Περιεχόμενα
Πριν χάσει το μεγαλύτερο μέρος της κληρονομιάς της στο TikTok, η Σίντι Γουάιτ δεν ενδιαφερόταν πολύ για τα social media.
Η Γουάιτ, μια 65χρονη πρώην ερευνήτρια ασφαλίσεων που ζει μόνη της στην κομητεία Μπέρλινγκτον του Νιου Τζέρσεϊ, πέρασε τη χρονιά που συνταξιοδοτήθηκε ταξιδεύοντας -δειπνώντας στο Ντουμπάι, πίνοντας κοκτέιλ δίπλα στη θάλασσα στο Montego Bay της Τζαμάικα ή κάνοντας βόλτες ανάμεσα σε μοναχούς στο Κατμαντού.
Αλλά το 2020, η πανδημία σταμάτησε τον jet-setting τρόπο ζωής της. Ξαφνικά είχε βρεθεί εντελώς μόνη. Οι περισσότεροι φίλοι της προέρχονταν από τη δουλειά και οι πιο στενοί συγγενείς της, ένας αδελφός και ένας ανιψιός, ζούσαν πάνω από 80 μίλια μακριά, στο Upper Montclair του Νιου Τζέρσεϊ.
Η μόνη αληθινή παρέα της ήταν η τιγρέ γάτα της με τα πράσινα μάτια, ονόματι Μπέλα. Για να περάσει η ώρα, επί μήνες έγραφε ποίηση και στίχους εμπνευσμένους από τη ραπ καθώς ένιωθε εντελώς απομονωμένη από την υπόλοιπη κοινωνία.
Στη συνέχεια, καθώς ο κόσμος άνοιγε ξανά, τον Μάρτιο του 2021, τραυματίστηκε σοβαρά στον ώμο ενώ σήκωνε βαριά κουτιά -γεγονός που τη βύθισε σε περαιτέρω απομόνωση καθώς χρειάστηκε ένα σημαντικό χρονικό διάστημα ανάρρωσης.
Τότε ήταν που κατέβασε το TikTok και άρχισε να παρακολουθεί τα Live Matches της εφαρμογής.
Το Live Matches, που κυκλοφόρησαν το 2020, γνωστά στην καθομιλουμένη ως «TikTok Battles», είναι μια γρήγορη μορφή ζωντανής ροής, όπου οι δημιουργοί ανταγωνίζονται μεταξύ τους για like και εικονικά δώρα. Η Γουάιτ ενθουσιάστηκε αμέσως.
TikTok: Ένα «βιντεοπαιχνίδι» ανάμεσα σε TikTokers
Οι TikTok Battles μιμούνται βιντεοπαιχνίδι. Δύο TikTokers κάνουν ροή δίπλα-δίπλα, χωρισμένοι σε «κόκκινες» και «μπλε» ομάδες. Καθώς ένας χρονοδιακόπτης μετρά αντίστροφα από τα πέντε λεπτά, καταφέρνουν να κάνουν τους θαυμαστές τους να τους στείλουν κάποια δώρα.
Πολλοί τραγουδούν και χορεύουν, άλλοι εκλιπαρούν, εκλιπαρούν ή εκρήγνυνται και άλλοι παραινούν τους θαυμαστές τους σαν χειριστικές μητέρες.
Οι θεατές αγοράζουν διάφορα από τα δώρα του TikTok -κινούμενα emoji διαφόρων πλασμάτων και συμβόλων- στο κατάστημα της πλατφόρμας.
Ένα «τριαντάφυλλο» κοστίζει μόλις ένα σεντ. Αλλά στα high rollers μπορούν να δαπανήσουν έως και 500$ σε ένα δώρο «TikTok universe», το οποίο βγάζει ένα διαστημόπλοιο που καλύπτει την οθόνη που περιβάλλει μια αστραφτερή υδρόγειο ενώ ένα σύντομο κουδούνισμα για τη «μοναδικότητα» και την «ομαδική εργασία» παίζει στο παρασκήνιο.
Κάθε δώρο έχει αντίστοιχο αριθμό πόντων ανάλογα με το κόστος του. Οι θαυμαστές μπορούν επίσης να κάνουν «like» στη ροή ενός influencer για να ενισχύσουν τους πόντους του, αλλά δεν έχει ισότιμη αξία σε σχέση με τα δώρα. Ο μαχητής που θα λάβει τους περισσότερους πόντους στο τέλος του αγώνα, κερδίζει.
Οι κορυφαίοι μαχητές στο TikTok ανταμείβονται με μια θέση στην Ημερήσια Κατάταξη της πλατφόρμας, ένα leaderboard 99 ατόμων που αποτελείται από τις ροές του TikTok με τις υψηλότερες εισπράξεις.
Αυτοί οι μαχητές εισπράττουν εκατομμύρια δολάρια σε δαπάνες από δώρα και οι κορυφαίοι παράγοντες επιρροής στις ΗΠΑ μπορούν να συγκεντρώσουν έως και 328.000 δολάρια την ημέρα -αν και η ByteDance, η μητρική εταιρεία του TikTok, κρατά περίπου τα μισά από αυτά τα κέρδη για τον εαυτό της.
Η πλατφόρμα ανταμείβει επίσης τους δωρητές με κονκάρδες, κατατάσσοντάς τους από το επίπεδο ένα έως το 50, ανάλογα με το ποσό που ξοδεύουν.
