Τα τελευταία πέντε χρόνια απολαμβάνουμε να βλέπουμε σειρές και ταινίες με το πάτημα ενός κουμπιού από την άνεση του καναπέ μας μέσω των συνδρομητικών πλατφόρμων που έχουν γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας. Netflix, ΗΒΟ Max, Disney Plus, Amazon Prime κλπ. Ωστόσο, πρόσφατα έχει παρατηρηθεί μία αλλαγή στην πολιτική με τον περιορισμό του περιεχομένου, την αναπροσαρμογή των συνδρομών και την υιοθέτηση νέων μοτίβων λειτουργίας των λογαριασμών, κάτι που σηματοδοτεί τη νέα περίοδο του streaming.

Ο πόλεμος του streaming, επομένως, όπως επισημαίνει η ιστοσελίδα ”The Verge” περνάει σε διαφορετική φάση αφού οι μεγάλοι αντίπαλοι μετρούν αλλιώς τις ανάγκες τους. Μέχρι τώρα, η πιο συνηθισμένη τακτική ήταν η επένδυση εκατοντάδων εκατομμυρίων σε νέα πρότζεκτ με την ελπίδα ότι αυτά θα φέρουν πολλαπλάσιους συνδρομητές. Ωστόσο πλέον, με τον ανταγωνισμό να είναι πιο έντονος από ποτέ, οι υπεύθυνοι των μεγάλων πλατφορμών ροής δεν δείχνουν διατεθειμένοι να δαπανούν χρήματα για προγράμματα που δεν θα τους αποφέρουν χρήματα.

Περικοπές στο πρόγραμμα

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ήταν η ομιλία του Ριντ Χέιστινγκς, συμπρόεδρου του διοικητικού συμβουλίου του Netflix, στο DealBook Summit, στο ετήσιο συνέδριο των «New York Times». Ο ίδιος επέμεινε στην ανάγκη του Netflix να βγάλει χρήματα και ξεκαθάρισε ότι θα τα αναζητήσει σε οποιοδήποτε σόου μπορεί να του τα προσφέρει, ανεξαρτήτως του πολιτιστικού κόστους αυτής της απόφασης. Αυτό σημαίνει ότι ευχαρίστως θα ανανέωνε τις προβολές προγραμμάτων όπως η εκπομπή του κωμικού Ντέιβ Σαπέλ ακόμα κι αν περιείχαν τρανσφοβικά σχόλια, ενώ μικρότερες παραγωγές, πιο φιλικές προς τη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, όπως το «Warrior Nun» και «The Babysitter’s Club», δεν ανανεώθηκαν, παρά τα θετικά σχόλια που είχαν εισπράξει σύμφωνα με τα λιγοστά δημοσκοπικά στοιχεία που δημοσιεύει το Netflix.

Οι ”παγωμένες” σειρές «Batgirl», «The Nevers» και «Minx»

Από την πλευρά της η HBO Max και ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του ομίλου Warner Bros. Discovery, Ντέιβιντ Ζάσλαβ, δήλωσε πως δεν έχει κανέναν δισταγμό να ακυρώσει αρκετά από τα σόου και τις ταινίες του εάν αυτό συνεπάγεται σημαντική εξοικονόμηση πόρων. Όπως για παράδειγμα το «Batgirl» που αναγκαστικά ”πάγωσε” για φορολογικούς λόγους. Θύμα των περικοπών ήταν και το «Westworld» που έμεινε με τον τέταρτο και τελευταίο κύκλο του. Αντίστοιχη απόφαση ελήφθη και το «The Nevers», τη σειρά με τον Τζος Γουίντον στον πρωταγωνιστικό ρόλο που κόπηκε στο πρώτο κιόλας μισό της εναρκτήριας σεζόν του το 2021 παρά τα διθυραμβικά σχόλια που εισέπραξε. Το δεύτερο μισό υποτίθεται ότι έχει ολοκληρωθεί αλλά δεν θα προβληθεί στο HBO Max. Και το τρίτο που αποσύρθηκε ήταν το «Minx», μια σειρά για τη δημιουργία ενός «βρώμικου» περιοδικού για γυναίκες.

