Η Google βρίσκεται αντιμέτωπη με νέα αγωγή, με την οποία οι εκδότες Τύπου διεκδικούν αποζημίωση ύψους 3,4 δισ. λιρών (4,2 δισ. δολαρίων) για διαφυγόντα έσοδα. Στην αγωγή, που υπέβαλε ο πρώην συντάκτης τεχνολογίας του Guardian, Charles Arthur, υποστηρίζει ότι η Google χρησιμοποίησε παράνομα τη δεσπόζουσα θέση της στην αγορά των διαδικτυακών διαφημίσεων μειώνοντας τα έσοδα των εκδοτών από αυτές.
Η Google δήλωσε ότι θα πολεμήσει με σθένος αυτήν την «κερδοσκοπική και καιροσκοπική» αγωγή.
Πρόκειται για τη δεύτερη αγωγή με το ίδιο αντικείμενο, μετά από αυτήν που ασκήθηκε τον Νοέμβριο του 2022 από τον πρώην διευθυντή της Ofcom Claudio Pollack, ο οποίος ζητούσε αποζημίωση έως και 13,6 δισ. στερλίνες από τον τεχνολογικό γίγαντα.
Οι εν λόγω υποθέσεις σχετίζονται με την τεχνολογία της διαδικτυακής διαφήμισης (adtech) που αποφασίζει σε κλάσματα του δευτερολέπτου ποιες διαδικτυακές διαφημίσεις θα δουν οι καταναλωτές, πόσο θα κοστίσουν και πόσα θα κερδίσουν οι εκδότες. Ως γνωστόν, η διαδικτυακή διαφήμιση είναι η κύρια πηγή εσόδων για πολλούς ιστότοπους. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού του Ηνωμένου Βασιλείου (Competition and Markets Authority-CMA), ερευνά επίσης την κυριαρχία της Google στην τεχνολογία της διαδικτυακής διαφήμισης.
Οι τιμές των υπηρεσιών adtech διογκώθηκαν
Στην αγωγή που κατέθεσε ο πρώην συντάκτης τεχνολογίας του Guardian ισχυρίζεται ότι λόγω της κατάχρησης της θέσης της Google, οι τιμές των υπηρεσιών adtech διογκώθηκαν και τα έσοδα των εκδοτών από τις πωλήσεις διαφημίσεων μειώθηκαν παράνομα. Όπως έγραψε ο Arthur, «η CMA ερευνά επί του παρόντος την αντιανταγωνιστική συμπεριφορά της Google στον τομέα της adtech, αλλά δεν έχει την εξουσία να την αναγκάσει να αποζημιώσει όσους ζημιώθηκαν. Το λάθος αυτό μπορεί να διορθωθεί μόνο δια της δικαστικής οδού, γι’ αυτό και υπέβαλα αυτήν την αγωγή».
Η Google δήλωσε στο BBC ότι τα διαφημιστικά εργαλεία της, «καθώς και εκείνα των ανταγωνιστών της στον τομέα της τεχνολογίας διαφημίσεων, βοηθούν εκατομμύρια ιστότοπους και εφαρμογές να χρηματοδοτήσουν την παραγωγή και διάθεση του περιεχομένου τους και επιτρέπουν σε επιχειρήσεις όλων των μεγεθών να προσεγγίσουν αποτελεσματικά νέους πελάτες».
Αν και η CMA διαπίστωσε ότι η Google κατέχει ηγετική θέση σε τρεις βασικούς τομείς του adtech, η δεύτερη υποστηρίζει ότι έχει πολλούς ανταγωνιστές. Επίσης, σύμφωνα με τους ισχυρισμούς της, οι αμοιβές για τις υπηρεσίες adtech είναι χαμηλότερες ή αντιστοιχούν στο μέσο όρο του κλάδου.
Το γαλλικό παράδειγμα
Τον περασμένο Ιανουάριο, με αφορμή υπόθεση που αφορούσε τις διαφημίσεις στο διαδίκτυο, το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ κατηγόρησε την Google ότι είναι ένα «βιομηχανικό μεγαθήριο» που έχει «διαφθείρει τον νόμιμο ανταγωνισμό στον κλάδο του adtech, επιδιώκοντας με κάθε τρόπο να αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο των εργαλείων υψηλής τεχνολογίας που χρησιμοποιούνται από τους εκδότες Τύπου». Η Google ζήτησε από το δικαστήριο να απορρίψει την εν λόγω υπόθεση, υποστηρίζοντας ότι η αμερικανική κυβέρνηση είχε υπερεκτιμήσει τη δύναμή της στην αγορά.
Υπενθυμίζεται ότι το 2021 Αρχή Ανταγωνισμού της Γαλλίας (Autorité de la Concurrence), επέβαλε πρόστιμο 220 εκατ. ευρώ στην Google για ευνοϊκή μεταχείριση των δικών της υπηρεσιών στον τομέα της διαδικτυακής διαφήμισης.