.
Το χάπι για τη General Motors γίνεται ακόμη πιο πικρό, επειδή η ανταγωνίστρια εταιρεία Waymo, που ανήκει στον τεχνολογικό όμιλο της Google, επιτρέπεται να συνεχίσει να εκμεταλλεύεται εμπορικά τον στόλο των αυτόνομων ταξί της στο Σαν Φρανσίσκο.