Δημοσιογραφία όπως την ξέραμε τέλος; Ή «δημοσιογραφία τέλος»; Η Google βρίσκεται σε διαδικασία ανάπτυξης ενός προϊόντος τεχνητής νοημοσύνης που θα έχει την ικανότητα να παράγει νέες ιστορίες και πρόκειται να το διαθέσει σε μεγάλους δημοσιογραφικούς ομίλους, όπως The New York Times, The Washignton Post και The Wall Street Journal.
Το εν λόγω εργαλείο αποκαλείται Genesis και έχει την ικανότητα να συλλέγει πληροφορίες από γεγονότα και να παράγει μια συνθετική ιστορία, περιεχόμενο είδησης στην ουσία, όπως αναφέρουν στους New York Times ανώνυμες πηγές.
Στην Google πιστεύουν ότι το Genesis μπορεί να γίνει ιδανικός βοηθός για δημοσιογράφους, αυτοματοποιώντας συγκεκριμένες δουλειές που κάνουν και να τους προσφέρει περισσότερο ελεύθερο χρόνο για να κάνουν έρευνα. Κάνουν μάλιστα λόγο για μια υπεύθυνη τεχνολογία που μπορεί να αποτρέψει την βιομηχανία των μίντια από την πτώση στον λάκο της αναπαραγωγικής Τεχνητής Νοημοσύνης.
Αυτοί όμως που το έχουν δει σε λειτουργία και κάποιοι από αυτούς που θα κληθούν να το χρησιμοποιήσουν, δε βλέπουν έναν προσωπικό βοηθό, ένα εργαλείο που θα διευκολύνει τη δουλειά. Αρκετοί ανησυχούν πως θα τους αντικαταστήσει σιγά σιγά και θα ανοίξει μια πόρτα που μετά δεν θα μπορεί να κλείσει.
«Σε συνεργασία με τους εκδότες των μίντια, ειδικά τους μικροεκδότες, είμαστε στο αρχικό στάδιο της ανακάλυψης νέων ιδεών για να προσφέρουμε δυνητικά εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης που θα βοηθήσουν τους δημοσιογράφους στη δουλειά τους», ανέφερε η Τζεν Κρίντερ, εκπρόσωπος της Google.
«Πολύ απλά, τέτοια εργαλεία δεν έχουν φτιαχτεί και δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τον σημαντικό ρόλο του δημοσιογράφου στην αναφορά της είδησης, στην δημιουργία και στη διασταύρωση των πηγών του για τα άρθρα του», πρόσθεσε. Η ύπαρξη του Genesis θα είναι κυρίως για να προσφέρει πιθανές επιλογές για τίτλους και για ύφος γραφής. Η τελική απόφαση θα ανήκει πάντα στον δημοσιογράφο.
«Έχουμε άριστη συνεργασία με τη Google και εκτιμάμε την μακροχρόνια δέσμευση του Σουντάρ Πιτσάι (CEO της εταιρείας) στη δημοσιογραφία», υποστήριξε στους NYT εκπρόσωπος του News Corp.
Οι πιέσεις που δέχεται η Google από κυβερνήσεις και οι αξιώσεις αποζημιώσεων
«Αν αυτή η τεχνολογία μπορεί να προσφέρει πληροφορία βασισμένη σε γεγονότα με αξιοπιστία, οι δημοσιογράφοι πρέπει να χρησιμοποιήσουν το εργαλείο.
Αν, από την άλλη, χρησιμοποιηθεί λάθος από δημοσιογράφους και επιχειρήσεις μίντια σε θέματα που απαιτούν διακριτικότητα και πολιτισμική ενσυναίσθηση, θα μπορούσε να διαλύσει την αξιοπιστία και του εργαλείου και της επιχείρησης», δηκώνει ο Τζεφ Τζάρβις, καθηγητής δημοσιογραφίας και μίντια στο Tow-Knight Center for Entrepreneurial Journalism του Craig Newmark Graduate School of Journalism που υπάγεται στο City University of New York.
Το Genesis της Google εμφανίζεται σε μια εποχή τεράστιου ηθικού και πρακτικού διλήμματος στους οργανισμούς των μίντια, μεταξύ των οποίων οι Times, το NRP και το Insider, που έχουν ενημερώσει τους εργαζομένους τους πως θα επιχειρήσουν να εξερευνήσουν τις πιθανές χρήσεις τεχνητής νοημοσύνης, πάντοτε με υπευθυνότητα, αλλά με δεδηλωμένη την ανάγκη να προλάβουν τον χρόνο και να είναι ακριβείς και on time.
Η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν είναι κάτι νέο στα μίντια. Το Associated Press έχει για χρόνια χρησιμοποιήσει AI για να αναπαράξει ιστορίες για διάφορα ζητήματα ιδίως επιχειρηματικής φύσεως.
Το διακύβευμα ως προς την εγκυρότητα των πληροφοριών που θα αναπαράγονται, είναι μεγάλο. Η Google προχώρησε σε αυτή την ανάπτυξη μετά από πιέσεις από κυβερνήσεις ως προς το κομμάτι το διαφημιστικό και τα έσοδα που έχουν τα μίντια από την επισκεψιμότητα που τους φέρνει.
Παράλληλα, αρκετοί μεγάλοι οργανισμοί ανά τον κόσμο ζητάνε αποζημιώσεις από τη Google επειδή, υποστηρίζουν, για χρόνια χρησιμοποιούσε το περιεχόμενό τους για να εκπαιδεύει AI εργαλεία, με το NBC και τους Times να έχουν κατηγορήσει ανοιχτά τον κολοσσό.