Με λίγα λόγια, τα TikTok Battles είναι οι μεγαλύτεροι διαγωνισμοί δημοτικότητας στο διαδίκτυο.
Για την Γουάιτ όλος αυτός ο καινούργιος «κόσμος» ήταν συναρπαστικός! Τον επόμενο ενάμιση χρόνο αφιέρωνε έως και 50 ώρες την εβδομάδα σε TikTok Battles.
Περνούσε τις νύχτες της στο σκοτάδι του διαμερίσματός της, φωτισμένη μόνο από τη μπλε απόχρωση της οθόνης του τηλεφώνου της, με τα δάχτυλά της κουλουριασμένα σαν ελατήρια καθώς περίμενε με αγωνία τη στιγμή της για να «χτυπήσει».
Έπειτα, δευτερόλεπτα πριν τελειώσει ένας αγώνας, χτυπούσε τον αγαπημένο της δημιουργό με μια μπάλα ντίσκο $13 ή ένα τζετ σκι $29 -αν το είχε σχεδιάσει σωστά- αρκεί να τους σπρώξει στην άκρη και να κερδίσει.
Στα σχόλια θα επικρατούσε φρενίτιδα και οι streamer και οι θαυμαστές τους θα την πλημμύριζαν με επαίνους.
«Μοιάζει σαν κάποιος στην τηλεόραση να φωνάζει το όνομά σου, ειδικά αν υπάρχουν πάνω από χίλια άτομα στο δωμάτιο», είπε η Γουάιτ. «Σε κάνει πραγματικά κάτι. Νιώθεις ότι είσαι κάποιος» συμπλήρωσε.
Η Γουάιτ δαπανούσε έως και 100 δολάρια την ημέρα στο απόγειό της. Μέχρι τον Μάιο του 2023 είχε ξοδέψει περισσότερα από 25.000$, σύμφωνα με τα αρχεία συναλλαγών και τις τραπεζικές καταστάσεις που εξέτασε η BI.
«Δυσκολευόμουν να πληρώσω τους λογαριασμούς μου», είπε. Αυτό που ξεκίνησε ως λίγο διασκεδαστικό, σύντομα συνειδητοποίησε ότι είχε μεταμορφωθεί σε κάτι που έμοιαζε με εθισμό.
Τα social Media και ο εθισμός
Οι εταιρείες Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης έχουν κατηγορηθεί τα τελευταία χρόνια ότι δημιουργούν σκόπιμα εθιστικά προϊόντα.
Το 2020, ο Τιμ Κένταλ, ο πρώην διευθυντής δημιουργίας εσόδων για το Facebook, νυν Meta, κατέθεσε στο Κογκρέσο ότι η εταιρεία «πήρε μια σελίδα από το playbook της Big Tobacco», θέτοντας ως στόχο να κάνει προϊόντα, όπως το Facebook, εθιστικά από την αρχή της.
Τον Νοέμβριο ένας ομοσπονδιακός δικαστής απέρριψε την έκκληση πολλών εταιρειών Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης, συμπεριλαμβανομένης της TikTok, να απορρίψουν εκατοντάδες αγωγές που τις κατηγορούσαν ότι ενθαρρύνουν τον εθισμό σε εκατομμύρια παιδιά.
Ορισμένες μελέτες υποδεικνύουν ότι το TikTok είναι ιδιαίτερα εθιστικό, με έναν αλγόριθμο σχεδιασμένο για να εξυπηρετεί όλο και πιο ελκυστικό περιεχόμενο και να εθίζει χρήστες σε ατελείωτα βίντεο σύντομης μορφής.
Όσο περισσότερο μια πλατφόρμα μπορεί να σας κρατήσει σε κύλιση, τόσο περισσότερες διαφημίσεις μπορεί να προβάλει, που είναι ο κυρίαρχος τρόπος με τον οποίο οι εταιρείες Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης κερδίζουν χρήματα.
Αλλά οι TikTok Battles πηγαίνουν ένα βήμα παραπέρα. Αντί να δημιουργούν έσοδα από το εύρος της προσοχής των ανθρώπων για την προβολή περισσότερων διαφημίσεων, έχουν σχεδιαστεί για να ωθούν τους χρήστες να ξοδεύουν χρήματα -μερικές φορές αφειδώς- απευθείας εντός της πλατφόρμας.
Ερευνητές που μίλησαν με το BI είπαν ότι οι TikTok Battles δεν μοιάζουν με τίποτα που είχαν δει στο παρελθόν στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης.
Ενώ άλλες πλατφόρμες όπως το Twitch και το OnlyFans επιτρέπουν στους χρήστες να στέλνουν χρήματα στους αγαπημένους τους streamers, οι TikTok Battles είναι το μοναδικό εργαλείο που παρουσιάζει influencers σε έναν διαγωνισμό ο οποίος μοιάζει με βιντεοπαιχνίδι και οι θαυμαστές καλούνται να προσφέρουν περισσότερα χρήματα για να τους ενισχύσουν.
Αυτοί οι αγώνες βασίζονται στην ανταγωνιστικότητα των χρηστών και τους δελεάζουν να δίνουν συμβουλές σε άτομα που επηρεάζουν τα παιχνίδια μέσω στοιχείων σχεδίασης ώστε να τους κρατούν κολλημένους -μια στρατηγική σχεδίασης γνωστή ως «αγωνιστικές αντιπαλότητες με έσοδα».
