Η βρετανική πρωτεύουσα, κουβαλούσε πάντα μία εσάνς πολυτέλειας και οικονομικής ευδαιμονίας. Λίγο οι βασιλικές της ρίζες και λίγο η κουλτούρα του αδιάκοπου καταναλωτισμού, το Λονδίνο ήταν για τις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές μητροπόλεις η οικογένεια με το παλιό χρήμα. Λίγο arrogant, εγωκεντρικό, τυπικό, μυστηριώδες αλλά και φωτεινό, με τρόπους, τσάι και συμπάθεια.

Όμως, οι εποχές αλλάζουν και το Brexit του 2020, έφερε αλυσιδωτές αλλαγές στην άλλοτε εύρωστη βρετανική οικονομία. Μεταξύ άλλων, καταργήθηκαν οι φοροελαφρύνσεις για τους εκτός Βρετανίας αγοραστές γεγονός που αύξησε τις τιμές, μειώνοντας σημαντικά τη ζήτηση. Ειδικά στα είδη πολυτελείας, η διαφορά ήταν πιο αισθητή κάτι που προκάλεσε τους αναμφίβολα παρατηρητικούς Κινέζους. Από την άλλη, τα λόμπι της αγοράς διεκδικούν την επαναφορά τον φορολογικών ελαφρύνσεων με την ελπίδα να τονωθεί η τραυματισμένη οικονομία.

Πολυκαταστήματα κολοσσοί όπως Harrods και Harvey Nichols ένωσαν τις δυνάμεις τους με εκατοντάδες μεσαίους και μικρούς λιανοπωλητές προκειμένου να πιέσουν τον υπουργό οικονομικών να αλλάξει το δημοσιονομικό πρόγραμμα του επόμενου έτους, επαναφέροντας το μέτρο.  

Σύμφωνα με το REUTERS, οι διεθνείς επισκέπτες αφήνουν περίπου 34,5 δισεκατομμύρια δολάρια συνεισφέροντας σημαντικά στο ΑΕΠ του Ηνωμένου Βασιλείου. Ενδιαφέρον έχουν και τα στοιχεία της Global Blue (διεθνής εταιρεία επιστροφής φόρων) που δείχνουν ότι οι δαπάνες των Αμερικανών επισκεπτών στη Γαλλία και την Ιταλία έχουν εκτιναχθεί, ενώ στη Βρετανία παραμένουν στα επίπεδα του 2019.

Όπως φανερώνουν οι δείκτες, αρκετές από τις μάρκες πολυτελείας επενδύουν περισσότερα στα καταστήματα τους στα Ηλύσια Πεδία εγκαταλείποντας προσωρινά το Λονδίνο το οποίο χάνει διαρκώς το ανταγωνιστικό του πλεονέκτημα. Η φορολογία, είναι από τους κυριότερους παράγοντες που επηρεάζουν την τελική τιμή ενός προϊόντος μαζί με τις μεταβολές στην ενέργεια. Φυσικά, αυτά που πλήττονται πρώτα από την άνοδο της τιμής, είναι τα αγαθά πολυτελείας των οποίων η ζήτηση είναι ελαστική, καθώς η ζητούμενη ποσότητα ανταποκρίνεται έντονα στις μεταβολές της τιμής.

Ωστόσο, αυτό που φοβούνται οι Βρετανοί, είναι οι αλυσιδωτές συνέπειες αυτής της αύξησης καθώς δεν είναι μόνο τα καταστήματα, αλλά όλος ο κλάδος του τουρισμού που σταδιακά θα αρχίζει να ματώνει από τις μετακίνηση των τουριστών που ξόδευαν σε είδη πολυτελείας. Ξενοδοχεία, εστιατόρια, μουσεία, θέατρα ακόμα και τα ταξί βασίζουν την επιβίωση τους σε καταναλωτές που μπορούν να διαθέσουν μέρος του εισοδήματος για τη διασκέδαση τους.

Η κυβέρνηση από την πλευρά της, υποστηρίζει ότι οι τουρίστες μπορούν να συνεχίσουν να απολαμβάνουν αφορολόγητα ψώνια εντός του Ηνωμένου Βασιλείου αρκεί να δίνουν διεύθυνση αποστολής τους στο εξωτερικό. Επιπλέον, αρνείται τη μείωση στα έσοδα λόγω του ΦΠΑ, βασιζόμενη σε μία αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε και η οποία αποδεικνύει ότι το οικονομικό αντίκτυπο στον τουρισμό είναι μικρό.  

Παρά τις καθησυχαστικές προσπάθειες της κυβέρνησης, η αγορά έχει διαφορετική άποψη. Ο οίκος Burberry, που αποτελεί αυτή τη στιγμή τη μεγαλύτερη μάρκα πολυτελείας της Βρετανίας, έκρουσε το κώδωνα του κινδύνου, προειδοποιώντας ότι το Λονδίνο έχει ήδη πληγεί από την κατάργηση των φοροαπαλλαγών. Αντίστοιχα, η εταιρεία κατασκευής τσαντών Mulberry υπέδειξε το ΦΠΑ ως το βασικό παράγοντα που οδήγσησε στο κλείσιμο του καταστήματός της στην Bond Street τον περασμένο μήνα.

Ο διευθύνων σύμβουλος του Harrods, Μάικλ Γουόρντ, δήλωσε ότι: «Εάν δεν ληφθούν μέτρα, ο αντίκτυπος θα φανεί πολύ πέρα από τα καταστήματα, με τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια στο Λονδίνο να έχουν ήδη σημειώσει την απουσία των διεθνών αγοραστών».

Από δεύτερος πιο δημοφιλής προορισμός για την Ευρώπη το 2019, μόλις το 42% θέλει φέτος να επισκεφτεί τη βρετανική πρωτεύουσα με χώρες όπως η Ιταλία, η Ισπανία ακόμα και η Γερμανία να κερδίζουν συνεχώς έδαφος.

Το Brexit παρότι ήταν μία συνειδητή επιλογή των Βρετανών αποτελεί ένα τεράστιο αγκάθι και για την οικονομία τους και για τις σχέσεις τους με την Ευρώπη. Το όνειρο της Θάτσερ έγινε πραγματικότητα, με τους συντηρητικούς να το επικροτούν και την αγορά να ανησυχεί, για το πιο πολύβουο οικονομικό σχίσμα στην ιστορία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.