To Facebook τα τελευταία χρόνια έχει χάσει την παλιά του αίγλη και την πρωτοκαθεδρία που κατείχε στην ιεραρχία των social media. Οι νέοι φεύγουν από αυτό και το θεωρούν ως την πλατφόρμα των ηλικιωμένων. Αυτός ήταν και ο λόγος, άλλωστε, που ο Mark Zuckerberg θέλησε να το αλλάξει και θα δημιουργήσει το Metaverse. Μέχρι τότε, όμως, οι καθημερινοί ενεργοί χρήστες του Facebook πέφτουν.
Σε όλο τον κόσμο ήταν 1,929 δισεκατομμύρια στο τέταρτο τρίμηνο του 2021, εμφανίζοντας, για πρώτη φορά από το 2004 -τότε που μπήκε στις ζωές μας- μείωση σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο, όταν είχε 1,93 δισεκατομμύρια. Οι μηνιαίοι χρήστες, αυτοί που το χρησιμοποιούν έστω μια φορά τον μήνα, έμειναν σταθεροί στα 2,91 δισεκατομμύρια κατά το τελευταίο τρίμηνο πέρυσι. Ωστόσο, ο συνολικός αριθμός των μηνιαίων ενεργών χρηστών σε όλες μαζί τις θυγατρικές πλατφόρμες (Facebook, Instagram, WhatsApp κ.α.) αυξήθηκε κατά 9% σε σχέση με πέρσι, φθάνοντας τα 3,59 δισεκατομμύρια.
Εκτός από την πτώση του αριθμού των ημερήσιων χρηστών, οι μετοχές της μητρικής Meta Platforms έκαναν «βουτιά» περίπου 22% στο αμερικανικό χρηματιστήριο αργά την Τετάρτη, μειώνοντας κατά 200 δισεκατομμύρια τη χρηματιστηριακή αξία της. Η εταιρεία ανακοίνωσε χειρότερες των αναμενομένων προβλέψεις οικονομικών αποτελεσμάτων. Παράλληλα, έγινε πλέον ορατό το κόστος ανάπτυξης του metaverse, που βάζει στο παιχνίδι την επαυξημένη πραγματικότητα. Τα κέρδη της Meta μειώθηκαν κατά 8% στο τέταρτο τρίμηνο του 2021, στα 10,3 δις δολάρια, σε σχέση με ένα χρόνο πριν.
Ο νέος τομέας της εταιρείας δεν πρόκειται να είναι κερδοφόρος στο εγγύς μέλλον, αλλά εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι οι επενδύσεις στο metaverse θα αποδώσουν τελικά (κερδοφόρους) καρπούς. Η Meta Reality Labs είχε έσοδα περίπου 2,3 δις δολάρια το 2021.Είχε προηγηθεί η ανακοίνωση της Alphabet, μητρικής της Google, ότι στο τελευταίο τρίμηνο του 2021 εμφάνισε αύξηση 36% στα κέρδη της και 32% στα έσοδα της.
Πού οφείλεται η «πτώση» του Facebook
Οι μεγάλες επενδύσεις ύψους 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την ανάπτυξη του metaverse, η μείωση των διαφημιστικών εσόδων στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Instagram, WhatsApp) και ο τεράστιος ανταγωνισμός από πλατφόρμες όπως το Tik Tok και το YouTube, είναι ανάμεσα στις αιτίες της πτώσης. Αναμένει έτσι επιβράδυνση μόνο στο 3% του ρυθμού ανάπτυξης των εσόδων της στο επόμενο τρίμηνο, τα οποία εκτιμά ότι θα είναι 27 έως 29 δισ. δολάρια, έναντι εκτίμησης των αναλυτών για πάνω από 30 δισεκατομμύρια.
Πάντως τα έσοδα δ’ τριμήνου 2021 της εταιρείας, που τα περισσότερα προέρχονται από τις διαφημίσεις, καθώς μετά την Google, η Meta είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πλατφόρμα ψηφιακών διαφημίσεων, αυξήθηκαν στα 33,67 δισεκατομμύρια έναντι 28,07 δισ. δολ. στο δ’ τρίμηνο του 2020. Δεν την ωφέλησε σε κάτι, καθώς οι δαπάνες της εταιρείας σχεδόν διπλασιάστηκαν στα 21 δισεκατομμύρια δολάρια.
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Mark Zuckerberg, δήλωσε «ενθαρρυμένος από την πρόοδο που κάναμε τον τελευταίο χρόνο». Τόνισε ότι θα συνεχίσει να επενδύει το 2022 για τη δημιουργία του metaverse. Στο πλαίσιο αυτό, η θυγατρική Meta Reality Labs, που έχει αναλάβει τον τομέα επαυξημένης και εικονικής πραγματικότητας και παρουσίασε για πρώτη φορά ξεχωριστά οικονομικά αποτελέσματα, εμφάνισε αυξημένες καθαρές ζημιές 10,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2021, έναντι ζημιών 6,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2020.