Οι θαυμαστές πρέπει επίσης να ανταλλάξουν τα πραγματικά τους δολάρια με μάρκες που ονομάζονται Coins πριν αγοράσουν δώρα -μια διαδικασία που οι σχεδιαστές αποκαλούν «μικροσυναλλαγές»- η οποία βοηθά τους ανθρώπους να χάσουν τον έλεγχο στα ποσά που ξοδεύουν.
Αυτές οι στρατηγικές σχεδίασης, που συλλογικά αναφέρονται ως «σκοτεινά μοτίβα» (dark patterns), λόγω της δυνατότητάς τους να χειραγωγούν τη συμπεριφορά των χρηστών, καθώς συνδυάζουν τη δύναμη των παρακοινωνικών σχέσεων που αναπτύσσουν οι θεατές με τους influencers, οι οποίοι ενθαρρύνουν επίσης τους θαυμαστές τους να ξοδεύουν γενναιόδωρα.
Οι χρήστες του Reddit, του Twitter, ακόμη και του TikTok συζητούν την εμμονή τους με τα Battles.
Σε βίντεο και μιμίδια πολλοί ομολογούν ότι ξόδεψαν όλα τα εισοδήματά τους σε αυτά τα εικονικά δώρα, χρεώθηκαν ή ταλαιπωρήθηκαν με τους λογαριασμούς τους.
Οι ενότητες σχολίων αυτών των αναρτήσεων είναι γεμάτες με ταπεινούς δωρητές που παραδέχονται επίσης την ανεξέλεγκτη συμπεριφορά τους στα έξοδα.
Η Νατάσσα Σουλ, καθηγήτρια πολιτιστικής ανθρωπολογίας του NYU που μελετά τον εθισμό στον τζόγο, είπε ότι οι χρήστες που δίνουν δώρο στους μαχητές του TikTok αισθάνονται τον ίδιο «ισχυρό» συνδυασμό προσμονής και αβεβαιότητας που αισθάνονται οι παίκτες όταν στοιχηματίζουν σε ένα γεγονός.
«Είναι σχεδόν σαν να είναι άλογα και ποντάρεις σε αυτά, σωστά; Και συμμετέχεις στη δράση», είπε η Σουλ.
«Μπορείς να παρακολουθήσεις τα πρόσωπα αυτών των ανθρώπων, την ευγνωμοσύνη τους, τον ενθουσιασμό τους -και νιώθεις ότι είσαι μέρος αυτού, ακόμα κι αν τους έχεις χαρίσει ένα μικροσκοπικό πράγμα».
Η Γουάιτ συμφώνησε. «Κάνει ακριβώς αυτό που κάνει ο τζόγος», είπε. «Μα δεν παίρνεις τίποτα σε αντάλλαγμα».
Σε μια δήλωση στο BI, το TikTok τόνισε ότι οι TikTok Battles δεν απαιτούν ποτέ από τους θεατές να δίνουν δώρα για να συμμετάσχουν.
Η εταιρεία διευκρίνισε ότι οι TikTok Battles δεν έχουν σχεδιαστεί για να μοιάζουν με τον τζόγο και μοιράστηκε τους πόρους υποστήριξης τζόγου που διατίθενται στην ενότητα υποστήριξης κοινότητας του ιστότοπού της.
Το TikTok απαγορεύει επίσης στους influencers να ζητούν δώρα παραβιάζοντας την πολιτική ρητορικής μίσους της εταιρείας, εκμεταλλευόμενοι τραγωδίες που βρίσκονται σε εξέλιξη, διαδίδοντας παραπληροφόρηση ή ζητώντας δώρα σε αντάλλαγμα για αντικείμενα ή υπηρεσίες.
«Έχουμε σταθερά προστατευτικά κιγκλιδώματα για να προστατεύσουμε την κοινότητά μας LIVE, συμπεριλαμβανομένων συγκεκριμένων πολιτικών για περιεχόμενο Match, προσαρμόσιμων εργαλείων ασφαλείας για τους θεατές και επιτρέποντας μόνο σε άτομα άνω των 18 ετών να στέλνουν δώρα», δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας.
Η Γουάιτ ένιωθε μια ένταση κάθε φορά που βοηθούσε τον αγαπημένο της TikToker να κερδίσει μια μάχη. «Ήταν σαν να ήμουν μέρος μιας νικήτριας ομάδας. Πάντα έλεγαν: “Ω, Σίντι, ξέρεις, δεν θα είχαμε κερδίσει χωρίς εσένα”», είπε.
Ο Τόμας Μίλντνερ, ερευνητής στο Εργαστήριο Ψηφιακών Μέσων στο Πανεπιστήμιο της Βρέμης στη Γερμανία, είπε ότι η προσέλκυση χρηστών να ξοδέψουν χρήματα μέσω του ανταγωνισμού είναι ένα από τα κύρια σκοτεινά μοτίβα που χρησιμοποιούνται στις μάχες TikTok.
Αυτές οι «συναγωνιστικές αντιπαλότητες» μπορούν να βρεθούν σε δύο μορφές: Μέσω του συστήματος Ημερήσιας Κατάταξης του TikTok και μέσω των σημάτων που δίνει στους δωρητές ανάλογα με τα ποσά που έχουν ξοδέψει.
