Η Aitana, το πρώτο μοντέλο που δημιουργήθηκε από την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) στην Ισπανία, γεννήθηκε στη μέση μιας δύσκολης περιόδου.
Ο Ρουμπέν Κρουζ, ο σχεδιαστής της και ιδρυτής του πρακτορείου The Clueless, περνούσε μια δύσκολη κατάσταση, επειδή δεν είχε πολλούς πελάτες.
«Ξεκινήσαμε να αναλύουμε τον τρόπο με τον οποίο εργαζόμαστε και συνειδητοποιήσαμε ότι πολλά έργα τέθηκαν σε αναμονή ή ακυρώθηκαν λόγω προβλημάτων, πέρα από τον έλεγχό μας. Συχνά ήταν λάθος του influencer ή του μοντέλου και όχι λόγω προβλημάτων σχεδίασης», είπε ο Κρουζ στο Euronews.
Έτσι, αποφάσισαν να δημιουργήσουν τη δική τους influencer για να τη χρησιμοποιήσουν ως πρότυπο για τα brands που τους πλησίασαν.
Δημιούργησαν την Aitana, μια πληθωρική 25χρονη με ροζ μαλλιά από τη Βαρκελώνη, της οποίας η εμφάνιση αγγίζει την τελειότητα.
Το εικονικό μοντέλο μπορεί να κερδίσει έως και 10.000 ευρώ το μήνα, σύμφωνα με τους δημιουργούς του, αλλά ο μέσος όρος είναι συνήθως περίπου 3.000 ευρώ.
«Το κάναμε για να μπορέσουμε να ζήσουμε καλύτερα και να μην εξαρτόμαστε από άλλους ανθρώπους που έχουν εγωισμούς, που έχουν μανίες ή που θέλουν απλώς να βγάλουν πολλά χρήματα ποζάροντας», είπε ο Κρουζ. Τα έσοδα της Aitana ποικίλλουν αρκετά.
Κερδίζει κάτι παραπάνω από 1.000 ευρώ ανά διαφήμιση και πρόσφατα έγινε το πρόσωπο της Big, μιας εταιρείας αθλητικών συμπληρωμάτων, και σαν να μην έφτανε αυτό, ανεβάζει φωτογραφίες της με εσώρουχα στο Fanvue, μια πλατφόρμα παρόμοια με την OnlyFans.
Μέσα σε λίγους μόνο μήνες έχει καταφέρει να αποκτήσει περισσότερους από 121.000 followers στο Instagram και οι φωτογραφίες της έχουν χιλιάδες προβολές και αντιδράσεις. Λαμβάνει ακόμη και προσωπικά μηνύματα από διασημότητες που δεν γνωρίζουν ότι δεν είναι πραγματικό πρόσωπο.
«Μια μέρα, ένας γνωστός ηθοποιός από τη Λατινική Αμερική έστειλε μήνυμα για να της ζητήσει να βγούνε. Αυτός ο ηθοποιός έχει περίπου 5 εκατομμύρια ακόλουθους και κάποιοι από την ομάδα μας παρακολουθούσαν τη σειρά του όταν ήταν παιδιά», είπε ο Κρουζ. «Δεν είχε ιδέα ότι η Aitana δεν υπάρχει», πρόσθεσε.
Aitana: Πώς ζωντάνεψε μία εικονική γυναίκα;
Κάθε εβδομάδα η ομάδα του πρακτορείου έχει μια συνάντηση για να δημιουργήσει τη ζωή της Aitana. Αυτοί αποφασίζουν τι θα κάνει μέσα στην εβδομάδα, ποια μέρη θα επισκεφτεί και ποιες φωτογραφίες θα ανεβάσουν για να τροφοδοτήσουν τους followers που θέλουν να μάθουν για αυτήν.
Αλλά δεν υπάρχουν φωτογραφίσεις, δεν υπάρχουν αλλαγές γκαρνταρόμπας, απλώς ένας συνδυασμός ειδικών Τεχνητής Νοημοσύνης και σχεδιασμού που χρησιμοποιούν το Photoshop για να δώσουν τη δυνατότητα στο μοντέλο να περάσει το Σαββατοκύριακο στη Μαδρίτη, για παράδειγμα.
«Τον πρώτο μήνα, συνειδητοποιήσαμε ότι οι άνθρωποι ακολουθούν ζωές, όχι εικόνες. Εφόσον δεν ζει, έπρεπε να της δώσουμε λίγη “πραγματικότητα” για να μπορέσουν οι άνθρωποι να συνδεθούν μαζί της με κάποιο τρόπο. Έπρεπε να πούμε μια ιστορία» λέει ο γραφίστας.
