Περιεχόμενα
Μπορεί να είναι μια χώρα που ένα τεράστιο ποσοστό της ζει στη φτώχια, μπορεί να βρίσκεται διαρκώς στην αδικημένη πλευρά της Ιστορίας, αλλά η Ινδία έχει κάποιες πτυχές στις οποίες έχει επενδύσει και έχει βάλει στόχο να διαπρέψει.
Το διαστημικό πρόγραμμα της χώρας είναι ένα από τα ραγδαίως αναπτυσσόμενα στον πλανήτη, σε βαθμό που η Ινδία μπορεί να γίνει η πρωτοπόρος χώρα στις διαστημικές πρωτοβουλίες στις επόμενες δεκαετίες.
Από το 1963, όταν και εκτόξευσε τον πρώτο της πύραυλο, έχουν περάσει ακριβώς 60 χρόνια. Σε αυτό το διάστημα – και ειδικά την τελευταία 10ετία – η Ινδία έχει συγκεντρώσει την καλύτερη τεχνολογία και πλέον δεν υποδύεται ότι ανταγωνίζεται ΗΠΑ και Ρωσία όπως τότε, Πλέον, θέτει υποψηφιότητα σε αυτόν τον διαστημικό αγώνα, για να πάρει την πρώτη θέση.
Στα άδυτα της Χιμεραμπάντ
Στη διαστημική της μονάδα, στην πυραυλική βάση της που βρίσκεται στα νότια της Χιντεραμπάντ, επαρχίας της κεντρικής και νότιας Ινδίας, είναι που αναπτύσσεται όλος ο start up τομέας της χώρας, με επίκεντρο τις διαστημικές καινοτομίες.
Η Skyroot Aerospace είναι η αντίστοιχη Space-X της Ινδίας και είναι οι δύο ιδρυτές της που πέτυχαν την πρώτη ιδιωτική εκτόξευση δορυφόρου που έγινε τον περασμένο Νοέμβριο. Η εκτόξευση δεν έφτασε στον προορισμό της, αλλά τα θραύσματα που επέστρεψαν, θα αποτελέσουν τον μπούσουλα για την Skyroot ώστε σε λίγους μήνες να εκτοξεύσουν ακόμα έναν και να τον φέρουν σε τροχιά, έχοντας τοποθετήσει εντός του πυραύλου και περισσότερες συσκευές.
Τα τελευταία χρόνια στην Ινδία έχουν εμφανιστεί, έχουν αναδυθεί για την ακρίβεια, 140 νεοφυείς επιχειρήσεις γύρω από την τεχνολογία του διαστήματος, όταν το 2020 ήταν μόλις 5, και η ερευνητική τους δράση έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον επενδυτών, με τον συγκεκριμένο τομέα να είναι το δημοφιλέστερο εξαγώγιμο προϊόν της χώρας και τα funds να συρρέουν γύρω από τις start-ups για να πάρουν κομμάτι από την μεγάλη αυτή πίτα.
Ο Pawan Kumar Chandana, ένας εκ των ιδρυτών της Skyroot (Bharath Daka λέγεται ο άλλος), έκανε μια εκτίμηση μιλώντας στους New York Times πως ως το τέλος του 2030 θα υπάρξει ανάγκη για εκτόξευση ως και 30.000 δορυφόρων στο διάστημα.
Αυτή η υποσχόμενη δυναμική της Ινδίας είναι που έχει κάνει τον Μπάιντεν και τις ΗΠΑ να έχουν επιδιώξει συζητήσεις με τον Ναρέντρα Μόντι, τον ηγέτη της Ινδίας, στην Ουάσινγκτον πριν έναν μήνα, όπου συζήτησαν για εμπορικές συνεργασίες μεταξύ των ιδιωτικών τομέων των δύο χωρών, ιδίως στο κομμάτι της διαστημικής οικονομίας.
