Ένα νέο επεισόδιο προστέθηκε στη διαμάχη της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τη Google μετά το πρόστιμο για παραβίαση των νόμων της Ένωσης που διέπραξε ο τεχνολογικός κολοσσός όσον αφορά τον τρόπο που λειτουργεί σε επίπεδο μονοπωλίου.
Πρόκειται για μια διαμάχη που έχει ξεκινήσει από τις αρχές του έτους, καθώς η Google κατηγορείται πως καταργεί τον ανταγωνισμό, προωθώντας τα δικά της προϊόντα εις βάρος άλλων εταιρειών εντός της μηχανής αναζήτησης της.
Μετά το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ που απήγγειλε αντίστοιχη κατηγορία τον περασμένο Ιανουάριο στην εταιρεία και την αρχή διαφάνειας της Βρετανίας, η Ε.Ε. ήρθε να ολοκληρώσει το κοινό μέτωπο απέναντι στις διαφημιστικές πρακτικές της εταιρείας.
Στην υπόθεση που θα φέρει τον κολοσσό ενώπιον δικαστηρίου, αν υπάρξει καταδίκη της Google, θα μπορούσε να πληρώσει πολλά δισ. δολάρια, δεδομένου και του κέρδους της, που το 2022 ήταν στα 60 δισεκατομμύρια, τα οποία πήγαν στο ταμείο της μητρικής εταιρείας, της Alphabet.
«Η Google είναι παρούσα σχεδόν σε κάθε επίπεδο της προμηθευτικής αλυσίδας της διαφήμισης στην τεχνολογία. Η βασική μας ανησυχία είναι ότι η εταιρεία ίσως χρησιμοποίησε την κυρίαρχη θέση της στην αγορά για να προωθήσει τις δικές της μεταπραττικές υπηρεσίες. Αυτό όχι μόνο έβλαψε τους ανταγωνιστές της Google, αλλά και τα επιτόκια των εκδοτών, αυξάνοντας παράλληλα τα κόστη των διαφημιζόμενων», ανέφερε η Μαργκρέτ Βεστάγκερ, αντιπρόεδρος της Κομισιόν, αρμόδια για τον ψηφιακό ανταγωνισμό στην αγορά.
Μαζί με την Google, στην ίδια δεξαμενή, βρίσκονται όλα τα μεγάλα brands του big tech, τα οποία λειτουργούν καταπατώντας το μονοπώλιο, με την Ευρωπαϊκή Ένωση να έχει κατά καιρούς τεθεί απέναντι σε Facebook-Meta, Apple και Amazon.
Η Google μόνη της έχει κληθεί να πληρώσει σε πρόστιμα τα τελευταία χρόνια, πολλά δισ. δολάρια για παραβιάσεις στο Android OS και σε άλλα τμήματα του εμπορικού της operation. Παράλληλα, αρκετές υποθέσεις βρίσκονται σε δικαστικό επίπεδο, με κάποιες να έχουν περάσει στο στάδιο της έφεσης από την πλευρά της.
Η Google φαίνεται πως θα αποτελέσει για την Κομισιόν το παράδειγμα προς αποφυγή, καθώς με τις κατηγορίες που απαγγέλθηκαν, αποκαλύφθηκε αυτό που αναφέρεται ως Καταστατικό Ενστάσεων εναντίον της εταιρείας, μέσω του οποίου θα ζητηθεί από τη Google να πληρώσει σε πρόστιμα το 10% του ετήσιου τζίρου της, αν κριθεί ένοχη για τις παραβιάσεις.
Η απάντηση της Google και οι πληττόμενες επιχειρήσεις
«Τα εργαλεία διαφήμισης μας βοηθούν τις ιστοσελίδες και τις εφαρμογές να πληρώσουν το περιεχόμενό τους και επιτρέπουν στις επιχειρήσεις όλων των μεγεθών να προσεγγίσουν αποτελεσματικά νέους πελάτες. Η Google παραμένει δεσμευμένη στην δημιουργία αξίας για τους διαφηιστές και τους συνεργάτες μας σε αυτόν τον τρομερά ανταγωνιστικό τομέα. Η έρευνα της Κομισιόν εστιάζει σε μια στενή οπτική των διαφημιστικών μας επιχειρήσεων και δεν είναι κάτι νέο αυτό», δήλωσε ο Νταν Τέιλορ, αντιπρόεδρος διεθνών διαφημίσεων της εταιρείας.
Η έρευνα της Ε.Ε. και των θεσμών της γίνεται εδώ και δύο χρόνια εις βάρος του κολοσσού και εστιάζει στο display, ιδίως στα μπάνερ και στα οπτικά μέσα που διατίθενται στις ιστοσελίδες.
Όπως δήλωσε η Βεστάγκερ, η εταιρεία έχει καταφέρει να αφανίσει τον ανταγωνισμό με τον έλεγχο που έχει στις ψηφιακές διαφημίσεις. Ένας τέτοιος ανταγωνιστής είναι η News Corp, που έχει περιορίσει τα έσοδά του εξαιτίας της Google που έχει εμποδίσει την προβολή των υπηρεσιών της.
Το Συμβούλιο Εκδοτών της Ευρώπης, ένα όργανο που εκπροσωπεί εταιρείες media, χειροκρότησε την απόφαση της Κομισιόν, καθότι είχε υποβάλλει αναφορά παραπόνων για την Google.
* Πηγή: New York Times