Αν χαζεύεις τα βίντεο του TikTok όταν έχεις χρόνο, δεν αποκλείεται να έχεις πέσει πάνω στη δημιουργία της Μόνικα Κλερ. Μπορεί να μοιάζει περίεργη η αμφίεσή της, αλλά είναι αληθινή 100%: Η Μόνικα Κλερ είναι καλόγρια και ταυτόχρονα δημιουργός περιεχομένου του TikTok! Στο βίντεό της προσπαθεί να εξηγήσει στον κόσμο πόσο χρήσιμο μπορεί να είναι αυτό το μέσο κοινωνικής δικτύωσης για ανθρώπους που ψάχνονται πνευματικά. Η ίδια δημιούργησε μια κοινότητα, μέσω της οποίας επικοινωνεί και περνάει τα μηνύματά της.
Μπορεί να έχεις πέσει πάνω και σε άλλα βίντεο: Έναν κτηνοτρόφο που αρμέγει αγελάδες, έναν βετεράνο του Πολεμικού Ναυτικού που ονομάζεται Patriotic Kenny, έναν επιχειρηματία… Τι κοινό έχουν όλοι αυτοί; Έφτιαξαν βίντεο στα οποία τονίζουν τη χρησιμότητα λειτουργίας του TikTok ειδικά στις ΗΠΑ και το διαφημίζουν περίπου ως «δύναμη καλού».
Όλα αυτά τα βίντεο αποτελούν την απάντηση-αντεπίθεση του TikTok στην σκληρή στάση της αμερικανικής κυβέρνησης. Η οποία, όπως φαίνεται, βιάζεται να βγάλει το συγκεκριμένο μέσο κοινωνικής δικτύωσης από τη ζωή των Αμερικανών.
Τα βίντεο έχουν σκοπό να δείξουν ότι το TikTok δεν είναι μόνο βίντεο-σκουπίδια, κάτι που νομίζει η πλειοψηφία των Αμερικανών, ούτε ελέγχονται από φθονερούς Κινέζους, οι οποίοι το μόνο που έχουν στο μυαλό τους είναι να προσελκύσουν όσο το δυνατόν περισσότερους Αμερικανούς και μετά να μεταβιβάσουν τα απόρρητα προσωπικά τους στοιχεία στο Πεκίνο.
Αυτή ιδέα που οδηγεί το μάρκετινγκ πολλών εκατομμυρίων δολαρίων του TikTok στην τηλεόραση, αλλά και σε αντίπαλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης! Το hashtag είναι απλό: #KeepTikTok. Και είναι η καλύτερη απάντηση στην αμερικανική Γερουσία, που εξετάζει το νομοσχέδιο απαγόρευσης λειτουργίας του στις ΗΠΑ, εκτός αν η εταιρεία που το έχει η ByteDance, πουλήσει την εφαρμογή σε αμερικανική εταιρεία.
Εκατομμύρια δολάρια για τη σωτηρία του TikTok
Πριν τρεις εβδομάδες η Βουλή των Αντιπροσώπων ψήφισε υπέρ του νομοσχεδίου. Από τότε η Bytedance έχει ξοδέψει τουλάχιστον 3,1 εκ. δολάρια σε διαφημιστικό χρόνο για διαφημίσεις που έχουν προγραμματιστεί να διαρκέσουν έως τον Απρίλιο, σύμφωνα με στοιχεία από την AdImpact, μια εταιρεία παρακολούθησης μέσων. Μερικά από τα μέρη που στοχεύει περισσότερο είναι οι πολιτείες μάχης για τις προεδρικές εκλογές της Πενσυλβάνια, της Νεβάδα και του Οχάιο, σύμφωνα με τα στοιχεία. Το TikTok έχει ξοδέψει επίσης περισσότερα από 100.000 δολάρια σε διαφημίσεις Facebook και Instagram πρόσφατα.
Οι διαφημίσεις αποτελούν μέρος μιας ευρείας εκστρατείας από την TikTok για την αναμόρφωση της αντίληψης της εταιρείας μεταξύ των νομοθετών και του κοινού. Όπως είναι φυσικό, η Bytedance αντιτάχθηκε σθεναρά στο νομοσχέδιο, το οποίο χαρακτήρισε ως απόλυτη απαγόρευση, λέγοντας ότι δεν έχει και δεν θα κοινοποιήσει δεδομένα με το Πεκίνο ούτε θα επιτρέψει σε καμία κυβέρνηση να επηρεάσει τις αλγοριθμικές συστάσεις της για βίντεο που μπορούν να παρακολουθήσουν οι χρήστες.
