Φανταστείτε ένα μέλλον όπου μπορείτε να κάνετε σχεδόν τα πάντα κουνώντας το χέρι σας: να κάνετε αγορές, να πάρετε το μετρό ή να μεταφερθείτε στο γραφείο. Στην Κίνα, η εταιρεία Tencent έχει πραγματοποιήσει αυτή τη φαντασίωση.
Ο τεχνολογικός γίγαντας με έδρα τη Σεζέν κυκλοφόρησε μια υπηρεσία σάρωσης παλάμης στην Κίνα που έχει σχεδιαστεί για να επιτρέπει στους χρήστες να αφήνουν τα περισσότερα από τα απαραίτητα στο σπίτι: τα κλειδιά του σπιτιού, τα πορτοφόλια ή τα τηλέφωνά τους.
Αν και η ίδια η Τεχνολογία δεν είναι νέα -εταιρείες όπως η Amazon (AMZN) έχουν τις δικές τους προσφορές εδώ και χρόνια- η Tencent θέλει να είναι η εταιρεία που θα την κάνει τελικά mainstream, σύμφωνα με τον Guo Rizen, ανώτερο στέλεχος της εταιρείας.
«Έχουμε εμπιστοσύνη σε αυτό», είπε ο Guo, αντιπρόεδρος της μονάδας Weixin Pay Industry Application της Tencent, σε μια αποκλειστική συνέντευξη στο CNN όταν ρωτήθηκε εάν θα μπορούσε να αντιπροσωπεύει έναν νέο τρόπο ζωής.
Ίσως καμία άλλη εταιρεία στην Κίνα δεν γνωρίζει περισσότερα για την τροφοδοσία των μαζών από την Tencent.
Κατέχει το WeChat, την πανταχού παρούσα κινεζική πλατφόρμα που έγινε γνωστή ως «super-app», που χρησιμοποιείται για τα πάντα, από την κοινωνική δικτύωση μέχρι την παραγγελία ειδών παντοπωλείου έως και τις ψηφιακές πληρωμές.
Τώρα ποντάρει στο Weixin Palm Payment, ένα βιομετρικό σύστημα που κυκλοφόρησε τον Μάιο για τους χρήστες του Weixin Pay, της αδελφής εφαρμογής του WeChat. Η υπηρεσία είναι διαθέσιμη μόνο στην ηπειρωτική Κίνα.
Το λογισμικό επιτρέπει στους χρήστες να εγκαταλείψουν τα smartphone τους ή τις κάρτες συγκοινωνίας όταν μπαίνουν σε μια γραμμή του μετρό του Πεκίνου, για παράδειγμα, αιωρώντας απλώς τα χέρια τους πάνω από έναν αισθητήρα.
Στη συνέχεια, οι υπέρυθρες κάμερες αναλύουν τα μεμονωμένα αποτυπώματα παλάμης και τα μοναδικά μοτίβα των φλεβών κάτω από το δέρμα, επιτρέποντας σε κάθε χρήστη την αναγνώριση και την επεξεργασία της πληρωμής μέσα σε δευτερόλεπτα.
Η παγκόσμια αγορά βιομετρικών πληρωμών προβλέπεται να φτάσει σε περισσότερους από 3 δισεκατομμύρια χρήστες και σχεδόν 5,8 τρισεκατομμύρια δολάρια σε αξία έως το 2026, σύμφωνα με εκτίμηση από την εταιρεία συμβούλων Goode Intelligence.
Πέρυσι, η JPMorgan ανέφερε την ευκαιρία καθώς ανακοίνωσε το δικό της πιλοτικό πρόγραμμα λογισμικού ελέγχου ταυτότητας πληρωμών, χρησιμοποιώντας σάρωση παλάμης.
Το σύστημα είναι παρόμοιο με το λογισμικό αναγνώρισης προσώπου, απλώς με μεγαλύτερη ακρίβεια, σύμφωνα με τον Guo.
