Με συμβουλές από το TikTok για το πώς να εκμεταλλευτείτε δύο ημέρες άδειας και να τις κάνετε να μοιάζουν με πενθήμερες διακοπές, καθώς και με εργαζόμενους που συμμετέχουν σε επαγγελματικές συναντήσεις εν κινήσει, οι ταξιδιώτες καταφέρνουν να κάνουν το ταξίδι τους αξιόλογο – και να το παρατείνουν.
Τον Αύγουστο του 2024, ο σκηνοθέτης μιας viral διαφημιστικής καμπάνιας τουρισμού για το Όσλο ανέφερε στο BBC ότι προτιμά να κάθεται στο τραπέζι της κουζίνας κάποιου, πίνοντας γάλα, παρά να επισκέπτεται τουριστικά αξιοθέατα. Ήταν άλλωστε το καλοκαίρι που ο τουρισμός επανήλθε, αλλά και το καλοκαίρι που ξεπέρασε τα όρια, με τη συμπεριφορά των ταξιδιωτών και τον υπερτουρισμό να προκαλούν προβλήματα σε δημοφιλείς προορισμούς.
Αν και η επιθυμία για ταξίδια παραμένει έντονη, οι ειδικοί στον τομέα προβλέπουν ότι το 2025 οι ταξιδιώτες θα προτιμήσουν μεγαλύτερης διάρκειας διαμονές, αναζητώντας τρόπους να παρατείνουν τον χρόνο τους μακριά από το σπίτι και τη δουλειά, ώστε να ζήσουν πιο βαθιά την εμπειρία ενός προορισμού.
Σύμφωνα με την έκθεση Skift Research’s 2025 Travel Outlook, οι τουριστικές εταιρείες προβλέπουν αύξηση 24% στον αριθμό των ταξιδιών που οι άνθρωποι σχεδιάζουν για το 2025 σε σύγκριση με το 2024. Παγκοσμίως, τα μεγάλα ταξίδια αναψυχής ξεχωρίζουν ως ο πιο δημοφιλής τύπος ταξιδιού, ξεπερνώντας τις αποδράσεις του Σαββατοκύριακου και τα οδικά ταξίδια, με την έκθεση να χαρακτηρίζει το 2025 ως «το έτος των μεγάλων διακοπών».
Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για χώρες όπως η Κίνα, η Ινδία και η Γερμανία. Στις ΗΠΑ, το ένα τέταρτο των ερωτηθέντων ανέφερε ότι σκοπεύει να πραγματοποιήσει ένα μεγάλο διεθνές ή διηπειρωτικό ταξίδι φέτος, αν και ελαφρώς περισσότεροι δήλωσαν ότι αναμένουν να κάνουν μικρότερες αποδράσεις.
«Οι ταξιδιώτες έχουν ξεπεράσει την τρέλα να βγάζουν φωτογραφίες σε κατάμεστα τουριστικά μέρη ή εμβληματικά ξενοδοχεία μόνο και μόνο για να πουν ότι ήταν εκεί», εξηγεί η Τζούλια Κάρτερ, ιδρύτρια της πολυτελούς ταξιδιωτικής εταιρείας Craft Travel. «Αντίθετα, πλέον αναγνωρίζουν όλο και περισσότερο ότι ένας προορισμός αποκτά ζωή όταν επιβραδύνεις τους ρυθμούς σου».
Αυτή η επιβράδυνση αντικατοπτρίζεται σε έναν μέσο όρο διάρκειας ταξιδιών που πλησιάζει τις δύο εβδομάδες για τους ταξιδιώτες πολυτελείας, σύμφωνα με την έκθεση Luxury Travel Report της Zicasso, μιας άλλης εταιρείας σχεδιασμού ταξιδιών υψηλού επιπέδου.
Ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος Μπράιαν Ταν είπε στο BBC: «Έχουμε παρατηρήσει συνεχή αύξηση στη μέση διάρκεια ταξιδιών, φτάνοντας τις 13,5 ημέρες, όπως και περισσότερους ταξιδιώτες που προτιμούν εξατομικευμένα ταξίδια σε έναν προορισμό, ώστε να εξερευνήσουν μια κουλτούρα σε βάθος, αντί για ταξίδια σε πολλές χώρες».