Οι Ημερήσιες Κατατάξεις του TikTok, είπαν πολλοί δωρητές, τους παρότρυνε να ξοδέψουν γενναιόδωρα για τους αγαπημένους τους influencers επειδή θέλουν να τους δουν να κατατάσσονται υψηλά στο leaderboard -με τον ίδιο τρόπο που θα ήθελε κανείς να δει την αγαπημένη τους ποδοσφαιρική ομάδα να προκρίνεται σε ένα πρωτάθλημα.
Αλλά οι TikTok Battles δεν είναι παιχνίδια που βασίζονται σε δεξιότητες. Αντίθετα, η νίκη συνδέεται με το ποσό των χρημάτων που ξοδεύουν οι οπαδοί ενός μαχητή.
Ένας εκπρόσωπος του TikTok είπε ότι οι TikTok Battles δεν είναι ο μόνος τρόπος με τον οποίο οι influencers μπορούν να μπουν στο leaderboard της Καθημερινής Κατάταξης. Η συμμετοχή στον διαγωνισμό καραόκε του TikTok «Gimme the Mic» ή η λήψη δώρων κατά τη διάρκεια ενός livestream θα μπορούσε επίσης να τους αποφέρει αρκετούς πόντους.
Αλλά η πλειονότητα των κορυφαίων influencers στην Ημερήσια Κατάταξη της πλατφόρμας, που αξιολογήθηκε από το BI, είναι αυτοί που μάχονται.
Οι γενναιόδωροι δωρητές μπορούν επίσης να αναγνωριστούν από το επίπεδο του σήματός τους.
Ενώ οι θαυμαστές μπορούν να δουν πόσα πρέπει να ξοδέψουν για να φτάσουν στο επόμενο σήμα τους, το TikTok δεν μοιράζεται επίσημα πόσα χρήματα πρέπει να πληρώσουν οι χρήστες για να φτάσουν σε κάθε κατάταξη.
Ωστόσο, οι αφοσιωμένοι θαυμαστές έχουν κατατοπιστικούς πίνακες, κοινόχρηστους σε ολόκληρο τον ιστότοπο, για να εκτιμήσουν τις απαιτούμενες δαπάνες για κάθε επίπεδο.
Σύμφωνα με αυτούς τους πίνακες, χρειάζεται μόνο να αγοράσετε δώρα αξίας περίπου ενός σεντ προς ένα δολάριο για να λάβετε τα πρώτα εννέα σήματα.
Ωστόσο, το κόστος της ανάληψης αυξάνεται με την πάροδο του χρόνου, φτάνοντας τελικά στο αποκορύφωμά τους περίπου 848.000$ σε δαπάνες για ένα σήμα επιπέδου 50.
Το BI διασταύρωσε αυτές τις φιγούρες με στιγμιότυπα οθόνης που διατίθενται από δωρητές μέσω του TikTok και εικόνες και στιγμιότυπα οθόνης που μοιράστηκαν απευθείας με το BI πολλοί ερωτηθέντες. Η ByteDance απέρριψε το αίτημα της BI για έλεγχο στοιχείων ή λήψη επίσημων στατιστικών.
Ο Μίλντνερ βλέπει αυτό το σύστημα ως ένα «ξεκάθαρο» σκοτεινό μοτίβο, επειδή η πρόοδος στα επίπεδα στα πρώτα στάδια του δώρου δεν απαιτεί πολλά έξοδα, αλλά σταδιακά απαιτούνται τρομερά ποσά μετρητών.
«Μπορείτε να δώσετε κίνητρα για ορισμένες ενέργειες όταν οι χρήστες δεν αντιλαμβάνονται τον δρόμο που ακολουθούν επειδή είναι κομμένο σε μικρές αποφάσεις», είπε.
Αυτά τα επίπεδα ξεκλειδώνουν επίσης προνόμια. Το TikTok ανακοινώνει πότε οι δωρητές υψηλού επιπέδου εισέρχονται σε livestream και εμφανίζει τα μηνύματά τους ευδιάκριτα στις συνομιλίες, διακρίνοντάς τους από δωρητές χαμηλότερης κατάταξης.
Επιτρέπεται επίσης να αγοράζουν πιο αποκλειστικά δώρα, όπως το «Thunder Falcon», ένα ανερχόμενο λευκό πουλί που ουρλιάζει και διατίθεται μόνο σε δωρητές επιπέδου 43 και άνω, για το οποίο απαιτείται δαπάνη αξίας περίπου 188.000$, σύμφωνα με τους πίνακες του crowdsourced.
Η Λόρι Γκαρσία, μια 54χρονη δωρήτρια επιπέδου 40 από το Ντένβερ, είπε ότι θεωρεί το σήμα της ως σύμβολο κατάστασης.
«Έτσι σε αναγνωρίζουν οι άνθρωποι, από το επίπεδο δώρων σου στο TikTok», είπε η Γκαρσία. Το υψηλό επίπεδο δώρου της επιτρέπει να κερδίσει την αναγνώριση των αγαπημένων της TikTokers.
«Είναι σαν να ζεις στο Μπέβερλι Χιλς. Είναι σαν να οδηγείς μια Rolls-Royce», είπε. Αν και η Γκαρσία παραδέχτηκε ότι το να δίνεις δώρα κατά τη διάρκεια των «μαχών» TikTok θα μπορούσε να είναι πολύ εθιστικό, ένιωθε ότι ξόδεψε με τις δυνατότητές της και ότι άξιζε τα χρήματα.