«Με την τεχνολογία σάρωσης προσώπου, οι άνθρωποι μπορούν να μοιάζουν πολύ μεταξύ τους -σαν δίδυμα», είπε. «Αλλά με τις πληρωμές παλάμης, ακόμη και αδέρφια και αδερφές που μοιάζουν έχουν μοναδικά αποτυπώματα παλάμης και φλέβες».
Η εφαρμογή θεωρείται επίσης στον κλάδο ως μια αναβάθμιση συστημάτων που χρησιμοποιούνται εδώ και καιρό από σειρά ιαπωνικών εταιρειών, τα οποία επιτρέπουν στους υπαλλήλους να σαρώνουν τις παλάμες τους για να εισέλθουν σε κτίρια γραφείων, σημείωσε ο Guo.
Αυτά τα συστήματα απαιτούν από τους χρήστες να πιέζουν τα χέρια τους πάνω από τις συσκευές σάρωσης, κάτι που μπορεί να είναι λιγότερο πρόθυμοι να κάνουν τώρα που η πανδημία έχει κάνει τους ανθρώπους πιο μικροβιοφοβικούς, είπε.
Τεχνολογία: Δημιουργώντας την εξέλιξη
Η εκδοχή της Tencent είναι ανέπαφη, όπως και της Amazon. Ο γίγαντας ηλεκτρονικού εμπορίου με έδρα το Σιάτλ κυκλοφόρησε τη δική του υπηρεσία πληρωμών με σάρωση παλάμης το 2020, επιτρέποντας στους χρήστες να συνδέσουν τα αποτυπώματα παλάμης τους με πιστωτικές κάρτες για να αγοράσουν αντικείμενα στα καταστήματα της εταιρείας, χωρίς να χρειαστεί να περάσουν από το ταμείο.
Η Fujitsu, ο ιαπωνικός τεχνολογικός γίγαντας, προσφέρει επίσης εδώ και καιρό σύστημα χωρίς επαφή για διαφορετικό σκοπό: την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο.
Η υπηρεσία PalmSecure της εταιρείας επιτρέπει στους χρήστες να σαρώνουν τα χέρια τους για τον έλεγχο ταυτότητας διαδικτυακών λογαριασμών, αντί να χρησιμοποιούν κωδικούς πρόσβασης.
Αλλά η Tencent θέλει να το πάει ένα βήμα πιο πέρα. Η εταιρεία εργάζεται για να κάνει την πλατφόρμα της μέρος της καθημερινής ζωής, σύμφωνα με τον Guo.
«Τα σενάρια εφαρμογής μπορεί να είναι λίγο διαφορετικά», είπε. «Ελπίζουμε ότι οι πληρωμές με αυτό τον τρόπο μπορούν να σώσουν τους ανθρώπους από τον κόπο να μεταφέρουν φυσικά αντικείμενα… ώστε η ζωή μας να γίνει πιο βολική».
Για παράδειγμα, το προσωπικό της Tencent χρησιμοποιεί το σύστημα για να εισέλθει σε εταιρικές καντίνες για μεσημεριανό γεύμα, γλιτώνοντάς τους από την ταλαιπωρία να επιστρέψουν στα γραφεία τους εάν ξεχάσουν τις κάρτες ασφαλείας τους, σύμφωνα με τον Guo.
Η Τεχνολογία αναπτύσσεται σταδιακά και εξωτερικά. Στη νότια κινεζική επαρχία Γκουανγκντόνγκ, περισσότερα από 1.500 καταστήματα 7-Eleven έχουν ξεκινήσει τη χρήση της πλατφόρμας.
Στο Supermonkey, μια μοντέρνα κινεζική αλυσίδα γυμναστηρίου, περίπου 2.000 χρήστες έχουν εγγραφεί για να χρησιμοποιούν σάρωση παλάμης για να κάνουν check-in και out από τις εγκαταστάσεις για προπονήσεις, είπε η εταιρεία στο CNN.
Ενώ ο Guo είναι αισιόδοξος για την ανταπόκριση μέχρι στιγμής, τονίζει ότι η υπηρεσία είναι ακόμα στις πρώτες μέρες της.