Η ByteDance ξόδεψε 8,7 εκατομμύρια δολάρια για διαφήμιση σε όλο το 2023. Τα βίντεο της καλόγριας Μόνικα Κλερ και του απόστρατου στρατιωτικού Patriotic Kenny αποτέλεσαν σημαντικά όπλα. Παράλληλα, εκτιμάται ότι ξόδεψε 19 εκατομμύρια δολάρια σε τηλεοπτικές διαφημίσεις που εμφανίζονταν σε μεγάλο βαθμό σε ειδησεογραφικά προγράμματα, ειδικά στο Fox News, σύμφωνα με στοιχεία της iSpot.tv, μιας εταιρείας τηλεοπτικών μετρήσεων.
Μία από τις νεότερες τηλεοπτικές διαφημίσεις του TikTok γυρίστηκε τον περασμένο μήνα, όταν η εταιρεία μετέφερε δεκάδες δημιουργούς βίντεο στην Ουάσιγκτον για να διαμαρτυρηθούν για το νομοσχέδιο. Η διαφήμιση δημιουργήθηκε από τους ίδιους του χρήστες και δείχνει μερικές πινακίδες που κρατούν στα σκαλιά του Καπιτωλίου, που λένε: «Το TikTok μου άλλαξε τη ζωή προς το καλύτερο».
Το TikTok, σύμφωνα με τη δική του ανακοίνωση, συγκέντρωσε «κανονικούς Αμερικανούς με εκπληκτικές ιστορίες για το πώς η πλατφόρμα τους βοήθησε με την ψυχική τους υγεία, τις αναπηρίες τους και τις διάφορες κρίσεις στις κοινότητές τους όπως πυρκαγιές και ακόμη και χειρουργικές επεμβάσεις ανοιχτής καρδιάς». Προσεχώς θα πάει κι ένα βήμα παρακάτω, αφού υπάρχει έτοιμο βίντεο που θα παρακινεί τους δημιουργούς βίντεο να μιλήσουν με τους γερουσιαστές της πολιτείας τους για το νομοσχέδιο.
Η καλόγρια Μόνικα Κλερ είπε ότι είχε γράψει μια επιστολή κατά του νομοσχεδίου προς τον Δημοκρατικό γερουσιαστή Κόρι Μπούκερ του Νιου Τζέρσεϊ, αλλά δεν έχει λάβει απάντηση. Η Αμερικανική Ένωση Πολιτικών Ελευθεριών, η οποία θεώρησε τη νομοθεσία ως απειλή για τα ανθρώπινα δικαιώματα, τον περασμένο μήνα δημοσίευσε επίσης διαφημίσεις στο Facebook και στο Instagram που συνδέονταν με μια επιστολή αντιπολίτευσης που έπρεπε να στείλουν οι άνθρωποι στους γερουσιαστές τους.
Οι υποστηρικτές του νομοσχεδίου προβάλλουν επίσης διαφημίσεις. Οι νεοσύστατες μη κερδοσκοπικές ομάδες με επικεφαλής τους συντηρητικούς, των οποίων οι υποστηρικτές είναι ασαφείς, μεταδίδουν τηλεοπτικές διαφημίσεις και τοποθετούν διαφημίσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Μία από αυτές τις ομάδες, ο Συνασπισμός Αμερικανών Γονέων, ο οποίος τρέχει κατά δήλωσή του «μια επταψήφια εκστρατεία ευαισθητοποίησης» (επταψήφια θεωρεί πολύ ακριβή, με κόστος που μετριέται σε εκατομμύρια δολάρια) με το εύγλωττο όνομα «TikTok Is Poison» (το TikTok είναι δηλητήριο).
Όποιος κι αν κερδίσει τελικά, ένα είναι ολοφάνερο απ’ αυτή την αντιπαράθεση: Ότι τα βίντεο του TikTok δεν αντιμετωπίζονται τόσο αθώα, όσο φαίνονται.
** Με πληροφορίες από New York Times.