Όσοι θυμόμαστε το Instagram από όταν κυκλοφόρησε το μακρινό 2010, τότε που είχε για σήμα μια polaroid – και όχι μια κάμερα σαν πλυντήριο-, μπορούμε να πούμε ότι ήταν μια τελείως διαφορετική πλατφόρμα. Ήταν μια εφαρμογή για φωτογραφίες γεμάτες από φίλτρα με φαγητά και τοπία, συνήθως βγαλμένες από το Retrica. Κανένα προωθημένο περιεχόμενο, καμία διαφήμιση και γενικά κανένας κατακλυσμός από φωτογραφίες και βίντεο.
Μπορεί τότε η ζωή μας να μην εξαρτιόταν τόσο από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Influencers δεν υπήρχαν και γενικά κανένα μέσο δεν χρησιμοποιούταν για την ανάδειξη του εαυτού μας και της δουλειάς μας. Κάθε εφαρμογή είχε τη δική της χρήση. Στο Instagram έβαζες απλά aesthetic φωτογραφίες, όπως στο Pinterest, και στο Facebook μιλούσες, έκανες check in και έδινες περισσότερη έμφαση στη φωτογραφία προφίλ με τον εαυτό σου – ναι στο Instagram πολύ σπάνια έβαζες φωτογραφία με εσένα-.
Κάπως έτσι κυλούσαν τα πράγματα μέχρι το 2012, όταν το αγόρασε το Facebook και ξεκίνησε να παίρνει μια νέα μορφή. Πλέον έχει μετατραπεί σε multiapp, τα έχει όλα και συμφέρει. Αλλά δεν ήταν πάντα έτσι. Μάλιστα, μοιάζει σαν να μαζεύει όλα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά εφαρμογών που ξεχωρίζουν κατά καιρούς και να τα συμπτύσσει. Τώρα κατηγορείται ότι μιμείται το TikTok, αλλά δεν είναι η πρώτη φορά που κάνει κάτι τέτοιο. Μήπως τελικά το Instagram είναι γενικότερα μια αντιγραφή; Περισσότερο θυμίζει το τοξικό πρώην που σου λέει ότι έχει αλλάξει και τελικά γίνεται χειρότερος.
Τα features στο Instagram που «έκλεψε» από άλλες πλατφόρμες
Το 2013, μπήκε το Instagram Direct, χάρη στο οποίο μπορούσες να στέλνεις μηνύματα. Μέχρι τότε δεν μπορούσες να μιλάς με τους ακόλουθούς σου. Σήμερα μας φαντάζει κουλό να υπάρχει εφαρμογή χωρίς τη δυνατότητα αποστολής μηνυμάτων, κι όμως υπήρχε. Μέχρι τότε χρησιμοποιούσαμε περισσότερο Facebook και Messenger.
Στην συνέχεια, το 2016, έκανε ξεκάθαρο ότι χρησιμοποιεί δόλια μέσα και ακολουθεί στρατηγικές αθέμιτου ανταγωνισμού, όταν αντέγραψε ξεκάθαρα το Snapchat, το οποίο τότε κέρδιζε έδαφος. Τον Αύγουστο του 2016, το κυκλοφόρησε το Instagram Stories, που επιτρέπει στους χρήστες να τραβούν φωτογραφίες, να προσθέτουν εφέ και να μένουν ενεργές για ένα 24ωρο. Αυτό ήταν το μοναδικό χαρακτηριστικό που έκανε το Snapchat να ξεχωρίζει και του το πήρε μέσα από τα χέρια απροκάλυπτα, χωρίς καμία ντροπή.
