Τα παλιάς τεχνολογίας κινητά, προ πολλού ξεπερασμένα μεταξύ εκατομμυρίων χρηστών παγκοσμίως, καταγράφουν αύξηση πωλήσεων στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Εταιρείες όπως η HMD Global, η φινλανδική κατασκευάστρια εταιρεία των Nokia, εξακολουθεί να πουλά εκατομμύρια συσκευές, όμοιες με εκείνες που χρησιμοποιούσε ο κόσμος στις αρχές του 2000. Οι πωλήσεις αφορούν δηλαδή τα λεγόμενα «feature phones», τα παραδοσιακά κινητά με αναδιπλούμενη ή συρόμενη οθόνη που διαθέτουν πρόσθετα χαρακτηριστικά, όπως GPS ή hotspot.
«Νομίζω πως μπορεί να το δει κανείς σε συγκεκριμένους πληθυσμούς της Gen Z που κουράστηκαν με τις οθόνες. Δεν ξέρουν τι συμβαίνει με την ψυχική υγεία και προσπαθούν να κάνουν περικοπές» λέει ο Χοσέ Μπριόνες, influencer και συντονιστής του subreddit, «r/dumbphones», στο CNBC.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, συγκεκριμένα τα αναδιπλούμενα κινητά παλιάς γενιάς κατέγραψαν μεγάλη αύξηση στις πωλήσεις, με την HMD Global να πουλά χιλιάδες κάθε μήνα.
Το 2022, σύμφωνα με το CNBC, σχεδόν το 80% των πωλήσεων των λεγόμενων feature phones προερχόταν από Μέση Ανατολή, Αφρική και Ινδία σύμφωνα με τα στοιχεία της Counterpoint Research. Ωστόσο, η τάση αυτή στις πωλήσεις μετατοπίζεται, καθώς ένα μέρος των νέων της Αμερικής επιστρέφει ή στρέφεται στα κινητά παλιάς τεχνολογίας, χωρίς οθόνη αφής, GPS, WiFi και ίντερνετ, καθώς και τις αμέτρητες λειτουργίες των ακριβών, ογκωδών σημερινών.
«Στη Βόρεια Αμερική, η αγορά των συγκεκριμένων έχει μείνει σχετικά σταθερή. Όμως, μπορώ να τη δω να καταγράφει άνοδο 5% την επόμενη πενταετία, αν μη τι άλλο, βάσει των ανησυχιών δημόσιας υγείας που επικρατούν» λέει ο Πάτρικ Μούρχεντ, διευθύνων σύμβουλος της Moor Insights and Strategy.
Κάπως έτσι, στο YouTube υπάρχει πληθώρα influencer που διαφημίζουν τα πλεονεκτήματα των παλιών κινητών, ενώ εταιρείες όπως η Punkt και η Light αξιοποιούν τη συγκυρία, κατασκευάζοντας νέες συσκευές με γνώμονα το… παρελθόν, που απευθύνονται σε όσους επιθυμούν να περνούν λιγότερο χρόνο με τα τηλέφωνά τους και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
«Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε με το κινητό Light, δεν είναι να δημιουργήσουμε ένα νέο παλιάς τεχνολογίας κινητό, αλλά να φτιάξουμε ένα κινητό με σκοπό, ένα premium, μίνιμαλ τηλέφωνο το οποίο δεν είναι εγγενώς αντί-τεχνολογικό. Όμως, το όλο θέμα έχει να κάνει με τη συνειδητή επιλογή του πώς και πότε θα χρησιμοποιεί κανείς τις πτυχές της τεχνολογίας που προσθέτουν ποιότητα στη ζωή του» λέει ο Τζο Χόλιερ, συνιδρυτής της Light.