Τα τελευταία χρόνια έχει γίνει γνωστό πως η Βενετία βρίσκεται σε κίνδυνο πλημμύρας και κάλυψης από τα νερά της θάλασσας. Όχι μόνο λόγω της αύξησης της στάθμης των ωκεανών, αλλά γιατί υπάρχει ένα φαινόμενο που ονομάζεται moto ondoso, το οποίο διαβρώνει τα κτήρια στο ιστορικό της κέντρο και κάθε μέρα τα οδηγεί όλο και πιο κοντά στον «πνιγμό».
Η αιτία αυτού του φαινομένου είναι τα πολλά σκάφη που κάνουν βόλτα στα νερά της, ιδίως στην περίοδο του Φεστιβάλ της Βενετίας, οι μηχανές των οποίων δημιουργούν δυνατούς κυματισμούς που σκάνε πάνω στα κτήρια. Η ίδια η UNESCO έχει χαρακτηρίσει αυτό το φαινόμενο ως Macro Emergency, δηλαδή επείγουσα κατάσταση στο εγγύς μέλλον και ζητάει να ληφθούν μέτρα για να μειωθεί η κίνηση, άρα και οι κυματισμοί από τις μηχανές.
Αυτό το πρόβλημα έρχεται να λύσει η σουηδική εταιρεία Candela, η οποία εδώ και ένα χρόνο έχει ξεκινήσει την κατασκευή ειδικών σκαφών που δεν προκαλούν αυτούς τους κυματισμούς. Το Candela C-8 και το P-8 Voyager είναι τα δύο πρώτα σκάφη που θα δοκιμαστούν στο τέλος του τρέχοντος έτους. Μπορούν να αναπτύξουν μεγάλη ταχύτητα, όπως οι κινητήρες και η μηχανή τους δε βρίσκονται μέσα ή στην επιφάνεια του νερού, αλλά το σκάφος είναι υπερυψωμένο στο νερό.
Με τη σχεδίαση να έχει γίνει από μηχανικούς αεροπλάνων και drone, τα σκάφη αυτά παράγουν μόλις 5 εκατοστά κυματισμού όταν «πετάνε» στο νερό με ταχύτητα 30 κόμβων, όσο δηλαδή κάνει και ο γονδολιέρης με το κουπί του.
Εκτός από τα δύο αυτά μοντέλα, έχει ανακοινωθεί από τον Ιούνιο και το σκάφος για 30 άτομα, το P-12, που θα έχει ακτίνα 60 ναυτικών μιλίων και μέγιστη ταχύτητα τα 60 χιλιόμετρα την ώρα και η Candela ισχυρίζεται ότι θα μπορούσε να λύσει πολλά προβλήματα στις ώρες αιχμής των σκαφών.
Αυτό που επιχειρεί η Candela με τα νέα της σκάφη, είναι ένα μεγάλο στοίχημα, γιατί όταν πρόκειται για οχήματα που λειτουργούν με ηλεκτρισμό, ειδικά στο νερό, το βάρος της μπαταρίας και η πίεση που ασκεί το νερό στο σκαρί του σκάφους, ανάγκαζαν την κατασκευή να μειώνει την ταχύτητα ή την μέγιστη απόσταση που μπορεί να διανύσει.
Για παράδειγμα, μια μπαταρία με χωρητικότητα 100 Watt ανά ώρα σε ένα κανονικό σκάφος, επέτρεπε ως μέγιστη ταχύτητα τους 20 κόμβους και μέγιστη απόσταση τα 30 ναυτικά μίλια. Καθώς όμως η κάτω πλευρά του σκάφους είναι στον αέρα, δεν δέχεται πίεση από το νερό, άρα η ταχύτητα μπορεί να παραμείνει σε υψηλά στάνταρ. Τα Candela μπορούν να επιχειρούν για ως και 150 λεπτά πριν χρειαστεί φόρτιση η μπαταρία τους.
Ο ιδρυτής και CEO της εταιρείας, Gustav Hasselskog, υποστηρίζει πως «το να πετάς σε απόλυτη ησυχία χωρίς να χτυπάς στο νερό και πρακτικά τσάμπα, είναι μοναδική εμπειρία. Μόλις δοκιμάσεις το Candela, θα είναι δύσκολο να πας πίσω σε παραδοσιακά σκάφη. Η Βενετία, που έχει βασίσει πολλά στα σκάφη με μηχανή, αλλά ταυτόχρονα υποφέρει από τους κυματισμούς, είναι το ιδανικό μέρος για να δείξουμε το πώς μπορούν να συμβάλλουν τα σκάφη μας σε έναν καλύτερο κόσμο, προσφέροντας και ένα νέο επίπεδο απόδοσης».
Το σκάφος της Candela ξεκινάει να λειτουργεί όπως και τα κανονικά σκάφη, αλλά καθώς αναπτύσσει ταχύτητα, αυξάνει το ύψος του. Η Candela στην ουσία είναι η εναλλακτική αντί για τα ηλεκτρικά σκάφη, όμως δεν ενδείκνυνται για χρήση εντός των στενών μονοπατιών, αλλά περισσότερο για τη μεταφορά από και προς το αεροδρόμιο και για τη σύνδεση με το Μπουράνο και την Πελεστρίνα.
Τα σκάφη αυτά δεν πρόκειται από μόνα τους να ανατρέψουν το moto ondoso. Οι τοπικές αρχές στη Βενετία εξετάζουν ένα σχέδιο για να αλλάξουν την δομή των μεταφορών στην πόλη και την ροή των υδάτων. Πρώτος στόχος είναι η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, μετά η πιστή εφαρμογή του νόμου για το όριο ταχύτητας και μετά η εισαγωγή των Candela.
Η αποτελεσματικότητα τους πάντως θα δοκιμαστεί πρώτα στη Στοκχόλμη, όπου η τοπική αρχή έχει ζητήσει να ξεκινήσει μια δοκιμαστική περίοδος για τα P-12, που θα μεταφέρουν κόσμο από το κέντρο της πρωτεύουσας μέχρι το Εκερέ στα προάστια.
* Πηγή: CNN
Διαβάστε ακόμη στο intronews.gr:
James Webb: Τι διαφορετικό έχει το νέο τηλεσκόπιο και γιατί είναι σημαντικές οι εικόνες του
NASA: Ένα φανταστικό tour σε μερικούς από τους 5.000 εξωπλανήτες