Πριν από 1.5 έτος ο Mark Zuckerberg είχε προαναγγείλει την μετάβαση της Facebook στην εποχή του Metaverse και άνοιγε ένα μονοπάτι για όλο τον κόσμο, είτε σε ατομικό είτε σε επιχειρηματικό επίπεδο, για να περάσει στην απόλυτη ψηφιακή εποχή. Οίκοι μόδας είχαν virtual ρούχα, άλλες επιχειρήσεις αγόραζαν εικονικά οικόπεδα, υπήρχε μια προεργασία γενικώς για την μετάβαση σε έναν κόσμο μη φυσικό, μη απτό. Ο Bill Gates είχε υποστηρίξει κιόλας πως όλα τα μίτινγκ θα γίνονται σε τρισδιάστατο ψηφιακό χώρο με avatars και όχι με τους κανονικούς ανθρώπους.
Στην πορεία, μόλις πριν λίγες ημέρες, η Microsoft ανακοίνωσε την εξαγορά του Activision Blizzard και ανακοίνωνε πως μέσω του παιχνιδιού αυτού θα έχτιζε έναν κόσμο στο Metaverse.
Σε αυτό το διάστημα, σε σχέση πάντοτε με αυτό που περιμέναμε, η αλήθεια είναι πως έχει υπάρξει μια κάμψη. Η Τεχνητή Νοημοσύνη έκλεψε όλη την δόξα και το Metaverse ξεχάστηκε τρόπον τινά. Μόνο η Microsoft και η Disney έχουν πρότζεκτ γύρω από αυτό.
Η ατονία του Metaverse οφείλεται και στο ότι ο αρχικός ενθουσιασμός οφειλόταν στο ότι ζούσαμε τότε σε μια εποχή που είχαμε lockdowns, υπήρχαν περιορισμοί μετακίνησης και φόβος. Η πανδημία δεν υπάρχει πια. Αυτό φάνηκε και στις επενδύσεις που το 2022 ήταν 2.93 δισ. δολάρια στο πρώτο πεντάμηνο και το 2023, στο ίδιο διάστημα, είναι 664 εκατομμύρια.
Και κάπου εδώ εμφανίζεται η Apple. Στο συνέδριο της που ξεκίνησε χθες, η Apple έκανε την παρουσίαση των νέων γυαλιών εικονικής πραγματικότητας που ενώνουν τον ψηφιακό με τον φυσικό κόσμο.
Τι θέλει η Apple στο Metaverse
Η Apple δεν εισάγεται στο Metaverse. Αντιθέτως, θέλει να δώσει με αυτό το προϊόν της μια επιλογή στον καταναλωτή καλύτερη από την εμπειρία του Metaverse. Άλλωστε, το headset Quest Pro δεν πούλησε ιδιαίτερα.
Όπως έκανε παλιότερα με τα iPod, iPhone, Apple Watch, η Apple θέλει να γίνει κυρίαρχος στην εικονική πραγματικότητα και να αποδυναμώσει το Metaverse, ούσα εντός του.
«Η επένδυση στο Metaverse ξεθώριασε. Ήρθε και παρήλθε και τώρα οι άνθρωποι εστιάζουν στο AI. Οι άνθρωποι ήλπιζαν σε αυτό επειδή ήταν κάτι το σχεδόν σέξι να μιλάς τότε για το Metaverse. Αλλά πια δεν είναι», εξηγεί ο αναλυτής Doug Creutz στους New York Times.
Ακόμα και η Microsoft, που αγόρασε το Activision και είχε εξαγοράσει το AltspaceVR το 2017, προχώρησε σε απόλυση προσωπικού που εργαζόταν στο HoloLens, το headset της επαυξημένης πραγματικότητας, και μετακίνησε προσωπικό από τα πρότζεκτ του Metaverse.
Η Disney προχώρησε σε 50 απολύσεις προσωπικού που απασχολείτο με τα meta projects, σύμφωνα με την Wall Street Journal.
Όλα τα παραπάνω έχουν οδηγήσει και σε μια αναπροσαρμογή πλάνου τον Mark Zuckerberg. Ας μην ξεχνάμε ότι το τμήμα που κατασκεύασαε το Oculus, το headset της Meta, κόστισε 4 δισ. δολάρια στην εταιρεία το πρώτο τρίμηνο του 2023!
Η όχι και τόσο πειστική απάντηση του Zuckerberg
Αυτό εξηγεί και γιατί έχει καθυστερήσει τόσο η μετάβαση, με τον Zuckerberg να βλέπει πως πρόκειται για ένα τόσο ακριβό πλάνο με ελάχιστα προσδοκώμενα κέρδη που το πεδίο της Τεχνητής Νοημοσύνης φαντάζει απείρως πιο γοητευτικό αυτή την περίοδο.
Ο ίδιος πάντως έκανε πρόσφατα μια δήλωση που αρνείτο την απομάκρυνση του ενδιαφέροντος από το Metaverse. «Έχει διαδοθεί ένα αφήγημα ότι με κάποιον τρόπο απομακρυνόμαστε από το metaverse. Θέλω να πω πως αυτό δεν είναι ακριβές. Έχουμε επικεντρωθεί και στο AI και στο Metaverse για χρόνια τώρα και θα συνεχίσουμε έτσι».
«Ήμασταν πάντοτε ξεκάθαροι ότι το Metaverse είναι ένα μακροπρόθεσμο όραμα και τίποτα δεν έχει αλλάξει. Έχουμε δεσμευτεί σε αυτό το όραμα και είμαστε σε μια καλή περίοδο», είχε δηλώσει η εκπρόσωπος της εταιρείας, Ashley Zandy.
Επιστρέφοντας στην Apple, το Vision Pro είναι το πρώτο της όχημα για να μεταβεί στο επόμενο βήμα της που είναι εντός της εικονικής πραγματικότητας,
Για κάποιους αναλυτές, αυτή ίσως είναι μια πειραματική προσέγγιση για να δουν πόσο εύκολα θα υιοθετηθεί το προϊόν, ώστε να επιτρέψει στην Apple να αρχίσει να επικοινωνεί το μελλοντικό της όραμα σε ένα ευρύτερο κοινό. Το ίδιο είχε κάνει και με το Apple Watch.
* Πηγή: New York Times