«Απολαμβάνω ψυχαγωγία από αυτό», πρόσθεσε. «Βασικά πληρώνω για τη διασκέδασή μου».
Μόλις η εφαρμογή σας παγιδεύσει να επιστρέψετε και να ξοδέψετε χρήματα, οι “μικροσυναλλαγές” με το νόμισμα εντός εφαρμογής του TikTok κάνουν τους χρήστες να χάνουν την καταγραφή των ποσών που έχουν ξοδέψει.
«Αρχίζετε να ξοδεύετε ένα σχεδόν φανταστικό νόμισμα για το οποίο δεν σας ενδιαφέρει τόσο πολύ», είπε ο Μίλντνερ.
Είναι δύσκολο για τον ανθρώπινο εγκέφαλο να αναγνωρίσει ότι ξοδεύουν περίπου 300$ για ένα δώρο «Λιοντάρι» όταν αναφέρεται ότι κοστίζει 29.999 νομίσματα TikTok».
Συγκριτικά, το OnlyFans, μια άλλη δημοφιλής πλατφόρμα όπου οι χρήστες μπορούν να φιλοδωρήσουν creators, επιτρέπει στους χρήστες να στέλνουν συμβουλές σε δολάρια χωρίς να τις ανταλλάσσουν με διακριτικό για συγκεκριμένη εφαρμογή.
Η ByteDance απέρριψε το αίτημα της BI να παρέχει μια ακριβή μετατροπή νομίσματος μεταξύ δολαρίων ΗΠΑ και νομισμάτων της εφαρμογής, δηλώνοντας ότι η τιμή αγοράς ποικίλλει ανάλογα με το πού πωλείται, το νόμισμα, τις προσφορές, τις πωλήσεις και τις εκπτώσεις.
Τα νομίσματα σημειώνονται επίσης κατά περίπου 25% στην εφαρμογή σε σύγκριση με τον ιστότοπο του TikTok.
Η εταιρεία επίσης δεν σχολίασε τις «μικροσυναλλαγές» που δυνητικά εμποδίζουν τους χρήστες να κατανοήσουν πόσα πραγματικά έχουν ξοδέψει.
Η Ντέστανι Χες, μια 45χρονη πρώην στέλεχος μάρκετινγκ από τη Φιλαδέλφεια που συντηρεί τον εαυτό της και την κόρη της με σύνταξη αναπηρίας 2.100 δολαρίων το μήνα, είπε ότι ξόδευε τακτικά πάνω από το όριό της κάνοντας πολλές μικροσυναλλαγές στον πυρετό μιας μάχης.
«Είναι ένα κλικ δύο κουμπιών στο τηλέφωνό σας», είπε η Χες στο Insider. «Μπορείτε να το αγοράσετε σε λιγότερο από 30 δευτερόλεπτα, ενώ είστε ακόμα μέσα και να το ξοδέψετε αμέσως».
Η Χες μισούσε να βλέπει τον αγαπημένο της δημιουργό να χάνει, αλλά θα μετάνιωνε αμέσως για όσα ξόδεψε.
«Αφού το κάνω, σκέφτομαι: “Εδώ είμαι με αναπηρία. Αυτός ο τύπος βγάζει χιλιάδες το μήνα. Τι κάνω;”».
Η Γουάιτ επέλεγε επίσης μικροσυναλλαγές που της έκαναν εύκολο να ξεχάσει πόσα ξόδευε. «Δεν θα το σκεφτόμουν καν», είπε. «Σκεφτόμουν απλώς το περιεχόμενο των δώρων» παραδέχθηκε.
Ενώ οι νομοθέτες προχωρούν με τακτικές χειραγώγησης σχεδιασμού σε εφαρμογές και ιστότοπους -η Καλιφόρνια απαγόρευσε πρόσφατα ορισμένα σκοτεινά μοτίβα σε μια ενημέρωση της πολιτειακής νομοθεσίας για το ψηφιακό απόρρητο- το ρυθμιστικό πλαίσιο που επιβλέπει τον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες χρησιμοποιούν τέτοια στοιχεία εξακολουθεί να είναι περιορισμένο.
Ο Γκρεγκ Ντίκινσον, καθηγητής από το Νομικό Κολλέγιο του Πανεπιστημίου του Σεντ Τόμας στο Μαϊάμι, είπε ότι είναι ευκολότερο να ρυθμιστούν οι εταιρείες που χρησιμοποιούν σκοτεινά μοτίβα για να δημιουργήσουν εμπόδια στην απεγγραφή από μια υπηρεσία.
Ωστόσο, η ρύθμιση επιλογών σχεδιασμού που ενθαρρύνουν τη συγκεκριμένη συμπεριφορά των χρηστών είναι πολύ πιο δύσκολη.
Είπε ότι ακόμα κι αν οι επιλογές σχεδιασμού παιχνιδιών του TikTok μοιάζουν με τζόγο, η ρύθμισή του θα μπορούσε να επηρεάσει την ελεύθερη βούληση των ανθρώπων να ασχοληθούν με το σύστημα.
«Συνήθως οι κυβερνήσεις προσπαθούν να αφήσουν τους ανθρώπους να έχουν μεγάλη ελευθερία, ακόμα κι αν παίρνουν κάτι που πολλοί θα θεωρούσαν κακές αποφάσεις», είπε ο Ντίκινσον.
«Υπάρχει ένας γενικός δισταγμός».
