Το YouTube λέει ότι εκατοντάδες χιλιάδες δημιουργοί κερδίζουν τώρα ένα μισθό από τη δημοσίευση βίντεο σύντομης μορφής στην πλατφόρμα, καθώς εντείνει τον αγώνα του για να ανταγωνιστεί πλατφόρμες, όπως το TikTok και το Instagram.
Δεν ήταν φθηνό: η πλατφόρμα που ανήκει στην Google πληρώνει δεκάδες χιλιάδες δολάρια σε μερικούς από τους κορυφαίους δημιουργούς της Shorts -όπως η beauty influencer Sydney Morgan- κάθε μήνα.
Το YouTube άρχισε να προσφέρει στους δημιουργούς μερίδιο από τα έσοδα από διαφημίσεις για Shorts πέρυσι, καθώς η δυνατότητα αντιγραφής TikTok δυσκολευόταν να ξεχωρίσει στο έντονο ανταγωνιστικό τοπίο των διαδικτυακών βίντεο σύντομης μορφής.
Τώρα, περισσότεροι από το ένα τέταρτο των 3 και πλέον εκατομμυρίων δημιουργών στο Πρόγραμμα συνεργατών YouTube κερδίζουν χρήματα από Shorts, συχνά εκτός από παραδοσιακά βίντεο μεγάλης μορφής, ανακοίνωσε η εταιρεία σε μια ανάρτηση ιστολογίου την Πέμπτη.
Το YouTube λέει ότι τα νέα δεδομένα δίνουν κίνητρα στους υπάρχοντες δημιουργούς να δοκιμάσουν μια νέα μορφή -και να προσελκύσουν νέους χρήστες. Η πλατφόρμα που ανήκει στην Google αξιοποιεί τις βαθιές τσέπες της και τη μακρά ιστορία της συνεργασίας με δημιουργούς στην προσπάθειά της να συνεχίσει να αναπτύσσει τα Shorts.
«Θεωρούμε ότι δίνει στους δημιουργούς τα εργαλεία που χρειάζονται για να προσεγγίσουν τους θεατές εκεί που βρίσκονται, και οι θεατές εκτιμούν σίγουρα τα shorts, επιπλέον όλων των άλλων μορφών που προσφέρουμε», δήλωσε ο Amjad Hanif, αντιπρόεδρος του YouTube.
Για το YouTube, που εδώ και καιρό είναι η κυρίαρχη δύναμη στο διαδικτυακό βίντεο, η ανάπτυξη Shorts είναι ζωτικής σημασίας για να παραμείνει συναφής και να διατηρήσει την επιχείρησή του μπροστά στη δημοτικότητα του TikTok, καθώς και στον αυξανόμενο ανταγωνισμό από το Instagram, το Snapchat, το X και άλλα.
Έχει ακόμα περιθώριο ανάπτυξης: Το YouTube είπε την Πέμπτη ότι το Shorts έχει πλέον 70 δισεκατομμύρια κατά μέσο όρο ημερήσιες προβολές, ενώ η Meta είπε πέρυσι ότι τα σύντομης μορφής βίντεο του Reels είχαν φτάσει τα 200 δισεκατομμύρια κατά μέσο όρο ημερήσιες αναπαραγωγές στο Facebook και το Instagram.
Το βίντεο σύντομης μορφής έχει τη δυνατότητα να γίνει η κότα με τα χρυσά αβγά σε μετρητά: Η Meta είπε τον Ιούλιο ότι η Reels επρόκειτο να αποφέρει ετήσια διαφημιστικά έσοδα 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων. (Το YouTube, το οποίο σημείωσε περισσότερα από 31 δισεκατομμύρια δολάρια σε συνολικά έσοδα από διαφημίσεις από ολόκληρη την πλατφόρμα πέρυσι, αρνήθηκε να μοιραστεί συγκεκριμένους αριθμούς πωλήσεων για Shorts).
Για να φέρουν αυτά τα διαφημιστικά δολάρια, οι πλατφόρμες χρειάζονται δημιουργούς για να δημιουργήσουν το περιεχόμενο ώστε να πουλήσουν τις διαφημίσεις.
