Έγγραφο που κυκλοφόρησε στη δημοσιότητα και φέρει τον τίτλο TikTok Algo 101, ρίχνει φως στον αλγόριθμο του TikTok με λεπτομέρειες για το πώς η πιο επιτυχημένη εφαρμογή στον κόσμο, αυτή τη στιγμή, έχει γίνει τόσο εθιστική.
Το έγγραφο δημιουργήθηκε από την ομάδα μηχανικών της TikTok στο Πεκίνο, όπως γράφουν οι New York Times. Εκπρόσωπος της εταιρείας, η Hilary McQuaide, επιβεβαίωσε την αυθεντικότητα του εγγράφου λέγοντας πως συντάχθηκε για να εξηγήσει σε μη τεχνικούς υπαλλήλους πώς λειτουργεί ο αλγόριθμος. Παρέχει μια αποκαλυπτική ματιά τόσο στον μαθηματικό πυρήνα της εφαρμογής όσο και στην κατανόηση της ανθρώπινης φύσης από την εταιρεία.
Στο έγγραφο παρουσιάζεται ένας απλοποιημένος τύπος του αλγορίθμου για την πρόβλεψη του περιεχομένου που θα ήθελαν να δουν οι χρήστες. Συγκεκριμένα, οι συντάκτες του εξηγούν ότι για την επιδίωξη του «απώτερου στόχου» της εταιρείας, δηλαδή να προσθέτει καθημερινά ενεργούς χρήστες, επιλέγεται η βελτιστοποίηση δύο στενά συνδεδεμένων μετρήσεων στη ροή των βίντεο: Η διατήρηση, δηλαδή αν ο χρήστης επιστρέφει και ο χρόνος που δαπανήθηκε. Η εφαρμογή θέλει να κρατήσει, όσο το δυνατόν περισσότερο τους χρήστες.
Οι στόχοι του TikTok
Οι κύριοι στόχοι της εφαρμογής, με γνώμονα να επιστρέφουν οι χρήστες πίσω για παρακολούθηση βίντεο, είναι η μακροπρόθεσμη αξία του χρήση, η αξία του δημιουργού και η αξία της πλατφόρμας.
Μάλιστα, ο αλγόριθμος δίνει προτεραιότητα στην ποικιλομορφία του περιεχομένου, προκειμένου να μην κατακλύζει τους χρήστες του με το ίδιο θέμα. Για το εν λόγω ζήτημα, το έγγραφο αναφέρει: «Αν σε έναν χρήστη αρέσει ένας συγκεκριμένος τύπος βίντεο, αλλά η εφαρμογή συνεχίζει να του δείχνει τον ίδιο τύπο, θα βαρεθεί γρήγορα και θα έκλεινε την εφαρμογή». Προκειμένου, λοιπόν, να αποφευχθεί κάτι τέτοιο, η πλατφόρμα χρησιμοποιεί το «εργαλείο» της «αναγκαστικής πρότασης», εμφανίζοντας ένα διαφορετικό θέμα στο χρήστη.
Το έγγραφο κοινοποιήθηκε στους New York Times από ένα άτομο που ήταν εξουσιοδοτημένο να το διαβάσει, αλλά όχι να το κοινοποιήσει και το παρείχε υπό την προϋπόθεση της ανωνυμίας. Το συγκεκριμένο άτομο με αυτό τον τρόπο εξέφρασε τη δυσαρέσκειά του από την ώθηση της εφαρμογής προς «θλιβερό» περιεχόμενο που θα μπορούσε να προκαλέσει αυτοτραυματισμό.
Για τους αναλυτές που πιστεύουν ότι οι αλγοριθμικές συστάσεις αποτελούν κοινωνική απειλή, το έγγραφο επιβεβαιώνει τις υποψίες τους.
Ο Guillaume Chaslot, ιδρυτής της Algo Transparency, μιας ομάδας με έδρα το Παρίσι που έχει μελετήσει το σύστημα προτάσεων του YouTube και έχει μια αρνητική άποψη για την επίδραση του προϊόντος στα παιδιά, το εξέτασε λέγοντας πως:«Αυτό το σύστημα σημαίνει ότι ο χρόνος παρακολούθησης είναι το κλειδί. Ο αλγόριθμος προσπαθεί να εθίσει τους ανθρώπους αντί να τους δώσει αυτό που πραγματικά θέλουν».