Η Σουλ πιστεύει ότι οι TikTok Battles, που θεωρεί ως ένα «αρπακτικό σχέδιο δημιουργίας εσόδων», θα μπορούσαν να ωφεληθούν από περαιτέρω έλεγχο.
«Είμαστε δεσμευμένοι σε αυτές τις τεχνικές λεπτομέρειες και αν επρόκειτο να προχωρήσουμε πέρα από αυτές, θα μπορούσαμε να εφαρμόσουμε πολλούς κανονισμούς για τα τυχερά παιχνίδια σε αυτά τα πράγματα», είπε η Σουλ.
«Είναι πραγματικά σαν να πρόκειται για την Άγρια Δύση όταν αναφερόμαστε σε τόσα πολλά πράγματα που συμβαίνουν εκεί έξω στο διαδίκτυο», πρόσθεσε.
TikTok: Όταν αντικαθιστά την οικογένειά σας
Πέρα από τα ζητήματα σχεδιασμού, πολλοί χρήστες τόνισαν ότι οι συνδέσεις που δημιούργησαν με συγκεκριμένους TikTokers καθιστούσαν ιδιαίτερα δύσκολη τη διακοπή των δώρων.
Μέχρι τον Ιούλιο του 2022, η Γουάιτ αρκέστηκε στην παρακολούθηση μερικών αγαπημένων TikTokers.
Υπήρχε ο J-Hop, ένας διψασμένος με καπέλο του μπέιζμπολ που συχνά έδειχνε τα μανίκια -τατουάζ του.
Ο PrettyBoyAli, ένας influencer που είναι γνωστός για τις κωμικές προσβολές στους αντιπάλους του και τη διακωμώδηση των δωρητών του με μια χαρακτηριστική, βαρύτονη φωνή, και ο Ρικ Μπράουν, ένας 54χρονος πρώην στέλεχος Τεχνολογίας που έκανε streaming από εξωτικές τοποθεσίες στην Ταϊλάνδη και δημιουργούσε ψηφιακά πορτρέτα άλλων streamers, καθώς τους πολεμούσε.
Πολλοί TikTokers σκόπιμα καλλιεργούν κοινότητες γύρω από τους δωρητές τους, δίνοντας μεγάλη προσοχή στους «μεγάλους» που ξοδεύουν χρήματα για να διασφαλίσουν ότι θα συνεχίσουν να επιστρέφουν.
Στα κανάλια Discord και τις ομάδες WhatsApp, οι influencers αναφέρονται στους θαυμαστές τους ως «οικογένεια» και συζητούν σχέδια για επερχόμενες μάχες.
Οι περισσότεροι δωρητές που μίλησαν στο BI τόνισαν τη σημασία αυτών των κοινοτήτων, οι οποίες τους πρόσφεραν μια ανακούφιση από την απομόνωση της καθημερινής τους ζωής.
«Όλοι λένε ακριβώς το ίδιο πράγμα: ότι το TikTok το νιώθουν περισσότερο οικογένειά τους σε σύγκριση με τη δική τους οικογένεια. Ότι αισθάνονται ότι κάπου ανήκουν», είπε η Γουάιτ.
Μερικές φορές, η Γουάιτe περνούσε εβδομάδες χωρίς να μιλήσει σε κανέναν άλλο, εκτός από άτομα στο TikTok.
Στις ενότητες συνομιλίας μοιράζονταν ιστορίες από τη ζωή τους. «Υπήρχαν πολλοί απομονωμένοι άνθρωποι», πρόσθεσε. Όταν ανάρρωνε από την επέμβαση στον ώμο, ήταν ανάμεσά τους.
Αλλά αυτές οι κοινότητες μπορεί να έχουν και μια σκοτεινή πλευρά.
Όταν ορισμένοι TikTokers χάνουν μάχες, συχνά επικρίνουν τους οπαδούς τους ή εκρήγνυνται κατά τη διάρκεια ενός αγώνα.
Οι δωρητές είπαν επίσης ότι ήταν πιο πιθανό να δώσουν χρήματα στους influencers εάν οι influencers ήταν αναστατωμένοι.
«Έτσι τους κάνεις να νιώθουν καλύτερα. Πρέπει να δείξουμε λίγη επιπλέον αγάπη αδειάζοντας τις τσέπες μας», είπε στο BI η Κάντι Γκίρλινγκ, μια 44χρονη πρώην δωροθέτρια που ζει στην περιοχή της Μινεάπολης.
Μια άλλη δωροθέτρια, η Σαρίνα Σόου, 29χρονη φοιτήτρια ακτινολογίας από την Ουάσιγκτον, είπε ότι το να δίνει δώρο στον αγαπημένο της influencer κατά τη διάρκεια των Battles συχνά υπερέχει από την κάλυψη των βασικών της αναγκών, όπως το φαγητό, η αγορά ειδών παντοπωλείου ή ακόμη και η πληρωμή του λογαριασμού του τηλεφώνου της.
Η Σόου είπε ότι άφησε απλήρωτο τον τηλεφωνικό της λογαριασμό για τρεις μήνες. Η συνήθειά της να κάνει δώρο, τελικά οδήγησε σε αύξηση του χρέους πιστωτικών καρτών που είπε ότι εξακολουθεί να εξοφλεί έως σήμερα.