«Το αν θα κυκλοφορήσει σε μεγάλη κλίμακα εξαρτάται από τη ζήτηση της αγοράς» και τα σχόλια, είπε, προσθέτοντας ότι η Tencent δεν είχε αποφασίσει εάν θα επεκτείνει τη χρήση της εκτός της ηπειρωτικής Κίνας.
Τεχνολογία: Ανησυχίες για το απόρρητο
Οι ειδικοί έχουν προειδοποιήσει ότι μια τέτοια τεχνολογία εγκυμονεί κινδύνους. Ενώ πολλοί καταναλωτές το έχουν αγκαλιάσει ως τρόπο να μειώσουν την εξάρτησή τους από τις πιστωτικές κάρτες και τα κινητά τηλέφωνα, οι ανησυχίες για το απόρρητο και την ασφάλεια παραμένουν υψηλές, σημείωσε ο Edward Santow, καθηγητής υπεύθυνης τεχνολογίας στο Πανεπιστήμιο Τεχνολογίας του Σίδνεϊ.
«Οι άνθρωποι… δεν θέλουν να συμμετέχουν σε κάποιο είδος κράτους επιτήρησης», είπε. «Δεν θέλουν [να συμβαίνει αυτό] όποτε πληρώνουν για κάτι, για να εμφανίζεται στη συνέχεια σε κάποιο επίσημο μητρώο και στη συνέχεια να τους γίνονται ερωτήσεις, ή χειρότερα, σχετικά με αυτό».
Ο Santow είπε επίσης ότι η συλλογή πληροφοριών θα μπορούσε να προσελκύσει κλέφτες. «Όταν τα προσωπικά σας στοιχεία συλλέγονται σε τεράστια κλίμακα, αυτό δημιουργεί ένα είδος honeypot για τους εγκληματίες του κυβερνοχώρου.
Και αν αυτές οι πληροφορίες αποκτηθούν παράνομα, τότε μπορούν να πουληθούν στη μαύρη αγορά και μπορεί να σας δημιουργήσουν τεράστια προβλήματα», σημείωσε.
Σε απάντηση, η Tencent είπε στο CNN ότι η ασφάλεια και το απόρρητο είναι η ύψιστη προτεραιότητά της. Τα βιομετρικά δεδομένα των χρηστών αποθηκεύονται στο cloud και κρυπτογραφούνται για ασφάλεια, ανέφερε.
Ο Guo τόνισε ότι η υπηρεσία σάρωσης ήταν διαθέσιμη στους χρήστες αυστηρά βάσει επιλογής και επέτρεπε στους χρήστες να ορίσουν τα δικά τους όρια δαπανών για εξουσιοδοτημένες πληρωμές. Η εταιρεία αρνήθηκε να αποκαλύψει πόσους χρήστες είχε.
Ο τρόπος που το βλέπει ο Guo, η μεταφορά ενός φυσικού αντικειμένου είναι στην πραγματικότητα πιο ανασφαλής.
«Μπορείτε να το χάσετε κατά λάθος, και αν το χάσετε, κάποιος άλλος θα το έχει, σωστά; Στην πραγματικότητα, είναι αρκετά ανασφαλές», υποστήριξε. «Έτσι, σκεφτόμαστε ότι ίσως στο εγγύς μέλλον, αυτά τα φυσικά [αντικείμενα] δεν θα χρειαστούν πλέον».
Η Kate Xue, χρήστης της υπηρεσίας σάρωσης παλάμης της Tencent σε ένα γυμναστήριο Supermonkey στη Σεζέν, είπε ότι δεν ανησυχούσε πολύ για την πιθανότητα τα δεδομένα της να πέσουν σε λάθος χέρια.
«Νομίζω ότι είναι αναπόφευκτο», είπε στο CNN σχετικά με την πιθανότητα κακής χρήσης. «Στο μέλλον, εάν πρόκειται να δεχθούμε Τεχνητή Νοημοσύνη ή περισσότερες τεχνολογικές αλλαγές, νομίζω ότι οι πληροφορίες όλων θα κοινοποιηθούν».
Με πληροφορίες από CNN