Οι Ινδοί κατέκτησαν πρώτα τη Silicon Valley
Η Ινδία θέλει να γίνει νέος πόλος στο διαστημικό πρόγραμμα της Γης, οι ΗΠΑ βλέπουν πως θα μπορούσε να ανέβει στο άρμα τους ενάντια στην Κίνα. Αυτό δεν θα είναι εύκολο, γιατί ο Μόντι έχει καλές σχέσεις με τον Ζινπίνγκ και θέλει να αμβλύνει τις διαφορές με τον κινεζικό γίγαντα.
Σε κάθε περίπτωση, η χώρα με τον μεγαλύτερο πληθυσμό στον πλανήτη, θέλει να επαναφέρει το σημαντικό διαστημικό της πρόγραμμα που είχε ως το 1995, για 32 χρόνια δηλαδή, πριν ατονήσει η επένδυση σε αυτόν τον κλάσο και η ISRO, η ινδική NASA, πέσει στην αφάνεια.
Σε μια εποχή που η Ινδία είναι το τεχνολογικό επίκεντρο του κόσμου και μια ανερχόμενη οικονομία, με Ινδούς να βρίσκονται σε θέσεις CEO στις μεγάλες εταιρείες της Silicon Valley (βλ. Σουντάρ Πιτσάι στη Google), η επένδυση στον τομέα της διαστημικής τεχνολογίας είναι επένδυση με βέβαιο κέρδος.
Στην Ινδία υπάρχει περισσότερο ιδιωτική πρωτοβουλία παρά κυβερνητική στήριξη, ώστε να εξυπηρετούνται πιο εμπορικοί σκοποί, με δορυφορικά συστήματα να εκτοξεύονται για να μπορούν να στείλουν πληροφορίες στους Ινδούς αγρότες σχετικά με τις καιρικές συνθήκες, ενώ προσφέρουν σήμα στις πιο απόμακρες γωνιές της Ινδίας και ταυτόχρονα τονώνουν τις ηλιακές φάρμες που βρίσκονται μακριά από τις μεγαλουπόλεις της χώρας.
Ενδεικτικό της ανάπτυξης σε αυτόν τον κλάδο, είναι ότι το 2022 υπήρξε επένδυση 120 εκατομμυρίων δολαρίων στην Ινδία για το διαστημικό της πρόγραμμα, ποσό που φαίνεται μικρό, αλλά ο ρυθμός ανάπτυξης του είναι διπλάσιος και τριπλάσιος κάθε χρόνο.
Ο Μόντι και η ISRO προσκαλούν διαρκώς νέους επενδυτές, ιδιωτικούς παίκτες και τους παρέχουν ένα σημείο εκτόξευσης κοντά στον Ισημερινό, το νησί της Σριχαρικότα, απ’ όπου μπορούν να έχουν πολλά επίπεδα τροχιάς. Από εκείνο το σημείο η ISRO έχει ένα ποσοστό επιτυχίας 95% στις εκτοξεύσεις πυραύλων και με αυτόν τον τρόπο έχει καταφέρνει να μειώσει κατά 50% το κόστος ασφάλειας για έναν δορυφόρο.
Η Ινδία πάει να πάρει τη θέση Ρωσίας και Κίνας
Η διαστημική αγορά στην Ινδία εκτιμάται στα 6 δισ. δολάρια για το 2023 και αναμένεται αυτή η αξία να τριπλασιαστεί ως το 2025!
Επιστρέφοντας στην Χιντεραμπάντ, πάμε στην Dhruva Space, μια άλλη start-up που ήταν η πρώτη της χώρας σε αυτόν τον τομέρα και φτιάχνει δορυφόρους, μπορεί κανείς να συναντήσει εργαστήρια ατμοσφαιρικού ελέγχου, όπου μπορούν να κάνουν προσομοιώσεις σε συνθήκες τεχνητής βαρύτητας.
Για πολλούς ο Ίλον Μασκ είναι αυτός που έκλεψε τη δόξα της Ινδίας στον διαστημικό τομέα με την SpaceX και με τη μείωση του κόστους για την εκτόξευση βαρέων αντικειμένων σε τροχιά, έκανε αδύνατο στην Ινδία τον ανταγωνισμό.