«Μου αρέσει να βλέπω το άτομο που αγαπώ και υποστηρίζω να χαμογελά», είπε. «Μου αρέσει να τους βλέπω να κερδίζουν».
TikTok: Οι επικερδείς «φιλίες» μέσω δώρων
Η Σουλ συνέκρινε τους TikTokers που μάχονται με τηλεευαγγελιστές κήρυκες. «Πρέπει να στείλεις το κατιτίς και μετά σου μιλούν μέσω της τηλεόρασης σαν να είναι ο καλύτερός σου φίλος», είπε.
«Αυτή είναι μια άλλη κατάσταση όπου νιώθεις σαν να είσαι μέλος μιας οικογένειας, αλλά περιλαμβάνει χρήματα και το ότι ανήκεις γίνεται μέσω του δώρου σου σε πολύ χαρισματικούς ανθρώπους».
Ορισμένοι θαυμαστές δημοσιεύουν συχνά βίντεο σχετικά με το αίσθημα χρήσης από τους δημιουργούς ή την εγκατάλειψή τους όταν σταματούν να στέλνουν δώρα, ένα συναίσθημα που μοιράστηκε η Γουάιτ.
«Υπάρχουν άνθρωποι στους οποίους σταμάτησα να κάνω δώρο και με έκαναν unfollow και με μπλοκάρουν», είπε. «Δεν με ωφελούσαν πια», πρόσθεσε.
Μέχρι τον Ιούλιο του 2022, η Γουάιτ δημοσίευσε το πρώτο της βίντεο στο TikTok ομολογώντας ότι είχε πρόβλημα.
«Είμαι ξύπνια όλο το βράδυ. Μερικές φορές είμαι ξύπνια μέχρι τις 4 το πρωί», είπε σε μια από τις αναρτήσεις της. «Το TikTok μου το κάνει αυτό», πρόσθεσε πριν αμφισβητήσει τη συνήθεια της να κάνει δώρα.
Εκείνο το καλοκαίρι ανέπτυξε επίσης μια ιδιαίτερη σχέση με έναν από τους streamers στους οποίους δώριζε τακτικά: τον Ρικ Μπράουν, τον 54χρονο πρώην στέλεχος Τεχνολογίας και ψηφιακό καλλιτέχνη στην Ταϊλάνδη.
Η Γουάιτ λάτρευε να τον βλέπει να ζωγραφίζει στο τάμπλετ του καθώς livestream από τουριστικά σημεία ενδιαφέροντος, όπως το νησί Πουκέτ ή η παραθαλάσσια πόλη Πατάγια. Εκείνο το μήνα, το ζευγάρι αντάλλαξε αριθμούς και άρχισαν να επικοινωνούν τακτικά.
Ενώ η Γουάιτ και ο Μπράουν διαφωνούν για την εγγύτητα της ανεπτυγμένης σχέσης, και οι δύο είπαν ότι θεωρούσαν τον άλλο φίλο.
Για τη Γουάιτ ήταν έμπιστος. «Θέστε το έτσι: θα μπορούσε να εξαρτηθεί από μένα, και εγώ θα μπορούσα να βασιστώ σε αυτόν», είπε.
Η Γουάιτ είπε επίσης ότι ο Μπράουν συζήτησε το πρόσφατο διαζύγιό του, τη μοναξιά του στην Ταϊλάνδη και πώς θα μπορούσε να προσελκύσει περισσότερους οπαδούς στο TikTok του.
Σε αντάλλαγμα, είπε, θα επαινούσε τα έργα Τέχνης και τα ποιήματά της και θα την ενθάρρυνε να τραβήξει και να μοιραστεί βίντεο της γάτας της στο TikTok για να τη βοηθήσει να κερδίσει κοινό. «Πάντα είχα κάποιον να μιλήσω» σημειώνει χαρακτηριστικά.
Για τον Μπράουν, η φιλία με τους θεατές ήταν αναπόσπαστο μέρος της εμπειρίας που παρείχε.
«Προσπαθώ να τους γνωρίσω όλους», είπε. «Απομνημονεύστε κάθε όνομα χρήστη» συμβούλευσε.
Ισχυρίστηκε επίσης ότι ήταν δουλειά του να κάνει τους δωρητές να αισθάνονται καλά για να διατηρήσουν τη ροή μετρητών. «Πρέπει να κατανοήσεις το συστατικό του εθισμού», είπε ο Μπράουν.
Συνέκρινε τη συμπεριφορά του με την αισθητηριακή εμπειρία ενός κουλοχέρη Βέγκας. «Δεν διαφέρει από ένα καζίνο που έχει μεταλλικές μάρκες, έτσι ώστε όταν πέφτουν τα κέρματα, να ακούς το τσούγκρισμα του κουμπώματος».
Ενώ ήταν ευγνώμων για την προστασία της Γουάιτ και είπε ότι τη θεωρούσε «υπέροχη» φίλη, δεν πίστευε ότι εξαρτώνται ο ένας από τον άλλον.
«Όσον αφορά την εξαιρετική εγγύτητα της σχέσης, δεν είμαι πραγματικά σίγουρος από πού προέρχεται αυτό», είπε ο Μπράουν. «Ίσως έτσι ένιωθε απέναντί μου».
Μέχρι το φθινόπωρο, η Γουάιτ είχε δημοσιεύσει δύο ακόμη βίντεο στο διαδίκτυο που συζητούσαν το πρόβλημα των δαπανών της στο TikTok.