Η ξαφνική ακύρωση τηλεοπτικών σειρών και εκπομπών με ολόκληρα επεισόδια να παραμένουν στα αζήτητα ήταν αρκετά συνηθισμένη στην περίοδο πριν από το streaming, καθώς υπήρχαν συγκεκριμένες χρονικές ζώνες στις οποίες έπρεπε να μεταδοθούν και οι άνθρωποι των καναλιών προτιμούσαν να βάλουν μια επανάληψη παλιότερου επιτυχημένου προγράμματος παρά το τελευταίο επεισόδιο ενός πρότζεκτ που ήταν αδιάφορο για το κοινό, αφού έτσι θα μπορούσαν να πουλήσουν ακριβότερα τις διαφημίσεις στα διαλείμματα. Στον κόσμο των πλατφορμών ροής, πλέον, υπάρχει άπλετος χώρος για να δοθεί σε μικρότερες παραγωγές, κάτι που σημαίνει ότι θεωρητικά δεν έχει σημασία πόσοι άνθρωποι παρακολουθούν ένα σόου που έχει ήδη ολοκληρωθεί και αποθηκευτεί στον κατάλογο περιεχομένων της σελίδας. Ωστόσο, είναι υποχρεωμένοι να πληρώσουν τα δικαιώματα στους δημιουργούς, κάτι που οι άνθρωποι των πλατφορμών προσπαθούν να αποφύγουν, ειδικότερα αν ξέρουν ότι η συγκεκριμένη σειρά ή ταινία δεν φέρνει πίσω τα χρήματα που πρέπει να πληρώσουν για να διατηρήσουν τα δικαιώματα μετάδοσης στην υπηρεσία τους.

Αλλαγές στις χρεώσεις

Αυτό το τίμημα για τη διατήρηση στον κατάλογο μιας σελίδας για πολλά ακόμα χρόνια αναμένεται να γίνεται ακριβότερο, αφού επίκεινται νέες συμφωνίες για τα πνευματικά δικαιώματα. Μέσα στο 2023, το σωματείο των Αμερικανών σεναριογράφων με το αντίστοιχο των σκηνοθετών και των ηθοποιών θα διαπραγματευτούν νέα συμβόλαια με την Alliance of Motion Pictures and Television Producers και τα ζητήματα που άπτονται των πλατφορμών ροής θα αποτελέσουν κύριο σημείο συζήτησης. Για να ισορροπήσουν το αυξανόμενο κόστος δημιουργίας και διατήρησης του περιεχομένου στον κατάλογό τους, οι άνθρωποι του streaming δεν θα επιδιώξουν απλώς να αυξήσουν τον αριθμό των συνδρομητών τους αλλά να αναπροσαρμόσουν το μηνιαίο ή ετήσιο τέλος που αυτοί θα καλούνται να πληρώνουν. Διαφορετικά, περιμένει στη γωνία η προσφορά πιο οικονομικών πακέτων με τη σύνδεσή τους, ωστόσο, με την παράλληλη μετάδοση διαφημίσεων.

Μια άλλη προσέγγιση θέλει τον περιορισμό των χρηστών που έχουν πρόσβαση σ’ έναν μόνο λογαριασμό. Ηγέτης αυτής της τακτικής είναι βέβαια το Netflix, το οποίο αφού έδωσε τη δυνατότητα χρήσης του ίδιου λογαριασμού μόνο σε άτομα που ζουν στο ίδιο νοικοκυριό, επέβαλε εξτρά χρεώσεις για εκείνους που ήθελαν να συνεχίσουν να απολαμβάνουν το περιεχόμενό του και κατοικούν μακριά από τον κεντρικό συνδρομητή. Τα προγράμματα αυτά δοκιμάστηκαν πιλοτικά στη Λατινική Αμερική και πριν από λίγο διάστημα η εταιρεία ανακοίνωσε ότι θα επεκταθούν επίσης στον Καναδά, τη Νέα Ζηλανδία, την Πορτογαλία και την Ισπανία, ενώ μέχρι τον Μάρτιο αναμένεται να ισχύσει και στη Βρετανία.

Τέλος, όπως επισημαίνει το theverge.com, ο στόχος πλέον θα είναι η προσέγγιση όσο το δυνατόν ευρύτερου κοινού ώστε να υπάρχουν αρκετοί που να παρακολουθούν τις διαφημίσεις κι άρα να εξασφαλίζουν πόρους στην κάθε υπηρεσία streaming. Αυτό σημαίνει ότι η αναγέννηση της οικιακής ψυχαγωγίας που θα αγγίζει μικρότερο ποσοστό των τηλεθεατών θα φτάσει στο τέλος της και ό,τι απομένει από αυτήν, θα γίνει πολύ πιο ακριβό.

Photo Credits: Shutterstock