Γι’ αυτό η Aitana, σε αντίθεση με τα παραδοσιακά μοντέλα των οποίων οι προσωπικότητες συνήθως δεν αποκαλύπτονται, ώστε να μπορούν να αποτελέσουν «κενό καμβά» για τους σχεδιαστές, έχει μια πολύ ξεχωριστή «προσωπικότητα».
Δημιουργήθηκε με στοιχεία, όπως λάτρης του fitness, είναι αποφασιστική και με πολυεπίπεδο χαρακτήρα. Στον ιστότοπό της ορίζει τον εαυτό της ως εξωστρεφή και περιποιητική.
«Πολλή σκέψη έχει γίνει για τη δημιουργία όχι απλώς της εικόνας της Aitana, αλλά και για τη διαμόρφωση της προσωπικότητάς της. Τη δημιουργήσαμε με βάση αυτό που αρέσει περισσότερο στην κοινωνία. Σκεφτήκαμε τα γούστα, τα χόμπι και τις θέσεις που έχουν γίνει trend τα τελευταία χρόνια», εξήγησε ο Κρουζ.
Αφού ανέλυσαν τις τάσεις, συνειδητοποίησαν ότι η ανατολίτικη κουλτούρα έχει πλέον αποκτήσει εξευρωπαϊσμένα στοιχεία, έτσι προσπάθησαν να το αποτυπώσουν στα ροζ μαλλιά της και στην πλευρά της ως gamer.
Η Aitana γνώρισε τέτοια επιτυχία που οι σχεδιαστές της έχουν ήδη δημιουργήσει ένα δεύτερο εικονικό μοντέλο που ονομάζεται Maia, «και είναι λίγο πιο ντροπαλή».
Τα ονόματα δεν επιλέχθηκαν τυχαία, καθώς και τα δύο περιέχουν το ακρωνύμιο της τεχνητής νοημοσύνης (AI).
Aitana: Εκδημοκρατισμός της χρήσης μοντέλων;
Το πρακτορείο έχει πλημμυρίσει από αιτήματα και φίρμες που θέλουν το δικό τους εξατομικευμένο μοντέλο.
«Θέλουν να έχουν μια εικόνα που δεν θα είναι πραγματικό πρόσωπο αλλά θα αντιπροσωπεύει τις αξίες της επωνυμίας τους, ώστε να μην υπάρχουν προβλήματα συνέπειας εάν πρέπει να απολύσουν κάποιον ή δεν μπορούν πλέον να βασίζονται σε αυτόν», είπε ο Κρουζ.
Υπάρχει επίσης εξοικονόμηση κόστους. Όταν το πρακτορείο, το οποίο συνεργαζόταν με πραγματικούς influencers, συνειδητοποίησε τι κέρδιζαν, το βρήκαν «ανώμαλο».
«Η Kim Kardashian βγάζει ένα εκατομμύριο ευρώ για μια φωτογραφία στο Instagram και δεν θεραπεύει τον καρκίνο. Κανείς δεν κερδίζει ένα εκατομμύριο ευρώ για να ανεβάσει μια φωτογραφία σε ένα κοινωνικό δίκτυο, μου φαίνεται παράλογο», εξηγεί.
Ο οργανισμός πιστεύει ότι αυτό θα μπορούσε να συμβάλει στη μείωση των τιμών της αγοράς και να δώσει ώθηση στις μικρές εταιρείες που δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά μεγάλες διαφημιστικές καμπάνιες.
Ωστόσο, η πρωτοβουλία δεν είναι χωρίς επικριτές. Πολλοί ανησυχούν ότι η μη ρεαλιστική τελειότητα των μοντέλων θα μπορούσε να επηρεάσει τη νεότερη γενιά, ώστε να αποκτήσει εμμονή με την επίτευξη μιας τέτοιας τελειότητας.
Υπάρχει επίσης κριτική για την έντονα σεξουαλοποιημένη εικόνα των μοντέλων που δημιουργούνται. Σε αυτή την παρατήρηση το πρακτορείο απαντά ότι απλώς ακολουθούν την αισθητική που έχουν ήδη δημιουργήσει οι ίδιοι οι πραγματικοί influencers και τα brands.
«Αν δεν ακολουθήσουμε αυτήν την αισθητική, οι επωνυμίες δεν θα ενδιαφέρονται. Για να αλλάξετε αυτό το σύστημα, πρέπει να αλλάξετε το όραμα των εμπορικών σημάτων. Ο κόσμος γενικά έχει σεξουαλοποιηθεί», δήλωσαν οι δημιουργοί του.
Credits: The Clueless Agency