Ο Μπράουν, όπως φαίνεται, το είχε προσέξει. Κάτω από ένα σχολίασε «Χιούστον;». Η Γουάιτ απάντησε: «Έχουμε πρόβλημα».
Αν και, σύμφωνα με τη Γουάιτ, δεν συζήτησαν τις ανεξέλεγκτες δαπάνες της μέχρι τον Μάιο του 2023. Μέχρι τότε, τα τραπεζικά της αντίγραφα ήταν ατελείωτες χρεώσεις TikTok. Σε ένα από τα τηλεφωνήματά τους εκείνο τον μήνα, ο Μπράουν έφερε έναν άλλο δώρο που του είπε επίσης ότι είχε πρόβλημα με τα έξοδα, γεγονός που οδήγησε τη Γουάιτ να συζητήσει τη συνήθειά της.
«Με έκανε να νιώθω απαίσια», είπε ο Μπράουν. «Με έκανε να νιώσω ότι: αν είναι εθισμένη -τότε πόσοι άλλοι άνθρωποι είναι εθισμένοι; Όχι μόνο σε μένα, αλλά σε αυτούς τους άλλους δημιουργούς περιεχομένου».
Σε απάντηση, ο Μπράουν της ζήτησε να μην ξοδέψει άλλα χρήματα γι’ αυτόν.
Ενώ ο Μπράουν δεν προσφέρθηκε να επιστρέψει χρήματα, έστειλε στη Γουάιτ τρεις εκτυπώσεις της Τέχνης του.
Όταν ρωτήθηκε γιατί δεν είχε θέσει το θέμα των χρημάτων νωρίτερα, ειδικά αν είχε δει τα βίντεο της Γουάιτ για τον εθισμό της, ο Μπράουν κοκκίνησε.
«Δεν θυμάμαι γιατί εκείνη τη στιγμή δεν ήταν σημαντικό για μένα», είπε. Ο Μπράουν ισχυρίστηκε ότι δεν θυμόταν να είδε τα βίντεο της Γουάιτ το 2022.
Η Γουάιτ επίσης δεν κατηγορεί τον Μπράουν. Ήταν ένας από τους πολλούς δημιουργούς στους οποίους ξόδευε χρήματα. Και όταν μίλησαν για το πρόβλημά της, είχε ήδη αποφύγει τις απαλές παρατηρήσεις από την οικογένεια και τους φίλους της για μήνες.
«Το είπε ο αδερφός μου, ο καλύτερός μου φίλος το είπε, ο θεραπευτής μου, αλλά δεν μου εντυπώθηκε», είπε η Γουάιτ. «Έλεγα: “Δεν το καταλαβαίνουν. Δεν ξέρουν την απόλαυση που παίρνω από αυτό”».
Η παραίτηση δεν ήταν εύκολη. Λίγο μετά τη συνομιλία με τον Μπράουν, η Γουάιτ ζήτησε από την PayPal να μπλοκάρει τις πληρωμές της στο TikTok. Αλλά δημιούργησε αμέσως έναν άλλο λογαριασμό για να αγοράσει δώρα στην πλατφόρμα.
«Έπρεπε να πάω να χρησιμοποιήσω άλλη πιστωτική κάρτα. Σαν εθισμένη», είπε. «Μάλλον χρησιμοποίησα τρεις διαφορετικές πιστωτικές κάρτες».
Για να απογαλακτιστεί, άλλαξε το χτύπημα στην οθόνη μάχης, στέλνοντας μια σειρά από μικροσκοπικά emoji καρδιάς που κυματίζουν στο πλάι της ροής χωρίς κόστος ή αγοράζοντας τριαντάφυλλα, το φθηνότερο δώρο TikTok.
Η σχέση της με τον Μπράουν εξασθένησε επίσης κατά τη διάρκεια του έτους. Μέχρι το φθινόπωρο, αποφάσισε επίσης να σταματήσει να μάχεται εντελώς. Η Γουάιτ του έστειλε χρήματα τουλάχιστον για άλλη μια φορά, πιστεύοντας ότι δεν είχε αρκετό εισόδημα μετά τη διακοπή.
«Όχι τεράστια ποσά», διευκρίνισε. «Δεν του έδινα χρήματα γιατί δεν έκανε πια Live Battles».
Αυτές τις μέρες, περιηγείται σε livestreams, αναζητώντας κυρίως τραγουδιστές της κάντρι. Θα τους ανταμείψει με ένα μικρό τριαντάφυλλο σε αντάλλαγμα για ένα τραγούδι ή για να τους ακούσει να λένε το όνομά της.
Εξακολουθεί μερικές φορές να απολαμβάνει τους creators με μια μικρή υπερβολή -αν και ποτέ κατά τη διάρκεια των Battles.
Τον Νοέμβριο, ξόδεψε 13 δολάρια σε ένα «γαλαξιακό» δώρο για μια influencer που ονομάζεται Πολέτ, η οποία μεταδίδει ζωντανά τη ζωή της με τις έξι γάτες της.
«Της έδωσα απλώς έναν γαλαξία γιατί είπε: “Αν κάποιος μου έδινε ποτέ έναν γαλαξία, μάλλον θα έκλαιγα”», είπε η Γουάιτ. «Δεν θα το ξανακάνω», πρόσθεσε. «Ήθελα απλώς να δω ποια ήταν η αντίδρασή της».
Με πληροφορίες από Businessinsider