Το YouTube λέει ότι το 16χρονο Πρόγραμμα Συνεργατών του, μέσω του οποίου πληρώνει τους δημιουργούς, είναι μοναδικό επειδή προσφέρει στους δημιουργούς ένα μέρος των εσόδων από διαφημίσεις που κερδίζει, αντί να τους πληρώνει από ένα καθορισμένο «ταμείο δημιουργών», ένα μοντέλο που χρησιμοποιείται στις ανταγωνιστικές πλατφόρμες.
«Εάν επιλέγετε να δημιουργήσετε μια επιχείρηση, να επενδύσετε στο στούντιο ή να επενδύσετε σε μια κάμερα για να τραβήξετε το επόμενο σετ βίντεό σας, δεν μπορείτε να το κάνετε εάν δεν έχετε ένα πρόγραμμα στο οποίο μπορείτε να βασιστείτε», δήλωσε ο Hanif, προσθέτοντας ότι η αξιοπιστία και η διαφάνεια είναι αυτά που ξεχωρίζουν το πρόγραμμα του YouTube για τους δημιουργούς.
«Μπορείς να καταλάβεις πώς κερδίζεις», πρόσθεσε. «Δεν χρησιμοποιείται ένα μετατρεπόμενο σύνολο κανόνων».
Το TikTok, αντίθετα, δέχθηκε ενέργεια από ορισμένους δημιουργούς πέρυσι για την αλλαγή των κανόνων του σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο πληρώνει τους δημιουργούς για το περιεχόμενό τους.
Η πιθανότητα απαγόρευσης του TikTok στις Ηνωμένες Πολιτείες -αφού το Σώμα ψήφισε ένα νομοσχέδιο που θα απαιτούσε το TikTok να αποχωριστεί από την κινεζική μητρική του εταιρεία ή να απαγορευθεί από τα καταστήματα εφαρμογών των ΗΠΑ- έχει επίσης εγείρει ερωτήματα σχετικά με το ενδεχόμενο οι πλατφόρμες ανταγωνιστών να αποκτήσουν μεγαλύτερη θέση στο χώρο βίντεο σύντομης μορφής.
Αλλά τα στελέχη του YouTube λένε ότι δεν υπολογίζουν σε αυτό. «Πάντα λειτουργούσαμε σε ένα ανταγωνιστικό τοπίο και θα συνεχίσουμε να λειτουργούμε σε ένα ανταγωνιστικό τοπίο», δήλωσε ο Walpert Levy. «Υπάρχει προφανώς ένας τόνος αλλαγών που συμβαίνουν στο οικοσύστημα γύρω μας. Αλλά η στρατηγική μας παραμένει η ίδια».
Το «TikTok-ification» του YouTube αντιμετωπίζει μικτές κριτικές
Η επένδυση του YouTube αποδίδει σε μεγάλο βαθμό για ορισμένους δημιουργούς. Η Morgan, η creator ομορφιάς, άρχισε να δημοσιεύει περιεχόμενο στο Instagram και στη συνέχεια στο YouTube κατά τη διάρκεια της πανδημίας, έχοντας μεγαλώσει μαθαίνοντας κόλπα μακιγιάζ από YouTubers που ήρθαν πριν από αυτήν.
Αν και άρχισε να δημοσιεύει το 2020, η Morgan είπε ότι το κοινό της στο YouTube πραγματικά απογειώθηκε αφού η πλατφόρμα κυκλοφόρησε τα Shorts την επόμενη χρονιά. Την ημέρα της κυκλοφορίας του Shorts, δημοσίευσε ένα Short που δείχνει εμπνευσμένες από emoji εμφανίσεις μακιγιάζ που συγκέντρωσαν το ασύλληπτο μέγεθος των 30 εκατομμυρίων προβολών.
«Η φύση του περιεχομένου Shorts μπορεί να καταναλωθεί τόσο γρήγορα και είναι η καλύτερη μορφή για να ρίξετε ένα ευρύ δίκτυο και να προσελκύσετε νέους θεατές», είπε ο Morgan στο CNN.