Αν και η αύξηση είναι μικρή (από 13,4 ημέρες το 2024), η έκθεση προσθέτει ότι 76,2% των ερωτηθέντων προτιμούν ταξίδια σε μία χώρα το 2025, επισημαίνοντας μια «τάση προς το βάθος και όχι το εύρος στις ταξιδιωτικές εμπειρίες».
Οι μεγαλύτερες σε διάρκεια διακοπές επιτρέπουν βαθύτερη εμβάθυνση σε έναν προορισμό. Η Καρολίνα Σάντος , επιχειρηματίας ευεξίας από την Κολομβία, που ζει στις ΗΠΑ, εκτιμά ιδιαίτερα τα μεγάλα ταξίδια που έχει κάνει στο Νεπάλ και την Ινδία:
«Τα μεγαλύτερα ταξίδια μου δίνουν τον χρόνο να βυθιστώ πραγματικά στην κουλτούρα, να έχω βαθύτερες συζητήσεις με τους ντόπιους για τη ζωή τους, τα έθιμα και τις παραδόσεις τους», εξηγεί.
«Μου επιτρέπουν να εξερευνώ με αργό ρυθμό, χωρίς βιασύνη ή αυστηρό πρόγραμμα. Οι μέρες κυλούν φυσικά, αποκαλύπτοντας τον αυθεντικό ρυθμό της καθημερινής ζωής στους τόπους που επισκέπτομαι».
Αν το να βρείτε ένα ήσυχο καφέ ή ένα γραφικό σημείο μεταξύ συναντήσεων μετράει ως «βάθος», η έκθεση Skift σημειώνει επίσης αύξηση στα «blended travel» – ταξίδια που συνδυάζουν εργασία και αναψυχή, που συχνά αναφέρονται με τον όρο «bleisure».
Στην Ινδία το 92% των ερωτηθέντων σκοπεύουν να ταξιδέψουν με αυτόν τον τρόπο, Κίνα το 84%, Γερμανία το 79%, ΗΠΑ και Ηνωμένο Βασίλειο το 72%
Οι πιο δημοφιλείς προορισμοί για τους ταξιδιώτες από τις ΗΠΑ φέτος περιλαμβάνουν την Αγγλία, την Ιαπωνία, το Παρίσι, την Ιταλία και το Μεξικό, ενώ οι κάτοικοι του Ηνωμένου Βασιλείου προτιμούν το Ντουμπάι, το Παρίσι, την Ιταλία, την Ισπανία και τις ΗΠΑ.
Μία στρατηγική για την εξασφάλιση περισσότερου χρόνου για μεγαλύτερα ταξίδια είναι το viral trend του «PTO hacking» (αξιοποίηση της άδειας μετ’ αποδοχών). Ο στρατηγικός προγραμματισμός αδειών, που συνδυάζει αργίες με ημέρες άδειας, επιτρέπει στους ταξιδιώτες να παρατείνουν τις διακοπές τους.
Για παράδειγμα, σύμφωνα με το Travel & Leisure, οι εργαζόμενοι στις ΗΠΑ με 11 ημέρες άδειας μπορούν να δημιουργήσουν 44 ημέρες ταξιδιών, ενώ το Forbes δείχνει πώς 15 ημέρες άδειας μπορούν να επεκταθούν σε 55 ημέρες ταξιδιών.
«Πολλοί άνθρωποι κοιτάζουν πότε είναι οι δημόσιες αργίες και προγραμματίζουν τις διακοπές τους γύρω από αυτές», λέει ο Πολ Τσάρλς , διευθύνων σύμβουλος της The PC Agency.
«Οι αεροπορικές εταιρείες προσφέρουν επίσης καλύτερες προσφορές εάν ταξιδεύετε διεθνώς γύρω από τις ημερομηνίες των εθνικών εορτών, ενθαρρύνοντας τους Αμερικανούς να ταξιδέψουν στο εξωτερικό και όχι μόνο εντός των ΗΠΑ [κατά τη διάρκεια αυτών των ημερών].»
*Πηγή: BBC
*Photo Credit: Shutterstock