Απέναντι σε αυτό το πλεονέκτημα κόστους της SpaceX, η Ινδία έχει να αντιπαρατάξει εντυπωσιακά καλούς μηχανικούς, που όμως κακοπληρώνονται και γι’ αυτό οι start-ups δεν έχουν εξελιχθεί όσο θα περίμεναν. Έχουν διαρκώς απώλειες ικανών στελεχών.
«Είμαστε σαν ένα ταξί. Η εταιρεία μας χρεώνει με υψηλότερα επιτόκια για χαμηλότερου βάρους εκτοξεύσεις, ενώ η SpaceX είναι σαν λεωφορείο ή τρένο, γιατί παίρνουν όλους τους επιβάτες για να τους πάνε σε έναν προορισμό», λέει ο Chandana, θέλοντας να εξηγήσει πως η Skyroot προσφέρει δυνατότητα εκτόξευσης προς διαφορετικά σημεία στο διάστημα, αλλά με χαμηλότερο βάρος.
Αυτό είναι το μεγαλύτερο πλεονέκτημα της Ινδίας: το γεωπολιτικό. Ενώ η Ρωσία και η Κίνα προσφέρουν χαμηλού κόστους επιλογές, η Ινδία είναι μια φτηνή επιλογή και μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, που προκάλεσε απώλειες σε εταιρείες όπως η βρετανική OneWeb, έχει γίνει ένας ελκυστικός προορισμός. Η OneWeb απευθύνθηκε στην ISRO για να στείλει από την Ινδία την επόμενη παρτίδα από δορυφόρους, ενώ και οι ΗΠΑ έχουν αποφασίσει να αφήσουν την Κίνα και να πάνε προς Ινδία.
400 εταιρείες συνεργάζονται στις εκτοξεύσεις πυραύλων
Το επενδυτικό οικοσύστημα στην Ινδία είναι ακόμα μεγαλύτερο σε σχέση με τον αριθμό που αναφέρθηκε, αφού μέσω των συνεργασιών με τον ISRO, έχουν ιδρυθεί 400 ιδιωτικές εταιρείες στις περιοχές Μπενγκαλούρου, Χιντεραμπάντ, Πούνε και αλλού, με την κάθε μία να εξειδικεύεται σε κατασκευές για ειδικά κατσαβίδια και άλλα εργαλεία που απαιτούνται στις διαστημικές εργασίες. Και σε κάθε εκτόξευση, μπορεί να κληθούν να συνεργαστούν ως και 100 από αυτές!
Η Skyroot και η Dhruva συνεργάζονται διαρκώς στο κομμάτι της εκτόξευσης και της παράδοσης δορυφόρων, αλλά, παρότι είναι τα πιο δυνατά brands, καλύπτον μόλις το 8% της διαστημικής πίτας στην Ινδία. Το μεγαλύτερο κομμάτι καλύπτεται από τις εταιρείες συλλογής δεδομένων δορυφόρου, όπως η Pixxel, που έχει αναπτύξει ένα σύστημα απεικόνισεις για ανίχνευση μοτίβων στην επιφάνεια της Γης που δεν βρίσκονται στο συνηθισμένο εύρος χρωμάτων. Η Pixxel έχει και συμβόλαιο με το Πεντάγωνο.
Η Skyroot εκτιμάται σήμερα στα 68 εκατομμύρια δολάρια και είναι η πιο χαρακτηριστική περίπτωση start-up της Ινδίας. Κι επειδή οι άνθρωποι που δουλεύουν εκεί είναι επιστήμονες κι όχι venture capitalists, δεν σκοπεύουν να κάνουν σύντομα cash out. Θέλουν να αναφέρονται στο μέλλον στο success story της χώρας τους στον διαστημικό αγώνα. Στο δικό τους Space Jam!
* Πηγή: New York Times