Η ιδέα μιας σύγχρονης πόλης, όπου οι κάτοικοι θα μπορούν να πηγαίνουν στις δουλειές τους και οπουδήποτε άλλο επιθυμούν μέσα σε 15 μόλις λεπτά έχει κερδίσει έδαφος, ειδικά εν μέσω πανδημίας.
Η ιδέα της «πόλης των 15 λεπτών» προτάθηκε για πρώτη φορά από τον Γαλλο-Κολομβιανό ακαδημαϊκό Carlos Moreno το 2016 και έγινε ευρέως γνωστή από τη δήμαρχο του Παρισιού, Anne Hidalgo, η οποία πρότεινε να εφαρμοστεί η ιδέα στην γαλλική πρωτεύουσα κατά την πρόσφατη εκστρατεία επανεκλογής της.
Αυτό ενέπνευσε μια ομάδα αρχιτεκτόνων, η οποία σχεδιάζει μια ακόμη πιο «φιλική» για τους κατοίκους της πόλη, χωρίς αυτοκίνητα, στην πρωτεύουσα της Νότιας Κορέας, τη Σεούλ.
Με το όνομα «Project H1», το εγχείρημα πρόκειται να μετατρέψει μια παλιά βιομηχανική περιοχή σε μια «έξυπνη» πόλη των 10 λεπτών. Μέσα σε 125 στρέμματα με οκτώ κτίρια κατοικιών και συνεργαζόμενα γραφεία, χώρους μελέτης, θα φτιάξουν επίσης χώρους ψυχαγωγίας, γυμναστήρια, πισίνες, ακόμη και αστικές φάρμες.
Ο σχεδιασμός της πόλης φέρει την υπογραφή της ολλανδικής εταιρείας αρχιτεκτονικής UNStudio σε συνεργασία με την Hyundai Development Company. Οι αποστάσεις στην πόλη θα περιορίζονται σε 10 λεπτά με τα πόδια και όλες οι ανέσεις θα βρίσκονται σχεδόν δίπλα από τα σπίτια των ανθρώπων, κάνοντας πιο εύκολη την καθημερινότητα τους.
Τι θα περιέχει η νέα πόλη της Σεούλ
Ένας εκπρόσωπος του UNStudio επιβεβαίωσε ότι το έργο έχει πάρει έγκριση, αλλά δεν αποκάλυψε πότε είναι μπορεί να ξεκινήσει. Ωστόσο, μέσω CGI το όραμα τους ζωντανεύει και μπορούμε να δούμε μια σύγχρονη γειτονιά, με πλατείες, κήπους, φύση που συνδέεται με πεζόδρομους.
Οι αρχιτέκτονες είπαν επίσης ότι θα παράγεται καθαρή ενέργεια, ενώ σχεδιάστηκαν συστήματα που θα μαζεύει και θα αποθηκεύει βροχή για τη μείωση της χρήσης του νερού.
Σύμφωνα με αυτούς που αντιτίθενται στο project, η ιδέα θα μπορούσε να προκαλέσει εξευγενισμό, με τον πλούτο να συγκεντρώνεται στις πιο προσιτές και βολικές περιοχές. Η σκοπιμότητα των «15λεπτων» γειτονιών μπορεί έχει ως αποτέλεσμα υψηλές τιμές κατοικιών που αποκλείουν τις κοινότητες χαμηλού εισοδήματος κα τις περιθωριοποιημένες.
Παρόλα αυτά, μετά από την πανδημία, οι περισσότεροι κάτοικοι πλέον δουλεύουν εξ αποστάσεως και έχουν μειώσει τις μετακινήσεις τους, οπότε οι πολεοδόμοι έχουν αρχίσει να αλλάζουν τους δρόμους και να σκέφτονται πώς πρέπει να διαχειρίζονται πυκνοκατοικημένες περιοχές.