Αν παρακολουθήσεις τον μαραθώνιο στους Ολυμπιακούς Aγώνες του Παρισιού και δεις τους περισσότερους δρομείς να έχουν ένα λευκό αυτοκόλλητο στον αριστερό τους ώμο και να κοιτούν συνεχώς ένα ρολόι προσαρμοσμένο στον δεξιό τους καρπό, μη νομίζεις ότι κοιτάζουν το χρόνο τους, ούτε προσπαθούν να προστατευθούν από τα κουνούπια.

Απλά, μετράνε κάθε στιγμή τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα τους.

Μα καλά, αυτό δεν κάνουν οι διαβητικοί; Όσοι έχουν κάποιον που πάσχει από διαβήτη στην οικογένεια ή το περιβάλλον τους, έχουν εξοικειωθεί πια μ’ αυτό το θέαμα. Το οποίο, μάλιστα, είναι πολύ πιο ήπιο από προηγούμενες πρακτικές, που απαιτούσαν ακόμα κι από μικρά παιδιά να τρυπιούνται καθημερινά (αν όχι περισσότερες φορές μέσα στην ημέρα) για να διαπιστώσουν αν πρέπει να λάβουν ινσουλίνη ή όχι.

Κι όμως, οι οθόνες μέτρησης γλυκόζης (CGM κατά τα διεθνή τους αρχικά) έχουν πλέον αρχίσει να επεκτείνονται και πολύ πιο πέρα από τους ασθενείς με διαβήτη. Ήδη πλασάρονται ως ένα απαραίτητο εργαλείο για όσους ασχολούνται με τον αθλητισμό και την ευεξία, σε όλα τα επίπεδα, από τα μαζικά και ερασιτεχνικά μέχρι τον απόλυτο πρωταθλητισμό.

Οι οθόνες CGM αναπτύχθηκαν για χρήση από ασθενείς με διαβήτη, αλλά οι κατασκευαστές τους, με επικεφαλής την Abbott και την Dexcom, έχουν ήδη ανοίξει νέες αγορές. Περιμένουν, όμως, τους Ολυμπιακούς Αγώνες για να κάνουν την καλύτερη διαφήμιση στους μη διαβητικούς.

Οι ασθενείς με διαβήτη παραμένουν το εμπορικό επίκεντρο αυτής της τεχνολογίας. Αλλά οι εταιρείες αυτές, και όχι μόνο, συνεργάζεται επίσης με ερευνητές για μελλοντική χρήση για τη βελτιστοποίηση της αθλητικής απόδοσης. Η αγορά CGM αξίζει ήδη δισεκατομμύρια δολάρια χάρη στη ζήτηση από ασθενείς με διαβήτη, οι οποίοι χρησιμοποιούν τα αυτοκόλλητα δερματικά επιθέματα με σύνδεση Bluetooth σε smartphone.

Τον περασμένο Μάρτιο η συσκευή Stelo της Dexcom, που στοχεύει άτομα με διαβήτη πρώιμου σταδίου που δεν λαμβάνουν ινσουλίνη, έγινε η πρώτη CGM που κέρδισε έγκριση για αγορά χωρίς ιατρική συνταγή στις ΗΠΑ. Η κυκλοφορία της συσκευής έχει προγραμματιστεί για αυτό το καλοκαίρι, προφανώς τις ημέρες των Ολυμπιακών Αγώνων.

Η Abbott, επίσης, εισήγαγε ένα προϊόν CGM για ερασιτέχνες και επαγγελματίες αθλητές που εν πάσχουν από διαβήτη στην Ευρώπη ήδη από το 2020. Στο πλαίσιο της έρευνάς της έχει υποστηρίξει τον σπουδαίο Κενυάτη μαραθώνιο Έλιουντ Κιπτσόγκε και την ομάδα του από το 2021. Οι κορυφαίοι αθλητές και το προσωπικό υποστήριξής τους χρησιμοποιούν CGM για τη βελτιστοποίηση της πρόσληψης θερμίδων και της έντασης προπόνησης, καθώς προετοιμάζονται για αθλητικές εκδηλώσεις.

Η εταιρεία έχει ήδη δηλώσει ευθαρσώς ότι στοχεύει στην αγορά των μη διαβητικών καταναλωτών. Η συσκευή Lingo χωρίς ιατρική συνταγή και την εφαρμογή smartphone για υγεία και ευεξία διατίθεται στις ευρωπαϊκές χώρες ήδη από τον περασμένο Ιανουάριο.

Οι πωλήσεις της σειράς FreeStyle Libre της Abbott, των πιο συχνά χρησιμοποιούμενων CGM, αυξήθηκαν κατά 23% στα 5,3 δις δολάρια το 2023. Η Dexcom είδε τα έσοδα του 2023 να αυξάνονται κατά 24% στα 3,6 δισεκατομμύρια δολάρια.

Αυτή η ούτως ή άλλως σημαντική αγορά αναμένεται, σύμφωνα με εκτιμήσεις ειδικών, να αναπτυχθεί σχεδόν 15% ετησίως για να φτάσει τα 9,9 δισεκατομμύρια δολάρια ως το 2031. Θα τη χρησιμοποιούν, εκτός από τους διαβητικούς και τους αθλητές, ακόμα και οι χρήστες φαρμάκων απώλειας βάρους, που αναζητούν ιατροτεχνολογικά gadgets για να υποστηρίξουν τις προσπάθειές τους να κάνουν δίαιτα χωρίς να εξαντληθούν.

Ο Ολλανδός μαραθωνοδρόμος Αμπντί Ναγκέγιε (με καταγωγηή από την Αιθιοπία), ο οποίος κέρδισε το ασημένιο στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκιο, έχει δηλώσει ότι αυτός και οι προπονητές του παρακολουθούν τη γλυκόζη στο αίμα ως δείκτη της διαθέσιμης ενέργειας του σώματος. Η χρήση του CGM οδήγησε τον Ναγκέγιε, ο οποίος έχει προκριθεί στο Παρίσι, να εργαστεί για τα πρότυπα ύπνου και διατροφής, ώστε να ξοδεύει ελάχιστη ενέργεια κατά τη διάρκεια της προπόνησης.

Η Αυστραλή κολυμβήτρια Τσέλσι Χότζες, η οποία κέρδισε το χρυσό στη σκυταλοδρομία 4Χ100 στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκιο, είπε ότι τα CGM τη βοήθησαν να θεραπεύσει περιόδους ακραίας εξάντλησης και ζάλης κατά τη διάρκεια της προπόνησης αντοχής, με προσαρμογές στην πρόσληψη θερμίδων και στους χρόνους προπόνησής της.

Οι εταιρείες προφανώς βλέπουν δυνατότητες ανάπτυξης στα gadget, αλλά οι επιστήμονες της αθλητικής διατροφής βλέπουν ένα πολλά υποσχόμενο πεδίο έρευνας. Πλέον τα μαζικά δεδομένα που μπορούν να αντληθούν από τις οθόνες CGM μπορούν να βοηθήσουν ώστε να αναπτυχθούν νέες μέθοδοι προπόνησης, αλλά και διατροφής, ύπνου και γενικά τρόπου ζωής ενός επαγγελματία αθλητή, ώστε να έχει τη μέγιστη απόδοση τη στιγμή που επιθυμεί.

** Με πληροφορίες από Reuters.