Και όχι μόνο αυτό…Τον Απρίλιο του 2017, το Instagram Stories ενσωμάτωσε αυτοκόλλητα επαυξημένης πραγματικότητας , έναν «κλώνο» της λειτουργικότητας του Snapchat. Τότε, βέβαια, όλοι είχαν παρατηρήσει τις ομοιότητες. Ακόμα και τα φίλτρα, που μπορούσες να επιλέξεις, σαν αυτό με τα αυτιά και την γλώσσα σκύλου, ήταν ίδια με του Snapchat. Οι νεότεροι χρήστες προφανώς και θα πιστεύουν ότι αυτά υπήρχαν ανέκαθεν στο Instagram, ότι είναι δικά του μοναδικά χαρακτηριστικά, μιας κι είναι η ισχυρότερη πλέον εφαρμογή. Κι όμως η αλήθεια απέχει πολύ από αυτήν την πεποίθηση.
Σε απάντηση στην κριτική ότι αντέγραφε το Snapchat, ο Διευθύνων Σύμβουλος, Kevin Systrom, είπε στο Recode: «Το Instagram ήταν ανέκαθεν ένας συνδυασμός Hipstamatic, Twitter, με στοιχεία από το Facebook όπως το κουμπί “Μου αρέσει”. Μπορείτε να εντοπίσετε τις ρίζες κάθε δυνατότητας που έχει ο καθένας στην εφαρμογή του, κάπου στην ιστορία της τεχνολογίας». Με λίγα λόγια δεν έχει κάτι το μοναδικό. Η αλήθεια είναι ότι χωρίς όλα αυτά τα έξτρα που προσθέτει ανά καιρούς, η πλατφόρμα θα είχε «πεθάνει». Μέχρι και το 2015 που ξεκίνησε η αναδιαμόρφωσή του, δεν τραβούσε και τόσο το ενδιαφέρον.
Οι ομοιότητες με το TikTok
Ήδη έχει αρχίσει και βαλτώνει, οπότε μερικές αλλαγές είναι απαραίτητες. Πού θα στραφούν; Στην δημοφιλέστερη, τουλάχιστον για τους νέους, πλατφόρμα, το TikTok. Το νέο Instagram έχει προκαλέσει κύμα αντιδράσεων, καθώς ο αλγόριθμος έχει αλλάξει, και προωθεί πλέον βίντεο.
Τον Αύγουστο του 2020, το Instagram ξεκίνησε να επικεντρώνεται στα βίντεο, εισάγοντας μια νέα δυνατότητα που ονομάζεται “Reels”. Η πρόθεση ήταν να ανταγωνιστεί το TikTok, στο οποίο μετατοπίζονται όλο και περισσότεροι χρήστες. Το Instagram πρόσθεσε επίσης προτεινόμενες αναρτήσεις τον Αύγουστο του 2020. Μετά την κύλιση στις αναρτήσεις των τελευταίων 48 ωρών εμφανίζει αναρτήσεις που σχετίζονται με τα ενδιαφέροντά του από λογαριασμούς που δεν ακολουθούν, όπως κάνει το TikTok.
Τον Φεβρουάριο του 2021, το Instagram άρχισε να δοκιμάζει μια νέα δυνατότητα που ονομάζεται Vertical Stories, η οποία σύμφωνα με ορισμένες πηγές είναι εμπνευσμένη από το TikTok. Μάλιστα, τον Μάρτιο 2021, το Instagram κυκλοφόρησε μια νέα λειτουργία με το όνομα Instagram Live “Rooms” Let Four People Go Live Together, κάτι που θυμίζει λίγο Zoom, Skype και Webex.
Για να κάνουμε μια σούμα, το Instagram είναι λίγο από όλα. Λίγο Facebook, λίγο Snapchat, Pinterest, Twitter, Skype και TikTok. Και ό,τι άλλο προκύψει. Προφανώς δεν είναι κακό να συγκεντρώνει πολλά στοιχεία μια εφαρμογή και να κάνει πιο εύκολη τη ζωή μας, αλλά το μονοπώλιο δεν πρέπει να επιβραβεύεται.
Διαβάστε επίσης στο intronews.gr:
TikTok βγες από το Instagram – Οι χρήστες ζητούν να «συνέλθει» η δημοφιλής εφαρμογή