«Χρησιμοποιώ τα Shorts ως συμπλήρωμα για να προσεγγίσω νέο κοινό και να το διοχετεύσω στη μεγάλη μου μορφή τώρα».
Το Shorts είναι πλέον η κύρια πηγή εισοδήματος της Morgan, το οποίο ανέρχεται σε περίπου 20.000$ κάθε μήνα, τα δύο τρίτα των συνολικών κερδών της προέρχονται από το YouTube, όπως είπε.
«Κερδίζω περισσότερα από την κοινή χρήση μόνο YouTube Shorts (εσόδων) σε έναν μήνα απ’ όσα μπορώ να κερδίσω σε άλλες συγκρίσιμες πλατφόρμες σε ένα χρόνο», είπε.
Το YouTube αρνήθηκε να κοινοποιήσει δεδομένα γύρω από τα συνολικά ποσά που καταβλήθηκαν στους δημιουργούς για Short ανά έτος, από τότε που πρόσθεσε τη λειτουργία στο Πρόγραμμα συνεργατών YouTube.
Δεν πωλούνται όλοι οι χρήστες του YouTube σε Shorts. Ορισμένοι creators έχουν μιλήσει και σχολιάσει στο Reddit -ή ακόμη ανάρτησαν βίντεο YouTube- εκφράζοντας την απογοήτευσή τους που τα Shorts καταλαμβάνουν πλέον χώρο στην αρχική σελίδα του YouTube και λαμβάνουν προώθηση που θα μπορούσε να δυσκολέψει τους μακροχρόνιους YouTubers να αποκτήσουν κοινό.
Και ορισμένοι δημιουργοί δεν θέλουν να δημιουργήσουν περιεχόμενο που να ταιριάζει σε ένα κλιπ 60 δευτερολέπτων. Ο Destin Sandlin, ο δημιουργός του 17χρονου καναλιού επιστημονικής εκπαίδευσης SmarterEveryDay, είπε στο CNN ότι έχει αποφύγει τα Shorts επειδή θέλει να εμβαθύνει στα θέματα τα οποία αναλύει στους θεατές, όπως το πώς η Kodak κάνει ταινία ή πώς η NASA κατευθύνει τους πυραύλους.
«Αν ήμουν ο Διευθύνων Σύμβουλος του YouTube, θα αναγνώριζα ότι διαθέτω την πιο εκδημοκρατισμένη, εκπληκτική πλατφόρμα για να δίνω στους ανθρώπους φωνή και θα τη χρησιμοποιούσα για βαθιές, ουσιαστικές συνομιλίες», είπε ο Sandlin, ο οποίος πιστεύει ότι είναι πιο δύσκολο αυτό να συμβεί στην «TikTok-ification» πλατφόρμα.
Ο Sandlin είπε ότι βασίζεται πλέον σε μεγάλο βαθμό στον Patreon, έναν ιστότοπο τρίτου μέρους όπου οι θεατές μπορούν να κάνουν τακτικές πληρωμές για να υποστηρίξουν τους αγαπημένους τους δημιουργούς, προκειμένου να συνεχίσουν να δημιουργούν εκπαιδευτικό περιεχόμενο μεγάλης διάρκειας, χωρίς να χρειάζεται να ανησυχούν για την απόδοσή του στον αλγόριθμο YouTube.
Ωστόσο, ο Hanif είπε ότι, ενώ άκουσε παρόμοιες ανησυχίες από άλλους YouTubers, θεωρεί το Shorts απλώς ως μια άλλη επιλογή μορφής -και ευκαιρία δημιουργίας χρημάτων- για τους creators.
«Ως διασκεδαστής, πρέπει να συναντάς τους θεατές σου εκεί που βρίσκονται», είπε ο Hanif. «Σε ορισμένους κλάδους, είναι σημαντικό να μπορείτε να προσεγγίζετε το κοινό σας με βίντεο σύντομης μορφής… Η ομορφιά του YouTube είναι ότι σας παρέχουμε όλες αυτές τις μορφές για να προσεγγίσετε όλα αυτά τα τμήματα του κοινού σας με πραγματικά αποτελεσματικό τρόπο».