Περιεχόμενα
Η μητρική Meta του Facebook αντιμετωπίζει τέσσερις νέες καταγγελίες από ομάδες ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Ευρώπη, οι οποίες ισχυρίζονται ότι ο αλγόριθμος που χρησιμοποιεί για να στοχεύει χρήστες με τις αγγελίες εργασίας των εταιρειών εισάγει διακρίσεις.
Οι ισχυρισμοί βασίζονται σε έρευνα της διεθνούς μη κερδοσκοπικής Global Witness, η οποία λέει ότι δείχνει ότι η πλατφόρμα διαφημίσεων του Facebook στοχεύει συχνά χρήστες με αγγελίες εργασίας που βασίζονται σε ιστορικά στερεότυπα φύλου. Οι αγγελίες θέσεων εργασίας για θέσεις μηχανικού, για παράδειγμα, προβλήθηκαν σε συντριπτική πλειοψηφία σε άνδρες χρήστες, ενώ οι διαφημίσεις για δασκάλους προσχολικής ηλικίας εμφανίστηκαν κυρίως σε γυναίκες χρήστες, σύμφωνα με στοιχεία του Global Witness που έλαβε από την πλατφόρμα Ad Manager του Facebook.
Πρόσθετη έρευνα που κοινοποιήθηκε αποκλειστικά στο CNN από την Global Witness υποδηλώνει ότι αυτή η αλγοριθμική μεροληψία είναι ένα παγκόσμιο ζήτημα, λέει η ομάδα ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
«Η ανησυχία μας είναι ότι το Facebook επιδεινώνει τις προκαταλήψεις με τις οποίες ζούμε στην κοινωνία και ουσιαστικά αμαυρώνει ευκαιρίες για πρόοδο και ισότητα στον εργασιακό χώρο», είπε στο CNN η Ναόμι Χιρστ, η οποία ηγείται της στρατηγικής της εκστρατείας της Global Witness για τις ψηφιακές απειλές για τη δημοκρατία.
Η Global Witness, από κοινού με τους μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς, το Bureau Clara Wichmann και το Fondation des Femmes, υπέβαλαν τη Δευτέρα τις καταγγελίες σχετικά με το Meta ( FB ) στις υπηρεσίες ανθρωπίνων δικαιωμάτων και στις αρχές προστασίας δεδομένων στη Γαλλία και την Ολλανδία, με βάση την έρευνά τους και στις δύο χώρες. Οι ομάδες προτρέπουν τις υπηρεσίες να διερευνήσουν εάν οι πρακτικές του Meta παραβιάζουν τους νόμους περί ανθρωπίνων δικαιωμάτων ή προστασίας δεδομένων των χωρών. Εάν κάποια από τις υπηρεσίες βρει τεκμηριωμένους τους ισχυρισμούς, η Meta θα μπορούσε τελικά να αντιμετωπίσει πρόστιμα, κυρώσεις ή πιέσεις να κάνει περαιτέρω αλλαγές στο προϊόν της.
Η Global Witness υπέβαλε προηγουμένως καταγγελίες στην Επιτροπή Ισότητας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Ηνωμένου Βασιλείου και στο Γραφείο του Επιτρόπου Πληροφοριών για παρόμοιες ανησυχίες περί διακρίσεων, οι οποίες παραμένουν υπό διερεύνηση. Εκείνη την εποχή, η Global Witness είπε ότι ένας εκπρόσωπος του Meta (το οποίο ονομαζόταν ακόμα Facebook εκείνη την εποχή) είπε στην ομάδα ότι “το σύστημά της λαμβάνει υπόψη διάφορα είδη πληροφοριών για να προσπαθήσει να εξυπηρετήσει στους ανθρώπους διαφημίσεις που θα τους ενδιαφέρουν περισσότερο” και ότι «διερευνούσε διευρυνόμενους περιορισμούς στη στόχευση επιλογών για διαφημίσεις εργασίας, στέγασης και πίστωσης σε άλλες περιοχές πέρα από τις ΗΠΑ και τον Καναδά».
Οι ευρωπαϊκές καταγγελίες αντικατοπτρίζουν επίσης μια καταγγελία που υποβλήθηκε στην Επιτροπή Ίσων Ευκαιριών Απασχόλησης των ΗΠΑ τον Δεκέμβριο από τη γυναικεία οργάνωση φορτηγών Real Women in Trucking, η οποία ισχυρίζεται ότι το Facebook κάνει διακρίσεις με βάση την ηλικία και το φύλο όταν αποφασίζει σε ποιους χρήστες θα εμφανίσει διαφημίσεις εργασίας. Ο Meta αρνήθηκε να σχολιάσει στο CNN την καταγγελία Real Women in Trucking.
*Ο Μέτα δεν σχολίασε συγκεκριμένα τις νέες καταγγελίες που κατατέθηκαν στην Ευρώπη. Η εταιρεία επίσης δεν απάντησε σε ερώτηση σε ποιες χώρες περιορίζει πλέον τις επιλογές στόχευσης για διαφημίσεις απασχόλησης, στέγασης και πίστωσης.
Facebook: Εργασία με διακρίσεις και στο παρελθόν
Το Facebook έχει αντιμετωπίσει διάφορους ισχυρισμούς για διακρίσεις, συμπεριλαμβανομένης της παράδοσης αγγελιών εργασίας, την τελευταία δεκαετία. Το 2019, ως μέρος μιας συμφωνίας για διευθέτηση πολλαπλών αγωγών στις Ηνωμένες Πολιτείες, η πλατφόρμα υποσχέθηκε να κάνει αλλαγές για να αποτρέψει την προκατειλημμένη προβολή διαφημίσεων στέγασης, πίστωσης και απασχόλησης με βάση προστατευμένα χαρακτηριστικά, όπως το φύλο και η φυλή.
Οι προσπάθειες για την αντιμετώπιση αυτών των ανισοτήτων περιελάμβαναν την κατάργηση της επιλογής για τους διαφημιστές να στοχεύουν διαφημίσεις απασχόλησης με βάση το φύλο, αλλά αυτή η τελευταία έρευνα υποδηλώνει ότι η αλλαγή υπονομεύεται από τον αλγόριθμο του ίδιου του Facebook, σύμφωνα με τις ομάδες ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Ως αποτέλεσμα, λένε οι ομάδες, αμέτρητοι χρήστες μπορεί να χάνουν την ευκαιρία να δουν ανοιχτές θέσεις εργασίας για τις οποίες θα μπορούσαν να πληρούν τις προϋποθέσεις, απλώς και μόνο λόγω του φύλου τους. Ανησυχούν ότι αυτό θα μπορούσε να επιδεινώσει τις ιστορικές ανισότητες στο χώρο εργασίας και τις μισθολογικές ανισότητες.
Στόχευση με βάση το φύλο
Για τη διεξαγωγή των πειραμάτων που αναφέρονται στις καταγγελίες, η Global Witness δημοσίευσε μια σειρά από αγγελίες εργασίας στη Γαλλία και την Ολλανδία σε διήμερες περιόδους μεταξύ Φεβρουαρίου και Απριλίου. Οι διαφημίσεις συνδέονταν με πραγματικές αγγελίες εργασίας που βρέθηκαν σε ιστότοπους απασχόλησης και οι ερευνητές επέλεξαν θέσεις — συμπεριλαμβανομένων δασκάλων προσχολικής ηλικίας, ψυχολόγου, πιλότου και μηχανικού — που παραδοσιακά συνδέονται με στερεότυπα φύλου.
Η Global Witness στόχευσε τις διαφημίσεις σε ενήλικες χρήστες του Facebook οποιουδήποτε φύλου που διέμεναν ή είχαν επισκεφτεί πρόσφατα τις επιλεγμένες χώρες. Οι ερευνητές ζήτησαν οι διαφημίσεις να «μεγιστοποιήσουν τον αριθμό των κλικ σε συνδέσμους», αλλά διαφορετικά το άφησαν στον αλγόριθμο του Facebook να καθορίσει ποιος τελικά είδε τις διαφημίσεις.
Οι διαφημίσεις εμφανίζονταν συχνά στους χρήστες σύμφωνα με έμφυλες γραμμές, σύμφωνα με ανάλυση των δεδομένων που παρείχε η πλατφόρμα διαχείρισης διαφημίσεων του Facebook.
Τι έδειξαν τα στοιχεία
*Πηγή: cnn.gr